• Byta från Nexus 7 till utanpåliggande?

Av:
    Elhojtok
    Jag sökte lite som hastigast bland annat på happy, men hittade inte så mycket.
    Mitt Nexus 7-nav inte har gjort annat än att krångla och dessutom havererade det efter 90 mil. Får ingen bra känsla av det nya navet heller och tror att det kommer gå sönder igen. Trögt är det också och ofta får man inte i rätt växel.
    Går det att konvertera till 10-delad utanpåliggande växel på ett någorlunda enkelt sätt?
    Det nuvarande navet är ett Nexus inter-7 med skivbroms, med största säkerhet 135 mm bredd även om jag inte har mätt.
    Det verkar inte vara raketforskning, men vilka fallgropar finns det?
  • Re: Byta från Nexus 7 till utanpåliggande?

Av:
    happymtb.fr
    Har du en växelöra på din ram?

#===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

Av:
    Elhojtok
    Nej, inget växelöra, men det finns nog delar som passar.
    Första bilden visar min cykel med Nexus 7.
    Andra bilden visar en cykel med samma ramkonstruktion men med utanpåliggande växel.
    gear2.png
    gear1.jpg

Av:
    perzzon
    Låter lite omständligt och dyrt.
    Några frågor att fundera över:

Får du dit ett reglage för utanpåliggande på styret bredvid din broms?
    Vad är dit framdrev gjort för för kedjebredd
    Var hittar du växelörat till din ram
    Vad kostar nytt hjul+kasett+växel+reglage jämfört med bara nytt navväxelhjul.

Av:
    Stumpy
    Hade också ett Nexus 7-nav som gav upp efter ett fåtal mil. Fick ett nytt innanmäte på garantin och sedan rullade det fint i många (~15) år. Har sedan sålt cykeln. Nexus 7 brukar vara pålitliga, men de har förstås ett lite högre motstånd än utanpåliggande växlar. Om jag var du skulle jag antingen köra vidare på cykeln som den är nu, eller sälja och köpa en annan. Bygga om blir för dyrt.

Av:
    Elhojtok
    Jag fick hela hjulet bytt på garanti och om den pajar igen så blir det väl ett nytt garantiärende. Men jag tycker att själva Nexus-växlarna inte är riktigt vad jag förväntade mig. Trist, eftersom jag valde navväxel för att det skulle krångla mindre, särskilt i vintras.
    Jag är medveten om att jag med största säkerhet måste byta även framdrevet.
    Växelörat borde gå att fixa som reservdel till cykeln på den nedre bilden. Hela fästet som hjulet skruvas fast i och som växeln sitter fast i går att skruva loss med bultarna som reglerar kedjespänningen. (Vet inte vad delen kallas, om den nu kallas något)
    Jag vet inte vad ett nytt navväxelhjul kostar, men bara navet går på runt 1500:- så ett hjul borde gå på åtminstone 2500:-

Stumpy, det känns som om jag inte alltid får i växlarna ordentligt och att växeln ibland smäller till. Jag tycker det är för lätt att vrida växelreglaget mellan två växlar då lägena inte är tillräckligt distinkta. Största anledningen till att jag vill byta är ändå det högre motståndet.

Växeldelarna verkar ju annars inte vara så dyra. En bra synpunkt att kolla om växelreglaget får plats bredvid bromshandtaget, tack. Typiskt såna enkla saker som kan vara fallgropar annars.

Av:
    calmbay
    Det finns knappsats till nexus istället för vridhandtag. Svårt få i växlarna låter som om du växlar under belastning. Växlar oförutsett låter som om du krampar handtaget. Byt upp dig till nexxus8 eller 11. Det är riktigt trevliga nav. Nexxus7 är starkt men går lite trögt ja. Mitt egna nexxus8 har gått utan problem i 15år. Viktigt att växelvajern är korrekt inställd. När du sträcker kedjan måste växelvajern justeras. Lätt gjort, du centrerar två streck på växel 4. Byt cykel istället för att uppgradera. Kommer kosta mer än det smakar. Utanpåliggande har mer servicebehov än invändiga.

Länk till knappsats. https://www.atredo.se
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-16 11:36 av calmbay.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Är det inte en ram för remdrift?

Av:
    perzzon
    Den är ju inte delbar just där på bilden iaf?

Av:
    calmbay
    .
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-16 11:37 av calmbay.

Av:
    Elhojtok
    Ingen hade blivit gladare än jag om det var en ram för remdrift.. men tyvärr.
    Jag hade även blivit glad om jag sluppit ta upp det här.. men.. det är en elcykel och att byta den är uteslutet eftersom det förmodligen blir ännu dyrare än att byta växel.
    Växeln på den undre bilden sitter däremot på en vanlig cykel. (Båda cyklarna är av märket Batavus)
    Jag ställer mig även lite frågande till vad som skulle bli så dyrt, förutom möjligtvis hjulet och reglaget? Resten är ju ändå slitageprylar som måste bytas med jämna mellanrum?

