• Garmin Edge 530 eller 830

Av:
    Radiokakan
    Jag har under lång tid funderat på att skaffa en dedikerad GPS för mitt cyklande. Har hittills bara använt telefonen men tycker inte den riktigt täcker mina fabricerade behov.

Syftet är att få lite bättre överblick på mitt tränande (tänkte t ex köpa till pulsband), men främst att få lite hjälp att hitta nya stigar samt lite allmänt nörderi. Använder Trailforks en del och har förstått att såväl 530 som 830 är synkade med Trailforks på nåt sätt.

Nu till min fråga: såvitt jag kan läsa mig till är den stora skillnaden mellan 530 och 830 att den senare har en touchscreen. Jag kan givetvis ha missat något. Är touchscreen något som man vill ha på en gps av det här slaget eller klarar man sig bra utan?

Jag inser givetvis att svaret på denna fråga är ”det vet du bara själv”, men läser gärna lite reflektioner från användare av det ena eller andra; helst båda.
  • Re: Garmin Edge 530 eller 830

Av:
    Bengt-re
    Radiokakan skrev:
    Jag har under lång tid funderat på att skaffa en dedikerad GPS för mitt cyklande. Har hittills bara använt telefonen men tycker inte den riktigt täcker mina fabricerade behov.

Syftet är att få lite bättre överblick på mitt tränande (tänkte t ex köpa till pulsband), men främst att få lite hjälp att hitta nya stigar samt lite allmänt nörderi. Använder Trailforks en del och har förstått att såväl 530 som 830 är synkade med Trailforks på nåt sätt.

Nu till min fråga: såvitt jag kan läsa mig till är den stora skillnaden mellan 530 och 830 att den senare har en touchscreen. Jag kan givetvis ha missat något. Är touchscreen något som man vill ha på en gps av det här slaget eller klarar man sig bra utan?

Jag inser givetvis att svaret på denna fråga är ”det vet du bara själv”, men läser gärna lite reflektioner från användare av det ena eller andra; helst båda.

Skall du navigera är Touch att rekommendera.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    HåkanC
    Skall du navigera är en stor och detaljerad skärm att rekommendera.
    Har du sett den här annonsen:
    https://happyride.se

OBS
    Inte min, jag känner inte ens säljaren

/Håkan

Av:
    Bengt-re
    HåkanC skrev:

OBS

/Håkan
    520 hade bra skärm med ingen Touch och slö cpu. Hopplös att navigera med - sämre än gamla edge 800.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Smaland
    HåkanC skrev:

OBS

/Håkan

Behöver absolut inte betyda någonting, men kan vara bra att vara lite observant då säljaren endast har varit medlem i 1 vecka samt har 0 inlägg.

Av:
    Radiokakan
    Tackar för alla svar.

Kommer nog inte köpa begagnat även om tipset uppskattas. Att döma av svaren hittills blir det alltså en 830.

Av:
    Jensen
    Hade en 510 med touch, är det bara jag som tycker touch suger på en så liten display? Men kanske tillför något vid navigation, vad vet jag

===I Speed kills, but you get there faster I===
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-05 22:23 av Jensen.

Av:
    Flumskola
    Jensen skrev:
    Hade en 510 med touch, är det bara jag som tycker touch suger på en så liten display? Men kanske tillför något vid navigation, vad vet jag

Jag valde aktivt bort touch eftersom det verkar fullkomligt värdelöst på alla typer av cykeldatorer. Bara att man ibland cyklar när det är kallt och behöver långa handskar för att inte frysa. Eller i regn. Eller svettas i värme.

Av:
    Radiokakan
    Jag får väl ta mig till nån handlare och klämma lite när de väl släppts, men tar till mig av synpunkterna från båda läger.

Av:
    Bengt-re
    Flumskola skrev:
    Jensen skrev:

Jag valde aktivt bort touch eftersom det verkar fullkomligt värdelöst på alla typer av cykeldatorer. Bara att man ibland cyklar när det är kallt och behöver långa handskar för att inte frysa. Eller i regn. Eller svettas i värme.

Äh. Har kört både edge 800 och 1030 i både regn, snö och med handskar. Fungerar bra. Bara för att 820 hade en dålig Touch behöver du inte såga konceptet. För navigering och text inmatming är knappar rejält uselt.

