• [OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar

Av:
    GoranS
    När jag cyklade genom stan i går em var det på fem ställen elsparkcyklar stod parkerade på cykelbanan/i cykelfältet. Känns som företagen som har dessa fordon måste hitta på något sätt att se till att de parkeras på vettiga platser. Om inte så känns det som att ett förbud mot denna typ av uthyrning är nödvändigt.

Samma sak gäller fö vanliga cyklar som användarna kan lämna var som helst. Min observation är dock att de är mindre frekvent förekommande i den stockholmska gatubilden.

Någon som vet hur det ser ut i andra städer och ffa i sådana där fenomenet är äldre eller vanligare?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-07 14:04 av GoranS.

• Re: [OT] Ny nedskräpningstrenden - elsparkcyklar

Av:
    Lingon
    Ett av alla tecken på att räntorna är för låga och att det finns för mycket riskkapital som investeras i ohållbara affärsmodeller.

Av:
    emmer
    GoranS skrev:
    När jag cyklade genom stan i går em var det på fem ställen elsparkcyklar stod parkerade på cykelbanan/i cykelfältet
    Jag brukar kasta iväg skiten på närmsta plätt där ingen kör/cyklar/gå.
    Gärna smutsigt och snårigt så ingen vill använda den och firman måste åka ut och hämta den.
    Ont ska med ont fördrivas.

[Men behöver man ringklocka till cykeln så är den som sitter på dom lagom stor för att fästas invid tappen och sitter med en 4mm insex. Så man får någon belöning för sitt städarbete...]

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    NLC
    Liknande situation i Malmö/Lund där (minst) två företag kom med sina elscootrar i vintras och lämnade dem mer eller mindre vind för våg att låta användarna styra upp var och hur de parkeras och naturligtvis hamnar de precis överallt. Kanske blir det bättre med tiden men troligen så kommer det hinna skrivas både arga insändare och lokala föreskrifter innan brukarns mognar och FATTAR ALLVAR. ;-)

Sydsvenskan/TT - https://www.sydsvenskan.se

Lunds kommun jag skrivit en allmänt gällande text ang elscooterparkering -
    https://www.lund.se men jag har en känsla av att den generation som använder elscootrarna inte surfar på kommunernas hemsidor särskilt ofta...

En annan vinkel av/på fenomenet/problemet finns att läsa på https://www.cyklistbloggen.se

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Allroad
    Stockholms stad är medveten om problemet och ska titta på någon geofence-lösning, när den kommer är dock osäkert. Iaf enligt Sveriges radio.

Men ja. Ibland så får man bara lust att ta en skåpbil, slänga in så många man ser och åka och dumpa dom utanför deras verksamma område.

Tyvärr så kommer de bara köpa in nya såna miljöförstörande skitsaker. (batteriet håller tydligen bara 1 månad)...

Av:
    GoranS
    När lånecyklarna (borde väl snarare kallas hyrcyklar) dök upp i Stockholm för ett antal år sen var de parkerade i speciella ställ och med dem upplevde jag aldrig denna form av problem.

Jag är helt okunnig kring hur dessa ”cyklar” och ffa hyrandet av dessa funkar. Jag antar att man använder ngn app för att hyra en ”cykel” man ser och att man sedan gör ngt för att indikera att man lämnat den samt att fordonet bara är körbart när man har det utcheckat. Jag antar att geofencing skulle innebära ngn form av åtgärd om man lämnade cykeln på otillåten plats. Straffavgift?

Av:
    tommykronstal
    GoranS skrev:
    Jag antar att geofencing skulle innebära ngn form av åtgärd om man lämnade cykeln på otillåten plats. Straffavgift?

Den geofencing jag läst om i sammanhanget gällde bara för att strypa hastigheten till 6 km/h i gångtäta områden och därmed skulle det inte lösa problemet med felparkerade fordon.

