• Re: [OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar

Av:
    GoranS
    ooms skrev:
    Hur långt åker folk på dem? 10 min? Om man då först ska lägga 5-10 min på att gå till en station, och sedan 5-10 min att gå från stationen till sin destination, väljer man inte hellre att gå hela vägen då? Alt ta nåt kollektivt?
    Min gissning är att de åker minst lika långt som människorna som nyttjade lånecyklarna. Kollektivresande har ju f.ö. också en anslutningstid i vardera änden då man typiskt inte har den precis utanför dörren i vardera änden. Dessutom har du där en påtaglig risk att du behöver vänta i vardera änden på att transporten ska komma.

Med tanke på medelfarten på människor som går så blir det lätt ganska lång tid även på rätt måttliga sträckor.

Av:
    GoranS
    kontorsråttan skrev:
    Jag har åkt sparkcykel en gång. Jag behövde ta mig från Djurgården till stan och tyvärr sammanföll det med att Knugen skulle till Skansen. Min planerade spårvagnsresa gick alltså om intet eftersom gator och kollektivtransport var avstängd. Det var svinhett så en rask promenad lockade inte lika mycket som vanligt. Såg en spark och efter lite meck med att ladda ner app etc var jag på väg. 10 min senare framme vid gallerian. Kostade som en SL-biljett. Sjukt smidigt. Och ja, jag parkerade den snyggt vid destinationen. Så absolut fyller de en funktion. Problemet är att en massa människor är idioter och parkerar vansinnigt, åker som idioter etc. Jag tror det är lite som med elcyklisterna. Det är en ny trafikantgrupp som är ovana och efter något år svänger det in sig. Sen är frågan om de tar bort bilresor, kollektivresor eller promenader. Tyvärr gissar jag på promenader vilket är sämre än om det hade minskat bilresorna.
    Jag gissar på en kombination av promenad och kollektivåkande. Antalet människor som ersätter bilen med en sådan tror jag är lågt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-30 21:19 av GoranS.

Av:
    tuta
    Har inte följt tråden så noga så det kanske redan har avhandlats men såg ett antal personer i Köpenhamn som kommit på den fiffiga idén att en ölback funkar som en stol.

Av:
    Skogsgubben
    Jag slänger väl också in några lösryckta observationer av elsparkcyklat.

De användare jag sett i Uppsala såg yngre ut än arbetsför ålder. (Eller så är det bara jag som är gammal och tycker att 30-åringar ser ut som glin.)
    De användare jag sett i Stockholm såg vuxna ut och körde mer målmedvetet.

Jag tror att svagheten med elsparkarna är att man inte kan lita på att de finns där när man behöver en. Ganska värdelöst om man ska till jobbet med andra ord. Då krävs ju ändå att man skaffar ett kort för lokaltrafiken. Och om man ändå har ett sånt kort kanske man inte vill lägga ytterligare pengar på att hyra en sparkcykel? Av den anledningen tror jag att sparkarna mest ersätter gående då de ibland råkar finnas till hands när man behöver gå en längre sträcka.

Fast det kanske går om man har tillräckligt hög överkapacitet? Det är ju så man jobbar med lokaltrafik. Sällan att bussen är full när man ska stiga på.

Av:
    Hasse#7
    Skogsgubben skrev:
    Jag slänger väl också in några lösryckta observationer av elsparkcyklat.

De användare jag sett i Uppsala såg yngre ut än arbetsför ålder. (Eller så är det bara jag som är gammal och tycker att 30-åringar ser ut som glin.)
    De användare jag sett i Stockholm såg vuxna ut och körde mer målmedvetet.

Jag tror att svagheten med elsparkarna är att man inte kan lita på att de finns där när man behöver en. Ganska värdelöst om man ska till jobbet med andra ord. Då krävs ju ändå att man skaffar ett kort för lokaltrafiken. Och om man ändå har ett sånt kort kanske man inte vill lägga ytterligare pengar på att hyra en sparkcykel? Av den anledningen tror jag att sparkarna mest ersätter gående då de ibland råkar finnas till hands när man behöver gå en längre sträcka.

