• Re: Barnen tycker jag inte är häftig nog....

Av:
    Pajas
    25....... EST borde starta workshops för vi som inte kan få upp den ;)

Av:
    Snuten
    JockeS skrev:
    Hälsningar, 43 åringen som inte kan cykla på bakhjulet.

Jag är tio år äldre och kan fortfarande inte köra på bakhjulet!

-------------------------------------------------
    Internet är, liksom mountainbikes, en fluga.

Av:
    Crocko
    Såna här videos botar alltid min längtan att göra våghalsigare trick, SPD kan ju vara farligt nog känns det som.

https://www.youtube.com

Av:
    MAMTB
    Var hyffsad på att cykla på bakhjulet när jag var mindre men nu är det många år sedan jag ens försökte.

Av:
    Alfakrull
    Jag lyckas imponera på min systerson bara genom små bunnyhop och att hålla framhjulet strax ovanför marken i någon meter. Men han har nyss lärt sig att cykla och är sjukt sugen på att cykla i skogen, så det kan ju vara det.

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Jag cyklar i princip alltid på bakhjulet.

Av:
    Fältprästen
    Crocko skrev:
    Såna här videos botar alltid min längtan att göra våghalsigare trick, SPD kan ju vara farligt nog känns det som.

Skulle ju kunna vara fejk. Man ser ju bara framhjulet.
    Och definitivt ingen cykling bara på bakhjulet. :)

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    xyz-saft
    Carl A skrev:
    drog faktiskt upp dotterns 12" på bakbananen får många år sedan. - Det va lätt få upp den, och ungefär lika lätt fortsätta rörelsen o landa på ryggen...

Jag testade samma på en 20"-hoj. Den hade bara fotbroms och på pakethållaren hade en plastback fastskruvad på tvären. Har aldrig haft så stora blåmärken på vaderna som då! Men det gick några meter i alla fall. :)

n+1

Av:
    Freddie L
    27? Har vi kommit så långt? Jag kan iaf inte heller.

Småskuttar i terrängen och tar mig två varv i pumptracken utan att trampa, men inte mycket mer.

Jag fick en skidlektion i fyrtioårspresent, fick nöta lite carving-teknik. Superroligt! Barnen var grymt besvikna eftersom de hade räknat med att jag skulle få lära mig nåt nyttigt istället, som 360 eller backflip i parken... 😂

Bara att inse att barn i allmänhet har en skev verklighetsuppfattning, orealistiska förväntningar och lever (delvis) i en fantasivärld. Inga typer jag låter mig påverkas av...

/Fredrik

Av:
    ceel
    28

Av:
    Crocko
    Fältprästen skrev:
    Crocko skrev:

Skulle ju kunna vara fejk. Man ser ju bara framhjulet.
    Och definitivt ingen cykling bara på bakhjulet. :)

Man kunde ju hoppas att så var fallet, men med tanke på vad vem det är och vad han kan hitta på med en cykel så finns det väl en risk att det inte är fejk.

tps://www.youtube.com/watch?v=-jDKJT2dDZQ

Av:
    Eld
    Jag kunde verkligen cykla på bakhjulet när jag var 14 men det verkar inte alls som om det är "som att lära sig cykla".

Av:
    Snuten
    Freddie L skrev:
    Bara att inse att barn i allmänhet har en skev verklighetsuppfattning, orealistiska förväntningar och lever (delvis) i en fantasivärld. Inga typer jag låter mig påverkas av...

Tror nästan det är konsoll- och datorspelens fel.

Av:
    tmalm
    Snuten skrev:
    Freddie L skrev:

Nä, det tror jag inte, jag har varken haft dataspel eller konsol men kan ändå inte köra på bakhjulet.

/T

Av:
    Bengt-re
    Snuten skrev:
    Freddie L skrev:

Måste vara det. För 35 år sedan kunde jag cykla på bakhjulet. Då hade jag varken dator eller konsollspel.

Idag har jag tillgång till både dator och kobnsollspel, och kan inte längre cykla på bakhjulet.

Tesen är bevisad.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Fredrik Z
    Ni kanske kan sladda i en vattenpöl så att det stänker tufft? Det borde gå hem ett par år medans ni tränar på att cykla på bakhjulet.

Av:
    Bonzo
    GoranS skrev:
    För oss där graven inte osannolikt är närmare i tiden än födseln tycker jag trackstand är en lämpligare övning som dessutom rätt utförd (väntar fortfarande på att komma dit) utstrålar lite värdighet.

Eller mao, är inte i närheten av att klara av en wheelie och är alldeles för feg för att ens ge mig på att försöka lära mig det.