Av:
    MatteXC
    Här om kvällen var jag nära på att krocka med en elsparkcykel som var "parkerad" mitt i cykelbanan där det saknades belysning, kunde gått riktigt illa om jag inte hade haft lampan på, hann precis väja undan.

Kan inte förstå hur detta fenomen kan anses vara OK, men normerna i samhället har väl förändrats väldigt snabbt därmed bara att inse att storstaden inte är något för en stelbent typ som undertecknad. Dags att få tummen ur och dra...

Av:
    geologen
    Sitter det en GPS-enhet med sändare i varje? I så fall kunde man införa en tvingande regel så att företagen som har dem hela tiden måste rapportera positionerna för alla som inte används för stunden. Om de står på platser de inte får vara på, så bötfälls företaget automatiskt. 5000 kr per felparkering eller så, vore rimligt.

Har också råkat ut för en del farliga situationer med idiotiskt parkerade skräpsparkcyklar. Jag fick lust att bara hiva skiten ut i ett buskage, men samtidigt vill jag ju inte skräpa ner ännu värre.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    frause
    GoranS skrev:
    Samma sak gäller fö vanliga cyklar som användarna kan lämna var som helst. Min observation är dock att de är mindre frekvent förekommande i den stockholmska gatubilden.

Åtminstone ett av de företagen har väl redan gått i konkurs, de gula om jag inte minns fel, så deras cyklar är bara skräp som ingen använder.

Sen undrar man ju vad fan det är för fel på folk som bara ställer ifrån sig saker hur som helst. Hur svårt är det att ställa en sparkcykel så den inte är i vägen?

Av:
    perzzon
    geologen skrev:
    Sitter det en GPS-enhet med sändare i varje?
    Japp

Av:
    emmer
    geologen skrev:
    Har också råkat ut för en del farliga situationer med idiotiskt parkerade skräpsparkcyklar. Jag fick lust att bara hiva skiten ut i ett buskage, men samtidigt vill jag ju inte skräpa ner ännu värre.
    Hiva du ut dem. Eda sättet att bli av med det är att orsaka företagen så stor kostnad att de inte tycker sverige är en bra plats för att satsa på detta.
    (Affärsmodellen är ju att starta upp i områden och se om det når lönsamma volymer...)
    Inte för att en uthivad spark är någon kostnad att tala om för företaget, men det är en utebliven intäkt för de som hyr dem vill inte ha en skitig spark som de måste riva fram ur ett buskage.

—————

Av:
    geologen
    De måste ju laddas ibland, så hur löser man det? Åker det runt personal i skåpbilar och letar upp dem?

Folk ställer dem på så konstiga platser också. I går såg jag en stå mot räcket halvvägs upp i backen på Götaälvbron. Knappast slutdestinationen för nån, utom möjligen en hoppare. På krönet av bron hade varit mer begripligt. Möjligen tog batteriet slut...

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    NLC
    GoranS skrev:
    När lånecyklarna (borde väl snarare kallas hyrcyklar) dök upp i Stockholm för ett antal år sen var de parkerade i speciella ställ och med dem upplevde jag aldrig denna form av problem.

Jag är helt okunnig kring hur dessa ”cyklar” och ffa hyrandet av dessa funkar. Jag antar att man använder ngn app för att hyra en ”cykel” man ser och att man sedan gör ngt för att indikera att man lämnat den samt att fordonet bara är körbart när man har det utcheckat. Jag antar att geofencing skulle innebära ngn form av åtgärd om man lämnade cykeln på otillåten plats. Straffavgift?

Jag har använt ”ställlösa” hyrcyklar som Mobike i London och Berlin. Där finns det först och främst ett tillåtet brukarområde som man måste parkera inom och i detta enklaver av förbjudna zoner som man inte får parkera i. Gör man fel så kostar det typ 300 spänn om man inte flyttar tillbaka cykeln inom 2 h. Upplevde inte att dessa cyklar ”ställdes ivägen” men det kan ju åas vara för att man själv var en av användarna.

