• Re: [OT] bra båtforum?

Av:
    K
    ooms skrev:
    K skrev:
    NON skrev:
    ooms skrev:
    Hur är det med miljö- och klimatpåverkan av båtlivet? Motorbåtar brukar ju inte vara direkt bränslesnåla, och såhär i flyg- och bilskamtider är det kanske även dags för båtskam?

CO2 mässigt så är en tripp för familjen till thailand

lika som att köra upp drygt 2,5 m^3 bensin med båten

Så att så länge familjer flyger till thailand för ett par veckors semester så kommer inte jag att känna någon båtskam när jag fyller upp båten med soppa :)

2645 L soppa är 60,2H med vår båt, det är ungefär vad den går per år. Eftersom jag inte åker till taihland är familjen alltså klimatneutral. Perfekt.
    Vi som varken har båt eller flyger till Thailand då, vi är alltså klimatpositiva enl ditt sätt att resonera? Ännu mer perfekt :-)

Japp, grattis. Snyggt jobbat!
  • Re: [OT] Happys båtforum

Av:
    Miss Lycka 2.0
    En galär borde räknas som klimatpositiv.

Av:
    perzzon
    marr skrev:
    När kommer en eldriven utombordare värt namnet? Säg i 20-60hk spannet.

Hur många kg batteri behöver man släpa på för att kunna göra något?
    Det finns. 20hk har jag sett flera men kommer inte ihåg namnet nu.
    Torqeedo gör en 40 och en 80hk om jag kommer ihåg rätt. Inriktade mot kommersiell marknad. Det är alldeles för dyrt för privat.
    Finns ett gäng som bygger enbä båt med inombordare som hävdar 100 nm räckvidd. Men inte mer än hälften eller något sådant i planande fart. De har batteri i elbilstorlek dock.

Sanningen är nog att många båtturer är väldigt korta. 10distans trygg räckvidd räcker ofta.
    De som kör 100nm på ett bräde torde vara väldigt lätträknade.

Av:
    geologen
    Vår segelbåt har en tvåtaktare på 6 hk. Redan det är i tyngsta laget för sidomontering på akterspegeln och ger märkbar påverkan på seglingsegenskaperna. En fyrtaktare med motsvarande kapacitet hade vägt 10 kg mer och kostat mycket mer i inköp. Också bökigare med hantering och mer komplicerad konstruktion.

Blir mellan 50 och 100 liter bensin på en säsong, skulle jag tro. Hade gärna kört alkylatbensin om det funnits på pump nära båten, men när alternativet är 4-litersdunkar så blir det inte rimligt längre.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    JLarsson
    geologen skrev:
    Vår segelbåt .....
    ....
    Blir mellan 50 och 100 liter bensin på en säsong, skulle jag tro.

Hur är det möjligt?

_______
    aliekatapult

Av:
    N_sandstrom
    Ännu en som inte sjösatt.

Cykelverkstan får ett litet gästspel av en ihoprostad startmotor.

Liten incident förra sommaren, någon tidigare ägare hade monterat en dold avrinning med både inlopp och utlopp i höjd med vattenlinjen.

Screenshot_20190503-174044_Gallery.jpg

Av:
    geologen
    JLarsson skrev:
    geologen skrev:
    Vår segelbåt .....
    ....
    Blir mellan 50 och 100 liter bensin på en säsong, skulle jag tro.

Hur är det möjligt?

Förra året var jag ute på en kortare båtsemester, och det blir tyvärr en hel del motorgång. Dels i kanaler och trånga passager där det antingen är segelförbud eller i praktiken omöjligt, dels när det blåst för mycket eller för lite, eller för mycket i fel riktning. Brände nog 35 liter på fem dagar. Ca 45 nm för motor, motsvarar det, av totalt ca 140-145 nm sträcka under de dagarna.

Räknar med att det går en halvliter bara för en enkel tur där jag seglar från lite utanför hamnen med lite tomgångsuppvärmning också, och med uppåt 30 turer på en säsong (varav flera med betydligt mer motorgång än så av olika anledningar) så är det inte så svårt att komma upp i de volymerna. Fast 100 är i överkant nu när jag räknar mer på det. 70-80 liter är nog närmare sanningen.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Av:
    toshiba
    jomper skrev:
    Annars kan ju den här tråden bli ett bra båtforum. Har inte lyckats få i båten i sjön själv..

Jag tycker inte man behöver skämmas för att dra fötterna efter sig lite på vårkanten. Iaf i Stockholmstrakten kan ju en båttur vara ett bra sätt att göra en fin försommardag till en svinkall upplevelse. Däremot ska man passa på på sensommaren och hösten när fjärdarna är tomma.

Av:
    rouster
    marr skrev:
    När kommer en eldriven utombordare värt namnet? Säg i 20-60hk spannet.

