• Re: Muc off goes Biltema

Av:
    Rattnalle
    Vad löser man tubelessvätska som torkat fast på ramen med då?

Annars är cykeln rätt ren nu. Och behandlad med keramiskt lackskydd..

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Pfaff
    Rattnalle skrev:

Kloroform är fena att lösa latex.
    Men ren bensin funkar kanske?

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Rattnalle
    Pfaff skrev:
    Rattnalle skrev:

Kloroform är fena att lösa latex.
    Men ren bensin funkar kanske?
    Får se vad jag hittar i gömmorna.

Jag har bara trott det var lera eftersom cykeln aldrig tvättas men nu vid tvätt satt det kvar en massa "lera" även efter att jag gnuggat :-)

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-15 20:25 av Rattnalle.

Av:
    Pontuspontuspontus
    Kör ni muc off eller de andra substituten även på skivbromsarna?
    Ni som kör grönsåpa, gör ni det även på skivbromsarna?
    Gillar grön/gulsåpa för allt möjligt men som andra i tråden tycker jag det känns som det blir en beläggning av det.
    Sorry om det blev lite offtopic

Av:
    Allroad
    Rattnalle skrev:
    Allroad skrev:
    NickPick skrev:
    Angående avfettning så är mac124 prickbort överlägsen mot asfalt osv, men man ska ju inte avfetta alltför ofta?

Överlägsen vet jag inte. Men den är väl vettig för att den brukar säljas för typ 19,90 på rusta. Det är dock ingen alkalisk avfettning så jag skulle inte köra med den på cykeln. På bilen upp till dörrhandtagen går dock bra :)
    Kallavfettning fyller sin funktion på cykeln också om man bara använder det till rätt saker. Om man nu bryr sig om en ren cykel dvs.

Vart skulle du ha kall menar du? På dreven kanske men det handlar väl mer om vad man haft för olja kanske?

Jag körde detta senast https://www.biltema.se

Funka väldigt bra ihop med en pensel :)

Av:
    Rattnalle
    Allroad skrev:
    Rattnalle skrev:
    Allroad skrev:
    NickPick skrev:
    Angående avfettning så är mac124 prickbort överlägsen mot asfalt osv, men man ska ju inte avfetta alltför ofta?

Överlägsen vet jag inte. Men den är väl vettig för att den brukar säljas för typ 19,90 på rusta. Det är dock ingen alkalisk avfettning så jag skulle inte köra med den på cykeln. På bilen upp till dörrhandtagen går dock bra :)
    Kallavfettning fyller sin funktion på cykeln också om man bara använder det till rätt saker. Om man nu bryr sig om en ren cykel dvs.

Vart skulle du ha kall menar du? På dreven kanske men det handlar väl mer om vad man haft för olja kanske?

Jag körde detta senast https://www.biltema.se

Funka väldigt bra ihop med en pensel :)
    Det heter så: https://www.biltema.se

Äh. Läste slarvigt. Men ja där det faktiskt ska lösas olja och fett. Där biter ju typ inget annat på riktigt. Långt från saker som ska behålla olja och fett då givetvis.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-15 21:40 av Rattnalle.

Av:
    Allroad
    Pontuspontuspontus skrev:
    Gillar grön/gulsåpa för allt möjligt men som andra i tråden tycker jag det känns som det blir en beläggning av det.

Jag tvättade av två cyklar i förra veckan med https://www.biltema.se dvs alkalisk avfettning (som finns på typ alla mackar osv osv) och jag gick loss på bromsarna ja. Nemas problemas.

Vill du ha rent just skivor/belägg/ok så kan jag rekommendera bromsrengöring på sprayburk, finns på Biltema alternativt originalet Brake Kleen hos t ex Mekonomen eller annan sån kedja.

Av:
    K
    Som någon redan skrivit, HD grön är inte långt från Muc Off. Sedan om det är marginellt bättre eller sämre kan man bråka om.

Av:
    RobbeS
    Pontuspontuspontus skrev:

Har bromsrengöring hemma till bilens bromsskivor. Så det tar jag. Diskmedel ska visst inte användas på bromsskivor och jag tror inte grönsåpa är så bra heller med tanke på beläggningen den lämnar efter sig.
    Det här med såpa. Det blir en beläggning som binder skit. Använd bilschampo istället. Om såpa hade varit ett dundermedel hade varenda bilrekonditionerare använt det med tanke på pris och arbetsmiljö.