Av:
    Hasse#7
    Jag har aldrig testat systemet men skulle jag vara tillståndsgivare för system skulle jag kräva att man hade särskilda hämt och lämningsplatser med laddning. Att man kvitterade ut dem med BankID eller någon personidentifierad app. Lämnar man inte tillbaka som man skall är det personlig kostnad på det. Man kan tänka sig två kostnader, den första för att bara slängs den ifrån sig och den andra för att ställa den åt sidan och skicka koordinater för hämtning om man inte hittar platsen att lämna. Kanske kunde vem som helst få ut föregående kunds avgift om de ställer tillbaka den på rätt ställe.

Av:
    emmer
    geologen skrev:
    De måste ju laddas ibland, så hur löser man det? Åker det runt personal i skåpbilar och letar upp dem?
    Jupp, och byter batteri eller tar med dem in om de behöver jobb.

Så ett sätt att få lite fart på servicegubbarna är att släpa iväg den så den piper för då skickar den "stöldsignal" hem...

—————

Av:
    Der Kaiser
    frause skrev:
    GoranS skrev:

Åtminstone ett av de företagen har väl redan gått i konkurs, de gula om jag inte minns fel, så deras cyklar är bara skräp som ingen använder.

Sen undrar man ju vad fan det är för fel på folk som bara ställer ifrån sig saker hur som helst. Hur svårt är det att ställa en sparkcykel så den inte är i vägen?

De som hyr "elsparkcyklar" är ju per definition för slöa för att ens orka gå, så det är givet att de ställer dem där det är bekvämast för dem själva utan tanke på någon annan. Så det behövs tvingande (läs: att det inte går att avsluta hyrningen) åtgärder om de inte ställs på accepterad plats, specifika zoner vore bäst i kombination med att företagen måste betala hyra för de zonerna och inte får ha fler "cyklar" än vad som får plats i de zonerna.

Edit: snavfel. Edit 2: auto-incorrect
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2019-04-27 10:02 av Der Kaiser.

Av:
    NLC
    Der Kaiser skrev:

De som hyr "elsparkcyklar" är ju per definition för slöa för att ens orka gå, så det är över att de ställer dem där det är bekvämast för dem själva utan tanke på någon annan.

Jag tror tyvärr du är något på spåren här...

Av:
    Kalle med K
    Kicka ut El-kickbikarna
    Det finns väl knappast något fordon som man kan säga så mycket illa om som dom El-kickbiken. Förutom att parkeras/slängas på alla möjliga och framförallt omöjliga ställen så tycks varken ägare eller användare känna till/strunta i allt vad lagar och förordningar. Snabba pengar är vad som gäller för företagen och med en intjäningstid på 20 dagar och en livslängd på 2 - 3 månader och som extra bonus en massa användardata som kan ge stora förtjänster. Å Storebror du ser mej! Möjligheten att kursa verksamheten och låta samhället städa upp efter sej måste vara otroligt lockande. El-kickbikarna påstås vara en form av cykel, men kollar man de olika fabrikanternas hemsidor så iner man att de skall klassificerar som mopeder många som klass 1 mopeder, för hög toppfart, för hög motoreffekt och dessutom tveksamma broms och väghållningsegenskaper. Vid påpekande från myndigheter blir svaret ett tomt löfte att åtgärda de eventuella bristerna. Att användarna i många fall inte är ett dugg bättre . Det är rätt otäckt att som fotgängare få en bakifrån kommande el-kickbike passera en på trottoaren i 25+. Inget förarbevis, ingen mopedhjälm, ingen trafikförsäkring, inget CoC-intyg och dessutom köra på trottoaren. Vart tog cykelpoliserna vägen? Till råga på eländet slutar eländet där utan när målet är nått parkeras/slängs skiten lite hur som helst ofta till hinder för annan trafik. Det är illa nog dagtid men på natten kan en "rätt" placerad el-kickbike utgöra en dödsfälla. Att det faktiskt är ett totalt parkeringsförbud på cykelbanor är något som tycks vara helt okänt hos många svenska trafikanter sedan tidigare. Att vi fått en ny kategori hinder på cykelbanorna är väl bara bra för att öva upp våra försoffade hjärnceller. Hur kan man på motverka problemen med docklösa fordon, cyklar, el-cyklar el-kickbikes, bilar, m.m.. Hårda regler för företagen att ta hand hand om sin skit och en reell kontroll av deras verksamhet, som det nu råder Vilda Västern på det området, totalt laglöst, skjut först och fråga sen. Såg att man på många håll totalförbjudit skiten vilket är ett drakoniskt sätt att lösa på problemet. Ett annat är att i likhet med San Francisco kräva tillstånd för företagen och göra dem ansvarig för bortfraktning av olämpligt placerade åkdon.
    Några länkar https://www.jwz.org
    mera läsning:https://www.jwz.org