Fast det kanske går om man har tillräckligt hög överkapacitet? Det är ju så man jobbar med lokaltrafik. Sällan att bussen är full när man ska stiga på.

Min fru som är en ordningsam person med körkort gör sina 18km enkel på en timme med vår privata. Det är fortare än bil (omöjlig resa), långsammare än buss och tunnelbana om de funkar. Men det är rörelse hela tiden, hon slipper byte, förseningar, olidlig värme, och att stå med ansiktet i någons armhåla på tunnelbana eller buss. Dagar med bra väder är det en no brainer för henne. Enda incidenten hittills var när hon mötte fotgängare på cykelbana (även för gång), de gick på hennes höger så hon markerade förflyttning vänster, passerade fotgängarna, går direkt tillbaka höger och blir omkörd av en cyklist i hög fart på sin högersida. Hon vet inte hur cyklisten tog sig mellan fotgängarna och henne. Annars körde han om fotgängarna på höger sida också vilket det inte fanns utrymme till. Det hände inget annat men var obehagligt.

Av:
    Skogsgubben
    Hasse#7 skrev:
    Skogsgubben skrev:
    ....
    Jag tror att svagheten med elsparkarna är att man inte kan lita på att de finns där när man behöver en. Ganska värdelöst om man ska till jobbet med andra ord...

...Min fru som är en ordningsam person med körkort gör sina 18km enkel på en timme med vår privata. ...

Ja. Har man en egen så vet man förstås att man har den när man ska iväg till jobbet på morgonen. 👍🏻 Jag avsåg bara de som hyrs ut. Var inte så tydlig med det.

Jag gissar att din fru inte slänger den på trottoaren utanför dörren när hon kommer fram till jobbet heller? 😊

Jag gillar tanken på delningsekonomi, men det har sin fördelar att äga själv också.

Av:
    Hasse#7
    Skogsgubben skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Skogsgubben skrev:
    ....
    Jag tror att svagheten med elsparkarna är att man inte kan lita på att de finns där när man behöver en. Ganska värdelöst om man ska till jobbet med andra ord...

...Min fru som är en ordningsam person med körkort gör sina 18km enkel på en timme med vår privata. ...

Ja. Har man en egen så vet man förstås att man har den när man ska iväg till jobbet på morgonen. 👍🏻 Jag avsåg bara de som hyrs ut. Var inte så tydlig med det.

Jag gissar att din fru inte slänger den på trottoaren utanför dörren när hon kommer fram till jobbet heller? 😊

Jag gillar tanken på delningsekonomi, men det har sin fördelar att äga själv också.

Jag förstod vad du menade. Jag siktar lite mer på möjligheterna med allt utom bil i stadsmiljö. Egen elsparkis funkar, fast antagligen högst 3 av 4 årstider. Skulle inte vilja prova på ishalka. Att köpa en bra kostar 4200kr och det är inte så dyrt om man har bra nytta av den. Den vi har funkar även på grus.

Av:
    Hasse#7
    Jag skall ha den själv på fredag förresten. Hopvikt i bakluckan plus hjälm. Lämna bilen hos glasmästaren. Elsparkisen till jobbet och tillbaka på eftermiddagen. Enkelt och tre gånger fortare än att gå utan att köra hänsynslöst, antagligen samma tid som att ta en lånebil inklusive administration och parkering. Jag kan lösa det här med Brompton också men det är ändå lite krångligare. Jag tar hellre Brompton om man har längre färdväg och är klädd för cykling.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-30 23:47 av Hasse#7.

Av:
    Inzah
    https://www.aftonbladet.se

Inget mjäk i Portugal

Av:
    ooms
    Hmm...
    IMG_0550.JPG

Av:
    GoranS
    marr skrev:
    26er skrev:
    Förslag på ny hobby: släng skiten i Strömmen utanför Riksdan eller valfritt annat vattendrag i stan så lång från kajen som du orkar. Funkar jättebra som mobilt gym för core-övningar och starka biceps.

