• Byggtråd Bird AM9

Av:
    Octagon
    Det blev ingen ny komplett hoj. Det blev ett bygge som vanligt.

Råkade se ett par billiga hjul och blåeloxerat är snyggt så jag blev tvungen att köpa dom. Och har man ett par hjul måste man ju (ja, måste) skramla ihop resten av delarna för att kunna cykla på dom.

En 10-delad sunracekassett 11-42 fanns i saklådan. Den åkte på. Och så hade jag en rulle Schwalbe tubeless tape. Schwalbe har sparat in på vilkten genom att använda väldigt lite lim, men det funkar om man sätter i en slang och pressar fast tejpen en stund innan man gör den slanglösa manövern.

20190501_222606.jpg

Jag kanske borde ta bort klisterlapparana på fälgarna? Så att man ser mer blått.
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2019-05-03 07:02 av Octagon.

• Re: Byggtråd

Av:
    Jimel
    Bra början :)

• Re: Byggtråd

Av:
    Octagon
    Sram GX 10-delad växelförare och Sram X-nånting växelhandtag. Har suttit på 3 andra cyklar och funkar med 11-42 kassett. Plus att den fanns i grejlådan.

20190501_194657.jpg
  • Re: Byggtråd 29-tum "Göra allt" cykel

Av:
    Martinmat
    Spännande, å att utgå från hjul å inte ram

Av:
    Octagon
    Martinmat skrev:
    Spännande, å att utgå från hjul å inte ram
    Ja, precis. Tanken är att sätta på massa rea-prylar, köpt begagnat och sånt jag redan har på en fräsig ram.

Sam Hill styret som gör att styret hamnar lika högt som om jag haft sån där justerbar styrstam. Sen ska min gamla Pike på. Köpt begagnad och så mycket som jag har bråkat med den innan den blev bra kan jag ju inte bara sluta att åka med den.

20190502_233928.jpg

Av:
    Octagon
    Ram beställd. Rubriken ändrad. Fräsig ram enligt plan.

Hjulen var Boost och gammel-Piken är vanliga 15x100. Jag verkar alltid ligger lite efter, förra bygget var hjulen 15x100 och gaffeln 20x110, det navet jag plockade av då fanns alltså över och hade i stort sett samma mått på flänsarna. Byta nav är mysigt pill.

20190427_075911.jpg

Jag har byggt hjul förut, men nu följde jag en riktig instruktionsvideo och då gick det lättare, speciellt att trä i ekrarna i rätt ordning. Denna är lite lång, men bra https://youtu.be
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-03 10:36 av Octagon.

• Re: Byggtråd Bird AM9

Av:
    Octagon
    Vevparti från köp och sälj här på happyride.
    20190503_195744.jpg

Sram NX DUB i 170 mm längd med 30 t klinga. NX vevparti ska vara nästan exakt samma som GX förutom ett något tyngre ståldrev jämfört med alu på GX. Källa: Sixten. (Tack Sixten!). 30-42 på 29" räcker som lättaste växel för mig. Jag kommer däremot att trampa ur 30-11 nedför på väg, men med denna cykeln är väg = transport.

Sen gäller det att hitta på ett sätt att skruva i dessa DUB-lager bara. Polygrip och ett gammalt däck/tygtrasa vs köpa Park Tool BBT-79. Sannolikt kommer jag att köpa det där verktyget förr eller senare, vevlager har en förmåga att ge upp, så rent logiskt är det bara dumt att inte köpa direkt. Men å andra sidan är jag så himla sugen att få ihop hojen.

Nu är jag väldigt sugen på att ramen kommer.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-04 12:54 av Octagon.

Av:
    Roger_Edvinsson
    Octagon skrev:

Sen gäller det att hitta på ett sätt att skruva i dessa DUB-lager bara. Polygrip och ett gammalt däck/tygtrasa vs köpa Park Tool BBT-79. Sannolikt kommer jag att köpa det där verktyget förr eller senare, vevlager har en förmåga att ge upp, så rent logiskt är det bara dumt att inte köpa direkt. Men å andra sidan är jag så himla sugen att få ihop hojen.