Av:
    Allroad
    Släng ut skiten i bilkörfälten så ska ni nog se att de snabbt försvinner från våra gator.

Av:
    hm
    Jag tycker dom är bra.
    Nu har hatarna fått upp ögonen för en ny grupp att hata.
    Så nu jag kan lungt cykla vidare med lite tveksam trafikmoral genom stan utan att få glåpord efter mig som dödslucragubbe ;)

Av:
    MatteXC
    Allroad skrev:
    Släng ut skiten i bilkörfälten så ska ni nog se att de snabbt försvinner från våra gator.
    Kanske är du något på spåren här faktiskt

Av:
    GoranS
    Hatare=person inte tyst accepterar vilka dårskaper som helst?

Personligen kan jag se poängen med fordon som man för en kortare period kan hyra och ta sig runt med inne i städer, må det vara cyklar eller eldrivna/elassisterade fordon. Däremot måste systemen vara utformade på ett vettigt sätt vad gäller parkering, utformning och säkerhet.

Av:
    Hasse#7
    En pant som utfaller till den som ställer tillbaka på laddning skulle väl lösa stökproblemet? Säg att man fick 20kr. Den som har bråttom offrar 20kr och den som har tid över tjänar 20kr.

Av:
    carl.josefsson
    Lingon skrev:
    Ett av alla tecken på att räntorna är för låga och att det finns för mycket riskkapital som investeras i ohållbara affärsmodeller.

Fakta-referens på det?

För vad jag har läst och kan räkna ut själv så är affärsmodellen riktigt hållbar med sjuk lönsamhet....... dessutom så är det enligt många studier brist på just riskkapital.

