• [OT] Happys båtforum

Av:
    Foss
    Vill snacka båt, fick grym hjälp här ifjol men tänkte bespara er årets frågor... nästan.

Vilken forum ska man joina? Plastbåt runt 6 meter är vad jag är intresserad av.

Edit: Jag byggde om tråden till ett eget forum / jomper
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-03 13:30 av jomper.

• Re: [OT] bra båtforum?

Av:
    NickPick
    Foss skrev:
    Vill snacka båt, fick grym hjälp här ifjol men tänkte bespara er årets frågor... nästan.

Vilken forum ska man joina? Plastbåt runt 6 meter är vad jag är intresserad av.
    https://happyride.se
    Hej! Läs inlägg nummer två i din förra tråd.

Av:
    Foss
    Tack! Jag lyckades inte hitta den tråden. Hade för mig det nämnts nått där. Du måste ha svart bälte i google.

Av:
    jomper
    Annars kan ju den här tråden bli ett bra båtforum. Har inte lyckats få i båten i sjön själv..

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    xyz-saft
    Jag petade i en Ryds 568 i vattnet under påskhelgen. Det var fint!

Nästa vecka blir det lite större båtar. :)

n+1

Av:
    jomper
    Jag har två ursäkter:

Tre barn och tråkigt väder har gett dåliga möjligheter att tvätta ur båten innan sjösättning. Servade i höstas så i övrigt är det klart.

Båtkärrans hjullager skrapade lite på väg från upptagningen i höstas. Har bara nån km hemifrån till iläggsplatsen så det är säkert ingen fara men tänk OM jag tappar ett hjul. Under maj kommer vi dock ha besökare med husbil två ggr och då behöver jag få loss parkeringsytan där båten ligger och har lär inte hinna byta axeltapparna så det är väl bara att hoppas på det bästa :-)

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    johan44
    Sjösatt sen en månad. I år fick båten namn, efter 5 års väntan: Ymer 2. Eftersom det är tradition att sjösätta när isen ligger i vikarna...

Av:
    salle
    Ena båten i sjön, gäddracern. En ska säljas (Flipper 570). Roddbåten ska lagas innan den ska i. Kajakerna används året runt. Gummibåten måste visst också lagas.

Båtar är som med cyklar, n+1 ffs :)

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    rouster
    Själv har man många timmar kvar till sjösättning. Det blev ett större projekt än planerat..

IMG_20190406_152248.jpg

Av:
    Foss
    Jag är ute efter en större båt, förra året var första som båtägare på 20 år. Det gav mersmak, vi använde båten(5m pulpet) väldigt flitigt. I år vill vi ha en båt där barnen kan krypa in under däck och sova (sjön verkar trötta ut dom). Vi skulle även vilja ha möjlighet att ta med fler personer i båten. Det kommer mest (90%) att bli dagsturer men det vore kul att kunna sticka iväg på någon kortare tur med ett par övernattningar. Eftersom vi bor i Gävle skulle vi vilja ha en båt som även klarar lite större vågor. Har tänkt mig en båt mellan 5,5-7 meter. DC. Örnvik 635 kanske?

Av:
    perzzon
    Jag gjorde mig av med en av båtarna för några veckor sen.
    N-1 FTW.

Av:
    Lingon
    rouster skrev:
    Själv har man många timmar kvar till sjösättning. Det blev ett större projekt än planerat..
    Y-bommar och dåliga driving skills? ;)

Av:
    rouster
    Lingon skrev:
    rouster skrev:
    Y-bommar och dåliga driving skills? ;)

Kombination av tidigare ägare samt åretruntkörning i alla väder och y-bom ihop med klen färg har inte varit optimalt =D

Mitt egna flytetyg har varit i sjön en gång ifjol och av svärfars tre båtar (vilka är de jag nyttjar när fiskekajaken inte räcker till) ligger bara storbåten i sjön/havet.

Det behövs lite lappa och laga på favoritbåten sen den fick leka isbrytare i höstas.

Av:
    ooms
    Hur är det med miljö- och klimatpåverkan av båtlivet? Motorbåtar brukar ju inte vara direkt bränslesnåla, och såhär i flyg- och bilskamtider är det kanske även dags för båtskam?