Ja, vi har ju inte redan kastat nog med skit i haven... Klart vi ska göra det.
    Din "önskan" verkar bli uppfylld - https://nyheter24.se

Av:
    LTS
    GoranS skrev:
    marr skrev:
    26er skrev:
    Förslag på ny hobby: släng skiten i Strömmen utanför Riksdan eller valfritt annat vattendrag i stan så lång från kajen som du orkar. Funkar jättebra som mobilt gym för core-övningar och starka biceps.

Det där är inget nytt. Cyklar har råkat ut för det i decennier.

Av:
    NLC
    LTS skrev:
    GoranS skrev:
    marr skrev:
    26er skrev:

Det där är inget nytt. Cyklar har råkat ut för det i decennier.

Är det månne 2010-talets svar på uttråkade ungdomars favorithobby på 80-talet, att sabba telefonkiosker ?

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    GoranS
    Känns väl som att krossa glasrutorna i busskurer borde ligga närmare till hands som uppföljare.

Av:
    NLC
    Jag tänker att i både fallet med elsparkcykel och telefonkiosker så är det inte primärt objektet som förstörs utan tillgången till tjänsten (att transportera sig resp kommunicera). En sönderslagen ruta i en busskur är iofs inte heller roligt men förhindrar förhoppningsvis inte att man kan komma därifrån-

Av:
    GoranS
    Undrar om de som ägnar sig åt den typen av idioti tänker så mkt.

Av:
    NLC
    Nä, det är jag övertygad om att de inte gör - "vi har ju ingen lokaaaaal" liksom

Av:
    GoranS
    Så länge de inte ger sig på luftskåp lär det väl vara tämligen riskfritt.

Av:
    Eveningstar
    Exemplarisk användning av den nya designerade sparkcykelparkeringen. 🙃

DSC_0720.JPG

Vem har kissat i mina skydd?!?

Av:
    GoranS
    Så länge de har de där markeringarna på vettiga platser och människor parkerar tingestarna på dessa platser bryr jag mig inte om de står eller ligger. Bättre att ha dem där än stående så de verkligen blockerar för fotgängare och/eller fordon.

Av:
    salle
    ” Den som vill värna miljön bör använda en gammal hederlig cykel snarare än en elsparkcykel. Den slutsatsen har forskare vid North Carolina State University kommit fram till i en undersökning. Det är framför allt tillverkningen av elsparkcyklarna samt de fordon som krävs för att samla in och ställa ut cyklarna som är miljöbovar. Elsparkcyklarnas korta livslängd är en annan aspekt av det hela.
    Enligt forskarna så har elsparkcyklarna större miljöpåverkan per transportmeter än en fullsatt dieselbuss.”
    https://iopscience.iop.org

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    Allroad
    Äsch! Det skall börjas i ung ålder nu också med detta elände.

https://www.xxl.se

Av:
    ooms
    salle skrev:
    ” Den som vill värna miljön bör använda en gammal hederlig cykel snarare än en elsparkcykel. Den slutsatsen har forskare vid North Carolina State University kommit fram till i en undersökning. Det är framför allt tillverkningen av elsparkcyklarna samt de fordon som krävs för att samla in och ställa ut cyklarna som är miljöbovar. Elsparkcyklarnas korta livslängd är en annan aspekt av det hela.
    Enligt forskarna så har elsparkcyklarna större miljöpåverkan per transportmeter än en fullsatt dieselbuss.”
    No shit! Men det gäller ju det mesta, även vanliga cyklar och bilar. Vill man värna miljön är det bättre att köra slut på den bil man har istf att köpa en ny elbil. Många tänker nog inte så långt, utan tror att nytt och snålt måste ju vara bättre och kör vidare på sitt konsumtionsbeteende...

