• Re: Cykelpendling - smärtgräns för hem / jobb - t/r

Av:
    ani
    Har 29-38 km enkel (Bunkeflostrand - Lund) beroende på väder/humör och cyklar typiskt 4 dagar/vecka (3 och 5 inträffar också pga anledning), femte dagen (ofta onsdag eller torsdag) blir det bil eller mc. Kör LVG i kolplast april-okt och billigare alu-CX på vintern, till vinterhärket har jag extra hjulset med dubbdäck för det där fåtalet dagar då det är påkallat här.
    Försöker undvika ryggsäck så använder bildagen till att byta ut högen kläder och traven lunchlådor på jobbet. Också typiskt dessa dagar som jag storhandlar mat på vägen hem.

Smärtgränsen för cykelpendling fem dagar/vecka ligger nånstans här för mig, eftersom jag numera har hyfsat självgående barn är tiden mindre viktig, men har kört sträckan på allt mellan 50 - 90 minuter. Buss tar mig kanske 70 minuter och bil/mc 30 minuter.

Anledningen är i första hand välbefinnande/bulkträning men det gör ju inget att jag sparar pengar samt eldar upp färre fossila kolväten.

Konditionsstatus när jag började 2011 var väl ganska hyfsad, om än inte cykelanpassad. Jag löptränade regelbundet och kutade typiskt milen på 40-45 minuter. Första cykelåret pendlade jag aldrig mer än tre dagar per vecka, ofta färre, och nästan aldrig två dagar i rad. Gick att lära sig det också så småningom i takt med att det blev fler mil i benen.

Ruskpendling är mest psykologiskt, när man väl sitter på cykeln är det bara att trampa till dess man är framme så bara gen f*n i att fundera innan ;-)

Av:
    kais01
    kör brompton, och skaffade den första just för att pendlingsavståndet på då 30 km tog för mycket tid i livspusslet.

tog brommien i bil till jobbet, och om jag blev klar i tid och vädret var lägligt lämnade jag bilen, cyklade hem. nästa morgon tog jag brommien på tåg tillbaka. blev några turer i veckan. 30 km på en sådan hoj är helt ok. en sleeper.

när småbarn numera saknas skulle jag hypotetiskt samma sträcka 30 km ena vägen ta hoj, andra vägen tåg plus hoj, på daglig basis. skippa bilen för pendling.

men idag har jag annat jobb på längre avstånd, och pendlar 4km brompton, sedan tåg, följt av 16 km brompton. tur och retur, sommar som vinter.

misärfritt och ganska kul. en vikcykel öppnar möjligheter.

kontorsråttan skrev:
    En sak jag tänkte på var det här med att spara pengar. Det beror ju på om man kan sälja en bil om man cykelpendlar, men jag kan ju knappast säga att jag sparar pengar på att cykla jämfört t ex med kostnaden för ett SL-kort. Det kostar en del att pendla, kanske framförallt på vintern. Slitage, andra däck, en massa kläder mm för vintern drar iväg trots allt. Sen har vi ju N+1 på det...

Mitt tankeexperiment med att spara pengar är enligt denna devis:

T1: Tid för bil-/kommunal pendling
    K1: Kostnad för bil-/kommunal pendling
    T2, K2 : Motsvarande för cykel
    L : Lön...
    M: marginalskatt (50%, statlig skatt...)

Marginalkostnad för bil-/kommunal pendling kan göras om till arbetstid med:
    t = (K1-K2)/L/M

Om den ökade tidsåtgången för cykelpendling (dt=T2-T1) överstiger den arbetstid som behövs för att betala för merkostnaden för bil/kommunal pendling, alltså t > dt, så går cykelpendling med vinst. Orsaken är att man lika enkelt då kan gå ner i arbetstid (teoretiskt) och ha samma levnadsstandard rent ekonomiskt (samma nettolön) och istället lägga minskad arbetstid på att cykelpendla o må bra.

Jag gjorde ett enkelt exempel för länge sedan med boende utanför Uppsala, där tidsvinsten med bil xar ca. 1/2h, bilkostnad 30kr/mil etc. Då gick det hem med cykel iaf...

