• Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    Bengt-re
    Kul! Välförtjänt!

    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."


  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    NickPick
    Skivor vann igen. Där fick ni föredettingar! 😁

    Snyggt! Ska bli kul att se velons siffror.
  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    emmer
    Blev Sep diskad?

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    joohan
    Vilket race! Tror ni han lyckas med Sanremo också innan han ger sig?
  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    NLC
    joohan skrev:
    Vilket race! Tror ni han lyckas med Sanremo också innan han ger sig?

    Men kan bara hoppas!

    ---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn


  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    Bengt-re
    joohan skrev:
    Vilket race! Tror ni han lyckas med Sanremo också innan han ger sig?

    Ja! Klart att han gör! Det vore ju sjukt kul iaf och motivationen minskade nog inte efter dagens race.

    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."


  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    emmer
    Lite om Team Sky's full-gung Pinarello:
    https://cyclingtips.com
    https://www.bikeradar.com

    lu.png

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    Bengt-re
    emmer skrev:
    Lite om Team Sky's full-gung Pinarello:
    https://cyclingtips.com
    https://www.bikeradar.com

    Shit... vilket bry för en tävling.... Coolt att de gör sig besväret, men det är väl lite av charmen med detta lopp att det alltid är lite småroligt labbande med att anpassa cyklarna till det något... knöliga... underlaget.

    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."


  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    Miss Lycka 2.0
    Batteri till motorn?
  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    emmer
    På något sätt känns det skönt att WvA:s Bianchi och Politt:s Canyon var hyfsat fria från exter och det är föraren som är det viktigaste...

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    Bengt-re
    emmer skrev:
    På något sätt känns det skönt att WvA:s Bianchi och Politt:s Canyon var hyfsat fria från exter och det är föraren som är det viktigaste...

    Det är det väl oftast i slutändan. Tur, tallang och taktik behövs för att lyckas här. Det var ett kul lopp idag tycker jag - hände lagom mycket och en värdig segrare i slutändan. Sagans envisa kämpande var också en behållning - inget fel på det pannbenet....

    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."


  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    NickPick
    emmer skrev:
    På något sätt känns det skönt att WvA:s Bianchi och Politt:s Canyon var hyfsat fria från exter och det är föraren som är det viktigaste...

    Rädd för förändring? Ingen av dom vann ju ;)
  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    Bengt-re
    NickPick skrev:
    emmer skrev:
    På något sätt känns det skönt att WvA:s Bianchi och Politt:s Canyon var hyfsat fria från exter och det är föraren som är det viktigaste...

    Rädd för förändring? Ingen av dom vann ju ;)

    Det här loppet har alltid varit en "lekstuga" för nya idéer. De flesta har väl varit i behov av förbättringar, men det är en del av charmen.

    #åsikt

    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."


  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    emmer
    NickPick skrev:
    emmer skrev:
    På något sätt känns det skönt att WvA:s Bianchi och Politt:s Canyon var hyfsat fria från exter och det är föraren som är det viktigaste...
    Rädd för förändring? Ingen av dom vann ju ;)
    Snarare det jag skrev (om nu inte texten försvann för dig).

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    emmer
    Bengt-re skrev:
    Det här loppet har alltid varit en "lekstuga" för nya idéer. De flesta har väl varit i behov av förbättringar, men det är en del av charmen.
    #åsikt
    Jo, det har ju provats med fjädring till och från i trettio år.
    Det enda som bestått är väl treks ledade ram.

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    jonas-ni
    Med anledning av de summeringar och analyser av loppet jag sett och läst. Är 'mekaniska problem' kod för 'elväxlar är inte de mest tillförlitliga komponenter som cykelindustrin producerar'.
  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    konscious
    Skivbroms och högprofil är framtiden.
  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    emmer
    emmer skrev:
    Blev Sep diskad?
    Om någon undrar över denna kommentaren så var det så att Sep cyklade in som fyra (efter fel på sin DuraAce -bakväxel på så dumt ställe man kan få det - inte cykeln på bilden) men var inte med i resultatlistan efter målgång utan Sagan stod som fyra.
    Men det är numera tillrättat så att han fick fjärdeplatsen och sagan blev blott femma.
    lu.png

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    emmer
    konscious skrev:
    Skivbroms och högprofil är framtiden.
    Förr körde man med en reservtub på sadelstolpen, nu har man med sig nödvändiga verktyg för att öht kunna få dän sina skivbromsade hägprofilshjul när punkan är framme...
    lu.png

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    Bengt-re
    jonas-ni skrev:
    Med anledning av de summeringar och analyser av loppet jag sett och läst. Är 'mekaniska problem' kod för 'elväxlar är inte de mest tillförlitliga komponenter som cykelindustrin producerar'.