Hur många kg batteri behöver man släpa på för att kunna göra något?

Planande båt med batterier tar nog en stund innan det blir rimligt. Däremot finns det väl lite halvrimliga alternativ för deplacementbåtar som inte planar, de har väl ungefär 1/3 till 1/2 av energiåtgången per distansenhet mot en planande båt.

Av:
    Foss
    Är det här något att köpa? https://www.blocket.se

Av:
    Örjan Lax

Av:
    NickPick
    rouster skrev:
    ooms skrev:
    Hur är det med miljö- och klimatpåverkan av båtlivet? Motorbåtar brukar ju inte vara direkt bränslesnåla, och såhär i flyg- och bilskamtider är det kanske även dags för båtskam?

Äsh, min båt drar bara en liter milen brukar jag säga när folk frågar vad den drar. Men jag måste ju inte säga att det är varje sjömil. Alltså 5,4 liter varje landmil. Ganska ineffektivt ja =/

Fan va ovärt.

Av:
    rouster
    NickPick skrev:
    rouster skrev:
    ooms skrev:

Äsh, min båt drar bara en liter milen brukar jag säga när folk frågar vad den drar. Men jag måste ju inte säga att det är varje sjömil. Alltså 5,4 liter varje landmil. Ganska ineffektivt ja =/

Fan va ovärt.

Tur att du inte är tvingad till det då.
    Ungefär samma kommentar som gemene man fäller när de får reda på att ens cykel kostat mer än 5000:- i inköp =)

Av:
    marr
    Fasen nu blir jag sugen på att testa segling igen. Aldrig varit ute med en segelbåt :(

Av:
    Lingon
    NickPick skrev:
    rouster skrev:
    ooms skrev:

Fan va ovärt.
    Kanske det, men billigt jämfört med 1 års värdeminskning på en s-works. :)

Av:
    Örjan Lax
    marr skrev:
    Fasen nu blir jag sugen på att testa segling igen. Aldrig varit ute med en segelbåt :(
    Haha, det är aldrig för sent att börja. Labbar gillar vatten, du gillar att fiska = Finns inga undanflykter. Köp eller hyr en liten segelbåt typ Triss (Stortriss?) för några hundralappar och kolla av läget (intresset). Sen kan du boka möte med banken 😊

Av:
    marr
    Örjan Lax skrev:
    marr skrev:
    Haha, det är aldrig för sent att börja. Labbar gillar vatten, du gillar att fiska = Finns inga undanflykter. Köp eller hyr en liten segelbåt typ Triss (Stortriss?) för några hundralappar och kolla av läget (intresset). Sen kan du boka möte med banken 😊

Nej för helvete. Här ska inte ensamseglas.

Av:
    geologen
    marr skrev:

Är du i mellersta Bohuslän under nån helg, kolla om jag ska ut. Bjuder gärna med folk ut på tur.

Av:
    Örjan Lax
    Geologen är en snäll människa 🤗

Av:
    marr
    geologen skrev:
    marr skrev:

Är du i mellersta Bohuslän under nån helg, kolla om jag ska ut. Bjuder gärna med folk ut på tur.

Absolut. :) rätt sällan jag är där. Men har inte oändligt långt dit heller.

Av:
    Lingon
    marr skrev:
    Örjan Lax skrev:
    marr skrev:

Nej för helvete. Här ska inte ensamseglas.
    Nej, det är ingen bra idé, bättre att haka på Geo så kan han visa dig grunderna. Segling kräver vissa skills... :)

Av:
    Örjan Lax
    ???

Geo är ju ensamseglaren personifierad...

Läs mer här: https://happyride.se

Av:
    Lingon
    Örjan Lax skrev:
    ???

Det är klart man kan segla ensam när man vet hur man gör, men inte som noob. 🤡

Av:
    geologen
    Örjan Lax skrev:
    ???

Haha, det var mer en önskan att få ta en paus från vardagen. Jag skulle bli galen efter bara några veckor utan sällskap!

Av:
    marr
    Örjan Lax skrev:
    ???

He got the skillz!

Av:
    MartinRF
    geologen skrev:
    Förra året var jag ute på en kortare båtsemester, och det blir tyvärr en hel del motorgång. Dels i kanaler och trånga passager där det antingen är segelförbud eller i praktiken omöjligt, dels när det blåst för mycket eller för lite, eller för mycket i fel riktning. Brände nog 35 liter på fem dagar. Ca 45 nm för motor, motsvarar det, av totalt ca 140-145 nm sträcka under de dagarna.