Av:
    Kneecap
    ooms skrev:
    No shit! Men det gäller ju det mesta, även vanliga cyklar och bilar. Vill man värna miljön är det bättre att köra slut på den bil man har istf att köpa en ny elbil. Många tänker nog inte så långt, utan tror att nytt och snålt måste ju vara bättre och kör vidare på sitt konsumtionsbeteende...

Tjena!

Nja, det beror ju på vad det är för bil och hur mycket man kör. Har man något som drar knappt litern blandat så motsvarar mindre än 4000 mil med den bilen produktionen av en ny bil i utsläpp. Så har man bil som sörplar närmare litern samt kör hyfaäsat mycket och byter till en snålis som drar 0,45 så halverar man utsläppen. På 8000 mil har man gått plus. Den andra bilen hade garanterat gått minst 8000 mil till om man skött den bra och då varit ett sämre alternativ för miljön. I allmänhet så kör vi för gamla bilar som släpper ut för mycket. Dessutom släpper dom ut mer ju äldre dom blir eftersom avgasreningen inte fungerar som dom ska. Avgaskontrollerna vi gör är oerhört trubbiga och snälla i gränserna. En bil kan släppa ut dubbelt så mycket som den är angiven till men ändå vara långt ifrån underkänd.
    Bästa lösningen är att köra mindre bil.

Av:
    Oskar
    Kneecap skrev:

Buhu :-(

Av:
    ooms
    Nä, bästa (eller enda) lösningen, om det nu är nåt som ska lösas, är att förbjuda folk.

Av:
    Örjan Lax
    Eller lansera dieselsparkcyklar. 🤠

Av:
    NLC
    Kneecap skrev:
    ooms skrev:

Tjena!

Nja, det beror ju på vad det är för bil och hur mycket man kör. Har man något som drar knappt litern blandat så motsvarar mindre än 4000 mil med den bilen produktionen av en ny bil i utsläpp. Så har man bil som sörplar närmare litern samt kör hyfaäsat mycket och byter till en snålis som drar 0,45 så halverar man utsläppen. På 8000 mil har man gått plus. Den andra bilen hade garanterat gått minst 8000 mil till om man skött den bra och då varit ett sämre alternativ för miljön. I allmänhet så kör vi för gamla bilar som släpper ut för mycket. Dessutom släpper dom ut mer ju äldre dom blir eftersom avgasreningen inte fungerar som dom ska. Avgaskontrollerna vi gör är oerhört trubbiga och snälla i gränserna. En bil kan släppa ut dubbelt så mycket som den är angiven till men ändå vara långt ifrån underkänd.

“Strange game. The only way to win is not to play."

Av:
    GoranS
    NLC skrev:
    Kneecap skrev:
    ooms skrev:

Tjena!

“Strange game. The only way to win is not to play."
    Och inte ens då vinner man för det är säkert en massa andra som spelar.

Av:
    Eveningstar
    Nästan så man blir tårögd av sån här yrkesstolthet? :)

IMG-20190808-WA0002.jpg

Vem har kissat i mina skydd?!?

Av:
    Hasse#7
    Eveningstar skrev:

Ser ju lite lovande ut.

Av:
    ForesterGuy
    Eveningstar skrev:

Freys Hyrverk? 😁

Av:
    rln
    Kneecap skrev:
    ooms skrev:

Tjena!

För många år sedan så ansåg den då primitiva människan att det fanns andra utsläpp än koldioxid men nu har vi blivit så visa så nu behöver vi bry oss om sådana detaljer.

Av:
    Allroad
    Hahaha va i helvete?
    Screenshot_20190812-210938_Instagram.jpg

Av:
    DT
    LOL!

Av:
    H.
    ooms skrev:
    salle skrev:
    De som köper nya bilar har oftast så fräscha bilar att de har en lång tid kvar på begagnatmarknaden. Följden av att man köper en ny elbil eller hybrid blir alltså att en gammal skrotbil kan parkeras för gott.

