• Santa Cruz Hightower, the shit?

Av:
    mafakka
    Tja,

Har beställt en 2018 års Hightower 27,5+ C S i XL och har lite funderingar.
    Är det en bra cykel tull att börja med? blev lite spontant det här... :)
    cyklar mest i fiskartorpet och hellas, hoppar inte nu men vill utvecklas men i övrigt stabil och klarar de flesta hinder och gillar klättringar.
    Köpte den här pga bra pris och att man kan köra både 27,5+ och 29”, har bara testat 26 & 27,5” innan och gillar smidigheten hos 27,5” och tycker den klarar det mesta.
    - Kommer den redo för tubeless, dvs bara ta bort ventilen och i med gucka?
    - Har beställt invisiframe installerat, något extra utsatt ställe jag ska tänka på att skydda?
    - blir inte 170mm lite väl mycket? Har 125mm idag på min Calibre bossnut V2 i XL om jag inte minns fel.
    - cykeln har väl stått ett tag IOM att det är 2018, finns det något man bör hålla utkik för, tänker fetta in etc.
    - ingår det deras fett pistol eller behöver man köpa det?
    - Något tips på sag inställningar om man är 193 och väger ca 95, fattar att man ska prova sig fram men är lite småvilsen då jag kommer från en något enklare cykel.
    - tips på kedjeolja? har muc off wet men det blir ofta lite skitigt.
    - något mer man ska tänka på innan premiärturen? Den kommer till helgen om jag har tur.
  • Re: Santa Cruz Hightower, the shit?

Av:
    RicoShredderKowalski
    170mm på en hightower?

Av:
    glitch
    Det är 150 på Hightower med 27.5+ däck eller 140 på 29"
    170mm låter väldigt mycket om det inte är en HT Lt dvs.

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    D i U
    Det var ingen dålig hoj att starta med!
    Hightower är inte 170, ”bara” 140mm. Ingen fettspruta ingår men borde vara tubeless från fabrik. Har den stått länge kan de va en bra idé att fylla på vätska eller om de ens ingår någon från fabrik? Är det inte jätteblött kör jag själv alltid med en torr olja.
    Kolla rekommenderat lufttryck i förhållande till din vikt på gaffel och dämpare och utgå från de. Pys ut eller öka tills du är nöjd.

Av:
    Crossmax
    170mm, pratar du slaglängd på droppern?

---------------------------------------------------

Av:
    mafakka
    sry, menar såklart droppern, gaffeln är 150mm på 27,5+ versionen och 140mm på 29".
    Riktigt sugen på att få ut och testa nu, är riktigt imponerad att den jag har idag sett till vad man får för pengarna med roligt med nytt, kör uteslutande på stora drevet på min 2x10 idag så känns odramatiskt att byta till GX med 1*12.

Verkar som att sealant kommer vid sidan, har iofs massa sen tidigare och gillar verkligen tubeless, verkar dessutom som att man kan köra lägre lufttryck med plus. Får beställa hem lite ny olja så, brukar ni förresten smörja "jockey wheel"?

Av:
    feeblesmith
    Grattis, fantastisk cykel.

Kolla lagerförspänning på länkage efter några turer, annars är det bara att köra.

Av:
    AX3L
    feeblesmith skrev:
    Grattis, fantastisk cykel.

Kolla lagerförspänning på länkage efter några turer, annars är det bara att köra.

Medhåll, grattis till en grymt bra cykel! Jag har haft en likadan i 1.5 år i Hellas och enligt mig är det en helt perfekt avvägning av snärtighet och enduro-kapabilitet för Hellas. Efter ett år bytte jag till 29" (min kom också som 27.5"+) men även som plus gör den sig fantastiskt bra. Framförallt när det är snö och blött är det perfekt. Och iom att du likt mig köpte den som plushoj fick du 150mm fram vilket är bra även som 29" imho.

Som Feeblesmith säger, kom ihåg lagerförspänningen efter några turer (tror 2018 guiden säger 10h). Sen är de set-and forget. Jag pajade min första uppsättning lager på ett halvår eftersom jag missade det, men det var å andra sidan vinkelkontakt lager som sitter på 2016-2017 Hightower (men man fick nya radiella som utbyteslager).