- slut med nörderiet =)

Av:
    Bengt-re
    westberg.f.andreas@gmail.com skrev:
    kontorsråttan skrev:
    En sak jag tänkte på var det här med att spara pengar. Det beror ju på om man kan sälja en bil om man cykelpendlar, men jag kan ju knappast säga att jag sparar pengar på att cykla jämfört t ex med kostnaden för ett SL-kort. Det kostar en del att pendla, kanske framförallt på vintern. Slitage, andra däck, en massa kläder mm för vintern drar iväg trots allt. Sen har vi ju N+1 på det...

t = (K1-K2)/L/M

Om den ökade tidsåtgången för cykelpendling (dt=T2-T1) överstiger den arbetstid som behövs för att betala för merkostnaden för bil/kommunal pendling, alltså t > dt, så går cykelpendling med vinst. Orsaken är att man lika enkelt då kan gå ner i arbetstid (teoretiskt) och ha samma levnadsstandard rent ekonomiskt (samma nettolön) och istället lägga minskad arbetstid på att cykelpendla o må bra.

Jag gjorde ett enkelt exempel för länge sedan med boende utanför Uppsala, där tidsvinsten med bil xar ca. 1/2h, bilkostnad 30kr/mil etc. Då gick det hem med cykel iaf...

- slut med nörderiet =)

Om cykeljostnaden hamnar på 25 kr/mil då...

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    kontrapunkt
    Har tidigare pendlat 500m - 6 km i Uppsala. Mycket bekvämt med nära till allt men ingen större träning. just nu pendling till Sundbyberg (delvis som i inlägg ovanför). 70 km. Lite långt för cykling hela tiden, men provat ibland.

Går faktiskt i mitt tycke fint att cykla fram till Rotebro ungefär, både 255:an (bäst utanför rusningstid) alternativt vägen över Alsike + Odensala och faktiskt cykelvägen från Märsta till Väsby, även om det är en del krångel i Väsby. Sen försvinner obarmhärtigt ens fina snittfart.

Vore hög tid med riktig supercykelväg genom Norrort - precis som bilisterna redan har motorväg E4 och flera andra. Tänk att cykla från Märsta eller något, rulla upp på väg "C4" och sen kunna trycka på som önskat hela vägen in till Torsgatan i centrala Stockholm utan ett enda rödljus, väjningsplikt mot korsande väg, potthål eller konstiga tvära svängar med dålig sikt ...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-01 23:47 av kontrapunkt.

Av:
    ooms
    Håller med kontrapunkt, tycker också det funkar rätt bra att cykla 255:an ner till Märsta. Visst, rusningstid kan det vara en del trafik på den lite trånga sträckan Flottsund-Knivsta, men har inga större problem med det (som lvg-cyklist blir man van trafik). Sedan vidare förbi Rosersberg, Löwenströmska, osv, och inåt. Men även jag tycker att fr Väsby-Rotebro nånstans blir det trist, för mycket rödljus, osv. (f.ö. en av anledningarna jag är glad att bo i Uppsala jmf m Sthlm, trots boende mitt i stan aldrig mer än 5-10 min transportcykling innan man är ute på fina vägar, oavsett väderstreck).

Av:
    Raggamuffin
    Hade 11 km innan, det kändes för kort för att bli träning och för kort för allt meck med att ta med kläder till jobbet och duscha där mm.
    Visst skarvade jag på ibland men oftast blev det inte så. Kort uppvärmning och sen en max-tjuga för man var sent på det :D

Nu har jag 10km grusväg och sen 50km landsväg/cykelväg enkel väg, det är för långt och blir knappt ens en gång i veckan. Cyklar hem på kvällen och sen in dagen efter då jag behöver bilen dagtid.

// Muffin

Av:
    GoranS
    kontorsråttan skrev:

t = (K1-K2)/L/M

- slut med nörderiet =)
    Om man har som mål att upprätthålla en viss fysisk nivå ger troligen pendlingscyklingen ett positivt bidrag till detta och man kan minska ner på den övriga cykeldosen vilket gör att dt väl bör skruvas ner med den insparade tiden som man inte behöver lägga på träning utanför pendlingscyklingen.