Och oftast handlar det ju om företagsbilar eller på andra sätt folk som ändå kommer köpa en ny bil. Då är det ju bättre att de väljer en miljövänlig än en icke miljövänlig.

Men detta resonemang bygger också på att begagnade elbilar stannar kvar i Sverige, och där har politiken en ordentlig uppgift att lösa.

Av:
    ooms
    H. skrev:
    Men detta resonemang bygger också på att begagnade elbilar stannar kvar i Sverige, och där har politiken en ordentlig uppgift att lösa.
    Äh, det är väl jättebra att svenska skattebetalare subventionerar elbilar som hamnar i Norge efter ett halvår :-)
    Där är det f.ö. tydligen köer och slagsmål vid laddstationerna längs vägarna numer. Trots kraftig utbyggnad får man som elbilsförare räkna med 3-4 bilar före i kön när man kommer in för laddning. Vill till att man inte har bråttom på sina långresor :-)

Av:
    perzzon
    Alltså vad är det med dig och din negativa inställning till precis allt?
    Har du någonsin sett en laddkö?
    De enda laddstarioner jag någonsin sett fullbelagda har varit utanför köpcentrum. Och där laddar man väl i ärlighetens namn mest för att kunna parkera nära ingången?!

Dieselköade gjorde jag själv senast förra veckan. Sen visade det sig att det gick i 4 liter:) (ingen fungerande mätare) det är för övrigt rätt frustrerande att ligga och vänta i blåst med en 5tons båt utan bogpropp.

Av:
    ooms
    perzzon skrev:
    Har du någonsin sett en laddkö?
    De enda laddstarioner jag någonsin sett fullbelagda har varit utanför köpcentrum. Och där laddar man väl i ärlighetens namn mest för att kunna parkera nära ingången.
    Jag föreslår att du sätter dig in i frågan, t.ex. genom att prata med folk som kör yrkestrafik i Norge, läsa vad som skrivs på nätet, osv, istf att utgå från din egen begränsade erfarenhet.

Av:
    GoranS
    Sen kan man ju tänka sig att det kan vara ett övergående problem orsakat av att det varit lättare att snabbt få fram fler bilar än att få fram laddningsinfrastruktur dimensionerad för den kraftiga ökning av elbilar som skett i Norge eller i alla fall att det inte funnits intresse för att investera stora summor i detta innan man sett att behovet verkligen funnits.

Av:
    ooms
    GoranS skrev:
    Sen kan man ju tänka sig att det kan vara ett övergående problem orsakat av att det varit lättare att snabbt få fram fler bilar än att få fram laddningsinfrastruktur dimensionerad för den kraftiga ökning av elbilar som skett i Norge eller i alla fall att det inte funnits intresse för att investera stora summor i detta innan man sett att behovet verkligen funnits.
    Antagligen är det så. Dock är ju frågan hur det ska dimensioneras, ska det vara för "normal" trafik eller de toppar som uppstår kring storhelger då många är ute på långa resor längs vägarna (och ofta uppstressade)? Men det blir väl något för marknaden att lösa helt enkelt.
    Det sätter ju också fingret på ett intressant tekniskt problem, oavsett kö kommer laddning av batteri nånsin kunna konkurrera med fyllning av en tank när det gäller snabbhet?

Av:
    GoranS
    Man kan ju tänka sig prioritetsköer där man betalar mer för att få ladda snabbt och en lägre summa om man är villig att vänta lite. Skulle kunna ha en viss utjämnande effekt.

Har väl diskuterats varianter med byte av batteri istället för att man laddar sitt eget. Svårigheter där är väl bl.a. att få till ett standardiserat system som gör det lätt att snabbt byta batterier samt att få ett vettigt flöde av batterier s.a. det inte i alltför hög grad blir så att man måste frakta runt batterier för att det ska finnas tillgängliga laddade batterier att byta till.