Av:
    mafakka
    Tack, känns som en riktigt bra cykel och glad att jag haft möjlighet att köpa en.

29" verkar ju vara en bra uppdatering vid ett senare skede, valde 27,5 främst pga av att gaffeln behövdes byta som man skulle köpt 29" och vill köra 27,5".

Ska kolla lager, har inhandlat lite nya verktyg så man kan göra enklare grejerna själv, verkar bli fler handlare i Sthlm som kör Santa Cruz nu så finns väl bra möjligheter att få nya lager etc enligt deras generösa garantier.

@Ax3l, vad ser du de största skillnaderna är när du gick över till 29"? Tips på setup med fälg och däck för hellas för lagom torrt väder?

Av:
    AX3L
    Känslan är helt annorlunda med plus och 29", utan att nödvändigtvis det ena är bättre. 29" verkar oftast rulla bättre, iaf när det är någorlunda slätt. Man kan trycka ifrån på ett helt annat sätt utan att däcket flexar (kör man plusdäcken så hårt studsar det bara). Däremot rullar plusdäcken riktigt bra över väldigt rotiga och jävliga underlag, och med avsevärt bättre grepp. Med plus är det egentligen bara benen som sätter stopp uppför, och framförallt när det är blött och snö/is är skillnaden enorm. Jag har kunnat hålla hyfsat jämna steg på isigt underlag med folk som kör dubbat med plusdäcken, det går ju inte på vanliga däck vid några rimliga däcktryck iaf.

Fast det som egentligen fick mig att byta var att plusfälgarna inte riktigt höll för min behandling. Om de ska vara starka nog blir de helt enkelt för tunga..

Av:
    LDG
    mafakka skrev:
    Tack, känns som en riktigt bra cykel och glad att jag haft möjlighet att köpa en.

29" verkar ju vara en bra uppdatering vid ett senare skede, valde 27,5 främst pga av att gaffeln behövdes byta som man skulle köpt 29" och vill köra 27,5".

Ska kolla lager, har inhandlat lite nya verktyg så man kan göra enklare grejerna själv, verkar bli fler handlare i Sthlm som kör Santa Cruz nu så finns väl bra möjligheter att få nya lager etc enligt deras generösa garantier.

@Ax3l, vad ser du de största skillnaderna är när du gick över till 29"? Tips på setup med fälg och däck för hellas för lagom torrt väder?
    Inte behöver du byta gaffel, det är en rekommendation, blir inte många mm skillnad på bb-höjd med en 10mm högre gaffel och samma sag.

Av:
    mafakka
    Sitter det någon skyddsfilm på cykel eller ingår i paketet? Lite inne på att avbeställa invisiframe då det verkar fördröja leveransen onödigt.
    Om det inte ingår, tips på utsatta ställen där man bör vara nogrann och skydda?

Av:
    D i U
    Till min bronson följde de med några mindre genomskinliga klisterlappar att sätta på utsatta ställen.

Av:
    feeblesmith
    mafakka skrev:
    Sitter det någon skyddsfilm på cykel eller ingår i paketet? Lite inne på att avbeställa invisiframe då det verkar fördröja leveransen onödigt.
    Om det inte ingår, tips på utsatta ställen där man bör vara nogrann och skydda?

Jag kör utan skyddsfilm och la pengarna på ett riktigt ramskydd i kolfiber från Rockguardz. "Hängbuken" framför drevet är exponerad och jag har knäckt mitt ramskydd när jag fick motoriksvikt och inte riktigt kom över en trä kick från fel håll (kan ha varit öl inblandat..) men ramen höll fint och skyddet gjorde sitt. Använder fortfarande skyddet även om det inte kan ta en likadan smäll på exakt samma ställe kan det ju hjälpa lite vid sidan om.

Min ram levererades och med skyddstejpbitar och en liten rulle 3M helikpter tejp samt extra växelöra.

Av:
    mafakka
    har fått min cykel och har gjort premiärturen, gillade den men fick sjukt många pedalslag, tittade när jag kom hem och flip chip är fel, låga läget på 27,5" så blir förhoppningsvis bra när det byts. Nu till det tråkiga, bulten till flip chip sitter extremt hårt så min billiga insexnyckel slinter och jag vågar inte dra sönder bulten så man får borra ut den. Beställde cykeln från UK så bromsarna satt fel, när jag bytte så försvann trycket i ena.