Av:
    Sambal Oelek
    Men du, sådana fina automatväxlade nav finns ju specifikt för eldrift. Kommer inte ihåg vad de heter just nu men såldes ju billigt en viss tysk sida för ett tag sedan.

Just det, NuVinci:
    https://www.bike-discount.de

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Elhojtok
    Det där såg ju riktigt spännande ut... Sambal Oelek, du får inte lura in mig på sånt. Dom var rätt så tunga visserligen.
    Undrar vad det är för förluster i en sån. Jag stänger rätt ofta av eldriften för att kunna cykla långt.

Av:
    velovin
    Din felbeskrivning låter som calmbay sagt att du växlar under belastning. Inte för att dumförklara utan en fråga i all välmening: Du frihjular när du växlar va?

Av:
    perzzon
    Frågan är ju också hur elmotorn beter sig i det läget. Är den snabb nog att släppa trycket inför växlingarna.

Av:
    Elhojtok
    Jodå jag frihjular.. Eller åtminstone trampar väldigt lite. Jag upplever problemet även utan el. Ungefär som att växlarna kärvar och när jag börjar trampa igen så smäller det till ibland, trots att gula strecken är precis alignade på fyrans växel.
    Tyvärr märkte jag precis att framdrevet satt helt löst. En bult inte gick att dra åt. Jag behärskar väl inte terminologin riktigt, men det sitter någon sorts gängade bussningar med räfflor på baksidan och en sån bussning får inte grepp med sina räfflor så den bara snurrar.
    Det nya hjulet känns också lite skevt :/

Av:
    perzzon
    Bara för att det sker när du växlar korrekt utan el så betyder inte det att det inte orsakats av att elmotorn drivit när du växlat.
    Det handlar om att växeln är sönder.

Av:
    Velocipeden
    Inte elcykel specifikt men...
    Bytte bort mina sram p5 på vinterhojjen i vintras mot det sämsta enväxlade biltema bakhjul som stod att finna. Vilken uppgradering! Mycket lättare och rappare cykel, en fröjd mot tidigare tungklump. Jag har drevat ner den bak så det händer mer när en trampar. Hellre rätt drev och lättare än (kilo) tunga växlar.
    Jag skulle byta (öra, växel, kasset, hjul, reglage är väl billigt i elcykel sammanhang...) men betänka utsatthet för utanpåliggande system om det vinterncyklas och inte tas om hand så mycket.

Av:
    Elhojtok
    Absolut perzzon, jag tror du har helt rätt. Jag tror inte mid drive och Nexus är en bra kombo och det är en anledning till att jag vill byta. När min hoj var inne på reparation hade jag en lånecykel (också el) med middrive och utanpåliggande växel.. Inga problem alls och väldigt lättrampat.
    Velocipeden, underhållet är inget problem. Jag har garage och mekställ. I vintras gick jag igenom drivlinan, rengjorde och smorde åtminstone en gång i veckan, oftast två.
    Jag är beredd att byta slitdelar i drivlinan åtminstone en gång om året.

Av:
    Elhojtok
    Nu börjar det hända saker, men jäklar vilken tid det tog att få delar.
    IMG_20190607_000514.jpg
    Nya och gamla delar, den nya delen med växelöra och den gamla med spännskruv för kedja

IMG_20190607_000635.jpg
    Sitter som en smäck

IMG_20190607_002342.jpg
    Monterat, mest för att se att delen verkligen passar

Jag fick även med delen till vänster sida med fäste för bromsok, men den är identisk med den som redan sitter på cykeln.
    Nog får jag säga att 70:- för ett kit med dessa två originaldelar är rätt billigt. (Plus en hundring i frakt. Självklart beställde jag två kit på en gång så jag har ett i reserv)

Nu börjar det trevliga. Idag sitter det 38T fram och 17T med nexus 7 bak, vilket ungefär borde motsvara en kassett med 11-13-15-17-20-23-27.
    Rätt så tungtrampat på lägsta växeln utan el. Den elcykel jag hade till låns tidigare hade gissningsvis 38T/11-12-14-16-18-20-22-25-28-32T vilket kändes mycket bättre, men jag hade gärna haft lite lättare lägsta växel. 11-12-14-16-18-21-24-28-32-36T hade varit fint, men jag har bara hittat SRAM XG-1080 och den är lite väl dyr för mig. Finns det nåt annat man kan hitta på?

Av:
    kais01
    det finns enklare och tyngre sram 10x kassetter med samma omfång, men om jag minns rätt 11-13--- i st f 11-12- 14-

kör själv med sram 1080 på tre par hjul, och byter två minsta dreven för att få tajtare toppväxlar med mindre friktion, och då 12-13-14-16--

upplever sram 1080 som slitstark, men viktigt att den är tight dragen, annars börjar den glappa i sidled med irriterande knäppande ljud som följd.

listpris är typ 230 euro, gatpris 170, reapris 130. har kom jag på en 1090 över som kommer att säljas.

Av:
    Elhojtok
    Tack, då tror jag det får bli nåt billigare shimano 11-36 med 11-13-15...
    Det går ju alltid att byta senare.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