Problemet med utbyggnad av infrastruktur har väl varit ett stort problem för t.ex. fordon som går på (bio)gas och det har blivit lite hönan-och-ägget-syndromet kring det hela, d.v.s. det är svårt att sälja fordon som går på gas för det är så svårt att hitta tankställen och tankställena vill inte erbjuda gas för det finns så få fordon som går på det.

I el-fallet verkar man ha kommit förbi detta stadium och fordonsförsäljningen kommer rimligen att driva på utbyggnaden av laddningsinfrastruktur. Det man där kan fundera på är vilka modifikationer i den mer grundläggande infrastrukturen i elnätet som kan komma att krävas om man bortser från själva laddstationerna. Hur ser möjligheterna ut för platser med många parallella laddstationer längsmed t.ex. E4:an.

Av:
    ooms
    GoranS skrev:
    Man kan ju tänka sig prioritetsköer där man betalar mer för att få ladda snabbt och en lägre summa om man är villig att vänta lite. Skulle kunna ha en viss utjämnande effekt.

Har väl diskuterats varianter med byte av batteri istället för att man laddar sitt eget. Svårigheter där är väl bl.a. att få till ett standardiserat system som gör det lätt att snabbt byta batterier samt att få ett vettigt flöde av batterier s.a. det inte i alltför hög grad blir så att man måste frakta runt batterier för att det ska finnas tillgängliga laddade batterier att byta till.

Problemet med utbyggnad av infrastruktur har väl varit ett stort problem för t.ex. fordon som går på (bio)gas och det har blivit lite hönan-och-ägget-syndromet kring det hela, d.v.s. det är svårt att sälja fordon som går på gas för det är så svårt att hitta tankställen och tankställena vill inte erbjuda gas för det finns så få fordon som går på det.

I el-fallet verkar man ha kommit förbi detta stadium och fordonsförsäljningen kommer rimligen att driva på utbyggnaden av laddningsinfrastruktur. Det man där kan fundera på är vilka modifikationer i den mer grundläggande infrastrukturen i elnätet som kan komma att krävas om man bortser från själva laddstationerna. Hur ser möjligheterna ut för platser med många parallella laddstationer längsmed t.ex. E4:an.
    Som jag förstått det är en orsak till problemen i Norge de kraftiga subventionerna kring allt som har med batteribilar att göra (kraftiga skatterabatter, fri parkering, nyttjande av kollektivkörfält, fria laddplatser, etc) gjort att folk förväntar sig att allt skall vara gratis, vilket gjort att kommersiella aktörer inte kunnat gå in. Förhoppningsvis leder de nuvarande problemen till att betalningsviljan ökar, så att en marknad öppnas.

Av:
    GoranS
    Ja, subventioner för att driva utveckling är inget enkelt område.

Av:
    görveln
    Om du vill ha bra laddning är det bara att köpa en tesla.

skrev:
    Som jag förstått det är en orsak till problemen i Norge de kraftiga subventionerna kring allt som har med batteribilar att göra (kraftiga skatterabatter, fri parkering, nyttjande av kollektivkörfält, fria laddplatser, etc) gjort att folk förväntar sig att allt skall vara gratis, vilket gjort att kommersiella aktörer inte kunnat gå in. Förhoppningsvis leder de nuvarande problemen till att betalningsviljan ökar, så att en marknad öppnas.

Tror inte alls det där är orsaken till att det inte finns fler laddestationer för andra bilar än tesla. Tror inte heller att laddning på tur för andra bilar än tesla är ett så stort problem i Norge som du verkar få det till.

Det är nog mest så att det tar tid och kräver en hel del investeringar att få igång ett väldigt bra ladningsnettverk i ett till ytan relativt stort land som Norge som genom subventioner har köpt väldigt många elbilar. En annan sak är att det nog bara är tesla som har förstått hur viktigt det är med ett bra ladningsnettverk av bil producenterna och de har ju faktiskt fått det till.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in