Köpte ett svinigt dyrt BBT-79 från ParkTools när jag upptäckte att verktygslådan inte erbjöd ett vettigt sätt att få dit mitt DUB lager :-)
    Sjukt premium och kommer säkert att användas både en andra och kanske en tredje gång 🤣

Roger Edvinsson
    Creme Fraiche Bicycle Club

Av:
    Octagon
    Roger_Edvinsson skrev:
    Köpte ett svinigt dyrt BBT-79 ....
    Sjukt premium och kommer säkert att användas både en andra och kanske en tredje gång 🤣
    Bara 300:- plus frakt. På vissa ställen är den ännu dyrare. Tror jag börjar utan...

Jag fuskade lite och beställde nya bling-saker från Chainreactioncycles. Bara för att dom är blå.
    20190504_153357.jpg
    Sadel och styrstam (båda Nukeproof) behövdes, det jag har är rätt risigt. Dessutom är det alla fall inte dyraste varianterna, en Specialized sadel kostar ca 4 ggr så mycket. Och är sannolikt svart. Styrstammen är lite för mörkt blå, men jag tror inte det märks så mycket.

Klämma hade jag i och för sig en i rätt diameter, men det står Kona på den och den är svart och rätt så skavd. Hope är minst lika sjukt premium som ett vevlagerverktyg för 300:- Och blått.

Av:
    xdr
    Det är ändå en rimlig prioritering!

----------------------------------------------------------------
    Mina intressen: Kittens and Bikes!

Av:
    Octagon
    The good: Igår fick jag besked från Bird att ramen kommer imorgon fredag. Tjoho!

The bad: Bike-Discount skickade precis ett mail med Dear customer, Your order is now packed. Suck. Beställde i söndags och alla prylar fanns i lager.

Behöver man ha bromsar?
    Orkar jag låna prylar från andra cyklar?

Av:
    HeaL
    Octagon skrev:
    Behöver man ha bromsar?

Nej! https://www.youtube.com

Av:
    Octagon
    20190511_091827.jpg
    Fick ramen igår. Skruvade ihop det hela igår kväll när barnen somnat. Klar för death grip challenge, inga bromsar än. Jag satte på ett par gröna gamla handtag och tog en death grip-provtur. Den känns väldigt bekant på något vis, hade väntat mig mer wow. Den känns nästan liten, trots 475 mm reach till mina 181 cm. Eller kanske snarare lagom. Inte i närheten av lång i alla fall. Det blir nog bra det här.
    20190511_091227.jpg

Av:
    Mini_me
    Jag noterar att du har en Horizon stam.

Är det inte ”no gap” montering på den? Dvs du vänder på front plattan och har inget glapp uppe utan spänner med dom 2 nedre skruvarna.

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    jofahjalm
    Snygg bajk, men det ska som sagt vara no gap på styrstammen.
    F61AE53E-69A6-44DB-80B4-D8C275700864.jpeg

Av:
    Mini_me
    jofahjalm skrev:
    Snygg bajk, men det ska som sagt vara no gap på styrstammen.

Den där ser för kort ut för dig.

Du monterar av den och skickar den till mig så returnera jag en svart likadan fast i rätt längd.

Frågor på det? Inte? Bra 👍

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    jofahjalm
    Mini_me skrev:
    Den där ser för kort ut för dig.

Du monterar av den och skickar den till mig så returnera jag en svart likadan fast i rätt längd.

Frågor på det? Inte? Bra 👍

Haha, jag är ju pepp på en svart stam... Jag har länge haft fobi för korta styrstammar och inte velat gå kortare, men tredje säsongen på hojen gick jag från 50 mm till 35 mm och det blev bättre. Med lång ram försvann egenskaperna som jag tidigare inte gillade. Jag har iofs också styre med 30 mm rise och då påverkar vinkeln starkt hur lång den verkliga reachen blir. Om du tror att stammen är för lång så är det lätt värt att testa en kortare. Horizon är snygg, billig och lätt att sälja om det inte var det bästa.

Av:
    Octagon
    Plattan sitter uppochner, det syns på texten. Jag såg det när jag drog åt men då var klockan 01:30 så det fick vara och nogap fick sitta under. Ungarna var uppe alldeles för länge för en new frame day. Ska åtgärdas, liksom gröna handtag och 20 cm för långa wirar. Plattan alltså, nästa new frame day är nog ungarna ute och ränner på stan.

Det ska bli intressant att se hur det känns med 35 mm stam, förhoppningsvis bättre än med 45:an som jag också ska testa eftersom 45:an är tråksvart.