Av:
    d_anders
    Japp, jag skäms! Jag kör med en gammal tvåtaktare från tidigt 80-tal. Med en sån motor går en hel del av bränslet rakt igenom, har för mig att jag har sett uppgifter om 20-30%

Av:
    perzzon
    Ja det är fan skit. Massa tvåtaktsmotorer, giftfärg och annan skit.
    Tur man iaf seglar.
    Edit:Bränner sub 20l diesel på ett år.
    Men det är ju fortf massor med kvadrat giftfärg i sjön så att säga.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-05-03 11:13 av perzzon.

Av:
    rouster
    En annan skam som borde bli mer utbredd är mopedskam. Har flera bekanta som skaffat 2 taktsmoped som ersättning för bilen utan att begripa att en moped utan katalysator är långt värre än bilar ang utsläpp.

ooms skrev:
    Hur är det med miljö- och klimatpåverkan av båtlivet? Motorbåtar brukar ju inte vara direkt bränslesnåla, och såhär i flyg- och bilskamtider är det kanske även dags för båtskam?

Av:
    perzzon
    rouster skrev:
    En annan skam som borde bli mer utbredd är mopedskam. Har flera bekanta som skaffat 2 taktsmoped som ersättning för bilen utan att begripa att en moped utan katalysator är långt värre än bilar ang utsläpp.
    Som fan!
    MVh nybliven flakmoppeägare.
    Tittar typ varje dag på hur jag skulle kunna el eller iaf 4-taktskonvertera den.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-03 11:35 av perzzon.

ooms skrev:

Jag kör kajak, roddbåt eller båt med elsnurra. Storbåten har visserligen bensinare, men den används sällan (ligger långt bort och skärgården har inte lika bra fiske som insjöarna härikring).

Men ja, jag håller med. Båteri innefattar en hel del saker som inte är speciellt miljövänliga. Det borde jobbas mer med utveckling av elmotorer för större båtar och miljövänligare bränslen för äldre motorer. Om jag förstått det hela rätt så kan man minska utsläppen ganska mycket med alkylatbensin. Men det är dyrare och då vet man ju hur det brukar gå.

Av:
    rouster
    perzzon skrev:
    rouster skrev:

Som fan!
    MVh nybliven flakmoppeägare.
    Tittar typ varje dag på hur jag skulle kunna el eller iaf 4-taktskonvertera den.

Ja jag går i samma tankar. Är på väg att bli fastboende i skärgården igen. Övergången till golfbilar där ute har gått rätt snabbt men priserna lockar inte. Golfbilstrenden har verkligen fått en att inse hur äckliga 2 taktsmopeder är. Man får ju andnöd varje gång man blir omkörd.
    Det optimala för mig hade varit en gammal lastmoped med typ bosch elcykeldrivlina.

Av:
    rouster
    ooms skrev:

Äsh, min båt drar bara en liter milen brukar jag säga när folk frågar vad den drar. Men jag måste ju inte säga att det är varje sjömil. Alltså 5,4 liter varje landmil. Ganska ineffektivt ja =/

Av:
    perzzon
    rouster skrev:
    perzzon skrev:
    rouster skrev:
    Som fan!
    MVH nybliven flakmoppeägare.

Ja jag går i samma tankar. Är på väg att bli fastboende i skärgården igen. Övergången till golfbilar där ute har gått rätt snabbt men priserna lockar inte. Golfbilstrenden har verkligen fått en att inse hur äckliga 2 taktsmopeder är. Man får ju andnöd varje gång man blir omkörd.
    Det optimala för mig hade varit en gammal lastmoped med typ bosch elcykeldrivlina.

Det hade varit något!
    Det kräver en hel del svetsning och sånt känns det som. Med osäkert slutresultat.
    Jag tänker mer, hel-el https://happyride.se

Av:
    rouster
    perzzon skrev:
    rouster skrev:
    perzzon skrev:
    rouster skrev:
    Som fan!
    MVH nybliven flakmoppeägare.

Det hade varit något!
    Det kräver en hel del svetsning och sånt känns det som. Med osäkert slutresultat.
    Jag tänker mer, hel-el https://happyride.se

Imponerande och krångligt att försöka göra det lagligt. Känns inte som att många mopeder är lagliga där ute. Speciellt inte gamla hederliga crescents där nästa alla har bytt motor. Jag monterade en zundappmotor på en crescent i min ungdom. Aerodynamiken är mycket tveksam på en lastmoped när man kommer över 80 om man har flaket kvar kan jag meddela.