Av:
    perzzon
    Ibland går det månader mellan mina träningstillfällen. Pga orsak.
    Kör däremot I princip alltid rätt kort men hård pendling. Det räcker för att upprätthålla en löpkapacitet på milen sub 50 min...

Av:
    nikasp
    Jag kör året runt och har 17 km vilket snart blir 20 km. Med dagis blev det plötsligt grymt mycket pyssligare och stressigare. Jag har det som träning och tycker också om att cykla. Nu blir det klart sämre faciliteter och väldigt bra bilpendling så får jag se vad jag kan motivera mig till.

Obs att det är väldig skillnad på 20 km om man har rak fin väg och inga trafikljus. Jag får nu 5 istället för 2 km innerstadscykling och det går inte alltid så snabbt tyvärr.

Av:
    Velocipeden
    Jag har bott på landet och haft 10 km till jobbet, verkligen optimalt för mig. Går att motivera hela året och dygnet för det är så kort men ändå en bra cykeltur, gick att ta omväg hem om andan föll på.
    Duschade på jobbet och hade tvättmaskin där så jobbkläderna stannade på jobbet., väldigt praktiskt.

Av:
    JayKay
    Jag har 15-17 km enkel väg genom Stockholms innerstad och norra förorter. Cyklar 5 dagar i veckan och tidsmässigt är det ganska likvärdigt med bil/kollektivtrafik.

Skulle inte vilja ha längre väg än så och det är tacksamt att ha möjlighet att nyttja kollektivtrafiken vid behov.

Logistiken kring kläder/matlådor/dusch etc är viktig. Jag duschar vid behov, annars blir det en snabb tvätt i handfatet och rena kläder. Har skor på jobbet så jag slipper släpa dessa, övriga kläder transporteras i cykelväska eller ryggsäck.

Av:
    Wiciman
    Pendlar året runt, till och från jobb, Malmö-Lund, cirka 25km enkel resa så totalt cirka 5 mil om dagen. Tar cirka 1h exklusive tvagning/ombyte. Stor del av tiden går åt till att prångla sig igenom städerna i rusningstrafik.

Sommar/vår på enklare racer.

Höst/vinter på CX med bättre bromsar (hydrauliska skivbromsar), skärmar och kralligare däck. Funderar på att gå över till CX-hojen helt och hållet då den är bekvämare, säkrare och inte mycket långsammare.

Duschar på jobb och när jag kommer hem.

Skönt att ha vardagsmotionen avklarad när man kommer hem!

Av:
    sanfar
    Jag kör 12km enkel tur på min HT var dag, året runt. Har provat att ta bussen, men det tar lika lång tid som att cykla, duscha och byta om. Tar ibland omvägar hem från jobbet ifall jag inte hämtar på förskola/skola. Har skor ståendes på jobbet och har ombyte och matlåda i ryggsäck.Körde förr med cykelväska, men ryggsäcken känns bättre tycker jag. Kommer snart öka till 18km enkel tur, får ser ifall jag orkar hålla på med det 5 dagar i veckan året om. Jag hoppas dock det. Nöjdast brukar jag vara när det är kallt, blåsigt och allmänt dåligt väder - då känns prestationen som bäst. =)

Av:
    Åke
    Risken för mig med för lång pendlingsväg är att all cykling man gör blir ”tråk cykling” med ombyte och dator på ryggen. Missuppfattat mig inte uppskattar i 9 fall av 10 pendlingen men de perioder den blir för lång/jobbig minskar lusten att slänga ut sig på cykeln igen senare på kvällen. Är lyckligt lottad (enligt mig) kan cykla fin singeltrack 70% av vägen hem om jag vill.

Av:
    rln
    Lejon skrev:
    Rattnalle skrev:
    En dryg halvtimme enkel tycker jag är ok, inte mycket mer. Har haft ca en timme, då drygt 25km och det tröttnade jag på. Blev så länge ute i regnet och tog längre tid när det inte var läge för racer längre.

