• Ny MTB-ägare!

Av:
    Aurum
    Hej på er.

Beställde en MTB för någon vecka sedan och idag dök pärlan upp. Efter att skruvat ihop den och kört ett litet provvarv här på kvällen så har jag lite frågor.

Det var en rund plast platta med den lyckades jag inte lista ut vad den är till för? Skydd för att man ej ska fastna i kugg/kedjan fram kanske? Men hur den skall fästas har jag ingen aning. Behövs kanske inte?

Det kommer väl ta ett tag att vänja sig vid en MTB när man inte suttit på en sen början av 90-talet men jädrar va breda handtagen kändes. Skall man köra dem som de är eller ska man kapa dem en aning? Finns det något standardmått?

Sen sadeln är som att sitta på en stock, stenhård.. Äre bara att man är vek och byggd som knota och man får vänja sig eller skall man skaffa sig sånna byxor med dit sydd vuxenblöja? :)

Tacksam för svar och allmänna nybörjartips.
    Om någon vill veta så köpte jag en Vitus Nucleus 29 VR. Ingen värstinghoj direkt men det är den som får bli min instegscykel. Blir jag fast i denna sport så lär det väl bli något värre senare kan jag tänka..!!
  • Re: Ny MTB-ägare!

Av:
    marten_larsson
    1. Plastplattan är inget att ha.
    2. Nej, du ska inte kapa styret. Är det för brett köper man ett smalare (men det ska du nog inte göra).
    3. Jag gillar blöja, inte alla som gör. Man vänjer sig.

Lycka till!

Av:
    jonte987
    Du ska nog ha såna byxor ja. Du vänjer dig vid bredden, annars kapa. Jag har gått från 570 till 780 sen i höstas. Tar ett par mil sen är det glömt.

Av:
    Samplingserendipity
    Jag vande mig aldrig, bytte ner till 700 från 780.
    Bytte även sadel,stenhård passade bara inte, har vuxenblöja långa dagar i sadeln.
    Kändes wierd i början,nu märker jag mest om jag inte har.

Av:
    Aurum
    Tack för snabba svar.
    Kör på ett tag med de breda handtaget men blir väl att införskaffa sånna brallor med blöja rätt så snart så jag kan köra lite halvdagar i sadeln.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-15 20:31 av Aurum.

Av:
    nholm
    Efter min första runda tittade jag direkt efter lämpliga byxor med lite dämpning där bak. Ett par rundor senare utan att bestämt vilka byxor jag skulle införskaffa hade behovet försvunnit. Kör jag mindre än två timmar, vilket jag alltid gör, får jag inte alls ont längre.

Av:
    Kneecap
    marten_larsson skrev:
    2. Nej, du ska inte kapa styret. Är det för brett köper man ett smalare (men det ska du nog inte göra).

Lycka till!

Tjena!

Av vilken anledning ska man inte kapa ett styre, om man vill ha ett smalare?

Av:
    Spacekitty
    Kneecap skrev:
    marten_larsson skrev:

Lycka till!

Tjena!

Det finns dom som fått för sig att man måste ha orginalgrejerna kvar. Så den dagen man säljer cykel så kan man sätta på orginalstyret och säga att det är helt original och oanvänt, med förhoppning om att få mer betalt.

=^.^=

Av:
    marten_larsson
    Kneecap skrev:
    marten_larsson skrev:

Lycka till!

Tjena!

Ha! Jag bara antog att man inte gör det. Låter så självklart (för mig, cykeldelstillverkarnas drömkund?) att man inte gör men det går såklart också. Ang rådet att inte köpa (eller kapa) annat styre baserade jag det på att det nog är svårt att avgöra vad man vill/bör ha efter en runda i trädgården.

Av:
    cyprox
    Skulle cykla mer med det styret som sitter på om jag var dig, du kommer antagligen vänja dig rätt snabbt. Kan kännas brett när man inte är van men man brukar vänja sig väldigt fort och sen vill man inte ha ett smalare styre, självklart finns det undantag men skulle verkligen ge styret som sitter som standard en chans

Av:
    Sixten Fors
    Original styre enligt katalogen är Small 740 mm, Medium 760 mm, L och XL 780 mm. Vilket är rejält brett för cykeltypen. Att kapa 1 cm på på varje sida är inte alls något konstigt. Det är ett basic alustyre som väger 380 gram och kostar 300 kr https://www.chainreactioncycles.com
    Man kan förstås även köpa ett smalare (och lyxigare/lättare) styre om man inte gillar att såga.

