• Kapa styrrör i kolfiber, vad tänka på?

Av:
    Peth
    Bara att plocka fram bågfilen? Behövs andningsskydd?

Tips och trix emottages tacksamt.
  • Re: Kapa styrrör i kolfiber, vad tänka på?

Av:
    Bengt-re
    Såga blött (vatten) och sätt en skrotstyrstam som anhåll. Fintandat metallblad och gör jobbet utomhus. Skölj bort dammet efteråt. Så här jag gjort iaf och alla inblandade verkar överleva.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    båtbensbudet
    Kolfiber damm är inge bra så andningsskydd är nog inte dumt. Med det sagt har jag aldrig använt det .)
    Det är enklare om du har en sågguide? Går även utan men inte helt lätt att såga rakt med en bågfil alltid.
    Du kan oxå sätta en tejpbit rund röret där du sågar så det eventuellt inte uppstår små flisor vid de sista skären på slutet.

www.Joyridestockholm.se

Av:
    geologen
    Såga under rinnande vatten. Har gjort så flera gånger, åt mig själv och andra.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    marr
    Mät två gånger!

Av:
    ooms
    Spänner ni fast i skruvstäd (hur hårt?), lägger i geringslåda, eller nåt annat knep för att få det stadigt vid kapningen?

Av:
    marr
    ooms skrev:
    Spänner ni fast i skruvstäd (hur hårt?), lägger i geringslåda, eller nåt annat knep för att få det stadigt vid kapningen?

Sågguide.

Av:
    Bengt-re
    ooms skrev:

Drar dit en skrotstyrstam. Hållare och sågguid i ett.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    ooms
    Bengt-re skrev:
    ooms skrev:

Och dra fast styrstammen i skruvstädet?

Av:
    Bengt-re
    ooms skrev:
    Bengt-re skrev:
    ooms skrev:

Och dra fast styrstammen i skruvstädet?
    Nä. Jag håller bara i den, men visst kan man dra dit den i ett skruvstäd - dock gör jag jobbet utomhus med vatten och där har jag inget skruvstäd.

Av:
    Mayhem
    Jag har en sågmall från Topeak tror jag men identisk modell finns från massor av märken. Använder ett sågblad specifikt för kolfiber från Park Tool, som dock är mycket likt sågblad ämnade för typ kakelplattor. Sågar utomhus och sprejar med vatten för att minimera damm. Försöka inte forcera snabbare sågning genom att lägga vikt neråt på bladet, låt sågrörelsen göra hela jobbet.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    µ-plaster är jättebra att få ut i vatten.

Av:
    geologen
    Om det är ett sadelrör kan man offra en sadelstolpsklämma som guide. För styrrör kan man offra en distansring eller styrstam. Och med offra menar jag att de kan få fula repor av sågen. Funktionen påverkas knappast.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Bengt-re
    Miss Lycka 2.0 skrev:

Tror att bildäck och konstgräsplaner är oändligt mycket större problem än de 0,08 gram mikroplast som släpps ut när jag kapar mitt styrrör....

Av:
    Sixten Fors
    Jag sätter maskeringstape runt röret som mall/mått för kapning. Lägger prylen på en bock, pall etc och håller i med ena handen. Kapar med elektrisk vinkelslip/kap med lämplig klinga. Oavsett stål, alu, kolfiber.

Av:
    borano20
    Hej.. Tejp runtom funkar jättebra, särskilt om du sågar runt jäms med tejpen så att du får ett spår före du börjar kapa. Spåret styr sågbladet. En finhuggen fil sen om det blir ojämnt. Du kan försegla änden på röret efter med lite CAlim. Klart. mvh borano20

Av:
    NickPick
    geologen skrev:
    Såga under rinnande vatten. Har gjort så flera gånger, åt mig själv och andra.
    Åker ned i avloppet sen antar jag? 😁

Av:
    Stervelo
    Tänk på att lämna någon millimeter kvar, ovanför klämman, så du alltid har en tunn spacer ovanpå. Kolisar ska inte sågas kortare än klämmans höjd, utan ett par mm högre upp.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    ForesterGuy
    Bengt-re skrev:
    Miss Lycka 2.0 skrev:

Tror att bildäck och konstgräsplaner är oändligt mycket större problem än de 0,08 gram mikroplast som släpps ut när jag kapar mitt styrrör....

Styrröret kanske är PTFE-lackat?

Av:
    Bengt-re
    ForesterGuy skrev:
    Bengt-re skrev:
    Miss Lycka 2.0 skrev:

Nä. Men visst är det väl egentligen fel, dock så är mängden väldigt liten och tillfällena få så jag har andra väldigt mycket större saker att ta tag i om det gäller miljöhänsyn.

Av:
    Sixten Fors
    Bengt-re skrev:
    ForesterGuy skrev:
    Bengt-re skrev:
    Miss Lycka 2.0 skrev:

Nä. Men visst är det väl egentligen fel, dock så är mängden väldigt liten och tillfällena få så jag har andra väldigt mycket större saker att ta tag i om det gäller miljöhänsyn.
    Om man kapar i vattenbad och sedan dricker upp vattnet hamnar ingen farlig µ-plast i naturen. Se bara till att begära kremering när det är dags, verkar kosta från 5 K.
    2019-04-07 16.12.50.png

Av:
    ForesterGuy
    Om man arbetat med eternit så lär ju inte kremering hjälpa, asbest brinner så dåligt...

Av:
    Peth
    Tog bara större delen av cykelsäsongen, men nu så kan jag cykla i grupp utan att skämmas ögonen ur mig (vad gäller spacertornet alltså, sen finns mycket annat som tyder på bristande respekt för sporten ...).
    EB867A0E-3A82-4C1D-BA0E-3E00AEFB02EC.jpeg

Av:
    ejma
    Bengt-re skrev:

Plastcykel med gruppset i kolfiberkomposit, plasthjul, cykeldäck, plastkläder, plastskor m.m. Entusiastcykling kanske inte är så miljövänligt ur ett livscykelperspektiv?

Av:
    ooms
    Uppföljning från mig också (men utan bild):
    Jag lade styrröret i en gerlåda och kapade med vanlig bågfil (Sandvik/Bahco-blad). Var beredd på att det skulle ta tid, men det var som att såga i smör. Och snittet blev spikrakt. Använde ett fint sandpapper för att ta bort de små grader som blev.

Av:
    Peth
    ooms skrev:
    Uppföljning från mig också (men utan bild):
    Jag lade styrröret i en gerlåda och kapade med vanlig bågfil (Sandvik/Bahco-blad). Var beredd på att det skulle ta tid, men det var som att såga i smör. Och snittet blev spikrakt. Använde ett fint sandpapper för att ta bort de små grader som blev.

Jag körde budgetvarianten med gammal styrstam som anhåll och bågfilsblad och sandpapper från Biltema. Lät gaffeln sitta kvar på cykeln. Gick ju bra det med.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