• Santa Cruz Hightower, the shit?

    Av:
    mafakka
    Tja,

    Har beställt en 2018 års Hightower 27,5+ C S i XL och har lite funderingar.
    Är det en bra cykel tull att börja med? blev lite spontant det här... :)
    cyklar mest i fiskartorpet och hellas, hoppar inte nu men vill utvecklas men i övrigt stabil och klarar de flesta hinder och gillar klättringar.
    Köpte den här pga bra pris och att man kan köra både 27,5+ och 29”, har bara testat 26 & 27,5” innan och gillar smidigheten hos 27,5” och tycker den klarar det mesta.
    - Kommer den redo för tubeless, dvs bara ta bort ventilen och i med gucka?
    - Har beställt invisiframe installerat, något extra utsatt ställe jag ska tänka på att skydda?
    - blir inte 170mm lite väl mycket? Har 125mm idag på min Calibre bossnut V2 i XL om jag inte minns fel.
    - cykeln har väl stått ett tag IOM att det är 2018, finns det något man bör hålla utkik för, tänker fetta in etc.
    - ingår det deras fett pistol eller behöver man köpa det?
    - Något tips på sag inställningar om man är 193 och väger ca 95, fattar att man ska prova sig fram men är lite småvilsen då jag kommer från en något enklare cykel.
    - tips på kedjeolja? har muc off wet men det blir ofta lite skitigt.
    - något mer man ska tänka på innan premiärturen? Den kommer till helgen om jag har tur.
  • Re: Santa Cruz Hightower, the shit?

    Av:
    RicoShredderKowalski
    170mm på en hightower?
  • Re: Santa Cruz Hightower, the shit?

    Av:
    glitch
    Det är 150 på Hightower med 27.5+ däck eller 140 på 29"
    170mm låter väldigt mycket om det inte är en HT Lt dvs.

    -= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

  • Re: Santa Cruz Hightower, the shit?

    Av:
    D i U
    Det var ingen dålig hoj att starta med!
    Hightower är inte 170, ”bara” 140mm. Ingen fettspruta ingår men borde vara tubeless från fabrik. Har den stått länge kan de va en bra idé att fylla på vätska eller om de ens ingår någon från fabrik? Är det inte jätteblött kör jag själv alltid med en torr olja.
    Kolla rekommenderat lufttryck i förhållande till din vikt på gaffel och dämpare och utgå från de. Pys ut eller öka tills du är nöjd.
  • Re: Santa Cruz Hightower, the shit?

    Av:
    Crossmax
    170mm, pratar du slaglängd på droppern?

    ---------------------------------------------------

  • Re: Santa Cruz Hightower, the shit?

    Av:
    mafakka
    sry, menar såklart droppern, gaffeln är 150mm på 27,5+ versionen och 140mm på 29".
    Riktigt sugen på att få ut och testa nu, är riktigt imponerad att den jag har idag sett till vad man får för pengarna med roligt med nytt, kör uteslutande på stora drevet på min 2x10 idag så känns odramatiskt att byta till GX med 1*12.

    Verkar som att sealant kommer vid sidan, har iofs massa sen tidigare och gillar verkligen tubeless, verkar dessutom som att man kan köra lägre lufttryck med plus. Får beställa hem lite ny olja så, brukar ni förresten smörja "jockey wheel"?
  • Re: Santa Cruz Hightower, the shit?

    Av:
    feeblesmith
    Grattis, fantastisk cykel.

    Kolla lagerförspänning på länkage efter några turer, annars är det bara att köra.
  • Re: Santa Cruz Hightower, the shit?

    Av:
    AX3L
    feeblesmith skrev:
    Grattis, fantastisk cykel.

    Kolla lagerförspänning på länkage efter några turer, annars är det bara att köra.

    Medhåll, grattis till en grymt bra cykel! Jag har haft en likadan i 1.5 år i Hellas och enligt mig är det en helt perfekt avvägning av snärtighet och enduro-kapabilitet för Hellas. Efter ett år bytte jag till 29" (min kom också som 27.5"+) men även som plus gör den sig fantastiskt bra. Framförallt när det är snö och blött är det perfekt. Och iom att du likt mig köpte den som plushoj fick du 150mm fram vilket är bra även som 29" imho.