Av:
    Aurum
    Tack för fler svar. Kommer som sagt var köra ett tag med styret som det är men känner jag att det är för brett så tar jag 1 cm på varje sida. Jag köpte en storlek L på cykeln så det är väl 780 mm styre ej mätt det.

Av:
    OlofSx
    Hej Aurum,

Jag har också en Vitus Nucleus VR 2019 i L så kan dela min erfarenheter:

- Plastplattan kan man sätta bakom kassetten på bakhjulet. Det förhindrar kedjan från att hamna bland ekrarna i bakhjulet *om* kedjan skulle ta sig över största kassettdrevet. Den behövs inte om bakväxelns ändlägen är korrekt inställda...

- På min cykel var bakväxeljusteringen dålig när den levererades från Wiggle, och kedjan var uppe och klättrade på kanten av största kassettdrevet med risk för att den ska hoppa in bland ekrarna. Kolla t.ex. på https://si.shimano.com för hur bakväxeln ska ställas in.

- Dessutom var bakväxelns B-skruv inte inskruvad något alls, igen se manualen. På cykeln sitter en CS-HG200-9 kassett med drev 11-13-15-17-20-23-26-30-36. Det som hände då var att om att jag växlade från 26T direkt till 36T på kassetten så kunde kedjan fastna mellan kassett och bakväxel och 30T-drevet satt då till så att den effektivt kapade kedjan. Det hände två gånger när jag var ute och cyklade innan jag i mekstället såg var det var som med största sannolikhet hade hänt.

- Styret är väldigt brett, ja. Om du är bredaxlad kanske det passar, men inte en spinkig typ som jag. Dessutom fastnar jag i träd med det, där jag är van att kunna komma fram med andra cyklar som har smalare styren.

- Sadeln är bara dålig, plastig och "hård men mjuk" på fel sätt. Har andra sadlar som nog är hårdare, men mycket skönare. Sadelstolpen är också kass för det går ej att justera vinkeln ordentligt.

Allt är inte dåligt, jag tycker framdämpare och däck är rätt OK med tanke på priset, bromsarna nästan OK, med rätt sköna bromshandtag som inte är för breda. Drivlinan fungerar bra nu när allt är inställt, och 9-delat är väldigt billigt i drift. Växelreglagen gör också jobbet.

Skulle man kunna få ner vikten 2 kg så skulle hojen bli ännu roligare, nu väger den 15 kg i L...

Hoppas ni får många fina turer du och din nya Nucleus!

Av:
    Jon
    Vet inte vad du har för handtag men är de öppna i ändarna kan du ju flytta in allt på styret (broms, växel, handtag) och känna efter ett tag. Sen kan du kapa styret när du hittat "ditt mått".
    Är individuellt vad man vill ha för styrbredd, finns lite olika teorier. Allt finns på Youtube.

Av:
    ForesterGuy
    Jon skrev:
    Vet inte vad du har för handtag men är de öppna i ändarna kan du ju flytta in allt på styret (broms, växel, handtag) och känna efter ett tag. Sen kan du kapa styret när du hittat "ditt mått".

Glöm inte att plugga ändarna bara, för att undvika otäcka spetsningsolyckor.

Av:
    Kneecap
    Spacekitty skrev:
    Det finns dom som fått för sig att man måste ha orginalgrejerna kvar. Så den dagen man säljer cykel så kan man sätta på orginalstyret och säga att det är helt original och oanvänt, med förhoppning om att få mer betalt.

Tjena!

Aha, det måste vara samma människor som köper en ny bil med läderklädsel för att direkt sätta på överdragsklädsel så att lädret är fint när man ska sälja bilen 20 år senare.

Av:
    Luthman Photography
    Kneecap skrev:
    Spacekitty skrev:

Tjena!

Aha, det måste vara samma människor som köper en ny bil med läderklädsel för att direkt sätta på överdragsklädsel så att lädret är fint när man ska sälja bilen 20 år senare.

Varför vill man ha läderklädsel i sin bil? Sjukt onajs att åka halvnaken då....

Av:
    Spacekitty
    Luthman Photography skrev:
    Kneecap skrev:
    Spacekitty skrev:

Tjena!

Men vem gör det, förutom Land Rover mannen?

=^.^=

Av:
    Kneecap
    Spacekitty skrev:

Tjena!

Jag åker då fasiken inte halvnaken. Läderklädsel är ju fantastiskt, bara att torka av när ungarna spillt/kräkts/m.m. eller man råkar sätta sig med skitiga kläder.
    Tyg måste våtdammsugas, bökigt.

