• MTB skor med klick

Av:
    Samplingserendipity
    SPD lr samma lika.
    Billiga bra och så causual som möjligt, vad tittar jag på?
    Har inte suttit fast i pedalerna sen tidigt 90-tal, och då var det med remmar.

Tänkte prova igen men vill inte lägga massa pengar, mest för att prova.
    Det måste gå någorlunda att gå i skorna, springer i trapphus hela dagarna.

Hur är det med storlekar, vågar man beställa online lr måste man hitta ett par "live" och prova?
    Tack
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-21 12:47 av Samplingserendipity.

• Re: MTB slot med klick

Av:
    Bengt-re
    Samplingserendipity skrev:
    SPD lr samma lika.
    Billiga bra och så causual som möjligt, vad tittar jag på?
    Har inte suttit fast i pedalerna sen tidigt 90-tal, och då var det med remmar.

Tänkte prova igen men vill inte lägga massa pengar, mest för att prova.
    Det måste gå någorlunda att gå i skorna, springer i trapphus hela dagarna.

Hur är det med storlekar, vågar man beställa online lr måste man hitta ett par "live" och prova?
    Tack

Shimano skor är upp en till två storlekar mot vanliga skor, men bäst är att testa i cykelaffär och köpa något som passar. Är det en vettig butik kan de hjälpa dig att ställa in klossarna också så att du utgår ifrån något rimligt vettigt.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Samplingserendipity
    Svårt med vettiga butiker i närheten tyvärr.
    Närmaste som har bra rykte är en 3 timmars cykeltur bort, men har ändå planer på att ta en tur dit en ledig dag =]

Nått märke som anses typ budget? Dyrskor kan jag kolla efter om jag märker att jag trivs med att sitta fast igen.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-21 12:48 av Samplingserendipity.

Av:
    Bengt-re
    Svårt med vettiga butiker i närheten tyvärr.
    Närmaste som har bra rykte är en 3 timmars cykeltur bort, men har ändå planer på att ta en tur dit en ledig dag =]

Nått märke som anses typ budget? Dyrskor kan jag kolla efter om jag märker att jag trivs med att sitta fast igen.

Shimano har billiga skor också, men det finns säkert billigare också. M520 eller M530 är lämpliga pedaler till vettigt pris.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

• Re: MTB skor med klick

Av:
    ceel
    Decathlon har billiga skor. Men de jag testat har vart på nivån jag-kan-lika-gärna-tejpa-fast-fötterna-om-jag-vill-prova-på-att-sitta-fast. Det var dock med mina fötter och för ett par år sedan.

Edit: men de här kanske funkar för test om man har rätt fotform. https://www.decathlon.se
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-21 13:49 av ceel.

Av:
    Samplingserendipity
    Pedaler får jag ett par av en kompis, ingen aning om vilka, men han hade ett par "bra" jag kunde få ett iaf =]

Låter som man måste prova skorna, mina fötter är lite kinkiga när det gäller skor, går helst barfota när vädret tillåter, men det gör så ont av pedalerna att cykla utan skor, för att inte tala om tåskrapen när man missbedömmer nått!

Kan tillägga att det kommer bli långa dagar ofta 10 timmar+ i skorna
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-21 13:58 av Samplingserendipity.

Av:
    Sixten Fors
    Shimano skor är exakt lika stora som dina Asics/Adidas/Nike/Hoka löparskor så länge du tittar i US storlekstabellen och väljer samma US-storlek oavsett märke.

Däremot översätter de alla olika från US- till EU-storlek, men vem bryr sig om vad skorna har för EU-storlek? Ingen.

Av:
    Kneecap
    Sixten Fors skrev:
    Shimano skor är exakt lika stora som dina Asics/Adidas/Nike/Hoka löparskor så länge du tittar i US storlekstabellen och väljer samma US-storlek oavsett märke.

Däremot översätter de alla olika från US- till EU-storlek, men vem bryr sig om vad skorna har för EU-storlek? Ingen.

Tjena!

Nej, Nike och Adidas stämmer inte överens i US t.ex.
    Japanska måttet (dvs i mm) stämmer oftast bäst. Men alla mäter inte riktigt likadant heller.

Av:
    jonte987
    Körde en storlek upp, känns lite väl rymliga. Jag provade ändå i butik så det är väl jag som ligger mellan storlekar om vanligt. Köpte på team Sportia på Jägersro (inte det i piteå)

Av:
    torsten-var-namnet
    Jag köpte ett par Shimano ME2 för 460kr -50kr rabatt till vardagshojen. Gick upp en storlek från den jag har på vanliga skor, mycket nöjd med det köpet.

Edit: dessa funkar bra att gå i, enda gången man hör/känner av klossen är när det är grusigt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-21 15:51 av torsten-var-namnet.

Av:
    Åke
    Vill man ha skor som är okej att springa i trapphus med ska man köpa lite billigare. De är ofta lite bredare så att klossen göms lägre ner än sulans gummi.