Räknar med att det går en halvliter bara för en enkel tur där jag seglar från lite utanför hamnen med lite tomgångsuppvärmning också, och med uppåt 30 turer på en säsong (varav flera med betydligt mer motorgång än så av olika anledningar) så är det inte så svårt att komma upp i de volymerna. Fast 100 är i överkant nu när jag räknar mer på det. 70-80 liter är nog närmare sanningen.
    Själv gjorde jag av med ~3 liter soppa förra säsongen: ingen långtur, seglar nästan alltid från och till boj. Jag hoppas motorn gillar att segla :-)

Annat var det när jag låg i flottan. Den båten slukad fyra kubikmeter i timmen när vi gick för fullt. Jag fick nog min livsdos av motorbåtsåkande det året.

/Martin

Av:
    geologen
    Vår båtplats är i princip omöjlig att segla till och från. Djupt inne i en trång "gång" mellan stora, dyra båtar, och Y-bommar. Jag har seglat in en gång, när ena brorsan var med så han kunde reva segel precis i rätt ögonblick medan jag styrde, och sen även ta emot i bryggan där fram (går ju inte att bromsa). Det var i nån m/s vind från perfekt riktning.

Så motorn är tyvärr ett nödvändigt ont. Dessutom har vi en kanal med segelförbud nån kilometer från båtplatsen, så ska jag åt det hållet (och inte har tid att segla runt på utsidan) så blir det en halvtimme till en timme för motor (beroende på om den smala passagen söder om kanalen är seglingsbar eller inte i den rådande vindriktningen/styrkan).

Av:
    Bengt-re
    MartinRF skrev:
    geologen skrev:

Själv gjorde jag av med ~3 liter soppa förra säsongen: ingen långtur, seglar nästan alltid från och till boj. Jag hoppas motorn gillar att segla :-)

Annat var det när jag låg i flottan. Den båten slukad fyra kubikmeter i timmen när vi gick för fullt. Jag fick nog min livsdos av motorbåtsåkande det året.

/Martin

Gasturbiner är törstiga....

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Freeskier
    marr skrev:

En liten varning: Segling är beroendeframkallande och cykling framstår som billigt i både tid och pengar i jämförelse...

Av:
    JLarsson
    Freeskier skrev:
    marr skrev:

En liten varning: Segling är beroendeframkallande och cykling framstår som billigt i både tid och pengar i jämförelse...

Jag skulle sälja min IF förra helgen. Slutade med att jag trashtalkade den för spekulanten - som drog sig ur ("det kanske finns bättre exemplar där ute") och tog bort annonsen. Jag älskar min lilla segelbåt även om vi inte kan vara ute i den med två hundar, därav motorbåten (Maxi 680DC, ikoniskt vacker och tillika dyr i drift med sin cheva smallblock V8). Så nu kommer IF:en sjösättas först och motorbåten när det dyker upp en ledig plats i klubben.

_______
    aliekatapult

Av:
    MartinRF
    geologen skrev:
    Vår båtplats är i princip omöjlig att segla till och från. Djupt inne i en trång "gång" mellan stora, dyra båtar, och Y-bommar. Jag har seglat in en gång, när ena brorsan var med så han kunde reva segel precis i rätt ögonblick medan jag styrde, och sen även ta emot i bryggan där fram (går ju inte att bromsa). Det var i nån m/s vind från perfekt riktning.

Så motorn är tyvärr ett nödvändigt ont. Dessutom har vi en kanal med segelförbud nån kilometer från båtplatsen, så ska jag åt det hållet (och inte har tid att segla runt på utsidan) så blir det en halvtimme till en timme för motor (beroende på om den smala passagen söder om kanalen är seglingsbar eller inte i den rådande vindriktningen/styrkan).
    Min gamla bryggplats i yttre Salthomshamnen kunde man segla till och ifrån -- ibland. Sedan hamnade jag på 'baksidan' och jag upptäckte fördelarna med bojplats. Det finns olämpliga vindriktningar även där -- åtminstone för min accelerationsvilliga båt.

https://www.youtube.com

/Martin

Av:
    perzzon
    Var hittar man bojplatser i gbg?

Av:
    geologen
    perzzon skrev:
    Var hittar man bojplatser i gbg?

Jag vet ett par båtar som ligger vid boj strax söder om Järkholmen.

Av:
    geologen
    MartinRF skrev:
    geologen skrev:

Min gamla bryggplats i yttre Salthomshamnen kunde man segla till och ifrån -- ibland. Sedan hamnade jag på 'baksidan' och jag upptäckte fördelarna med bojplats. Det finns olämpliga vindriktningar även där -- åtminstone för min accelerationsvilliga båt.

/Martin

Du som seglar? Finns det kanske nån bättre plats än rodret att montera kameran? :)

Jag förstår varför man vill ha bojplats om man har katamaran. Själv skulle jag helst av allt vilja ha en långsidesplats vid en flytbrygga, men Y-bommar vid flytbrygga är rätt bra det också. Båten ligger väldigt tryggt och skyddat, och det är lätt att lasta i och ur.