Av:
    perzzon
    Haha!
    Jag tycker vår är otrevlig i över 25. de få gånger den behagar gå fortare än så.

Av:
    geologen
    Bidde det en moppetråd? :D

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    c.o.h.j
    Ska hämta en Buster till veckan. Vart utan båt nått år. Så nu blev det happy wife happy life igen 😁

Av:
    d_anders
    Ja, jag kompenserar min tvåtaktare med att i alla fall köra utan bottenfärg! (Östersjön)
    Jag har en ganska liten öppen motorbåt som jag drar upp och tvättar den när havstulpanerna har satt sig lite lagom. Det gäller dock att tajma det hela väl - en vecka för tidigt så får man göra det igen och någon vecka för sent så blir det "intressant" att avlägsna havstulpanerna. Ett år hade jag ingen möjlighet att ta upp och tvätta i tid. Då fick jag hela botten full och ett par dagars jobb innan botten såg rimligt vettig ut igen.

Av:
    salle
    Foss skrev:
    Jag är ute efter en större båt, förra året var första som båtägare på 20 år. Det gav mersmak, vi använde båten(5m pulpet) väldigt flitigt. I år vill vi ha en båt där barnen kan krypa in under däck och sova (sjön verkar trötta ut dom). Vi skulle även vilja ha möjlighet att ta med fler personer i båten. Det kommer mest (90%) att bli dagsturer men det vore kul att kunna sticka iväg på någon kortare tur med ett par övernattningar. Eftersom vi bor i Gävle skulle vi vilja ha en båt som även klarar lite större vågor. Har tänkt mig en båt mellan 5,5-7 meter. DC. Örnvik 635 kanske?

-Budget?
    -Förvaringsmöjligheter (både sommar och vinter, lite avgörande om du ska ha 2-takt, 4-takt eller inombordare. Motorer stjäls ju typ lika mkt som cyklar)?
    -Mekarskillz (inombordare kräver imho lite mer skillz kanske. Men man kan ju lämna bort)?

La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    NON
    d_anders skrev:
    Japp, jag skäms! Jag kör med en gammal tvåtaktare från tidigt 80-tal. Med en sån motor går en hel del av bränslet rakt igenom, har för mig att jag har sett uppgifter om 20-30%

En gammal tvåtaktare är som bränsleeffektivast vid full gas så om skrovet tillåter och du vill köra miljövänligt så se till att hålla upp varven :)

Av:
    perzzon
    Väldigt få skrov är energieffektivast vid fullgas med "lämplig" motor.

Av:
    jomper
    Omålad botten och <10 timmars gångtid per år, fyrtaktare. Sällan vi har mer än 20 min enkel väg till stranden. Känns som att regelbundna oljebyten i motorn är största miljöproblemet. Fritidsbåtar används normalt så lite så det minsta problemet skulle jag säga.

Funderar också på att byta ut vår alu-styrpulpetbåt på ca 5 meter mot något äldre, nån meter längre med lite mera väderskydd. Det är trångt med tre ungar i vår båt och jag är less på att släpa flytvästar, dynor, plotter osv fram och tillbaka ner till båten varje gång vi ska ut på minsta lilla utflykt.

Av:
    NON
    ooms skrev:

CO2 mässigt så är en tripp för familjen till thailand
    Skärmklipp2.PNG

lika som att köra upp drygt 2,5 m^3 bensin med båten
    Skärmklipp3.PNG

Så att så länge familjer flyger till thailand för ett par veckors semester så kommer inte jag att känna någon båtskam när jag fyller upp båten med soppa :)

Av:
    NON
    perzzon skrev:

Så är det ju tyvärr ofta. På ungarnas sportbåt satt det en 80 hästars mercury som gjorde båten orolig på max fart. Den bytte vi ut mot en yamaha 60 hk och nu kan man i princip hålla full gas med en hand på ratten och käka glass samtidigt.

Skärmklipp4.PNG

Långa smala lätta båtar med effektiva skrov är framtiden men tyvärr så ser inte merparten av båtarna ut så idag.

Av:
    Foss
    salle skrev:
    Foss skrev:

-Budget?
    -Förvaringsmöjligheter (både sommar och vinter, lite avgörande om du ska ha 2-takt, 4-takt eller inombordare. Motorer stjäls ju typ lika mkt som cyklar)?
    -Mekarskillz (inombordare kräver imho lite mer skillz kanske. Men man kan ju lämna bort)?