    Så kan det vara. Men låt utvecklingen fortgå något årtionende till så är de snart ungefär lika pålitliga som mekaniska. Inget att hänga läpp över.

    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."


  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    GoranS
    Jag trodde mekaniska växlar hade mekaniska problem och elväxlar elfel. Så fel jag hade. ;-)
  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    Bengt-re
    GoranS skrev:
    Jag trodde mekaniska växlar hade mekaniska problem och elväxlar elfel. Så fel jag hade. ;-)

    Elväxlar kan ha mekaniska, elektriska, batterifel och mjukvarufel! Det är lite ballare!

    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."


  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    GoranS
    Bengt-re skrev:
    GoranS skrev:
    Jag trodde mekaniska växlar hade mekaniska problem och elväxlar elfel. Så fel jag hade. ;-)

    Elväxlar kan ha mekaniska, elektriska, batterifel och mjukvarufel! Det är lite ballare!
    Väntar på första viruset som gör att någon helt plötsligt befinner sig på stora klingan och minsta bak på väg uppför Zoncolan.
  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    konscious
    emmer skrev:
    konscious skrev:
    Skivbroms och högprofil är framtiden.
    Förr körde man med en reservtub på sadelstolpen, nu har man med sig nödvändiga verktyg för att öht kunna få dän sina skivbromsade hägprofilshjul när punkan är framme...

    Skruvdragare går snabbare än QR numera om man vill spara någon watt på att inte ha avtagbar Lever med 8mm insex på hjulet.

    Skärmavbild 2019-04-15 kl. 22.36.06.png
  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    heklamama
    På tal om tekniska inovationer.
    Vill bara påminna om GAN-stallets cykel från Paris-Roubaix 1994.

    Lemond 1994.jpg

    Framdämp på Gilbert Duclos-Lassalle cykel bla.

    Laget körde även med Mavics "ZapOmatic" Elektriska bakväxlar under säsongen men för P-R satsade man istället på Campa med Ergo-power....

    _____________________________________________________________
    Till slut blir allt bra, är det inte bra så är det inte slut.

  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    Bengt-re
    heklamama skrev:
    På tal om tekniska inovationer.
    Vill bara påminna om GAN-stallets cykel från Paris-Roubaix 1994.



    Framdämp på Gilbert Duclos-Lassalle cykel bla.

    Laget körde även med Mavics "ZapOmatic" Elektriska bakväxlar under säsongen men för P-R satsade man istället på Campa med Ergo-power....

    Lite fulsnygg.... Hur bra fungerade den i loppet?

    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."


  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    konscious
    25-30mm däck på breda fälgar.

    https://youtu.be

    Snart har vi FS på LVG.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-15 22:55 av konscious.

  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    NickPick
    emmer skrev:
    konscious skrev:
    Skivbroms och högprofil är framtiden.
    Förr körde man med en reservtub på sadelstolpen, nu har man med sig nödvändiga verktyg för att öht kunna få dän sina skivbromsade hägprofilshjul när punkan är framme...

    Enligt Road.cc så fick Specialized inte en punktering på hela loppet. Men det är klart. Fört var bättre förr.
  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    heklamama
    Bengt-re skrev:
    heklamama skrev:
    ...framdämp på Gilbert Duclos-Lassalle cykel bla.
    ---

    Lite fulsnygg.... Hur bra fungerade den i loppet?

    Han kom 7a tror jag.
    Andrei Tchmil (Lotto) vann det året även han med en Rock-Shox P-R SL gaffel.

    Lasall vann P-R 92 & 93 med dämpare.

    _____________________________________________________________
    Till slut blir allt bra, är det inte bra så är det inte slut.

  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    Bengt-re
    heklamama skrev:
    Bengt-re skrev:
    heklamama skrev:
    ...framdämp på Gilbert Duclos-Lassalle cykel bla.
    ---

    Lite fulsnygg.... Hur bra fungerade den i loppet?