Nu har jag bara 3,5 mm enkel vilket tar typ tio min. Det är kasst. Ger ingen märkbar träning över huvud taget. 5-6 som jag hade förut märktes ändå att det höll lägstanivån uppe en aning.
    Det är verkligen jättekort!

Inte konstigare än de som kan äta 4 000 kalorier per dag utan att gå ned i vikt.

Av:
    stefank
    Har 18km enkel väg, det blir för kort på somrarna, så brukar köra 42km på morgonen och 18km på hemvägen, blir jämnt och fint 60km/dag.
    Har privilegiet att ha tvättmaskin och torkskåp på jobbet, jag har tillräckligt med ombyte där så jag slipper släpa på någon väska.

Av:
    Dannemannen
    Kör 15km enkel resa i högt tempo genom gbg varje dag året runt men insåg ganska fort att jag inte orkar med någon annan träning eller roliga fysiska aktiviteter med det upplägget. Så jag kör numera med ful billig elcykel 1-2 dagar i veckan. Mycket bättre än att köra bil eller slippa trängas på opålitliga bussar enligt mig.

Av:
    Bertilsson
    Jag cyklar 35km enkel väg en eller ett par gånger i veckan i snitt, med elcykel eller racer. Längden är inget problem, utan tiden. Något som det inte har talats om här är vilken arbetstid du har, det kan vara avgörande. Jag jobbar 7-16, med flextid som tur är annars hade det inte gått. Det tar för mig ca 1:30 till 1:45 inklusive dusch på jobbet. För att vara säker på att hinna (utan flex) hade jag alltså varit tvungen att cykla hemifrån senast 05:15, det tycker jag är i tidigaste laget för att göra det varje dag. Man vill orka med ett liv utanför jobb och pendling med.

Av:
    Raggamuffin
    Jag sticker halv 6 på morgonen. Det är en betydligt större motståndare än de 2,5 timmarna det tar att cykla.

// Muffin

Av:
    WSMC
    nikasp skrev:
    Jag kör året runt och har 17 km vilket snart blir 20 km. Med dagis blev det plötsligt grymt mycket pyssligare och stressigare. Jag har det som träning och tycker också om att cykla. Nu blir det klart sämre faciliteter och väldigt bra bilpendling så får jag se vad jag kan motivera mig till.

Obs att det är väldig skillnad på 20 km om man har rak fin väg och inga trafikljus. Jag får nu 5 istället för 2 km innerstadscykling och det går inte alltid så snabbt tyvärr.
    Om du nu inte tar vägen via Roslagstull/Universitetet/Lill Jansskogen och Norra Djurgårdsstaden....:)

Uppför. Gärna brant uppför...

Av:
    ptrk
    kontorsråttan skrev:

Fast att cykelpendla jämfört med SL-kort spar ju ca 10kkr per år. För mig är det svårt att årligen lägga 10kkr på pendlingscykeln/pendlarkläder.

Har för övrigt strax över 10km att cykla, lite kort för träning men skönt för att jag kan köra även om jag är lite krasslig men med låg puls.

Vill jag ha träning kan jag förlänga samt foka på intervaller så ger det något iaf
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-03 07:34 av ptrk.

Av:
    Stervelo
    Har ni kort pendling, jag 6,5 km, men lite backigt, har 80 höjdmeter på väg hem, kör fixie. Bra träningseffekt. Har utväxling då att normal, ca 85,kadens ger 33 knyck. Svider i backarna.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    frause
    ptrk skrev:
    kontorsråttan skrev:

Fast att cykelpendla jämfört med SL-kort spar ju ca 10kkr per år. För mig är det svårt att årligen lägga 10kkr på pendlingscykeln/pendlarkläder.

Har för övrigt strax över 10km att cykla, lite kort för träning men skönt för att jag kan köra även om jag är lite krasslig men med låg puls.

Vill jag ha träning kan jag förlänga samt foka på intervaller så ger det något iaf

Jag har inga problem att lägga 10kkr per år på pendlarkläder och pendlarcykel. Men då används de ju även till ren nöjescykling också, så det är svårt att räkna på det. Å andra sidan kan man ju använda ett SL-kort till icke arbetsrelaterade resor också.

