• Första cykel, köpråd

Av:
    stjärtove
    Tjenare, går i tankarna på att skaffa mig min första riktiga cykel. Problemet är bara att jag har inte en aning om vad som gäller, vad man ska tänka på etc. Har tittat lite på blocket men jag vet inte vad som skiljer cyklarna åt egentligen, ska jag ha heldämpat eller inte, vilken storlek på hjul som gäller och sånt. Budgeten är så låg som möjligt men jag vet inte riktigt var jag ska lägga ribban, är det dåliga eller fel grejer kommer jag inte tycka det är kul så alla tips och pointers är uppskattade.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-15 17:21 av stjärtove.

• Re: Första cykel, köpråd

Av:
    Jay Jay
    Vad är det för typ av cykel du ska ha. Lvg, Mtb, ngt annat? Vilket är det huvudsakliga underlaget. Så lågt pris som möjligt innebär för vissa att man måste ”klämma” in det under 50k, för andra är det 500:-. Din längd och vikt?

Av:
    jonte987
    heldämpat är nog mtb. HT går att få från 10 000 och FS från kanske 18-19. Men då är det rätt basic grejor.

Av:
    stjärtove
    Jay Jay skrev:
    Vad är det för typ av cykel du ska ha. Lvg, Mtb, ngt annat? Vilket är det huvudsakliga underlaget. Så lågt pris som möjligt innebär för vissa att man måste ”klämma” in det under 50k, för andra är det 500:-. Din längd och vikt?

MTB, underlaget vet jag inte vad det blir, hade tänkt cykla i Kilsbergen främst och där är det väl ganska varierande. Är strax över 190 och väger 85. Har tittat lite på blocket och runt 10k verkar man ju kunna få en hoj som funkar, hade inte tänkt lägga mer än så. Är det bara att glömma bakdämpare i den prisklassen?

Av:
    Samplingserendipity
    Som första riktiga hade jag låtit bli bakdämpare, dels blir det dyrare,dels blir det fler saker som kan gå fel.
    Man kan alltid uppgradera hoj när budgeten tillåter, men har man maxat den blir det extra tråkigt när nått felar.

Sen kan man ha riktigt roligt på en stel och =]
    Lär sig tex dämpa ut saker som dämparen tar annars, så när man har råd med heldämpad kan man ta större drops o hopp tex =]

Har inga konkreta tips på märke/modeller.
    Är själv lite förälskad i Kona, men det är bara en smaksak och att det var min första "dyrhoj", dvs över 10 stora pengar.

Större hjul rullar lättare över knöggel, personligen köper jag nog inte en hoj med mindre än 29" igen, men det är nog oxå en smaksak.

Lycka till

Av:
    jonte987
    Det är rätt så mycket att glömma ja. Om du inte köper en 26''. Det går att få en ny ht för 10000 men då är det väldigt basic som sagt.
    Finns en primal ram och hjul till salu för 4500 men du får inte ihop den för 10 000 om du inte hittar en riktigt billig dämpare begagnad.

Av:
    stjärtove
    Samplingserendipity skrev:
    Som första riktiga hade jag låtit bli bakdämpare, dels blir det dyrare,dels blir det fler saker som kan gå fel.
    Man kan alltid uppgradera hoj när budgeten tillåter, men har man maxat den blir det extra tråkigt när nått felar.

Sen kan man ha riktigt roligt på en stel och =]
    Lär sig tex dämpa ut saker som dämparen tar annars, så när man har råd med heldämpad kan man ta större drops o hopp tex =]

Har inga konkreta tips på märke/modeller.
    Är själv lite förälskad i Kona, men det är bara en smaksak och att det var min första "dyrhoj", dvs över 10 stora pengar.

Större hjul rullar lättare över knöggel, personligen köper jag nog inte en hoj med mindre än 29" igen, men det är nog oxå en smaksak.

Lycka till

Okej, så det blir en ht till att börja med. Är 29" det som gäller för rookies?

jonte987 skrev:
    Det är rätt så mycket att glömma ja. Om du inte köper en 26''. Det går att få en ny ht för 10000 men då är det väldigt basic som sagt.
    Finns en primal ram och hjul till salu för 4500 men du får inte ihop den för 10 000 om du inte hittar en riktigt billig dämpare begagnad.

Okej, vad ska jag leta efter om jag lägger budget runt 10k för något begagnat?

