• Nya lätta hjul till min Camber

Av:
    lamotte
    Köpte i höstas en Specialized Camber Comp 29” och är nu ute efter lite lättare hjul. Det sitter ett par Roval-fälgar på med 29mm i innerbredd.

Såg i en annan tråd att någon tipsade om sidan wheelproject och framförallt hjulen DT Swiss XR391 och XM481
    Men bör jag ha 25mm (xr391) eller 30mm (xm481) innerbredd tro? Kör mycket i skogen men det blir även en del fina grusvägar.
    Jag har nu ett par Fast Trak däck (2,25”) både fram och bak.

Något speciellt att tänka på vid beställning på wheelproject? Jag har 11-delad (11-42T) Shimano-kasset och då är det väl inga konstigheter att sätta kassetten på det nya däcket? Vad behöver man för verktyg för att byta kasset?
    Bromsskivan borde väl också passa då det inte finns några alternativ att välja på hemsidan.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-04-15 20:31 av lamotte.

• Re: Nya lätta hjul till min Camber

Av:
    Madzor
    Halloj, har en Camber som du, har sålt bort orginalhjulen och kör på xm481 med 350 nav för det mesta. Sommarkittade så går de med Rocket Ron 2,25 fram och Maxxis Ikon C3 Exo 2,25 bak, lite lättare är det men den stora skillnaden är att jag bekymmerslöst kan bomba på fritt med mina 110 kg + cykel, självklart Sixtenbyggda. Har även 1500gr kolfiberhjul som med lättare däck ger en ännu bättre känsla.
    Vad är du ute efter? Om bara vikt och bättre prestanda så blir 25mm XR391 👍fint men jag skulle leta beggade kolfiberhjul i bra skick, många som säljer av lite smalare omoderna 142/100/ 22-23mm ib, kolhjul. För 6000:- lär du hitta fina saker.
  • Re: Nya lätta hjul till min Camber

Av:
    lamotte
    Tack för input! Det låter som att det räcker med XR391 för min del men jag får fundera lite till. Vill ju att vikten ska vara så låg som möjligt såklart men även ha möjlighet att köra lite hårdare 🤔

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in