Min smärtgräns ligger nånstans runt en timme enkel väg oavsett transportmedel. På vintern ligger jag ungefär där med cykel. 20 km genom Stockholm. Skillnaden är mest att med cykelpendling behöver man bygga upp konditionen först, vilket iofs går rätt fort.

Jag räknar egentligen inte in omklädning i transporttiden eftersom jag har ett arbete där jag behöver byta om iallafall, så det kan väl gå jämt ut även om vintercyklingen kräver mer påklädningstid.

Av:
    DanielS
    frause skrev:
    Jag har inga problem att lägga 10kkr per år på pendlarkläder och pendlarcykel. Men då används de ju även till ren nöjescykling också, så det är svårt att räkna på det. Å andra sidan kan man ju använda ett SL-kort till icke arbetsrelaterade resor också.

Beroende på livs- och boendesituation så blir det ju en del på kommunala resor även om man cykel-pendlar. Jag kör med reskassa och lägger ungefär hälften av vad ett månadskort kostar på kommunala resor, det blir alltid någon aw eller annan aktivitet där man måste ta tunnelbanan även om man för det mesta cyklar 5 dagar i veckan.

Ang. ämnet för tråden så handlar det för mig mycket om tiden. Cykel är ju oftast mer förutsägbart än både bil och kommunaltrafik i sthlm. Jag har haft förmånen att jobba på ställen där cykel vs kommunalt eller cykel vs bil tagit ungefär lika lång tid. Men skulle det börja ta dubbelt så lång tid att cykla så lägger jag nog hellre tiden på roligare träning.

För mig gäller att över 5km så måste jag duscha, hjälper inte hur lugnt jag försöker ta det, på något sätt lyckas jag ändå ofta bli svettig. Fn har jag 8km, dagar med rätt kläder och medvind så skulle nog inte duschen behövas, men motvind och något fel klädd så är det omöjligt att inte komma fram svettig. Jag börjar med en relativt lång utförsbacke så där vill man inte frysa alltför mycket, samma backe blir ju uppför sist på hemvägen så tyvärr lite knepigt att klä sig bra. Dock måste jag säga att tunnelbana eller buss med vinterjacka eller en het sommardag också kan bli svettigt..
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-03 14:14 av DanielS.

Av:
    ptrk
    Sen vi fick barn och flyttade ut till förorten har jag cyklat alla arbetsdagar utom två. Generellt tar jag cykeln hem även efter en öl eller så om jag har varit på aw.

På fritiden blir det i regel bilen med två småbarn. Har nog åkt kommunalt för mindre än 500:- sen i augusti.

Så varierar rätt rejält beroende på livssituation antar jag... ?

Av:
    kaptenpeter
    Jag har 1 km till jobbet och går och cyklar för det mesta. Även hem på lunchen, så 4km/dag. I juni kommer jag få 23km till jobbet och har tänkt ge det ett ärligt försök att cykla så mycket som möjligt. Jag skulle säga att det är definitivt min smärtgräns på grund av tidsaspekten. Till mitt förfogande har jag en racer, en gravel och en mtb. När barnen var mindre hade jag inte ens tänkt tanken, det hade inte funkat för mig.

Av:
    Daijin
    Roligaste tråden på länge...
    Själv cykelpendlar jag till jobbet i perioder. När det passar in med jobb och liv kör jag Alla dagar i veckan oberoende av årstid. Har 10km enkel kortaste vägen men cyklar oftast en lite längre väg på 16km vilket är ganska lagom.
    Cykelpendling kräver lite planering och i många år vart det bara sporadiskt. Sen bestämde jag mig för att ge det en riktig chans och fixade dom där sakerna som riktiga skärmar, bra lysen och smidiga kläder och allt sånt som gör pendlingen till ett nöje istället för misär. Sen har det rullat på.
    Dessutom blir man ju alltid extra peppad på vintern när kollegorna säger att det inte går att cykla i vad det nu är för väder... Watch me, losers!
    Oskar

Av:
    Åttioåtta
    Pendlar Odenplan till SU 2-3 dagar i veckan, fyra dagar några enstaka veckor. Tycker det räcker gott och väl, brukar oftast börja frysa runt Kräftriket. Mellan typ November och April promenerar jag samma sträcka istället.