Av:
    jonte987
    Det är inget superbra utbud precis men kommer det äldre men fina cyklar. Sen ska det vara rätt storlek. Är det en xc cykel eller mer blandat du är ute efter?

Edit. Skrev fel.

Rolig ht för 10
    https://www.wiggle.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-15 19:28 av jonte987.

Av:
    jonte987
    https://happyride.se
    Står inte vilken storlek...fin? men gammal

Av:
    Samplingserendipity
    Enligt min mening ja, 29er och stel är mest cykel för pengarna.

Säkert många som säger tvärtom dock. Haha..

Tänker mest på att mindre saker går fel på en stel, finns en hel del att välja på, och komponenter kan man alltid uppgradera med tiden.
    Typ xt bromsar är trevligare än billigaste hydrauliska, men även dom billiga stoppar dig garanterat..
    Det viktigaste är nog att hitta en dom känns rätt i storlek, för stor hoj är aldrig kul, och en för liten blir lätt trång och fladdrig i brist på bättre ord.
    Fast ja, jag är långt ifrån proffs.
    Bara personliga upplevelser.
    Den där scotten som va länkade fick väll nått pris nått år som typ "bäst cykel för priset"¿?
    Rätta mig om jag mins fel..

Av:
    Frankenstein's Bike
    Vitus Sentier? 9990:- på wiggle just nu, men då finns inget budgetutrymme för hjälm, kläder och ev. skydd.

Av:
    DanielS
    Ett tips som jag tog åt mig var att om man köper begagnat så kan man förhoppningsvis sälja utan större förlust om man tröttnar eller vill uppgradera efter några månader. Jag fick också rådet att gå på fulldämpad vilket jag inte ångrar även om jag är på för låg nivå för att det egentligen ska göra någon skillnad. Efter lite letande här på köp och sälj hittade jag en cykel som kändes vettig till ett bra pris.

Av:
    stjärtove
    Samplingserendipity skrev:
    Enligt min mening ja, 29er och stel är mest cykel för pengarna.

Säkert många som säger tvärtom dock. Haha..

Tänker mest på att mindre saker går fel på en stel, finns en hel del att välja på, och komponenter kan man alltid uppgradera med tiden.
    Typ xt bromsar är trevligare än billigaste hydrauliska, men även dom billiga stoppar dig garanterat..
    Det viktigaste är nog att hitta en dom känns rätt i storlek, för stor hoj är aldrig kul, och en för liten blir lätt trång och fladdrig i brist på bättre ord.
    Fast ja, jag är långt ifrån proffs.
    Bara personliga upplevelser.
    Den där scotten som va länkade fick väll nått pris nått år som typ "bäst cykel för priset"¿?
    Rätta mig om jag mins fel..

Så 27.5 är roligare att åka än 29? Jag kommer främst åka stigar och lite transporter emellan dom.

Frankenstein's Bike skrev:
    Vitus Sentier? 9990:- på wiggle just nu, men då finns inget budgetutrymme för hjälm, kläder och ev. skydd.

Den verkar rätt schysst, vad är normal utrustning när man glider runt i skogarna och hur mycket bör jag budgetera för det?

DanielS skrev:
    Ett tips som jag tog åt mig var att om man köper begagnat så kan man förhoppningsvis sälja utan större förlust om man tröttnar eller vill uppgradera efter några månader. Jag fick också rådet att gå på fulldämpad vilket jag inte ångrar även om jag är på för låg nivå för att det egentligen ska göra någon skillnad. Efter lite letande här på köp och sälj hittade jag en cykel som kändes vettig till ett bra pris.

Ja det var lite så jag tänkte, köper jag begagnat förlorar jag inte allt för mycket pengar om det visar sig att cykling inte är min grej.

Av:
    tmalm
    Några beggade som jag tror skulle kunna vara intressanta:
    https://happyride.se (är väldigt billig även som ny)

/T

Av:
    RobbeS
    Är det absolut MTB du tänker på? Annars är mitt tips en Gravel/CX. En mer allround cykel som funkar utmärkt på både grusvägar och stigar. Ja även riktigt dåliga stigar. Fördelen är dock att en Gravel/CX även funkar alldeles utmärkt på asfalt också.

Av:
    stjärtove
    tmalm skrev:
    Några beggade som jag tror skulle kunna vara intressanta:
    https://happyride.se (är väldigt billig även som ny)

/T

Ja den första var så billig att den redan är såld, den andra går det åt 1200 kr i soppa för att hämta så då blir det nog mer värt att köpa nytt. Finns det några särskilda modeller i den prisklassen jag ska hålla utkik för?