Kalle med K skrev:
    Kicka ut El-kickbikarna
    Det finns väl knappast något fordon som man kan säga så mycket illa om som dom El-kickbiken. Förutom att parkeras/slängas på alla möjliga och framförallt omöjliga ställen så tycks varken ägare eller användare känna till/strunta i allt vad lagar och förordningar. Snabba pengar är vad som gäller för företagen och med en intjäningstid på 20 dagar och en livslängd på 2 - 3 månader och som extra bonus en massa användardata som kan ge stora förtjänster. Å Storebror du ser mej! Möjligheten att kursa verksamheten och låta samhället städa upp efter sej måste vara otroligt lockande. El-kickbikarna påstås vara en form av cykel, men kollar man de olika fabrikanternas hemsidor så iner man att de skall klassificerar som mopeder många som klass 1 mopeder, för hög toppfart, för hög motoreffekt och dessutom tveksamma broms och väghållningsegenskaper. Vid påpekande från myndigheter blir svaret ett tomt löfte att åtgärda de eventuella bristerna. Att användarna i många fall inte är ett dugg bättre . Det är rätt otäckt att som fotgängare få en bakifrån kommande el-kickbike passera en på trottoaren i 25+. Inget förarbevis, ingen mopedhjälm, ingen trafikförsäkring, inget CoC-intyg och dessutom köra på trottoaren. Vart tog cykelpoliserna vägen? Till råga på eländet slutar eländet där utan när målet är nått parkeras/slängs skiten lite hur som helst ofta till hinder för annan trafik. Det är illa nog dagtid men på natten kan en "rätt" placerad el-kickbike utgöra en dödsfälla. Att det faktiskt är ett totalt parkeringsförbud på cykelbanor är något som tycks vara helt okänt hos många svenska trafikanter sedan tidigare. Att vi fått en ny kategori hinder på cykelbanorna är väl bara bra för att öva upp våra försoffade hjärnceller. Hur kan man på motverka problemen med docklösa fordon, cyklar, el-cyklar el-kickbikes, bilar, m.m.. Hårda regler för företagen att ta hand hand om sin skit och en reell kontroll av deras verksamhet, som det nu råder Vilda Västern på det området, totalt laglöst, skjut först och fråga sen. Såg att man på många håll totalförbjudit skiten vilket är ett drakoniskt sätt att lösa på problemet. Ett annat är att i likhet med San Francisco kräva tillstånd för företagen och göra dem ansvarig för bortfraktning av olämpligt placerade åkdon.
    Några länkar https://www.jwz.org
    mera läsning:https://www.jwz.org

Finns nog en hel del kvar för företagen att lära och utveckla samt inte minst anpassa och förhålla sig till, men som Stenbeck sa "tekniken slår alltid politiken"

Av:
    Rattnalle
    Hasse#7 skrev:
    En pant som utfaller till den som ställer tillbaka på laddning skulle väl lösa stökproblemet? Säg att man fick 20kr. Den som har bråttom offrar 20kr och den som har tid över tjänar 20kr.
    Det är typ så det fungerar.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Totteman
    Tror på p-platser för dessa saker. De ska ju inte stå i vägen. Samverkan mellan uthyrare och andra...berör ju fastighetsägare och kommun. Knepig fråga som irriterar många.

Av:
    GoranS
    Någonstans gäller det nog att få det att kosta för mkt för inblandade för att de ska låta det fortgå utan åtgärd såvida man inte vill gå på förbudsvägen.

Av:
    Jensen
    geologen skrev:

Folk ställer dem på så konstiga platser också. I går såg jag en stå mot räcket halvvägs upp i backen på Götaälvbron. Knappast slutdestinationen för nån, utom möjligen en hoppare. På krönet av bron hade varit mer begripligt. Möjligen tog batteriet slut...

I Uppsala så har de löst det så att man i app kan de batteristatus, är det under 16% är det fritt att ta hem och ladda, för detta får man 70kr men då ska den sen ställas ut på stan igen nästa morgon innan 07:00. Efter 22:00 är det fritt att ta hem alla man hittar oavsett batteriprocent, ladda och för det får man 70kr per sparkcykel, men som sagt, du måste köra ut dem igen på morgonen innan 07:00. Så är ju tvivelaktigt hur lönsamt det är. Men attraherar ju samma som kör för tex Fedora

Så som jag förstått det har inte förtaget som äger sparkcyklarna nån egen personal som hämtar in dem utan det bygger på att någon är intresserad av jobb för 70kr :-)

===I Speed kills, but you get there faster I===
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-04-07 11:44 av Jensen.

Av:
    Kalle med K
    hm skrev:
    Jag tycker dom är bra.
    Nu har hatarna fått upp ögonen för en ny grupp att hata.
    Så nu jag kan lungt cykla vidare med lite tveksam trafikmoral genom stan utan att få glåpord efter mig som dödslucragubbe ;)
    Tyvärr, allmänheten är så indoktrinerade sedan länge att cyklister är ett sattyg och speciellt lycragubbarna. Så fort de får en motor är det helt Ok.Det är fult att ta sej fram med hjälp av sin egna muskelkraft

Av:
    perzzon
    Nån personal måste de väl har som plockar heldöda och trasiga får man hoppas.