Finns det en vänlig själ som kan hjälpa mig med att justera flip chip samt lufta mina bromsar mot 1k som betalning? :) Longshot men är väldigt långa tider på verkstaden för ett så enkelt ärende men saknar prylar.

Av:
    JesperA
    Underlättar ju att veta typ vart du bor, jag flyger inte från Borås till Jokkmokk för en tusenlapp 😉

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Av:
    mafakka
    Sry, bor i stockholm :)

Av:
    jofahjalm
    Jag gamblar inte en lax på att din hoj håller för att dra ur skruven...

Av:
    mafakka
    man känner väl ganska snabbt om det inte kommer gå, det är en 6mm som behövs men den jag har känns lite för mjuk och kort så blir ingen hävstång och är väl inte hela världen om det inte går. Om inte annat blir jag ju glad över att ha bra bromsar :)

Av:
    jofahjalm
    Vad har du för bromsar?

Jag kan tänka mig att sänka priset till en kassebars och rättigheter till instagramkontentet när du själv våldar mot skruven :D

Av:
    mafakka
    det är sram guide r, har bara eget bleedkit till Shimano. Har du bleedkit till Sram? annars vekar det som att Cykelkraft har ett bleedkit men inte insexnyckel...

Alternativt kör jag bara över mina Shimanobromar till nya cykeln, trycket ändras väl inte bara för att man flyttar till annan cykel? ÄR lar och vill komma igågn med cykeln så försöker gena i mekandet. ;)

Av:
    jofahjalm
    Jag har Sram bleedkit för de äldre oken, inte de nya.

Av:
    AX3L
    Angående flip chip. Köp en bra insexnyckel-sats så löser du det där. Det sitter med rätt hård loc-tite från fabrik så du får ta i lite. Motsols givetvis. Och om du mot förmodan skulle paja nåt är det bara den lilla flip chip grejen och ev skruven som pajar. Borde kunna beställas nya för en spottstyver hos Cykelcity eller Jarla som numera säljer Santa. Desamma lär också kunna hjälpa dig för en väldigt blygsam summa även om du inte köpt cykeln där.

Av:
    D i U
    Lägg upp en bild på cykeln också :).

Av:
    kais01
    om man värmer mjuknar locktiten...

Av:
    skier
    jofahjalm skrev:
    Vad har du för bromsar?

Jag kan tänka mig att sänka priset till en kassebars och rättigheter till instagramkontentet när du själv våldar mot skruven :D

Kan ni inte live-sända det imorgon kväll så man kan få lite fredagsunderhållning till ölen?

Av:
    jofahjalm
    Imorgon kväll blir det nog bajk, men jag tillåter att du dricker på en torsdag. Jag har varmluftspistol och det borde vara toppen på kolfiber.

Av:
    AX3L
    jofahjalm skrev:
    Imorgon kväll blir det nog bajk, men jag tillåter att du dricker på en torsdag. Jag har varmluftspistol och det borde vara toppen på kolfiber.

Nu är ju iof skruven väldigt långt ifrån närmaste kolfiberkonstruktion. Du borde tom kunna värma lagom mycket med en skärbrännare utan att skada ramen.

Av:
    skier
    jofahjalm skrev:

Wohoo, drickar-tillstånd! Heja heja!

Av:
    D i U
    AX3L skrev:
    Angående flip chip. Köp en bra insexnyckel-sats så löser du det där. Det sitter med rätt hård loc-tite från fabrik så du får ta i lite. Motsols givetvis. Och om du mot förmodan skulle paja nåt är det bara den lilla flip chip grejen och ev skruven som pajar. Borde kunna beställas nya för en spottstyver hos Cykelcity eller Jarla som numera säljer Santa. Desamma lär också kunna hjälpa dig för en väldigt blygsam summa även om du inte köpt cykeln där.

Och se till så att insexen går ända in innan man vrider, skulle kanterna bli rundade kan man möjligen rädda skruven med att slå in en torx och vrida om :).

Av:
    mafakka
    haha sry, har varit lite mycket jobb idag men lyckades lämna in på Jarlacykel imorse, de har lite ledtid pga levtid på nya skruven men det får tiden utvisa, skönt att de fixar bromsarna samtidigt.