Det där är faktiskt sant. Härom veckan när jag var på väg hem från jobbet såg jag en tant på uppskattningsvis omkring 60 år som stod vid ett rödljus och trackstandade med sin damtralla vid ett rödljus. Det såg så där löjligt oansträngt ut också, så jag skämdes en smula och svor på att jag ska bli bättre på det när jag var tvungen att sätta ner foten så snart cykeln tappat fart.

Av:
    stko
    28
    När kiddsen häcklar mig så frågar jag alltid "hur mycket tjänar du då?" då brukar dom bli tysta.
    Ska för övrigt lära mig "manual" i sommar, ska bygga en manual-trainer.
    Men jag är bara 56 och ett halvt så jag har gott om tid.

Av:
    stko
    Oj, var visst 29!!!

Av:
    Jay Jay
    Det här är en av de mer uppfriskande trådarna på länge! Plötsligt upptäcker jag att jag inte är ensam. Även jag har en tydlig minnesbild av att jag i tidiga tonåren kunde cykla på bakhjulet. Nu kan jag inte trots att jag försöker då och då. Dock tror ett av mina barn (det enda av dom som gillar cykling) att jag kan eftersom jag kan ta 3st tramptag på bakhjulet, märkligt att han tycker det gills m h t att ungarna på Mtb-träningarna cyklar runt helt obehindrat på bakhjulet.

Av:
    Snuten
    Jag tror det handlar om att man hunnit slå sig så många ggr att man helt enkelt lärt sig att inte göra alltför ovettiga saker längre.

Så som jag körde MC när jag var 20-25, skulle jag tex inte köra idag.

Dessutom har man ansvar för flera än sig själv numera, det är ett stort hinder.

Balansen är det åtminstone inte fel på trots 50+, den är nog bättre än någonsin.

Av:
    JockeS
    Byggde mig en sån dära häftig manual-trainer i garaget i vintras.
    Efter typ 2 timmar så låg allt i en vedhög och slängdes på tippen..

Nöjer mig med att bunnyhoppa över hinder i skogen och göra trackstand imellanåt när jag står vid rödljusen.

jag är helt enkelt dömd till att vara en "medelmåtta" :)

Gött att se att man inte är ensam
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-17 09:59 av JockeS.

Av:
    SLI
    30!

Men jag kan cykla baklänges sittande på styret, det brukar få barnen att glömma bakhjulet.

Av:
    jonte987
    Manual trainer kanske man borde testa!

Av:
    DeLiQ
    Bengt-re skrev:
    Snuten skrev:
    Freddie L skrev:

Måste vara det. För 35 år sedan kunde jag cykla på bakhjulet. Då hade jag varken dator eller konsollspel.

Idag har jag tillgång till både dator och kobnsollspel, och kan inte längre cykla på bakhjulet.

Tesen är bevisad.

När jag gick på högstadiet (för drygt 35 år sedan) kunde jag utan vidare cykla ett par hundra meter på bakhjulet.
    Hade heller ingen dator eller spelkonsoll.

Nu har jag dator men fortfarande ingen spelkonsoll.
    Om jag fortfarande klarar av att cykla på bakhjulet vet jag inte. Vet inte ens om jag törs prova...

Hälsningar Dennis

Bryna Nuppa Fjässa Sponken

Det går fort, ibland

Av:
    feeblesmith
    jonte987 skrev:

Nej nej nej nej.

Manual trainer är slöseri med tid som bättre kan spenderas på att faktiskt träna manuals. Rörelser och balanspunkter är helt olika statiskt fastspänd och dynamiskt rullande. Dessutom är den svåra biten sidobalansen som till stor del maskeras av att man oavsett orsak sätter ner framhjulet.

Alla kan lära sig manuals men statiska maskiner är en återvändsgränd. Om du däremot har tillgång till ett elektriskt löpband skulle man skapa en hyffsad kompromiss med tillräckligt rörelse utrymme och frihetsgrader...

Av:
    stefank
    Kan inte heller cykla på bakhjulet (mer än fyra tramptag), och har även landat på ryggen när jag försökt...
    Men det spelar ingen roll, våran tonåring var måttligt imponerad när jag visade mina trackstands-utan-att-hålla-i-styret skills...
    Jag har även försökt övertyga min fru och våra barn att jag ser precis ut som en superhjälte i spändex, de är inte övertygade av nån anledning...

Av:
    Valhalla_
    feeblesmith skrev:
    jonte987 skrev:

Nej nej nej nej.

Manual trainer är slöseri med tid som bättre kan spenderas på att faktiskt träna manuals. Rörelser och balanspunkter är helt olika statiskt fastspänd och dynamiskt rullande. Dessutom är den svåra biten sidobalansen som till stor del maskeras av att man oavsett orsak sätter ner framhjulet.