Av:
    martysod
    När min pendling ökade från 20km till 25km enkel väg blev det nära smärtgränsen för mig. Har 30min rak fin cykelväg in till Göteborg och sen 20-25min genom stan. 3ggr i veckan orkar jag med, brukar jobba hemma 1 dag i veckan och ta bilen eller kollektivt 1 gång. Men kollektivt tar lika lång tid med byten så det känns som en tidsförlust och jag brukar bara sitta och fundera på "här hade gått snabbare med cykel". Har stora barn och flextid, fina duschmöjligheter, strykjärn och styrkbräda på jobbet :)

Jag måste erkänna att jag blir lite sliten på kvällarna om jag kört 2-3dar i rad och tv-soffan lockar mer än vanligt och frugan pikar mig att jag blir lite slö. Jag kör cykelvasan på 3.10 så är någorlunda tränad. Brukar trycka på lite extra med ostrukturerade intervaller på morgnarna och gubb-gnet på hemvägen, jag bor i skärgården så man har konstant motvind på hemvägen.

Av:
    Pii
    - Vad är er smärtgräns?
    - Vad för cykel använder ni? El / vanlig? Landsväg / cross / mtb ...?
    - Vad är er grundnivå av kondis / träningsmängd för att ens komma på tanken att cykelpendla 1-2-... mil / dag?
    - Vintertid / höstrusk, hur håller ni motivationen uppe?
    - Mat / storhandla - Storhandlar någon av er på vägen hem, isf med cykelväskor eller cykelvagn?

Smärtgränsen är för mig mer stress än distans.
    Pendlade en vinter Nacka-Älvsjö 15-24km enkel väg. Då var det 24km via Älta, i princip utan trafikljus, mycket roligare och stressfritt. Raka vägen 15km genom närförorter var sjukt jobbigt och tog nästan exakt samma tid.
    6-7 km är optimalt för att jag ska orka pendla varje dag. Fin väg, typ genom skog, gör att jag kan pendla längre.

Cyklar mest enväxlad Mtb med semi-slicks.
    Landsvägscykeln ca 1-2 gånger om veckan om det är fint väder.

Kan inte svara på kondisfrågan, hur definierar man eller mäter sånt? Troligtvis nära normalkondis för en cykelpendlande men icke-tränande 42-åring. Sporadiska långturer med cykeln, speciellt på sommaren.

När det är väldigt blött så väljer jag bussen. Snö i marken är äventyr och bra träning så det brukar vara kul ett tag.

Har en 45L rygga, handlar på vägen hem. Jobbigt att cykla med ryggan full men det är bara 1km hem från butiken.

Av:
    Guldragge
    Rullar iväg med mina två kids till deras skola vid 07.30-tiden. Sedan rullar jag vidare till jobbet. Har 26-27 km dit och har pendlat 5 dgr i veckan sista tiden. Kör året om. Det enda som kan få mig att dra ner på cykelpendlandet är väl när frugan börjar tycka att man börjar bli för trist och trött. Tänker ibland att jag cyklar över min förmåga och kanske borde ha en vilodag här och där. Men dessa tankar brukar jag slå undan då det enda jag tycker är vidrigare än att åka kommunalt är väl att sitta bland en massa andra bilar på Essingeleden. Då hatar jag mig själv. Så jag hojar på:) Tycker faktiskt alltid att det är kul att hoppa upp på hojen.

Av:
    salle
    Båda vuxna i familjen cykelpendlar hela året, jag har 12 km frun 10 km. Genom Sthlm så tar extra tid för rödljus, elcyklar +ANNAT. Hade det varit mindre trafikinfarkt hade jag gärna cyklat längre på samma tid. Nu tar det ca 30 min. Duschar och har alla kläder på jobbet, med bra förvaring och värmeskåp. Cyklar cx vår, sommar och höst med finhjul och slicks som får friktionsdäck och fulhjul på vintern. Samt en hybrid med dubb på vintern bnär det är snö eller is. Barnen är stora så de tar sig själva till och från skolan vilket sparar tid i vardagen.