RobbeS skrev:
    Är det absolut MTB du tänker på? Annars är mitt tips en Gravel/CX. En mer allround cykel som funkar utmärkt på både grusvägar och stigar. Ja även riktigt dåliga stigar. Fördelen är dock att en Gravel/CX även funkar alldeles utmärkt på asfalt också.

Asfalt kommer jag aldrig att cykla, skulle jag göra det så blir det gubbcykeln, köper mtb enbart för rolig motion ute i skogarna häromkring :)

Av:
    DanielS
    stjärtove skrev:

Den verkar rätt schysst, vad är normal utrustning när man glider runt i skogarna och hur mycket bör jag budgetera för det?

Det beror på vem man frågar. Hjälm är obligatoriskt. Pedaler behöver man köpa om det inte följer med cykeln (vilket det oftast inte gör om man köper nytt).

Sedan duger det med vanliga träningskläder i början, man kan komplettera med det man tycker behövs allt eftersom. Exempel på vad man kommer att behöva: grundläggande verktyg, extra slang, kedjeolja, reservdelar, dämparpump, minipump, golvpump med tryckmätare, skor (och ev. nya pedaler), cykelbyxor, övriga kläder, skydd, cykeldator, GPS-navigator, glasögon. Listan kan göras lång, blir tusentals kronor om man ska köpa allt från början...

Av:
    stjärtove
    DanielS skrev:
    stjärtove skrev:

Det beror på vem man frågar. Hjälm är obligatoriskt. Pedaler behöver man köpa om det inte följer med cykeln (vilket det oftast inte gör om man köper nytt).

Sedan duger det med vanliga träningskläder i början, man kan komplettera med det man tycker behövs allt eftersom. Exempel på vad man kommer att behöva: grundläggande verktyg, extra slang, kedjeolja, reservdelar, dämparpump, minipump, golvpump med tryckmätare, skor (och ev. nya pedaler), cykelbyxor, övriga kläder, skydd, cykeldator, GPS-navigator, glasögon. Listan kan göras lång, blir tusentals kronor om man ska köpa allt från början...

Låter som att jag får nöja mig med basic grejer till en början.

Har tittat på Ragley Big Al och Vitus Sentier nu, båda ligger på 10 000kr, kollar man begagnat verkar det som att det bara blir någon tusenlapp billigare och mer krångel istället. Vilken av dessa cyklar är att föredra eller är det jämnt lopp?

Av:
    Maakus
    Fördelen med att köpa via Wiggle är att du får ju garanti 😀
    Välj den du tycker är snyggast. Båda är ok.

Biltema har lite billiga grejer som är bättre än inget.

Pump
    https://www.biltema.se

Verktyg
    https://www.biltema.se

Liknande finns hos t.ex. CO och Jula.

Av:
    stjärtove
    Har läst på lite mer under veckan och har landat i att beställa en Sentier, men velar fortfarande kring om jag ska ta en 27.5 eller 29. Var inne på att ta en 27.5 då det verkar roligare med det om man ska gå på dom beskrivningar jag har läst. Men jag tänkte ta och beställa med en dropper, är det något man behöver vänta på cykeln för att kunna mäta så man kan känna sig fram eller kan jag bara utgå från mina mått?

Av:
    Sixten Fors
    stjärtove skrev:
    Har läst på lite mer under veckan och har landat i att beställa en Sentier, men velar fortfarande kring om jag ska ta en 27.5 eller 29. Var inne på att ta en 27.5 då det verkar roligare med det om man ska gå på dom beskrivningar jag har läst. Men jag tänkte ta och beställa med en dropper, är det något man behöver vänta på cykeln för att kunna mäta så man kan känna sig fram eller kan jag bara utgå från mina mått?

Är strax över 190 och väger 85
    Självklart 29". Sentier 29VR i XL blir bra, eftersom den inte finns i XXL.

Av:
    stjärtove
    Sixten Fors skrev:
    stjärtove skrev:

Är strax över 190 och väger 85
    Självklart 29". Sentier 29VR i XL blir bra, eftersom den inte finns i XXL.

Okej, VR får jag skippa då det sticker iväg i pris tillräckligt ändå nu. Var inne på att ta med en sån här: https://www.wiggle.se
    Finns det justeringsmöjligheter eller är det kinkigt med måtten?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in