• Vevarm sitter fast på vevaxel

Av:
    AddeKvark
    Hjälper en polare med renovering av cykel som inte fått så mycket kärlek genom åren. Den ena vevarmen sitter utav h.....e och försök till demontering har resulterat i att både vevarmsavdragaren och gängorna i vevarmen nu är förstörda. Vevlagret är av typen med fyrkantig axel.
    Tips på hur man går vidare? Värme och hammare? Vevarm ska bytas, men lagret tänkte jag låta sitta kvar.
  • Re: Vevarm sitter fast på vevaxel

Av:
    Pfaff
    Finns massor av trådar i ämnet.
    Ett tips är ett bad i 5-56/krypolja/WD40 och efter en natt en riktig avdragare med smala käftar som får grepp på baksidan av vevarmen.
    Ett annat är värme, blåslampa på vevarmen.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    mickescott
    Vinkelkap, om nu cykeln inte fått kärlek så behöver säkert vevlagret också bytas

................................................................
    Beatus ille qui procul negotiis
    felicis ut cycle

Av:
    Hasse#7
    Med viss möda kan man köra vinkelkap utan att skada axeln. Man får ta sig ner nära axeln utan att nudda och sedan bryta till så det spricker igenom. På en cykling svar cykel kan man sätta tillbaka skruv/mutter löst och försöka cykla loss den från axeln. Värme är ju också beprövat men funkar bäst med vevavdragare i spänn, värme runt och några knackningar med hammare på avdragarens skruv. Gissar att alternativ 2 och 3 är förbi möjlighet att prova.

Av:
    Sixten Fors
    Varför inte byta vevlager? Ett HT2 lager kostar typ 150 kr och väger 300 gram mindre.

Av:
    Miracle
    Jag föredrar Hasses metod!

Vad är det för lager? Är det ett gammalt "stållager" i gott skick så lönar det sig att serva det. De är outslitliga med riktigt hjullagerfett å lite underhåll då å då. :)
    Är det dock ett kassettlager skulle jag nog gärna bytt till modernare grejor.

frid!

Av:
    AddeKvark
    Hasse#7 skrev:
    Med viss möda kan man köra vinkelkap utan att skada axeln. Man får ta sig ner nära axeln utan att nudda och sedan bryta till så det spricker igenom. På en cykling svar cykel kan man sätta tillbaka skruv/mutter löst och försöka cykla loss den från axeln. Värme är ju också beprövat men funkar bäst med vevavdragare i spänn, värme runt och några knackningar med hammare på avdragarens skruv. Gissar att alternativ 2 och 3 är förbi möjlighet att prova.

Saknar tyvärr den typen av tyngre verktygsarsenal, men ska försöka mig på lite värme och knackning idag.

Av:
    AddeKvark
    Sixten Fors skrev:
    Varför inte byta vevlager? Ett HT2 lager kostar typ 150 kr och väger 300 gram mindre.

Rimligt och troligtvis något jag hade gjort om det var min cykel, men i och med att vi redan överskridit budget är planen att trots allt behålla vevlagret och montera ett nytt vevparti i gjutjärn.

Av:
    Atlas
    Det kan vara omöjligt. Bågfil funkar att såga genom vevarmen med. Såga jämns med en av de platta ytorna på fyrkanten så kan du bryta sedan.

Sjukt irriterande men korrisionen "svetsar" helt enkelt ihop godsen med tiden.

-------------------------------------------------------

För övrigt anser jag att Karthago bör förgöras

Av:
    Sixten Fors
    AddeKvark skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Rimligt och troligtvis något jag hade gjort om det var min cykel, men i och med att vi redan överskridit budget är planen att trots allt behålla vevlagret och montera ett nytt vevparti i gjutjärn.
    Lvg eller mtb? Hur liten budget kan man ha?
    bb.png

Av:
    Carl A
    som sagts ovan; värme - samt gärna oxo variera med kyla (kylsprej elikn.; kostar ngra flertalet tior dock tror jag) - ispåse kan funka ok kanske.

Av:
    Sixten Fors
    Ispåse funkar även om man köper nytt lager/vevparti, drar över budget och får huvudvärk ;)

Av:
    Hasse#7
    Först skall ju veven bort. Skall man byta vevlagerpatron till annat så skall den också ur. Sen kan få ihop det och eventuellt få det bra om vevlagerhylsan är plan och parallell.

Av:
    AtEase
    Jag hade samma problem med min pendlare när den efter ett antal kärlekslösa år skulle få nytt vevparti.

Jag har också ont om verktyg, så jag fick lägga ner cykeln med den sida ner som satt fast (som tur var drivsidan) och helt sonika med hjälp av hammare och vänstra vevarmen knacka loss högersidan. La ett mothåll mot axeln så inget våld på lagret. Fick hålla på bra länge, men till slut släppte det.

Villkoret för att det ska vara ett alternativ är ju att vevpartiet ändå ska bytas.

Av:
    NiclasY
    En bra anledning till att ha kvar fyrkant på en pendlare är livslängden.

Av:
    Hasse#7
    NiclasY skrev:
    En bra anledning till att ha kvar fyrkant på en pendlare är livslängden.

+1

Av:
    AddeKvark
    Uppföljning: Med lite värme från gasbrännare och några elaka hammarslag släppte vevarmen till slut.

Av:
    AddeKvark
    Tack för era tips!

Av:
    Hasse#7
    AddeKvark skrev:
    Uppföljning: Med lite värme från gasbrännare och några elaka hammarslag släppte vevarmen till slut.

Bra!

Av:
    fedde
    "Vevarm sitter fast på vevaxel".

Ja, det ska den väl göra? Var ska den annars sitta fast?

/Fedde

"jag cyklar, alltså tänker jag"

Av:
    Sixten Fors
    fedde skrev:
    "Vevarm sitter fast på vevaxel". Ja, det ska den väl göra? Var ska den annars sitta fast?
    Pedalaxeln? Klingan? ;)

Av:
    Kneecap
    Sixten Fors skrev:
    Pedalaxeln? Klingan? ;)

Tjena!

Nej, dom är monterade på vevarmen, alltså är det klinga eller pedalaxel som sitter fast på vevarmen.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in