Vevlagerverktyget funkade bra. Sjukt premium!
    20190510_232053.jpg

Av:
    happymtb.fr
    jofahjalm skrev:
    Jag har länge haft fobi för korta styrstammar och inte velat gå kortare, men tredje säsongen på hojen gick jag från 50 mm till 35 mm och det blev bättre. Med lång ram försvann egenskaperna som jag tidigare inte gillade.
    Jag har också fobi för korta stammar, dvs allt under 50mm... Jag försöker förbättra mig och har nu en 44mm på htn. Läskig! 😱😅

Jag har haft 35mm för massa år sen men gillade inte det. Styrningen blev för kvick och ostabilt. Det kan ha varit att jag vred då styret för långt bak så att händerna hamnade bakom styraxeln...?

Vilka egenskaper är det du snackar om? Det är fortfarande för många saker som är under utvärdering på min ht för att jag ska kunna dra några slutsatser...

#===#==#=#=================================================

Av:
    Octagon
    20190511_210737.jpg
    Tror att det blir andra pedaler sen. Biltema-Wellgo är rätt opremium. Men dom passar i färg och reflexer är ju praktiskt.

Av:
    jofahjalm
    happymtb.fr skrev:
    Jag har också fobi för korta stammar, dvs allt under 50mm... Jag försöker förbättra mig och har nu en 44mm på htn. Läskig! 😱😅

Jag har haft 35mm för massa år sen men gillade inte det. Styrningen blev för kvick och ostabilt. Det kan ha varit att jag vred då styret för långt bak så att händerna hamnade bakom styraxeln...?

Vilka egenskaper är det du snackar om? Det är fortfarande för många saker som är under utvärdering på min ht för att jag ska kunna dra några slutsatser...

På kortare cyklar så har jag upplevt att styrningen blev för nervös vid låg fart och att cyklarna ville resa sig när man klättra. På min löjligt långa Marino HT var det främst att styrningen var nervös i låg fart, men jag gav det inte så mycket chans innan jag gav upp. På Fiven känns det helt rätt. Jag trycker mer direkt ner mot kontaktytan av däcket när jag belastar cykeln. Styrningen är helt klart snabbare jämfört med min 50 mm-stam, men det är verkligen inte ohanterbart. Tycker den klättrar lika bra. En annan grej är att det går att göra större styrutslag i låg fart utan att det känns som framhjulet viker in under. Eftersom mitt styre har 30 mm rise och vinklingen av detta lätt kan äta upp skillnaden mellan en 35 mm och en 50 mm styrstam är det svårt att dra några slutsatser. Jag är däremot kortat avståndet mellan BB och styre och tyckte det blev bättre. Jag är lite nervöst för att köpa en större stigcykel jämfört med min nuvarande Orange Five (442 reach, 589 mm stack), men samtidigt vill jag inte ha jätteliten hjulbas.

Av:
    happymtb.fr
    Okej, tack för återkoppling!

Mitt problem med korta styrstam har mer varit att det känns ostabilt i högre farter när det är stökigt. Ena fall var min grön ht som har nästan kort reach runt 420mm och den andra är fatbiken med 2.6 hjulen som har skapligt med reach (450mm) men också mycket stack... så båda sidor av lång och kort med dagens mått!
    Gaffeln kan ha påverkat i båda fall, jag minns inte exakt men jag kan ha haft en flexig 32mm Rev på den gröna då och Mastodon nu på fatbiken har en något märkligt returdämpning som jag har inte helt fått ordning på än...

#===#==#=#=================================================

Av:
    Octagon
    Tillbaka till ämnet. Igår kom så äntligen bromsarna. Cykeln är komplett... trodde jag ett tag. Men nej, detta är faktiskt en äkta "death grip frame". Och hur gör man en sån då? Jo, man gör så att det inte går att montera bromsar. På den här ramen har man valt att gänga bromsfästet med M7-gänga istället för vanliga M6. Om man mot förmodan skulle lyckas köpa M7 skruv så kommer dom inte att gå igenom bromsoket.

Alltså, The Death Grip Frame:

Bifogar 7 sek film:

Av:
    Octagon
    Självklart går det att montera bromsar. Fast inte på vanligt sätt. Man måste använda långa genomgående skruvar och mutter. Snyggt som tusan! Lite svårt att centrera oken, men det går.

20190514_211715.jpg

Undersidan:
    20190514_211727.jpg

Av:
    marr
    Ehhh vaa? De där kan inte stämma?

