• Re: [OT] Happys båtforum

Av:
    Hasse#7
    dardos skrev:
    Hasse#7 skrev:
    marr skrev:
    Fasen nu blir jag sugen på att testa segling igen. Aldrig varit ute med en segelbåt :(

Det är härligt. Särskilt en som lutar ordentligt när det blåser. Jolle med litet skrov och mycket segel är en häftig upplevelse. Går utav bara fan.
    Magisk känsla när det i verkligheten går snabbare för tant Hulda på sin rostiga gamla Hermes.
    Jag saknar min gamla IF.

Ja fast med full fart och i trapets med flytvästen studsande mot vattenytan efter en rejäl kastby avtar känns det ganska fort.

Av:
    johan44
    Bryggseglade igår. Ursäkten var att montera årets klistermärke från sjöräddningen. Tog en bild på namnskylten, ny för året, som vi har 3d-printat i sonens nya leksak :=)
    IMG_6949.JPG

Av:
    jomper
    Sjösatte i måndags. Hjullager på kärran höłl, i övrigt också odramatiskt.

Ska nog sätta ut båten (5 meters styrpulpetbåt i alu med 50hk bara 60h gångtid) på annons och sen försöka köpa en Flipper 630oc.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    salle
    jomper skrev:

Ska nog sätta ut båten (5 meters styrpulpetbåt i alu med 50hk bara 60h gångtid) på annons och sen försöka köpa en Flipper 630oc.

Eller så byter vi, jag har en Flipper 570 som jag tänkt sälja. Inte lika flådig som 630cc såklart men mkt mkt billigare :).

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    42Hz
    Var köper man passade färg för att täcka exponerad glasfiber på en lite plastbåt? Det är sittytan längst fram, det går inte åt några mängder med färg. Såg Biltema hade polyuretanlack (2 komp.) men jag kommer ju bara behöva en bråkdel av färgen som tydligen ska täcka, 12-14m² !

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    jomper
    Salle, vad är det för årsmodell på båt och motor? Med lite pengar mellan är det ingen omöjlig affär :-)

Egentligen ska du väl ha gelcoat först och sedan färg?

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    42Hz
    jomper skrev:
    Salle, vad är det för årsmodell på båt och motor? Med lite pengar mellan är det ingen omöjlig affär :-)

Egentligen ska du väl ha gelcoat först och sedan färg?

Ahhh, gelcoat, köper man också på feltema? :)

Av:
    Foss
    jomper skrev:

Tack för tipset, såg ut som en fin båt och båtåkande kollegor hävdade att det var en mycket trevligare båt än 620 som var nervös att köra sakta med. Ska se om det dyker upp någon att åka och kika på.

Av:
    daikai1
    Om jag minns rätt så räcker topcoat.
    försökte fräsha upp minnet och topcoat är gelcoat med parrafinwax och färg.
    Har du enbart gelcoat måste du även ha topcoat på, annars förblir det kladdigt.

här var lite läsvärt.
    https://www.maringuiden.se

Av:
    Konvalj
    42Hz skrev:
    Var köper man passade färg för att täcka exponerad glasfiber på en lite plastbåt? Det är sittytan längst fram, det går inte åt några mängder med färg. Såg Biltema hade polyuretanlack (2 komp.) men jag kommer ju bara behöva en bråkdel av färgen som tydligen ska täcka, 12-14m² !

Som daikai1 säger så funkar det med topcoat, men du kan också använda gelcoatspackel eller pensla lite epoxy och måla med lackfärg. Om det bara är lite avskavd gelcoat så förordar jag gelcoatspacklet, det kommer i små burkar och är lätt att applicera.

Av:
    Tomcaten
    Jag hittade mig själv som båt(glad)
    tomcat_running_sotw.jpg

Av:
    42Hz
    Konvalj skrev:
    42Hz skrev:

Som daikai1 säger så funkar det med topcoat, men du kan också använda gelcoatspackel eller pensla lite epoxy och måla med lackfärg. Om det bara är lite avskavd gelcoat så förordar jag gelcoatspacklet, det kommer i små burkar och är lätt att applicera.