Av:
    ForesterGuy
    Rent vatten funkar ju bra. Ja, avmineraliserat då. Behövde tvätta av fatbiken och det enda vatten jag hade i cykelförrådet var spillvattnet från luftavfuktaren, funkade alldeles utmärkt och mycket billigare än omvändosmosvatten. ;-)

Av:
    weldion
    Kör grönsåpa på bromsskivorna på mina cyklar. Biter som de skall.

Av:
    miklax
    Är vi överens om att det happtkorrekta är:
    Lysfotogen till kedja.
    Alkaliskt avfettning.
    Bilshampo.
    Mikrofibertrasa...

Av:
    ForesterGuy
    Nån som testat HVO100 för kedjerengöring? Fossilfritt, förnybart...

Av:
    Allroad
    Mmmm
    481812_1280x720.jpg

Av:
    Sambal Oelek
    Jag brukar använda Biltemas Biologiska avfettning, funkar hyffsat:
    https://www.biltema.se

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Jonas_L
    RobbeS skrev:

Det här med såpa. Det blir en beläggning som binder skit. Använd bilschampo istället. Om såpa hade varit ett dundermedel hade varenda bilrekonditionerare använt det med tanke på pris och arbetsmiljö.

Stämmer nog, men såpan löser smuts bättre upplever jag. På bilens fälgar kör jag först såpa (4:1) och sedan vax, så eventuell hinna blir inget problem.

Av:
    roskai
    Okej nu har jag provat produkten i inlägg nummer ett i denna tråd. Blandade det 1 del "tvättmedel" och 10 delar vatten. Det blev STARKT. Hällde ut hälften i en annan flaska och fyllde på med vatten så blandningen blev svagare. Och då var det bättre men man kan nog blanda det ännu svagare än så.

Hur funkade det då? Det blir otroligt rent. Spraya de lite på farsans mc som hade typ 3mm olja/smuts på bakfälgen och det rann av efter två minuter. En nackdel är att medlet är så starkt så det tar bort allt fett etc på ramen. Brukar silikonspraya ramen några gånger per år och tvätta cykeln med vaxschampo så håller den sig ganska snygg. Med detta tvättmedel är cykeln inte snygg efter tvätt. Alla repor syns tydligt. Inget som lite silikonspray inte döljer men lite väl bra rengöringsmedel helt enkelt. Sjukt bra till drivlinan och sånt som kan vara jättelortigt.

Provade även julas 5l blomsprayflaska eller vad man kallar det den har tillräckligt bra tryck för att tvätta både en cross (mc) och mtb som är rimligt smutsiga.

Se färgen på gaffeln. Den blev typ grå, ska va svart.
    20190419_155810.jpg

Av:
    NickPick
    Silikonspray. For real!?

Av:
    Rattnalle
    NickPick skrev:
    Silikonspray. For real!?
    Sett många nämna det. Orkar inte ens kommentera längre :-)

Av:
    NickPick
    Är det en bra produkt från fultema så kanske den är värd att prova. Har hört att stark avfettning kan skada anodisering. Vet dock inte om det är sant...

Av:
    Allroad
    roskai skrev:
    Okej nu har jag provat produkten i inlägg nummer ett i denna tråd. Blandade det 1 del "tvättmedel" och 10 delar vatten. Det blev STARKT. Hällde ut hälften i en annan flaska och fyllde på med vatten så blandningen blev svagare. Och då var det bättre men man kan nog blanda det ännu svagare än så.

Hur funkade det då? Det blir otroligt rent. Spraya de lite på farsans mc som hade typ 3mm olja/smuts på bakfälgen och det rann av efter två minuter. En nackdel är att medlet är så starkt så det tar bort allt fett etc på ramen. Brukar silikonspraya ramen några gånger per år och tvätta cykeln med vaxschampo så håller den sig ganska snygg. Med detta tvättmedel är cykeln inte snygg efter tvätt. Alla repor syns tydligt. Inget som lite silikonspray inte döljer men lite väl bra rengöringsmedel helt enkelt. Sjukt bra till drivlinan och sånt som kan vara jättelortigt.

Provade även julas 5l blomsprayflaska eller vad man kallar det den har tillräckligt bra tryck för att tvätta både en cross (mc) och mtb som är rimligt smutsiga.

Se färgen på gaffeln. Den blev typ grå, ska va svart.

Varför i hela världen vill man spraya med silikonspray? Glänser och ser fint ut i en kvart men det blir ju bara klibbigt och drar åt sig bös?

Av:
    jonte987
    Så diesel är inte pk längre antar jag? Får testa Biltema då.

Av:
    jonte987
    Va falls, svart blir grått och det är ok?