Av:
    ooms
    Jensen skrev:
    geologen skrev:

I Uppsala så har de löst det så att man i app kan de batteristatus, är det under 16% är det fritt att ta hem och ladda, för detta får man 70kr men då ska den sen ställas ut på stan igen nästa morgon innan 07:00. Efter 22:00 är det fritt att ta hem alla man hittar oavsett batteriprocent, ladda och för det får man 70kr per sparkcykel, men som sagt, du måste köra ut dem igen på morgonen innan 07:00. Så är ju tvivelaktigt hur lönsamt det är. Men attraherar ju samma som kör för tex Fedora

Så som jag förstått det har inte förtaget som äger sparkcyklarna nån egen personal som hämtar in dem utan det bygger på att någon är intresserad av jobb för 70kr :-)
    Jag tror det är affärsmodellen på alla ställen, dvs man kan anmäla sig som "hunter" eller vad de kallar det. Är ju ett sätt för företagen att ytterligare hålla nere på personal.
    Apropå Uppsala är det väl bara att konstatera att det är kaos här också, sparkcyklar kan stå "parkerade" precis var som helst, och insändare om både det och incidenter har börjat dyka upp i UNT.

Av:
    ooms
    Generellt kan jag tycka att modellen att man istället för att hyra på ett visst ställe och lämna på ett visst ställe (som traditionellt där t.ex. cyklar hämtas/lämnas i ställ) kan ta/hitta en cykel där man råkar vara och cykla precis dit man vill och lämna den, är trevlig. Problemet är ju dock att alldeles för många inte verkar ha sunda förnuftet att hantera det. Samt att företagen snålar med personal.

Av:
    GoranS
    Oavsett om man har ställ eller någon slags GPS-baserade parkeringszoner tycker jag dagens situation i alla fall visar att man inte bara kan lämna det till människors sunda förnuft. Det funkar uppenbarligen inte tillräckligt bra.

Av:
    Luthman Photography
    ooms skrev:
    Generellt kan jag tycka att modellen att man istället för att hyra på ett visst ställe och lämna på ett visst ställe (som traditionellt där t.ex. cyklar hämtas/lämnas i ställ) kan ta/hitta en cykel där man råkar vara och cykla precis dit man vill och lämna den, är trevlig. Problemet är ju dock att alldeles för många inte verkar ha sunda förnuftet att hantera det. Samt att företagen snålar med personal.

Idén som sådan är ju jättebra. Det är ett smidigt sätt att ta sig runt i stan om man inte vill/kan/hinner gå. Delvis är väl problemet att det är för billigt att använda. Det gör att folk inte sköter det för det kostar så lite att missköta det, oas är det ju svårt att på något sätt hantera det. Att folk parkerar längs en husvägg istället för en halvmeter ut på trottoar/cykelbana räcker ju för att det ska funka.

Poängen är ju just att de ska kunna stå lite var som helst eftersom det utgör smidigheten i det hela.

Av:
    Kjell F
    emmer skrev:
    Jag brukar kasta iväg skiten på närmsta plätt där ingen kör/cyklar/gå.
    Gärna smutsigt och snårigt så ingen vill använda den och firman måste åka ut och hämta den.
    Ont ska med ont fördrivas.

[Men behöver man ringklocka till cykeln så är den som sitter på dom lagom stor för att fästas invid tappen och sitter med en 4mm insex. Så man får någon belöning för sitt städarbete...]

+1 Hahaha. Jag brukar också slänga iväg dom när dom blockerar cykelbanan så inte någon ska cykla på dom. För några veckor sedan så var det en som stod i kurvan efter Västerbron ned mot Lindhagensplan skiten stack ut också var helt livsfarligt om man inte är observant, man kan ha ganska hög fart där också när man kommer.