    Han kom 7a tror jag.
    Andrei Tchmil (Lotto) vann det året även han med en Rock-Shox P-R SL gaffel.

    Lasall vann P-R 92 & 93 med dämpare.

    Coolt att det fungerade så pass väl ändå!

    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."


  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    heklamama
    konscious skrev:
    25-30mm däck på breda fälgar.

    https://youtu.be

    Snart har vi FS på LVG.

    MM 1995:

    Johan Museeuw (Mapei) Startade med denna Bianchi:

    bianchi_1_600 P-R.jpg

    Greg LeMond och Lasalle på en sån här (Clark-Kent i TITAN)

    LeMond 1995.jpg

    Tror ingen av de tre cyklarna höll enda in i mål,,,

    _____________________________________________________________
    Till slut blir allt bra, är det inte bra så är det inte slut.

  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    jonas-ni
    GoranS skrev:
    Bengt-re skrev:
    GoranS skrev:
    Jag trodde mekaniska växlar hade mekaniska problem och elväxlar elfel. Så fel jag hade. ;-)

    Elväxlar kan ha mekaniska, elektriska, batterifel och mjukvarufel! Det är lite ballare!
    Väntar på första viruset som gör att någon helt plötsligt befinner sig på stora klingan och minsta bak på väg uppför Zoncolan.

    Eller 44-28 på väg in i Arenberg för att hålla sig on-topic i tråden.

    Och på tal om fel, du vet väl att "'When I use a word,' Humpty Dumpty said, in rather a scornful tone, 'it means just what I choose it to mean — neither more nor less.'"
  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    emmer
    konscious skrev:
    emmer skrev:
    konscious skrev:
    Skivbroms och högprofil är framtiden.
    Förr körde man med en reservtub på sadelstolpen, nu har man med sig nödvändiga verktyg för att öht kunna få dän sina skivbromsade hägprofilshjul när punkan är framme...
    Skruvdragare går snabbare än QR numera om man vill spara någon watt på att inte ha avtagbar Lever med 8mm insex på hjulet.
    Nu har jag ju inte riktigt hängt med i alla modesvängar runt skruvdragare, men:
    Borde inte den vara än tyngre och otympligare att släpa runt på?

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    emmer
    NickPick skrev:
    emmer skrev:
    konscious skrev:
    Skivbroms och högprofil är framtiden.
    Förr körde man med en reservtub på sadelstolpen, nu har man med sig nödvändiga verktyg för att öht kunna få dän sina skivbromsade hägprofilshjul när punkan är framme...
    Enligt Road.cc så fick Specialized inte en punktering på hela loppet. Men det är klart. Fört var bättre förr.
    Tror inte man hade med sig nödverktyg för att punktering utan för att inte stå där med skägget i brevlådan om man skulle få det. Men jag är väl gammal och omodern och begriper inte det fina med att bestämma sådant på förhand...

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    marr
    emmer skrev:
    NickPick skrev:
    emmer skrev:
    konscious skrev:
    Skivbroms och högprofil är framtiden.
    Förr körde man med en reservtub på sadelstolpen, nu har man med sig nödvändiga verktyg för att öht kunna få dän sina skivbromsade hägprofilshjul när punkan är framme...
    Enligt Road.cc så fick Specialized inte en punktering på hela loppet. Men det är klart. Fört var bättre förr.
    Tror inte man hade med sig nödverktyg för att punktering utan för att inte stå där med skägget i brevlådan om man skulle få det. Men jag är väl gammal och omodern och begriper inte det fina med att bestämma sådant på förhand...

    Det är ju rimligt att demontera hjulet innan servciebilen är framme med det nya och skruvdragaren?
  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    NLC
    Välskrivet med bra bilder - At Paris-Roubaix, a once and future Wout Van Aert plus lite mer fint foto @ https://cyclingtips.com

    ---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn


  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    NLC
    marr skrev:
    emmer skrev:
    NickPick skrev:
    emmer skrev:
    konscious skrev:
    Skivbroms och högprofil är framtiden.
    Förr körde man med en reservtub på sadelstolpen, nu har man med sig nödvändiga verktyg för att öht kunna få dän sina skivbromsade hägprofilshjul när punkan är framme...
    Enligt Road.cc så fick Specialized inte en punktering på hela loppet. Men det är klart. Fört var bättre förr.
    Tror inte man hade med sig nödverktyg för att punktering utan för att inte stå där med skägget i brevlådan om man skulle få det. Men jag är väl gammal och omodern och begriper inte det fina med att bestämma sådant på förhand...