Kanon, tackar!

Av:
    jomper
    Plastic Padding har Gelcoat filler på tub, den funkar bra.

Av:
    MartinRF
    Aktivitet igår (fast tvärtom):

https://youtu.be

/Martin

Av:
    xyz-saft
    Här var "min" båt under förra veckan. Nu tillbaks bakom skrivbordet igen för vanligt jobb.

n+1

DSC_0912.JPG

Av:
    Bengan94
    Tänkte tipsa om en svensk båtcommunity för de som gillar båt- och sjölivet.
    Båtar, vänner, grupper, aktivitetsflöden, forum, evenemang och mycket mer⚓️
    www.bathem.se

Cykling på land och båt på vatten
    Båthem - https://www.bathem.se

Av:
    ooms
    Bengan94 skrev:
    Tänkte tipsa om en svensk båtcommunity för de som gillar båt- och sjölivet.
    Båtar, vänner, grupper, aktivitetsflöden, forum, evenemang och mycket mer⚓️
    www.bathem.se
    Det verkar vara mer fart på happys båtforum än det där. 17 medlemmar och 0 inlägg på hela forumet...

Av:
    Bengan94
    De är precis nystartat 😊👍

Av:
    dardos
    sailguide och klotterplanket var väl de 2 som gällde förr. Sailguide dog när de införde kategorier ;-)
    Det faktumet att folk i de nyare generationerna inte tycker de har tid med båtliv kan möjligen också ha inverkat på båtforumens död.

Av:
    Örjan Lax
    Båtforum? Det är väl bara att åka ner till närmaste marina eller småbåtshamn med en kasse räkmackor och några kalla att bjuda på, och sätta sig och språka med sjöbusarna.

Av:
    Ultralite
    xyz-saft skrev:
    Här var "min" båt under förra veckan. Nu tillbaks bakom skrivbordet igen för vanligt jobb.

Ah, skulle vara kul att köra igen...låg inne 95/96 på KA1.

Av:
    Foss
    Idag har jag strykit runt i hamnen och smygkollat på båtar. Tror jag var ute lite tidigt för båtar i min size låg mest täckta på land. Såg dock en flipper 630 dc i vattnet. Den storleken ser lagom ut. Ska bara hitta en HT till vettig peng som inte står i skåne eller götet. Med dom temperaturer som råder nu känns det inte så bråttom.

Av:
    johan44
    dardos skrev:
    Sailguide dog när de införde kategorier ;-)
    Haha ;)

Av:
    ooms
    Örjan Lax skrev:
    Båtforum? Det är väl bara att åka ner till närmaste marina eller småbåtshamn med en kasse räkmackor och några kalla att bjuda på, och sätta sig och språka med sjöbusarna.
    Du menar bryggseglarna?
    :-)

Av:
    Örjan Lax
    Typ ja.. :-)

Av:
    jomper
    Lite komiskt att en av reglerna hos smygreklamarens forum ovan är "Ingen skräppost. Alla automatiska meddelanden, annonser och länkar till konkurrentwebbplatser raderas omedelbart."

Våra forumregler verkar densamme inte ha bemödat sig med att läsa däremot.

Av:
    Besv
    Är verkligen ett båtforum en konkurrent till happyride..?

Hamnen play har mkt båttester för den intresserade, fyi tycker jag inte denna sidan är konkurrerande 😂

Av:
    xyz-saft
    Ultralite skrev:
    xyz-saft skrev:

Ah, skulle vara kul att köra igen...låg inne 95/96 på KA1.