Av:
    Octagon
    marr skrev:
    Ehhh vaa? De där kan inte stämma?
    Visst är det ganska fantastiskt! Först märkte jag att skruven inte tog gäng. Hålet för stort. Provade med en M8, men hålet var mindre. Enda M7 jag har i hela garaget är en gängtapp, den passade perfekt. Inte direkt en vanlig dimension, finns knappt att köpa.

Ovanligt = Exklusivt = Premium.

Jag mailade Bird tidigt i morse, men har inte fått svar än.

Av:
    jofahjalm
    Det är en rätt udda tillverklingsmiss om det är en ny ram. Jag följer med intresse och hoppas det löser sig med Bird.

Av:
    Örjan Lax
    Sist jag såg en M7:a i hoj-sammanhang var när jag trimmade en Zündapp-moppe i slutet av 80-talet.

Av:
    Henrik69
    Tror dom missat att dra i helicoil gänginsatsen.

Av:
    Luthman Photography
    Det måste ju vara fel från börds håll?

Av:
    Makten
    Jag gissar att det saknas en helicoil-insats. Det brukar vara nån specialgänga som är ~1 mm mindre (edit: större!) än den man sen får med insatsen. I så fall kirrar du det där snabbt:-)

Edit: Henrik69 hann visst före. Fan!
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-05-15 22:58 av Makten.

Av:
    Octagon
    Henrik69 skrev:
    Det var min gissning också. Det enda jag vet man använder M7 till såna reparationer. Och tydligen mopeder, fick träff på en moppefirma när jag googlade. Jag föreslog Bird att ordna en sån insert åt mig i mailet, får se vad dom säger.

Av:
    Makten
    Octagon skrev:
    Henrik69 skrev:
    Det var min gissning också. Det enda jag vet man använder M7 till såna reparationer. Och tydligen mopeder, fick träff på en moppefirma när jag googlade. Jag föreslog Bird att ordna en sån insert åt mig i mailet, får se vad dom säger.
    Det verkar dumt att sitta och vänta på att Bird ska skicka en sån. Stick till närmaste järnhandel! Kostar nada.

Av:
    Octagon
    Närmsta "järnhandel" är Clas Ohlsson, därefter Swedol och sen Byggmax. Orkar inte åka till grannbyn och snurra runt på industriområdet på prime time. Nej, får jag en timma fri så kommer jag att cykla, det funkar som det ser ut nu. Bird får lösa detta åt mig, ramen kostar lika mycket som de senaste 3 ramarna jag köpte gjorde tillsammans och dom hade inga såna här issues. Å andra sidan kanske OnOne och Ragley är mer Premium...

Av:
    jofahjalm
    Du ska nog inte göra något sådant om du ska kräva att Bird ordnar detta.

Av:
    marr
    Framförallt inte visa bilderna på dina skruvar och muttrar.

Jag hade nog fasen bett om en ny sving. Och fått skicka tillbaka den första.

Av:
    Octagon
    marr skrev:
    Jag hade nog fasen bett om en ny sving. Och fått skicka tillbaka den första.
    Det har jag gjort. Det eller inserts. Dom har bra rykte vad gäller service, hade det varit OnOne eller Canyon hade jag varit nervös. Får hoppas att dom svara idag, annars får jag ringa.

Av:
    Octagon
    Nu har jag fått svar. Jag får välja nytt sadelstag eller helicoil. Det första ger reservdelar men tar plats i garaget. Vad väljer jag?

Av:
    AX3L
    Nytt sadelstag skulle jag tagit, och helicoilat den andra själv.

Av:
    jofahjalm
    Om du kan fixa det själv är det väl skönt att slippa ha ett extra stag liggandes? Du har ju garanti om du skulle ha av ett senare.

Av:
    Rattnalle
    jofahjalm skrev:
    Om du kan fixa det själv är det väl skönt att slippa ha ett extra stag liggandes? Du har ju garanti om du skulle ha av ett senare.
    Hade jag också valt. Saker blir bara liggande.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    N_sandstrom
    Alltid bra att fylla på sin "bra att ha"-låda.

Om några år kommer branschen börja hypa bromsok med M7 som det nya måstet, och då kommer du vara den enda som slipper byta ram för att vara trendig!

Av:
    Octagon
    N_sandstrom skrev:
    Alltid bra att fylla på sin "bra att ha"-låda.

Om några år kommer branschen börja hypa bromsok med M7 som det nya måstet, och då kommer du vara den enda som slipper byta ram för att vara trendig!
    Nästa Boost i branschen. Låter inte helt otroligt. Nytt sadelstag "beställt" eller vad man nu ska säga.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