Storhandling via internetet, komplementhandlar fram för allt grönsaker på lokala butiken.

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    thomaslundstrom
    +1 på storhandling via internet. För de som har den möjligheten såklart. Bor man ute i tjottahejti blir det ju svårt att få Coop eller mathem att köra ut.

--

GotoVelo!

Av:
    westberg.f.andreas@gmail.com
    Kul att tråden lever vidare!

Jag saknar inlägg från pendlare i norra Sverige, där det finns riktigt vinterföre.

- Var går smärtgränsen vid riktig snö och minusgrader?

- Vad för klädsel + skor använder ni då?

/Andreas

Av:
    Transwave
    1,2 - 1,5 mil enkelväg har varit en standardsträcka i min pendling i sthlm. För att pendlingen ska vara behaglig behövde jag tänka på klädseln. De få gånger jag haft under 1 mil i pendling har jag inte behövt vara lika noga. Vid ett tillfälle hade jag 2 mil och då behövde jag ha en snabbare cykel (typ en finare racer) för att orka. Jag använde inga träningsprodukter såsom engergiboosters & återhämtningsdryck/pulver, vilket jag kanske borde ha gjort.

Jag vet inte vart min smärtgräns går men jag misstänker att det ligger runt 3 mil enkelväg, men då ska jag pendla på landsbygden på en fin racer som jag kan ha inomhus för att slippa konka på lås.

Shopping efter jobbet har jag aldrig haft problem med, bara å hänga upp plastkassarna på styret och cykla försiktigt den sista km.

-----------------------------------------------------------
    ...::: Touring runt om i världen på 2 hjul! :::...
    http://www.vladde.nl

Av:
    torsten-var-namnet

Jag saknar inlägg från pendlare i norra Sverige, där det finns riktigt vinterföre.

/Andreas

Luleå här.

Jag cyklade varje dag förra vintern men då har jag bara 3km enkel väg till jobbet (inkl. lämna barnen på skolan) om jag tar närmaste vägen.
    var runt -30 som kyligast och som mest fick jag ta mig igenom 15-20cm nysnö. Men de är relativt bra med snöröjningen.

Hade då tunt funkttransporterande underställ, tjockt woolpower alt. tunnare icebreaker-underställ, skalbyxa och skaljacka, hestra army leather heli ski mitten med tjocka eller tunna innervantar av ull, woolpower-balaclava och en gripgrab vindtät hjälmmössa. Jag hade även goggles de kallaste dagarna så jag slapp känslan av att att ögonhålorna frös till is. På fötterna hade jag Icebug Walkabout GTX med en tjock ullstrumpa.

Hade förmodligen kunnat ersätta michelingubben många av dagarna!

Av:
    Raggamuffin
    Jag vill också ha 3km till jobbet, inte säker på att jag vill ha -30 iof.

// Muffin

Av:
    sub_sonic
    7 km ifall ingen dusch finnes.
    27 km ifall dusch finnes.

Jag pendlar 42 km 2 gånger per vecka, buss resten. (Exempelvis, cyklar till jobbet måndag. Buss hem. Buss tisdag + cyklar hem tisdag. ca 1,5 - 2 h)

Av:
    sanfar
    sanfar skrev:
    Jag kör 12km enkel tur på min HT var dag, året runt. Har provat att ta bussen, men det tar lika lång tid som att cykla, duscha och byta om. Tar ibland omvägar hem från jobbet ifall jag inte hämtar på förskola/skola. Har skor ståendes på jobbet och har ombyte och matlåda i ryggsäck.Körde förr med cykelväska, men ryggsäcken känns bättre tycker jag. Kommer snart öka till 18km enkel tur, får ser ifall jag orkar hålla på med det 5 dagar i veckan året om. Jag hoppas dock det. Nöjdast brukar jag vara när det är kallt, blåsigt och allmänt dåligt väder - då känns prestationen som bäst. =)

Lika bra att uppdatera. Har nu 18km till jobbet. Har provat att cykla 5dagar i veckan och hade väl inget problem med det. Men övrig träning blev dock lidande så nu kör jag 2-3 dagar i veckan. De andra dagarna kör jag löpträning på kvällen. Jag provad att köra både löpningträning och cykelpendling 5dagar I veckan, men det blev för bra, kroppen hade inte tid att återhämta sig. Inget blev kvalitativt och det va ett jäkla duschande hela tiden.