    Som Feeblesmith säger, kom ihåg lagerförspänningen efter några turer (tror 2018 guiden säger 10h). Sen är de set-and forget. Jag pajade min första uppsättning lager på ett halvår eftersom jag missade det, men det var å andra sidan vinkelkontakt lager som sitter på 2016-2017 Hightower (men man fick nya radiella som utbyteslager).
  • Re: Santa Cruz Hightower, the shit?

    Av:
    mafakka
    Tack, känns som en riktigt bra cykel och glad att jag haft möjlighet att köpa en.

    29" verkar ju vara en bra uppdatering vid ett senare skede, valde 27,5 främst pga av att gaffeln behövdes byta som man skulle köpt 29" och vill köra 27,5".

    Ska kolla lager, har inhandlat lite nya verktyg så man kan göra enklare grejerna själv, verkar bli fler handlare i Sthlm som kör Santa Cruz nu så finns väl bra möjligheter att få nya lager etc enligt deras generösa garantier.

    @Ax3l, vad ser du de största skillnaderna är när du gick över till 29"? Tips på setup med fälg och däck för hellas för lagom torrt väder?
  • Re: Santa Cruz Hightower, the shit?

    Av:
    AX3L
    Känslan är helt annorlunda med plus och 29", utan att nödvändigtvis det ena är bättre. 29" verkar oftast rulla bättre, iaf när det är någorlunda slätt. Man kan trycka ifrån på ett helt annat sätt utan att däcket flexar (kör man plusdäcken så hårt studsar det bara). Däremot rullar plusdäcken riktigt bra över väldigt rotiga och jävliga underlag, och med avsevärt bättre grepp. Med plus är det egentligen bara benen som sätter stopp uppför, och framförallt när det är blött och snö/is är skillnaden enorm. Jag har kunnat hålla hyfsat jämna steg på isigt underlag med folk som kör dubbat med plusdäcken, det går ju inte på vanliga däck vid några rimliga däcktryck iaf.

    Fast det som egentligen fick mig att byta var att plusfälgarna inte riktigt höll för min behandling. Om de ska vara starka nog blir de helt enkelt för tunga..
  • Re: Santa Cruz Hightower, the shit?

    Av:
    LDG
    mafakka skrev:
    Tack, känns som en riktigt bra cykel och glad att jag haft möjlighet att köpa en.

    29" verkar ju vara en bra uppdatering vid ett senare skede, valde 27,5 främst pga av att gaffeln behövdes byta som man skulle köpt 29" och vill köra 27,5".

    Ska kolla lager, har inhandlat lite nya verktyg så man kan göra enklare grejerna själv, verkar bli fler handlare i Sthlm som kör Santa Cruz nu så finns väl bra möjligheter att få nya lager etc enligt deras generösa garantier.

    @Ax3l, vad ser du de största skillnaderna är när du gick över till 29"? Tips på setup med fälg och däck för hellas för lagom torrt väder?
    Inte behöver du byta gaffel, det är en rekommendation, blir inte många mm skillnad på bb-höjd med en 10mm högre gaffel och samma sag.
  • Re: Santa Cruz Hightower, the shit?

    Av:
    mafakka
    Sitter det någon skyddsfilm på cykel eller ingår i paketet? Lite inne på att avbeställa invisiframe då det verkar fördröja leveransen onödigt.
    Om det inte ingår, tips på utsatta ställen där man bör vara nogrann och skydda?
  • Re: Santa Cruz Hightower, the shit?

    Av:
    D i U
    Till min bronson följde de med några mindre genomskinliga klisterlappar att sätta på utsatta ställen.
  • Re: Santa Cruz Hightower, the shit?

    Av:
    feeblesmith
    mafakka skrev:
    Sitter det någon skyddsfilm på cykel eller ingår i paketet? Lite inne på att avbeställa invisiframe då det verkar fördröja leveransen onödigt.
    Om det inte ingår, tips på utsatta ställen där man bör vara nogrann och skydda?

    Jag kör utan skyddsfilm och la pengarna på ett riktigt ramskydd i kolfiber från Rockguardz. "Hängbuken" framför drevet är exponerad och jag har knäckt mitt ramskydd när jag fick motoriksvikt och inte riktigt kom över en trä kick från fel håll (kan ha varit öl inblandat..) men ramen höll fint och skyddet gjorde sitt. Använder fortfarande skyddet även om det inte kan ta en likadan smäll på exakt samma ställe kan det ju hjälpa lite vid sidan om.

    Min ram levererades och med skyddstejpbitar och en liten rulle 3M helikpter tejp samt extra växelöra.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