Av:
    ooms
    Om du har ett Stadium i närheten kan du kolla om de har Shimano M065 kvar, de kostar 299kr just nu men är slut i online-butiken: https://www.stadium.se
    Som många andra säger, ska du gå upp 1-2 storlekar när du köper Shimano.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-21 15:56 av ooms.

Av:
    Sixten Fors
    Kneecap skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Japanska måttet (dvs i mm) stämmer oftast bäst. Men alla mäter inte riktigt likadant heller.
    Jag har US 12½ i Asics, Adidas, Nike, Hoka, Salomon, Shimano, Northwave, Merrel. Alla passar lika bra.

Av:
    Kneecap
    Sixten Fors skrev:
    Jag har US 12½ i Asics, Adidas, Nike, Hoka, Salomon, Shimano, Northwave, Merrel. Alla passar lika bra.

Tjena!

Storlek 12,5 på Adidas är 305mm, 12,3 på Shimano är 305 så dom stämmer rätt bra. 305 på Nike är US 14 på Asics är US 13 305 m.m. Du har väl inte så känsliga fötter eller så är det så att ju större fötter desto mindre spelar m.m. hit eller dit ingen större roll.
    Jag har skor i både 9, 9.5 och 10 hemma.
    Sen är det ju skillnad i lästbredd m.m.
    Skor ska man prova, speciellt om dom är för träning.

Av:
    Bengt-re
    Sixten Fors skrev:

Det är inte riktigt så enkelt.

Av:
    Samplingserendipity
    Tack för alla tips, det blir att kliva in på Stadium till o börja med o se vad dom har att erbjuda, insåg att team Sportia oxå har lite cykel skor.
    Börjar där, hittar jag inget så får jag våga prova nätet.
    Går på mm i storlek, då jag iaf vet det måttet.
    På vanliga skor har jag allt från 42,5 till 44 beroende på märke, EU storlek då.

Tips på märken som har en "ren" look?
    Helst ska det inte synas att det är cykelskor.

Av:
    Lejon
    En annan Decathlon-modell: https://www.decathlon.se Osannolikt billig och ganska skön på min fot iallafall. Går bra att promenera i, hyfsat att cykla i. Ser ut som en helt vanlig anonym sko, spd-klossen sitter ganska djupt så det låter inte som klackskorna när man går heller.
    För att testa konceptet i en billig sko tror jag det är svårslaget. Dessutom fri frakt och retur.

Av:
    Sixten Fors
    Kneecap skrev:
    Sixten Fors skrev:

Tjena!

Storlek 12,5 på Adidas är 305mm, 12,3 på Shimano är 305 så dom stämmer rätt bra. 305 på Nike är US 14 på Asics är US 13 305 m.m. Du har väl inte så känsliga fötter eller så är det så att ju större fötter desto mindre spelar m.m. hit eller dit ingen större roll..

Just därför är CM storlekar inte jämförbara och en meningslös referens mellan märken eftersom de mäter olika. En mäter sula, en annan hur lång foten bör vara för att passa i sko. Två olika mått :)

Jag byter alltid till samma sulor i samtliga skor och jag har för vana att mäta/väg/fota/jämföra/dokumetera original sulor i alla skor och jämföra mot varandra och mot mina Icebug sulor som jag ersätter dem med.

Så jag tror att jag vet hur stora de är.

Av:
    Kneecap
    Sixten Fors skrev:
    Just därför är CM storlekar inte jämförbara och en meningslös referens mellan märken eftersom de mäter olika. En mäter sula, en annan hur lång foten bör vara för att passa i sko. Två olika mått :)

Jag byter alltid till samma sulor i samtliga skor och jag har för vana att mäta/väg/fota/jämföra/dokumetera original sulor i alla skor och jämföra mot varandra och mot mina Icebug sulor som jag ersätter dem med.

Så jag tror att jag vet hur stora de är.

Tjena!

Lustigt eftersom jag köper efter cm mått och det stämmer i nio fall av tio och jag är känslig för hur skor sitter. Därav att jag har flera US storlekar men i mm skiljer det +-3 på samtliga skor.

Av:
    emmer
    Kneecap skrev:
    Sixten Fors skrev:

Tjena!

Det borde du väl veta att det är ingen idé att säga mot Sixten. Har han fått in något i huvudet kommer han tjata om det i tråd efter tråd, gärna understött med tabeller och bilder som inte har med saken att göra, ända fram tills att han får in något annat i huvudet...
    Så US storlekar är lika oavsett om de är lika eller ej. Allt annat är fail (eller vad det heter på sixtenspråk),
    För våra nybörjares fothälsa är det bara att hoppas att Sixten får in något nytt i huvudet snart. Men fram tills det är US storlekar exakt lika.

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Samplingserendipity
    Stadium hade inte ett enda par,inte säsong än tyckte dom..
    Det är väll alltid cykelsäsong!?
    Blev ett par bra o ha skor istället, new balance med Gore-Tex o jox =]

Får bli en titt på teamsportia när jag hinner.
    Annars får det bli Västerås lr Stockholm innom en snar framtid, där borde dom ha lite bättre utbud.

Decathlon skorna som länkades såg ju najs ut,billiga framförallt, men fanns inte i storlek..

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in