Av:
    TOST

/Andreas

Umeå här.

Har cykelpendlat i varierande förhållanden med CX. Som nybörjare för ett par år sedan (gick från i princip helt otränad) så cyklade jag mestadels asfalt och lite trafik 15km enkel väg. Tog säkert 45min första gångerna i sommarföre och jag orkade inte mer än varannan dag. Det gick sedan rätt snabbt att kunna köra varje dag, men upptäckte att jag blev väldigt sliten på fredagar. Bytte till att köra vilodag på onsdagar och kunde då köra på under 30 min utan att känna mig sliten. Det här var utvecklingen på bara några månaders tid.

Har sedan dess flyttat ett par gånger så jag har en längre tid kört ca 50/50 grusväg och asfalt, ungefär 13-15km. På vintern har grusvägar varit ett problem med CX pga sämre snöröjning, blir väldigt spännande med smalt styre när det är spårigt och löst. Smärtgränsen var ca 10cm snö beroende på hur löst det var, då tog det ca 60min att ta sig 15km. Övrig vinterväg så gick det oftast hur fint som helst och tog ca 40 min i bra förhållanden. Förenklat; Över 30km/h sommarväg, 23km/h bra vinterväg, 16km/h dålig vinterväg.

Angående temperatur så har skorna varit begränsningen för mig, har ej haft SPD-vinterskor, så jag har kört med överdrag, blir för kallt om fötterna under -10°C. Förutom skor är det framförallt bra handskar som spelat roll för mig. I övrigt är det snarare svårt att inte klä sig för varmt så att man inte svettas så mycket. Kör vindtäta byxor som endast är fodrade på framsidan på vintern, funkar perfekt i allt från 5°C till -10°C, bara att ha underställ under vid kallare väder. Annars så är det bara en tunn mössa under hjälmen och lager-på-lager principen med vanliga funktionskläder som gäller. Har haft softshelljacka någon gång när det var riktigt grisigt, men det blev ändå för varmt.

Av:
    haggi
    Har 21km enkel väg till jobbet.

Ena dagen tar jag MTB och andra räcern, beroende på humör...

Duschar gör jag innan arbetsdagen börjar och cykeln spolas av i samma dusch :)

Tidsperspektivet ligger mellan 40-50 minuter enkel resa.

Bor i Sthlm, så jag spöar kollektivtrafiken med ca 10 min varje resa. Bil går snabbare än cykel, men temperamentet går hårdare åt i bilen med tanke på trafiksituationen :(

Min gräns skulle nog ligga runt 30km enkel väg. Detta för att jag är morgontrött och på eftermiddagen/kvällen så vill jag hinna se mina barn innan de somnar.

Av:
    Mathias
    Pendlar 26km enkel väg. Det tar i snitt 50 minuter beroende på cykeltrafik. Så länge det är snabbare än likvärdigt kommunalt så tycker jag det är perfekt långt. Det kommunala alternativet för mig tar 67 minuter som bäst utan förseningar. Så jag hinner duscha och byta om på samma tid. Motionen är gratis så att säga.

Av:
    Pqz
    Roade mig lite med att räkna på kostnaden för min cykling, där jag pendlar dryga 500 mil/år. Då räknar jag med att cykeln kostar 20000 med lampor, skärmar etc och håller i 10 år, att jag köper (cykel-) kläder och skor för i snitt 2000 kr per år. Vidare räknar jag en kedja och en halv kassett per säsong och att sommar- resp vinterdäcken håller vardera två säsonger. Övriga slitdelar som slang, bromsbelägg, olja mm beräknar jag till 800 kr per säsong. Uträkningen hamnar då på 6800 kr/år eller 13,6 kr/mil.
    Vad säger ni, känns det som en rimlig beräkning?

Av:
    Raggamuffin
    För mig låter det helt orimligt att ha samma cykel i 10 år.

// Muffin

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