Du får gå med i något av våra båtburna hemvärnskompanier så är inte det omöjligt. :)

n+1

Av:
    Foss
    Jag tycker happys båtforum är det bästa båtforumet. Har bara funnits typ en vecka och redan en massa inlägg. Här finns all tänkbar kompetens man kan behöva som blivande eller varande båtägare :)

Av:
    perzzon
    Då passar jag på att ställa min mest utmanande båtfråga.
    Våra blybatterier är slut. Sopslut.
    Vi har haft två universalbatterier parallellade så samma bang servara både start och resten av båten. (det går att koppla isär dem så man kan säkra att man har nån ström kvar till start om man vill)
    Nu är jag bra jäkla sugen på att byta till LiFe-batterier. Men förstår för mitt liv inte hur jag skall göra.
    Accen i sig har en BMS så klart så den inte laddar över. Men folk pratar om att man bränner generatorn när BMS'en slår från pga backström på något sätt.
    Batterileverantören föreslår ett relä https://www.ev-power.eu som är kopplat till BMS'en, gud vet vilket problem det skall lösa. Dock tål det relät bara 120A så att starta motorn genom det är inte att tänka på...
    Hur sprarar jag både batterier och generator egentligen?

Av:
    geologen
    perzzon skrev:
    Då passar jag på att ställa min mest utmanande båtfråga.
    Våra blybatterier är slut. Sopslut.
    Vi har haft två universalbatterier parallellade så samma bang servara både start och resten av båten. (det går att koppla isär dem så man kan säkra att man har nån ström kvar till start om man vill)
    Nu är jag bra jäkla sugen på att byta till LiFe-batterier. Men förstår för mitt liv inte hur jag skall göra.
    Accen i sig har en BMS så klart så den inte laddar över. Men folk pratar om att man bränner generatorn när BMS'en slår från pga backström på något sätt.
    Batterileverantören föreslår ett relä https://www.ev-power.eu som är kopplat till BMS'en, gud vet vilket problem det skall lösa. Dock tål det relät bara 120A så att starta motorn genom det är inte att tänka på...
    Hur sprarar jag både batterier och generator egentligen?

På maringuidens forum finns det flera med god kunskap om LiFePO-konverteringar. Hör efter där! :)

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    perzzon
    Tack!
    Hittade faktiskt en hyfsat vettig tråd där.
    Annars brukar det vara tunnsått och mycket gissningar. Sådana kan jag prestera själv. (se ovan :) )

Av:
    JojjeM
    Hakar på här. Jag kikar lite lågintensivt på båt i sexmetersklassen för dagsutflykter (inför tänkt sommarstuga). Troligtvis inget behov av övernattning men man vet ju aldrig.

Tittar i prisklass 70 k (plusminus kanske 20) och ser diverse Flipper, Ryds (polaren har en trevlig Ryds Camping), Ockelbo mm i både HT och DC-utförande. Några tankar om vad som är mest funkis?

Ser även en del Fjord 21HT som se trevlig ut men den har inombordare. För- och nackdelar med det (förutom att den inte blir stulen :)).
    Exempel: https://www.blocket.se

Är det stor skillnad i saker som manövrerbarhet, hantering när man lägger till, bränsleförbrukning etc på båtar strax under och lite över sex meter?

/Johan

Ironi funkar bäst på nätet

Av:
    perzzon
    För den normale sporadiska båtanvändaren är bränsleförbrukning på båtar inte en kostnad som spelar någon större roll i den allmänna konkursen, iaf inte skillnaden mellan liknande båtar i samma hastighet.
    Inombordare har dyrare omkostnader om man inte sköter dem själv tror jag. Men kanske lite mer att lita på samt blir ju inte stulna. Frågan är hur stöldbegärlig en motor till en 70k båt är dock.
    Byta en havererad inombordare är ju tokdyrt. Iofs dyrt med utombordare också men inte lika craycray.

En annan tanke är att om man köper en sommarstuga hade jag nog väntat iaf ett år med att köpa båt för att det alltid är en massa annat som äter upp tiden med nytt hus.
    Mvh tråkgubbe

Av:
    JojjeM
    perzzon skrev:
    För den normale sporadiska båtanvändaren är bränsleförbrukning på båtar inte en kostnad som spelar någon större roll i den allmänna konkursen, iaf inte skillnaden mellan liknande båtar i samma hastighet.
    Inombordare har dyrare omkostnader om man inte sköter dem själv tror jag. Men kanske lite mer att lita på samt blir ju inte stulna. Frågan är hur stöldbegärlig en motor till en 70k båt är dock.
    Byta en havererad inombordare är ju tokdyrt. Iofs dyrt med utombordare också men inte lika craycray.