-Tänkte försöka lägga mig på max 120’
    -Har bryggplats i övervakad hamn och privat inomhusförvaring på vintern
    -Inga mekskills alls (eller kanske lite men ingen tid att lägga).

Av:
    jomper
    Kör man inte så mycket så känns en modern 2t som ett minst lika bra val, främst för att den kräver mindre service. De väger mindre också. Min 50hk 4t är ju stor som en 90hk 2t.

Att inte köra Yamaha verkar vara ett fungerande stöldskydd?

När jag köpte nuvarande båt så ville jag gärna ha aluminium, nu vet jag inte om det är så viktigt egentligen även om det förstås är trevligt.

• Re: [OT] Happys båtforum

Av:
    Lingon
    Direktinsprutade tvåtaktare (BRP:s E-Tec och liknande) släpper ut mindre co2 än moderna 4T. Men lite mer annan skit iofs.

Av:
    salle
    Foss skrev:
    salle skrev:
    Foss skrev:

-Budget?

Jag skulle nog gå upp över 6 meter med den budgeten. Den där sista halvmetern gör underverk för stabilitet och sjögång. Kolla på Flipper 620. Trotjänare och börjar bli gammal men de är riktigt bra för det du bekriver. Går att köra fort och har mkt utrymme. Gärna en 115hk elelr större på aktersspegeln.
    Numera känns det ju som om alla båtar är dc eller bowriders. Svårt att sova i dem bara.

Av:
    perzzon
    NON skrev:
    perzzon skrev:

Så är det ju tyvärr ofta. På ungarnas sportbåt satt det en 80 hästars mercury som gjorde båten orolig på max fart. Den bytte vi ut mot en yamaha 60 hk och nu kan man i princip hålla full gas med en hand på ratten och käka glass samtidigt.

Långa smala lätta båtar med effektiva skrov är framtiden men tyvärr så ser inte merparten av båtarna ut så idag.
    Japp, helt klart framtiden, men knappast högfartsbåtar. Mer 10 kn á la pettersson.

Av:
    marr
    När kommer en eldriven utombordare värt namnet? Säg i 20-60hk spannet.

Hur många kg batteri behöver man släpa på för att kunna göra något?

Av:
    Foss
    salle skrev:
    Foss skrev:
    salle skrev:
    Foss skrev:

-Budget?

Jag skulle nog gå upp över 6 meter med den budgeten. Den där sista halvmetern gör underverk för stabilitet och sjögång. Kolla på Flipper 620. Trotjänare och börjar bli gammal men de är riktigt bra för det du bekriver. Går att köra fort och har mkt utrymme. Gärna en 115hk elelr större på aktersspegeln.
    Numera känns det ju som om alla båtar är dc eller bowriders. Svårt att sova i dem bara.

Kollade på några 620 och läste på lite. Verkar som man ska ha ”c”-modellen. Dom ser lite klumpiga ut men det kanske blir så på den här båtmodellen. Som en husvagn på vattnet :) Ska se om jag kan spana lite irl nere i hamnen. Finns andra bud än flipper 620?

Av:
    K
    NON skrev:
    ooms skrev:

Så att så länge familjer flyger till thailand för ett par veckors semester så kommer inte jag att känna någon båtskam när jag fyller upp båten med soppa :)

2645 L soppa är 60,2H med vår båt, det är ungefär vad den går per år. Eftersom jag inte åker till taihland är familjen alltså klimatneutral. Perfekt.

Av:
    ooms
    K skrev:
    NON skrev:
    ooms skrev:

2645 L soppa är 60,2H med vår båt, det är ungefär vad den går per år. Eftersom jag inte åker till taihland är familjen alltså klimatneutral. Perfekt.
    Vi som varken har båt eller flyger till Thailand då, vi är alltså klimatpositiva enl ditt sätt att resonera? Ännu mer perfekt :-)

Av:
    d_anders
    Blir för tungt med batterierna om man ska ha skaplig räckvidd. En lätt båt med skapligt stark motor drar väl i storleksordningen 10 ggr så mkt energi som en normal bil gör på samma sträcka. Lastas båten tungt så får den svårt att plana och då ökar bränsleåtgången rejält annat än om man puttrar fram på mer eller mindre tomgång.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-03 16:43 av d_anders.

Av:
    d_anders
    En lätt smidig cykelbåt (tänk havskajak) däremot, det vore nåt!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