Av:
    Radiokakan
    Bengt-re skrev:
    Flumskola skrev:
    Jensen skrev:

Äh. Har kört både edge 800 och 1030 i både regn, snö och med handskar. Fungerar bra. Bara för att 820 hade en dålig Touch behöver du inte såga konceptet. För navigering och text inmatming är knappar rejält uselt.
    Det är just textinmatning jag tänker underlättar med touch, men eftersom jag inte använt mer än gps:en på telefonen och i bilen vet jag inte hur nödvändigt det är på en Edge.

Av:
    frause
    Personligen hade jag ju önskat att både 820 och 1030 hade knappar för att tex byta sida, även om 1030:s pekskärm är betydligt bättre än 820. Det är ju inget som säger att de inte kan ha pekskärm för tex textinmatning också.

Av:
    Bengt-re
    frause skrev:
    Personligen hade jag ju önskat att både 820 och 1030 hade knappar för att tex byta sida, även om 1030:s pekskärm är betydligt bättre än 820. Det är ju inget som säger att de inte kan ha pekskärm för tex textinmatning också.

Med Di2 DA så har du väl knappar på hoodsen som kan fås att byta sida även på 1030?

Av:
    fhloston
    Och om man inte har di2 så finns det en remote

https://buy.garmin.com

----------------------------------------------------------------------
    It's rainy weather, whether the wether likes it or not.

Av:
    frause
    fhloston skrev:
    Och om man inte har di2 så finns det en remote

https://buy.garmin.com

Absolut. Det bär dock emot lite att skaffa en fjärrkontroll bara för det. Ytterligare en grej på styret, när gps:en redan sitter där. Det är väl det enda jag är avundsjuk på di2 om.

Dessutom HAR den ju redan en knapp över! Powerknappen används ju inte till nåt annat än att skicka upp ett meddelande om att man inte kan använda powerknappen under pågående aktivitet. Hade ju lika gärna kunnat växla mellan sidor när man har handskar.

Av:
    Spacekitty
    frause skrev:
    Dessutom HAR den ju redan en knapp över! Powerknappen används ju inte till nåt annat än att skicka upp ett meddelande om att man inte kan använda powerknappen under pågående aktivitet.

Powerknappen används också för att låsa skärmen.

Av:
    fredrick
    Är på jakt efter Garmin edge 530 till bäst pris just nu.

Kan ni finna någon billigare än 3100 kr?

https://www.traningsmaskiner.com

Av:
    Ordbajskorv
    Vet inte om koden fortfarande gäller men ca 2700 för 530 från clevertraining.co.uk med koden: DCR10BTF.

Av:
    N_sandstrom
    2733 kr alldeles nu.

Av:
    kontorsråttan
    Man sparar några hundralappar på att välja SEK som valuta :-)

Av:
    Schoobang
    Ordbajskorv skrev:
    Vet inte om koden fortfarande gäller men ca 2700 för 530 från clevertraining.co.uk med koden: DCR10BTF.

Man får en ny kod om man anmäler sig till nyhetsbrevet annars. Jag beställde precis en 530 för 2733kr. Tack för tips!

Av:
    N_sandstrom
    Har clevertraining missat att kronan dalar?

Nu är det bara att hoppas på att det inte blir nån spontan brexit innan dom hinner skeppas :p

Av:
    michaelk
    Tack för tipset! beställde också precis en 530 för 2733kr :)

Enligt lagersaldot så skulle den komma in mot slutet av Maj...Låt oss hoppas att de får in den tidigare.

Av:
    N_sandstrom
    Säkert fler än mig som fått samma mail.

"Thank you for your patience and we are happy to announce that the Garmin Edge 530 GPS Cycling Computer units have finally started to arrive into our UK warehouse.

Some units have arrived this week and we will be receiving the units as well next week.

The bulk of the units are scheduled to be arriving in the last few business days in May as well and going forward we will be sending out notifications every Wednesday evening to update you on your incoming order."

Ambitiös kundservice måste jag ändå säga!

Av:
    Sohl
    fick hem min 530 idag! ska bli kul att testa i helgen

Av:
    Radiokakan
    Sohl skrev:
    fick hem min 530 idag! ska bli kul att testa i helgen
    Skriv gärna en liten recension när du testat. Jag trevar girigt över köpknappen.

Av:
    Sohl
    Blev tyvärr ingen tur idag som det regnar ordentligt.

Men jag återkommer så fort jag har provat den.