En annan tanke är att om man köper en sommarstuga hade jag nog väntat iaf ett år med att köpa båt för att det alltid är en massa annat som äter upp tiden med nytt hus.
    Mvh tråkgubbe

Bra input. Tack.
    Och nä, båt lär ju inte bli från dag ett men det är kul att fantisera och blocket-scouta lite :)

/Johan

Ironi funkar bäst på nätet

Av:
    perzzon
    JojjeM skrev:
    Bra input. Tack.
    Och nä, båt lär ju inte bli från dag ett men det är kul att fantisera och blocket-scouta lite :)
    +100

Av:
    Bengan94
    Tomcaten skrev:
    Jag hittade mig själv som båt(glad)

Otroligt läcker båt! :D

Av:
    42Hz
    Så här blev det, så här långt, blir ett par lager till innan det är klar. Köpte en burk alkydfärg på Biltema.

Lossnade mängder med glasfiber när jag gjorde rent innan målningen!

IMG_20190516_193026-01.jpeg

Ser lite epa ut men klart bättre än innan, glömde så klart en "före"-bild. :)

Av:
    Bengan94
    42Hz skrev:
    Så här blev det, så här långt, blir ett par lager till innan det är klar. Köpte en burk alkydfärg på Biltema.

Lossnade mängder med glasfiber när jag gjorde rent innan målningen!

Ser lite epa ut men klart bättre än innan, glömde så klart en "före"-bild. :)

Alkydfärgen på Biltema brukar funka bra till detta 🙂👍

Av:
    Richen
    xyz-saft skrev:

Och "min" låg borta vid 5:e samtidigt.
    Kanske vi ska ta och snacka cykel vid nästa tillfälle :-)

Av:
    xyz-saft
    Richen skrev:
    xyz-saft skrev:

Skoj!
    Snacka cykel är aldrig fel. :)

n+1

Av:
    freddesvanstrom
    Foss skrev:
    Idag har jag strykit runt i hamnen och smygkollat på båtar. Tror jag var ute lite tidigt för båtar i min size låg mest täckta på land. Såg dock en flipper 630 dc i vattnet. Den storleken ser lagom ut. Ska bara hitta en HT till vettig peng som inte står i skåne eller götet. Med dom temperaturer som råder nu känns det inte så bråttom.

Ockelbo dc 21 är annars ett tips. Stabila, går bra i sjön, plats för några att sova/barn å packning har en ruff att krypa in i vid blåst eller annat väder. Stor öppen yta till skillnad från de flesta ht-båtar, ofta med porta-potti i och kök. Undvik de med Volvo b30 i bara.

Vi har haft en Ockelbo dc 21 nu i fyra år som funkat bra till våra behov men känner nu att vi ska skala ner till någon styrpulpet.

Av:
    Foss
    Tackar för tipset! Ska kika på den med. När jag var ung var Ockelbo B18 dom fräsigaste båtarna som gick i sjön hemmavid, en sån drömde man om :)

Av:
    freddesvanstrom
    252478A3-E378-4DE0-9E2F-A45606F7572C.jpegHär är våran iaf. Lite ovanlig i orange.

Foss skrev:
    Tackar för tipset! Ska kika på den med. När jag var ung var Ockelbo B18 dom fräsigaste båtarna som gick i sjön hemmavid, en sån drömde man om :)

Av:
    Richen
    xyz-saft skrev:
    Richen skrev:
    xyz-saft skrev:

Skoj!
    Snacka cykel är aldrig fel. :)

Aldrig fel, bara vi slipper skeppscykel typ den som vi hade på MUL18 vid KA2. Variant av den Tunga Teränggående :-)
    Annars finns det alltid kaffe i styrhytten på SVK70, om nu ingen begått tjänstefel, så bara titta förbi.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in