Av:
    Jensen
    jonte987 skrev:

Undrar jag med. Ska den vara grå egentligen? Om inte så är det ju knappast att anse som bra

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    roskai
    Jensen skrev:
    jonte987 skrev:

Undrar jag med. Ska den vara grå egentligen? Om inte så är det ju knappast att anse som bra
    Som sagt blandades för starkt. Med en svagare blandning så blir det nog bra. Och svart blir inte grått generellt. RS gafflar är inte jättesvarta egentligen, är nog mer mörkgrå.

Silikonspray gör underverk för matta lacker. Den som hittar ett vax för matt lack får gärna säga till var jag köper det så kommer jag använda det istället. Rätt smidigt att bara kunna spola av en jättelerig cykel och smutsen rinner av utan att använda massa andra kemikalier, dessutom blir cykeln snyggare när man inte ser alla repor.

Av:
    Jensen
    roskai skrev:
    Jensen skrev:
    jonte987 skrev:

Som sagt blandades för starkt. Med en svagare blandning så blir det nog bra. Och svart blir inte grått generellt. RS gafflar är inte jättesvarta egentligen, är nog mer mörkgrå.

Silikonspray gör underverk för matta lacker. Den som hittar ett vax för matt lack får gärna säga till var jag köper det så kommer jag använda det istället. Rätt smidigt att bara kunna spola av en jättelerig cykel och smutsen rinner av utan att använda massa andra kemikalier, dessutom blir cykeln snyggare när man inte ser alla repor.

Ändå, risken att blanda så starkt att det skadar lack. Känns ju sådär. Saltsyra är säkert oxå ok bara man spär det tillräckligt :-)

Av:
    ooms
    Jensen skrev:
    roskai skrev:
    Jensen skrev:
    jonte987 skrev:

Ändå, risken att blanda så starkt att det skadar lack. Känns ju sådär. Saltsyra är säkert oxå ok bara man spär det tillräckligt :-)
    Gäller väl i princip alla rengöringsmedel (framförallt avfettning), dvs brukslösningen är utspädd. Är man osäker på hur man ska blanda, är det nog bättre att köpa färdigblandat.

Av:
    roskai
    Jensen skrev:
    roskai skrev:
    Jensen skrev:
    jonte987 skrev:

Det står ju hur man ska blanda på flaskan. 1 till 50 för inte så smutsigt och 1 till 10 om det är jättesmutsigt. Har för mig att det var dessa förhållanden som stod på flaskan iaf. Kan kolla om någon vill veta annars får man ju reda påt när man köper den och läser instruktionerna som jag uppenbarligen sket i litegrann.

Av:
    Lars.E
    Jag har sett rätt många exempel på folk som förstört grejer på bilar med fel produkter, fel spädning eller annat handhavandefel. Därför tycker jag att det kan vara värt den extra slanten att välja rekommenderad produkt som är färdigblandad.
    Men jag kan erkänna att jag fuskar med bilschampo om jag råkar har slut på rosa Muc off eller om jag tvättar cykeln på jobbet tex.
    Erkännande nr:2 är att jag väldigt sällan tvättar cykeln :)

Av:
    Jensen
    roskai skrev:
    Jensen skrev:
    roskai skrev:
    Jensen skrev:
    jonte987 skrev:

Det står ju hur man ska blanda på flaskan. 1 till 50 för inte så smutsigt och 1 till 10 om det är jättesmutsigt. Har för mig att det var dessa förhållanden som stod på flaskan iaf. Kan kolla om någon vill veta annars får man ju reda påt när man köper den och läser instruktionerna som jag uppenbarligen sket i litegrann.
    Men ändå hade du lite för starkt? Menar bara att om det skiljer så lite mellan perfekt och ”lackflå” hojen så vetefan. Men det är jag det. Högst personligt 🤣

Av:
    roskai
    Jensen skrev:
    roskai skrev:
    Jensen skrev:
    roskai skrev:
    Jensen skrev:
    jonte987 skrev:

Men ändå hade du lite för starkt? Menar bara att om det skiljer så lite mellan perfekt och ”lackflå” hojen så vetefan. Men det är jag det. Högst personligt 🤣
    Jag tänkte att cykeln var mycket smutsig så ja det blev uppenbarligen för starkt. Men ja om skillnaden på 1:50 och 1:10 är liten så visst! Man kan ju prova sig fram och spraya på en liten del av cykeln och se vad som händer. Jag hade inte förväntat mig att det skulle bli så rent som det blev om jag säger så.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