Av:
    Jensen
    ooms skrev:

Problemet är ju att man rätt snabbt har en rätt spridd vidd på grejerna. Kolla bara de gröna hojarna i Uppsala. Kanske lite lättare med dessa sparkcyklar då de verkar ha gps inbyggt (men gäller ju bara till batteriet är slut). Och iden är ju bra, men bygger ju på att en viss massa av enheter finns och som du säger att det sköts.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    ooms
    Jensen skrev:
    ooms skrev:

Problemet är ju att man rätt snabbt har en rätt spridd vidd på grejerna. Kolla bara de gröna hojarna i Uppsala. Kanske lite lättare med dessa sparkcyklar då de verkar ha gps inbyggt (men gäller ju bara till batteriet är slut). Och iden är ju bra, men bygger ju på att en viss massa av enheter finns och som du säger att det sköts.
    Gröna hojarna har väl också GPS? Som jag förstått det bygger alla såna här system på det, hur ska de annars synas i appen? Sedan borde väl GPS:en vara fristående fr batteriet för drift, då cyklarna är uppkopplade via mobilnätet och chipet för det borde innehålla både GPS samt batteri (med mycket längre hållbarhet).
  • Re: [OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar

Av:
    Allroad
    Rest in peace, bitch.
    20190409_163811.jpg

Av:
    Atlas
    Cykelstölderna minskar nog. Alltid något!

-------------------------------------------------------

ganska snäll

Av:
    glitch
    perzzon skrev:
    Nån personal måste de väl har som plockar heldöda och trasiga får man hoppas.

Ja, de har "hunters" som plockar in trasiga, tar hem och laddar tomma och ställer sedan ut dem igen och får betalt per scooter.

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    glitch
    De gröna hojarna i Uppsala är väl samma som i Stockholm? Det är våg två av kina-investors.
    OK Bike som hade de gula gav ju upp när vintern kom.
    El scooters finns numera flertalet, Voi, Glyde, Tier, Lime osv.
    Jag bor i stan och de används bra mycket flitigare än cyklarna gjordes så det är väl superbra som alternativ transportform, men visst behövs någon form av reglering för att slippa att de bara ligger till höger och vänster.
    Många storstäder i världen har gått igenom denna första fasen och vad jag förstått har det redan lagstiftats i vissa stater i USA osv. för att reglera verksamheten mer.

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    ooms
    glitch skrev:
    De gröna hojarna i Uppsala är väl samma som i Stockholm? Det är våg två av kina-investors.
    OK Bike som hade de gula gav ju upp när vintern kom.
    El scooters finns numera flertalet, Voi, Glyde, Tier, Lime osv.
    Jag bor i stan och de används bra mycket flitigare än cyklarna gjordes så det är väl superbra som alternativ transportform, men visst behövs någon form av reglering för att slippa att de bara ligger till höger och vänster.
    Många storstäder i världen har gått igenom denna första fasen och vad jag förstått har det redan lagstiftats i vissa stater i USA osv. för att reglera verksamheten mer.
    Ja, tror det är samma (EU-bike). De syns inte alls till lika mycket som förr, men det kanske är så att de cyklats ut ur stan och sedan har ingen cyklat in dem. Ibland när man är ute och kör bil utanför stan kan det stå nån på de mest konstiga ställen... Så högst troligen finns det ingen personal som hämtar in dem. En hel del har väl också "parkerats" i Fyrisån.
    Sparkcyklarna däremot dräller det av just nu. Men det kanske är nyhetens behag, är väl bara nån dryg månad sedan Voi drog igång här i Uppsala.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-09 21:37 av ooms.

Av:
    Oskar
    Allroad skrev:
    Släng ut skiten i bilkörfälten

Så enkelt och genialt!

Av:
    ccyykk
    HAHAHAHAHAHA

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