Av:
    Örjan Lax
    Albatross 321 http://m.batagent.se (tidigare 29) är en snygg och trevlig båttyp i motorseglarklassen. Den har finskt ursprung men utstrålar tysk kvalitet.

Av:
    Ari
    Segelbåt här, sjösättning för hoppningsvis nästa vecka.
    DSC_2399.JPG

Av:
    MartinRF
    geologen skrev:
    MartinRF skrev:

/Martin

Du som seglar? Finns det kanske nån bättre plats än rodret att montera kameran? :)

Jag förstår varför man vill ha bojplats om man har katamaran. Själv skulle jag helst av allt vilja ha en långsidesplats vid en flytbrygga, men Y-bommar vid flytbrygga är rätt bra det också. Båten ligger väldigt tryggt och skyddat, och det är lätt att lasta i och ur.
    Kan själv...

Jag tycker den där kameraplacering är rätt kul. Jag har provat andra som du ser om du botaniserar bland grannfilmerna på samma youtubesite.

Bryggplatsen på Saltholmen var helt OK. Jag låg ytterst så jag kunde sladda in på platsen från sidan. Vid lämplig vind gick det att segla till/från bryggnocken.

Boj är snällaste möjliga för båten. Alltid minsta möjliga krafter. Här en bild från ett åskoväder 2006. Jag såg det komma och hann i hamn men inte iland. När haglet/regnet kom innebar det en 180-graders vindkantring som min båt anpassade sig till prompt. Notera att skärgårdskryssaren i bild fortfarande är på väg runt.
    skoväder_060724_1.jpg

/Martin

Av:
    AddeN
    Fiskebåten (5meters hardtop) sjösatt förra helgen. Segelbåten har jag ett litet projekt att slutföra innan sjösättning. Men ska förhoppningsvis hinna med det innan maj är slut.

-:Bombing for peace is like fucking for virginity:-
    Världsmästare i Bike Pulling 2010-06-06 ;)

Av:
    Hasse#7
    marr skrev:

Det är härligt. Särskilt en som lutar ordentligt när det blåser. Jolle med litet skrov och mycket segel är en häftig upplevelse. Går utav bara fan.

Av:
    salle
    Foss skrev:
    Är det här något att köpa? https://www.blocket.se

Ser väl mkt bra ut! Nytt kapell är värt mkt. Bra motor. Sen behöver du kanske en trailer så räkna med 10-15 tkr beroende på vad du kan hitta. Jag har inte kollat på andra annonser i år på Flipper 620 men spontant känns den tom billig?

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    geologen
    MartinRF skrev:
    Boj är snällaste möjliga för båten. Alltid minsta möjliga krafter.

Nja, det håller jag inte riktigt med om. Tvärt om innebär det troligtvis stora påfrestningar på bara en eller två fästpunkter på båten, stor risk för rycklaster och sen är båten förstås väldigt oskyddad från vågor och vind.

Vår båt ligger innanför en stenpir och är helt skyddad från vågor större än nån decimeter, och skrovet är till viss del i lä. De kraftigaste vindarna där är nästan alltid rakt västliga, och båten pekar rakt västerut där den ligger, så när det brallar i som värst har båten rätt riktning. Båten är förtöjd i fem punkter, och Y-bommarna fjädrar också ganska mycket.

Av:
    dardos
    Hasse#7 skrev:
    marr skrev:

Det är härligt. Särskilt en som lutar ordentligt när det blåser. Jolle med litet skrov och mycket segel är en häftig upplevelse. Går utav bara fan.
    Magisk känsla när det i verkligheten går snabbare för tant Hulda på sin rostiga gamla Hermes.
    Jag saknar min gamla IF.

Av:
    geologen
    dardos skrev:
    Hasse#7 skrev:
    marr skrev:

Magisk känsla när det i verkligheten går snabbare för tant Hulda på sin rostiga gamla Hermes.
    Jag saknar min gamla IF.

Faktum är att högsta farten jag fått upp vår segelbåt i är ungefär samma fart som när jag joggar halvlugnt. Fartkänslan i båten är enorm, men i verkligheten går det riktigt långsamt... :D

Av:
    Startgas
    9 knop är det snabbaste jag varit med om på föräldrarnas segelbåt. Det kändes riktigt snabbt. 16km/h låter inte riktigt lika hisnande. :)

Av:
    MartinRF
    geologen skrev:
    dardos skrev:
    Hasse#7 skrev:
    marr skrev:

Jag saknar min gamla IF.

Faktum är att högsta farten jag fått upp vår segelbåt i är ungefär samma fart som när jag joggar halvlugnt. Fartkänslan i båten är enorm, men i verkligheten går det riktigt långsamt... :D
    https://youtu.be

/Martin

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