Av:
    Mr Scott
    Sohl skrev:
    Blev tyvärr ingen tur idag som det regnar ordentligt.

Men jag återkommer så fort jag har provat den.

Nu har vi haft några dagar med so(h)l, i alla fall här. Har du hunnit testa din Garmin?

Av:
    Sohl
    Haha, borta med jobbet, ska cykla i helgen., sorry

Av:
    etomaka
    Går fortfarande att beställa för 2733 SEK. med koden ovan i tråden, vilket jag gjorde :)

Av:
    Radiokakan
    Tänkte beställa därifrån också.

Finns det nån anledning att INTE välja MTB-paketet? Jag behöver ju ett fäste. Däremot blir jag osäker på silikonfodral och fjärrkontroll.

Av:
    Schoobang
    Radiokakan skrev:

Finns det nån anledning att INTE välja MTB-paketet? Jag behöver ju ett fäste. Däremot blir jag osäker på silikonfodral och fjärrkontroll.

jag är ganska säker på att fäste ingår i alla varianter, även den som heter typ "bara gps". Jag hade en Edge 820 innan, köpte utan bundle, och då ingick 2 olika fästen. Ett sånt som sitter direkt mot styret och ett med "arm".

Av:
    Radiokakan
    Schoobang skrev:
    Radiokakan skrev:

jag är ganska säker på att fäste ingår i alla varianter, även den som heter typ "bara gps". Jag hade en Edge 820 innan, köpte utan bundle, och då ingick 2 olika fästen. Ett sånt som sitter direkt mot styret och ett med "arm".
    Aha. Tack. Då kommer ju saken i ett annat läge.

Av:
    clnr
    Från Clevertraining:

What's in the Box:

530: Edge 530, flush out-front mount, standard mount, tether, USB cable, manuals
    Bundle: Edge 530, flush out-front mount, standard mount, speed sensor, cadence sensor, heart rate monitor, tether, USB cable, manuals
    MTB Bundle: Edge 530, mountain bike mount, standard mount, speed sensor, Edge remote, silicone case, tether, USB cable, manuals

Ett forum, flera fora

Av:
    Jimel
    Vad ska man med fjärren till?

Av:
    Schoobang
    Jimel skrev:

Har man en hoj med riktigt jävla lång reach så kan det vara svårt att nå GPS:en på styret. Då tar man till fjärren!

Av:
    Jimel
    Schoobang skrev:
    Jimel skrev:

Har man en hoj med riktigt jävla lång reach så kan det vara svårt att nå GPS:en på styret. Då tar man till fjärren!

Såklart, har inte provat såndär modärn hojpa.

Av:
    N_sandstrom
    Fan jag har ju en hoj med riktigt jävla lång reach, och beställde ingen fjärr.

Får sätta garminen på downtube som alla coola endurorejsers.

Av:
    kievY
    Hur skiljer sig mountain bike mount mot ett flush out-front mount?

Båda sticker väl ut "utanför" styret?

Av:
    Spacekitty
    kievY skrev:

MTB-fästet sticker ut bakom styret, lixom lite ovanpå styrstammen är det tänkt. Styrstammarna är ofta för korta för att gummibandsfästet ska gå att använda.

Av:
    kievY
    Ok, så om jag som har 90 mm stam kanske får plats med vanligt gummibandsfästet bör ändå välja mtb bundle för att vara på säkra sidan?
    Spacekitty skrev:
    kievY skrev:

MTB-fästet sticker ut bakom styret, lixom lite ovanpå styrstammen är det tänkt. Styrstammarna är ofta för korta för att gummibandsfästet ska gå att använda.

Av:
    Spacekitty
    Du klarar dig nog om du har så lång stam.

Av:
    plaze
    Oj blev fel
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-23 20:34 av plaze.

Av:
    KiwiQ
    Har aldrig haft en cykel dator, är gränssnittet svårt att sätta sig in i? Vad säger ni?

Ni som väljer 530 kontra 830, varför?

Mvh

Av:
    DanielS
    Tycker det går snabbt att komma in i gränssnittet. Det finns ju en hel del att ändra och justera men om man har lite mobil- och datorvana så är det enkelt.

530 vs 830 är väl mest om man vill ha pekskärm eller inte. Hittills så har pekskärmar på den här typen av enheter inte varit så bra. Kanske är det förbättrat på 830. Men jag skulle personligen satsat på fysiska knappar eftersom det fungerar bättre för mig när man är i rörelse.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in