Lite oväntad start på ägandet bara, brukar ni cykla i Sthlmskrokarna? Kommer en uppdatering när det är fixat med tillhörande bild!

Måste säga att 27,5 plus är svinkul det lilla jag hann testa, tycker cykeln accelererade snabbt och flöt på bra över rötter och stenar.

Av:
    KiwiQ
    Grattis, helt klart bästa hojen, den är sjukt kapabel.

Bytte bakdämpare till en dvo topaz, köpte en 36 factory 150mm gaffel, jag kör så stora däck jag får in, 29x2.6 fram och 2.5 WT maxxis bak.

Som några sagt är det viktigt att ge länkagen kärlek, se till att du lägger loctite i ramens gängor och inte på pivot axeln, det blir inte bra eftersom du kommer få loctite i länkagen vilket du inte vill ha, du får gratis lager från SC så jag brukar byta varje gång jag plockar isär. Se till att dra till rätt spec. SC har fantastisk kundservice, världsklass.

Jag kör alltid i low, med 170 vevar. En bashguard är rekommenderat, har räddat min klinga x antal gånger.

Jag har 27.5plus hjul med 3.0 däck men de har jag bara testat ett par gånger, sjukt kul dock.

Den är knäpptyst. 30% sag är VPP som bäst. I low är den som bäst även med 27,5plus, i high med 29" är den för nervös.

Kör hårt!

Av:
    mafakka
    Ska man införskaffa sig en fettpistol kanske?
    Fick du inte mycket pedalslag i tekniska partier uppför med 27,5+ i low läget? 5mm kan ju inte göra alltför stor skillnad.
    Får det knappt alls med min Bossnut, körde den igen idag medans hightowern är på service, Bossnut är grym cykel för pengarna, gillar hur den klättrar med knappt 25% sag men kontrasten mot hightowern är ju stor, knäpptyst och dämparna tar det mesta utan att man känner något. Mätte inte sag så noggrant på nya med det såg ut som att jag körde 30% bak men kändes lite smågungig, får testa lite mer när den kommer tillbaka.

Av:
    KiwiQ
    mafakka skrev:
    Ska man införskaffa sig en fettpistol kanske?
    Fick du inte mycket pedalslag i tekniska partier uppför med 27,5+ i low läget? 5mm kan ju inte göra alltför stor skillnad.
    Får det knappt alls med min Bossnut, körde den igen idag medans hightowern är på service, Bossnut är grym cykel för pengarna, gillar hur den klättrar med knappt 25% sag men kontrasten mot hightowern är ju stor, knäpptyst och dämparna tar det mesta utan att man känner något. Mätte inte sag så noggrant på nya med det såg ut som att jag körde 30% bak men kändes lite smågungig, får testa lite mer när den kommer tillbaka.

Tycker fettpistolen är bra, behöver ju inte vara en SC original, finns på div jula, biltema.. Så länge det är samma nipple du använder.

Jag använder den dock bara när jag lossat länkaget helt från ramen, dess funktion är att trycka ut det gamla fettet med nytt och om länkaget är kvar i ramen blir det riktigt grisigt.

27,5plus i low funkar bra, får tajma trampen vid klättring så inte kolvevarna blir mosade. :)

Hur som helst så är det en fantastisk hoj!

Av:
    Leffe
    KiwiQ skrev:
    Grattis, helt klart bästa hojen, den är sjukt kapabel.

+1 på den och det som slog mig först var när jag cyklade på en favoritsträcka nerför och det gick så in i helvetes fort. Samma däck och samma hjul som på förra hojen men ändå gick det så jävulskt fort och stabilt jämfört med min förra 29a med 130mm dämpning.
    Och tyst är den ja 😊

Av:
    mafakka
    Herregud vilken cykel, testade med lite mer luft i dämparn och nu klättrar den sjukt bra även i öppet läge och är galet rolig utför!
    Inte helt överens med Sram guide R än men det är väl en vanesak, gillar Shimano som tar i princip direkt och inte är progressiva.
    Foxdämparna i kombination med plusdäcken är riktigt roligt och bekvämt!

Bifogar en bild.
    IMG_4187.jpg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