Av:
    jonte987
    Och så slipper man att nån suttit naken i den. Är lite orolig, r design är nog skön naken...

Av:
    Mårten
    Alcantara är bäst naken.

---
    Krumbumballe
    I am become surgubbe, destroyer of stoke.

Av:
    Bengt-re
    Spacekitty skrev:
    Kneecap skrev:
    marten_larsson skrev:

Lycka till!

Tjena!

Ehhh.... oki - tur att jag aldrig säljer cyklar. Jag brukar byta delar innan första rundan och slänga/sälja/ge bort sådant som folk kan ha glädje av. Vad är finessen med "orginal" ? Är det inte bättre med kloka anpassningar/uppgraderingar?

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Spacekitty
    Bengt-re skrev:
    Ehhh.... oki - tur att jag aldrig säljer cyklar. Jag brukar byta delar innan första rundan och slänga/sälja/ge bort sådant som folk kan ha glädje av. Vad är finessen med "orginal" ? Är det inte bättre med kloka anpassningar/uppgraderingar?

Du och jag är väl sådana som köper för att cykla på. Men det finns förvånansvärt många som köper cykel efter vad dom istället tror kommer ha bra andrahandsvärde när den ska säljas till säsongsavslut, dom där typerna som bär cykeln över stenpartier för att inte repa fälgen eller sätter silvertejp mellan styrstam och styre för att inte repa styret när dom justerar det i vinkel.

=^.^=

Av:
    Kneecap
    Mårten skrev:
    Alcantara är bäst naken.

Tjena!

Har faktiskt Alcantara i pendelholken.

Av:
    Kneecap
    Spacekitty skrev:
    Du och jag är väl sådana som köper för att cykla på. Men det finns förvånansvärt många som köper cykel efter vad dom istället tror kommer ha bra andrahandsvärde när den ska säljas till säsongsavslut, dom där typerna som bär cykeln över stenpartier för att inte repa fälgen eller sätter silvertejp mellan styrstam och styre för att inte repa styret när dom justerar det i vinkel.

Tjena!

Jag har haft en del kunder som köper "tävlingshjul" (typ Zipp eller dyrare). Det enda dom använder dom till är Vättern och ett eller två lokala tiomils-lopp.
    Att använda dom vid träning är heeeelt otänkbart, för då sliter man på dom och förstör andrahandsvärdet. För hjul tappar ju ingenting i värde med tanke på alla nya standarder som kommer med jämna mellanrum.

Pratade med en kille på en träningsrunda som i princip sa att jag helt rökt som körde på ett par Rival i 40mm profil. Använda kolfiber till träning var helt idiotiskt enligt honom och ren pengaförstörelse. Att min hoj (ink hjul) kostade totalt 45 och hans Trek Project One ungefär det dubbla spelade ingen roll. Behöver jag nämna att jag inte hade några som helst problem med att hålla avstånd framför honom?

Av:
    Spacekitty
    Det bästa är väl att träna på dom hjul man tänker tävla med, så man vet vad dom håller för när det är dags.

=^.^=

Av:
    jonte987
    Jag har läst att folk skriver det i annonser men tog för givet att det var för att man inte vågar träna med svindyra hjul.

Av:
    Kneecap
    Spacekitty skrev:
    Det bästa är väl att träna på dom hjul man tänker tävla med, så man vet vad dom håller för när det är dags.

Tjena!

Precis, varför köra på tråkiga hjul när man tränar dessutom.
    Jag kan köpa att man kör på enklare hjul i skitväder, för det kan slita rätt mycket på hjulen.

Av:
    Luthman Photography
    Kneecap skrev:
    Spacekitty skrev:

Tjena!

Jag åker då fasiken inte halvnaken. Läderklädsel är ju fantastiskt, bara att torka av när ungarna spillt/kräkts/m.m. eller man råkar sätta sig med skitiga kläder.
    Tyg måste våtdammsugas, bökigt.

Oj, aldrig? Nåväl då har du några härliga upplevelser framför dig.

Av:
    Kneecap
    Oj, aldrig? Nåväl då har du några härliga upplevelser framför dig.

Tjena!

Det har hänt. Sista gången var på en svensexa för massa år sedan. (Alltså är "eventuella" olagligheter preskriberade)
    Fast helnaken, nybadad, inte helt nykter, beskjuten av airsoftvapen (ifrån baksätet, det sved rätt rejält) och i skinnklädsel.. Långt ut i obygden..

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