    Det är ju rimligt att demontera hjulet innan servciebilen är framme med det nya och skruvdragaren?

    Om man får ett hjul av neutral service kanske det är bäst att vara beredd på att de inte (förutom urton uppsättningar hjul) också skumpar runt med rätt bits till allas nav.

    ---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn


  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    ooms
    NLC skrev:
    marr skrev:
    emmer skrev:
    NickPick skrev:
    emmer skrev:
    konscious skrev:
    Skivbroms och högprofil är framtiden.
    Förr körde man med en reservtub på sadelstolpen, nu har man med sig nödvändiga verktyg för att öht kunna få dän sina skivbromsade hägprofilshjul när punkan är framme...
    Enligt Road.cc så fick Specialized inte en punktering på hela loppet. Men det är klart. Fört var bättre förr.
    Tror inte man hade med sig nödverktyg för att punktering utan för att inte stå där med skägget i brevlådan om man skulle få det. Men jag är väl gammal och omodern och begriper inte det fina med att bestämma sådant på förhand...

    Det är ju rimligt att demontera hjulet innan servciebilen är framme med det nya och skruvdragaren?

    Om man får ett hjul av neutral service kanske det är bäst att vara beredd på att de inte (förutom urton uppsättningar hjul) också skumpar runt med rätt bits till allas nav.
    På ett lopp som detta kan det ju vara bra att själv kunna byta också, t.ex. få ett hjul fr en lagkamrat om man punkar på en trång pavésträcka. Surt att behöva stå och vänta 2-3 min på servicebilen bara för att man har en thruaxle med obskyr bitsdimension...
  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    Lingon
    Hörde att Specialized kommer med SWAT box med plats för skruvdragare nästa år. ;)
  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    NickPick
    NLC skrev:
    Välskrivet med bra bilder - At Paris-Roubaix, a once and future Wout Van Aert plus lite mer fint foto @ https://cyclingtips.com

    Plus ett! Fantastiskt.
    Sen kan svenska motionärsgubbar sitta och gnälla här bäst dom vill.
  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    skier
    Kristoff körde tubeless och fick 3 punkteringar innan han gav upp och bytte till tubhjul istället.
    Lite förvånande tycker jag, iofs körde han av ngn anledning 25mm däck, känns smalt till honom, men de borde ju ändå stå emot genomslag bättre än ett tubdäck. Undrar om det kan vara fälgprofilen på ett tubhjul som är så mycket snällare mot däcket (ingen vass fälgsida) som gör skillnaden.

    Lite synd, han verkade vara i riktigt bra form annars.
  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    Lingon
    skier skrev:
    Kristoff körde tubeless och fick 3 punkteringar innan han gav upp och bytte till tubhjul istället.
    Lite förvånande tycker jag, iofs körde han av ngn anledning 25mm däck, känns smalt till honom, men de borde ju ändå stå emot genomslag bättre än ett tubdäck. Undrar om det kan vara fälgprofilen på ett tubhjul som är så mycket snällare mot däcket (ingen vass fälgsida) som gör skillnaden.

    Lite synd, han verkade vara i riktigt bra form annars.
    Gukka tätar väldigt sällan vid genomslagspunkor. Dom måste lagas med en mask. Sen tror jag som du skriver, att kanten på en kanttrådsfälg är vassare än på en tubfälg.
  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    emmer
    En tub har ju nästan ingen kant...

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    Lingon
    emmer skrev:
    En tub har ju nästan ingen kant...
    Ja, exakt. Och om gukkan tätar så har man väl typ 0,7 bar luft kvar så det blir en ny punka på nästa sten. :)
  • Re: Paris-Roubaix 2019

    Av:
    emmer
    NLC skrev:
    Välskrivet med bra bilder - At Paris-Roubaix, a once and future Wout Van Aert plus lite mer fint foto @ https://cyclingtips.com

    Kanonlänkar :-)
    Jo, WvA körde väl lite för mycket intervaller för att orka i mål topp tre...

    —————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in