Alla kan lära sig manuals men statiska maskiner är en återvändsgränd. Om du däremot har tillgång till ett elektriskt löpband skulle man skapa en hyffsad kompromiss med tillräckligt rörelse utrymme och frihetsgrader...

En manuals trainer är säkert bra för de som redan kam, men för en som inte kan är det enda rätta att göra dem "på riktigt". Med lite fart kan man ju ändå bromsa när det är på väg åt helsike. I en trainer druttar man bakåt.

Av:
    simson
    31

Av:
    D i U
    Skojar ni? Att kunna hantera cykeln på bakhjulet är ju väldigt praktiskt när man kör i skogen. Lärde mig att cykla på bakhjulet me dom stora pojkarna vid lekplatsen där alla samlades förr, jag var väl ca 10 år, 38 år nu.

Av:
    qma
    Korta manuals och mikro-wheelies är ju användbart i skogen. Lite längre manuals är skönt när man ska över större pölar, så att man slipper stänket.

Jag har fortfarande inte lärt mig längre än så - förra året tänkte jag träna lite dedikerat på sånt men det blev inte av. Gör ett nytt försök i år - fyller ju 40 nästa år och vill kontra gubbpoängen lite...

En annan dålig sak med de där manual trainer är väl att man inte kan justera med fötterna riktigt då bakhjulet inte går att skjuta fram/bak, så man kanske börjar justera på nåt annat sätt vilket kanske inte är en bra väg.

Av:
    D i U
    Med ett finger på bakbromsen blir de lätt att kontrollera färden på bakhjulet.

Av:
    Raggamuffin
    Valhalla_ skrev:
    En manuals trainer är säkert bra för de som redan kam, men för en som inte kan är det enda rätta att göra dem "på riktigt". Med lite fart kan man ju ändå bromsa när det är på väg åt helsike. I en trainer druttar man bakåt.

Nä man druttar inte bakåt, det är själva grejen.

// Muffin

Av:
    Johge
    Lärde mig cykla på bakhjulet som liten pojk och har fortsatt underhållit mina skills men nu när jag köpt min första heldämpade 29” med hyfsat lång hjulbas så har jag extremt stora problem att cykla mer än några få meter på bakhjulet😤 handlar säkert bara om ovana så snart blir jag coolaste farsan på gatan igen😂

Av:
    mmmrrrr
    Cyklade förbi en skola för två veckor sedan där barnen var ute och lekte på gården.

"Snygg fatbike!" ropade ett barn. Men jag cyklade ju på en 29+ :(

Av:
    Jimel
    mmmrrrr skrev:
    Cyklade förbi en skola för två veckor sedan där barnen var ute och lekte på gården.

"Snygg fatbike!" ropade ett barn. Men jag cyklade ju på en 29+ :(

Fyfan vad barn kan vara elaka. Trodde inte dom mobbade vuxna.

Av:
    kais01
    barn i grupp reagerar tydligare än vuxna. det blir antingen asgarv eller häftigt. har upplevt det många gånger i livet cyklandes på moulton och brompton. inte det dom ser varje dag.

vill man träna upp sina förmågor på bakhjulet är det bra att tillfälligt montera plattpedaler. och öva fingret till bakhulsbromsen. bakhjulsåkning på rullstol är lättare. och även enhjuling tycker jag nog.

moderna långa mtb-cyklar med stor ram är lite tyngre att få upp. vilket är en nackdel i skogen när man med samma princip skall lyfta/accelerera framändan över olika hinder.

Av:
    Totteman
    Cyklar man för sin egen skull, eller för att behaga andra?

Jag kan inte cykla på bakhjulet, och har inga planer på att lära mig det heller. Om man ska jämföra sig med andra finns det alltid någon annan som är värre, gjort mer, snabbare, snyggare...eller vad det nu handlar om.

Har inga tips, utan säger bara att jag gör saker som jag tycker är kul, för min egen skull...och är nöjd med det.

Idag ska jag ut och cykla...får se om det blir på crossen eller skogscykel.

Av:
    Loadrunner
    Jag kan inte heller, skyller på att jag med bara drygt 100 kg kroppsvikt har för liten massa för att kunna rycka upp Longjohnen tillräckligt långt!

Av:
    GoranS
    Finns det några som grejar en wheelie på en tandem?

Av:
    Hasse#7
    GoranS skrev:
    Finns det några som grejar en wheelie på en tandem?

När jag var i Avesta hos mikipedia. Var det en ganska kort (ursäkta, det behövs till illustrationen) men skicklig kille som tog Forsbergs abnormt stora och långa hembygge (Forsberg är väl 195cm eller så) och slet upp den på bakhjulet. Han cyklade runt lite lättsamt och satte ned den igen. Det tyckte jag var imponerande och såg ganska orimligt ut.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