• Gravel CX eller Lvg

Av:
    leoperci
    Hej,

Har inom en snar framtid tänkt mig införskaffa en cykel för träning på landsväg (och någon enstaka grusväg) samt en del pendling och som kan funka på lite lättare och kortare touring. Och till frågan, behöver jag en gravel eller en CX för ändamålet, för verkar som man sparar både vikt och pengar på att köpa en lvg. Borde väl funka med en lvg som man byter däcken på till grövre och vid behov slänger på sks raceblade-skärmar och eventuella sadel- och ramväskor??

Är detta en kombo som kommer funka på en lvg är det en CX eller gravel som gäller?
  • Re: Gravel CX eller Lvg

Av:
    Alex_85
    Jag hade köpt en racer med skivbroms i första hand, annars en gravel(trivs inte på cx geo så dom går bort för mig)

Av:
    kaptenpeter
    Min tanke är att det är enklare att slänga på slicks på en gravel, än feta däck på en lvg. Jag har dock en av varje. För touring skulle lvg gå bort direkt för mig. Vikten på mina är i princip samma, skiljer 100 gram.

Av:
    leoperci
    kaptenpeter skrev:
    Min tanke är att det är enklare att slänga på slicks på en gravel, än feta däck på en lvg. Jag har dock en av varje. För touring skulle lvg gå bort direkt för mig. Vikten på mina är i princip samma, skiljer 100 gram.

Tack för svar, har hittat en gravel där vikten ligger 9,7 kg, kommer det funka för lite längre lvgturer på ca 100 km?
    Som sagt gött att spara in pengar på att köpa en lvg istället för gravel, har varit student i fyra år så inte stenrik och lägger mycket pengar på mtben och allt kring det :)

Av:
    nesvop
    Vikten på en lvg gör inte cykeln ocyklingsbar.
    Min första cykel bytte jag ut för att jag inte kunde få in ordentliga däck (28+ mm). Köpte en i samma viktklass som kan få in ordentliga däck. Kör både grus och asfalt med den nu istället.

En cykel att göra bekväm, att trivas med etc.

Av:
    kaptenpeter
    leoperci skrev:
    Tack för svar, har hittat en gravel där vikten ligger 9,7 kg, kommer det funka för lite längre lvgturer på ca 100 km?
    Som sagt gött att spara in pengar på att köpa en lvg istället för gravel, har varit student i fyra år så inte stenrik och lägger mycket pengar på mtben och allt kring det :)

Vikten är ju inget hinder för distansturer, men du kanske bör välja en 2-delad landsvägsgrupp för den typen av cykling om du ska köpa en gravel.

Av:
    konscious
    En gravel är en tyngre variant av en komfortracer med plats för bredare däck >40mm och skärmar.

Noterbart även att Rose, Canyon har nästan samma geo på sina CX resp Gravel
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-06 14:49 av konscious.

Av:
    iddqd
    Beggad CX känns mest prisvärd och lämpad för användningsområdet.

Av:
    d_anders
    Vill du pendla mycket så föredrar jag att ha möjlighet till fast monterade skärmar och pakethållare att hänga sidoväskor på. Därför skulle jag välja en ram som är förberedd för detta för att slippa krångla.

Av:
    freddesvanstrom
    Den här tråden passar bra då jag också är i valet och kvalet att införskaffa en lvg eller gravel.

Blir en gravel en bra eller dålig kompromiss?

Blir lvg för renodlad åt träning och för sällan
    använd för pendla/dra iväg med ungarna och andra vardagsärenden?

Av:
    iddqd
    freddesvanstrom skrev:
    Den här tråden passar bra då jag också är i valet och kvalet att införskaffa en lvg eller gravel.

Blir en gravel en bra eller dålig kompromiss?

Blir lvg för renodlad åt träning och för sällan
    använd för pendla/dra iväg med ungarna och andra vardagsärenden?

Min erfarenhet är att Gravel är fint om du ska ut på majoritet grus eller äventyrscykla/touring. Det är ingen "bra" lvg hoj, och en dyr vardagshoj. Undantaget är om man köper en mer aggressiv gravel som kanske funkar, men dom är generellt ganska dyra.
    CXen är isf ett bättre val om du ska hitta en mellanväg.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Köp en CX. Det hade jag gjort.

Av:
    Johan A
    kaptenpeter skrev:

Så har jag gjort. Gjorde mig av med min Tarmac, CruX och Sequoia och köpte en Diverge med tre olika hjulpar och två olika pedalpar istället. Har inte ångrat det (än).

Av:
    izar
    Skulle jag ersätta min MTB, Racer samt Gravelbike med en så skulle Gravelbiken bli kvar med trippla hjuluppsättningar. Ett för vinterdäck, ett för grus och cykla till affären hjul samt ett par åka snabbt hjul. Vill man hålla på och byta däck så blir det bli grushjulen få vara kvar.

Av:
    konscious
    En gravelbike med plats för breda fina TL däck, genomgående axlar och skivbromsar förstås hade varit mitt val.

Av:
    dogday
    konscious skrev:
    En gravelbike med plats för breda fina TL däck, genomgående axlar och skivbromsar förstås hade varit mitt val.

+1

Ovanstående i märkesmodell kostar från ~10K (Cannondale Topstone Sora) och leder till ett bra köp utan kostsamma (monetärt, själsligt) funderingar efteråt.

Upplevelsen av tillkortakommanden en gracer (vilket är termen jag försöker lansera för gravel racer) har mot en ren racer på landsväg torde i ett Excelformulär forma en omärkbar stapel bredvid de tillkortakommanden en ren racer har på sämre vägar och som touringcykel.
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2019-05-07 11:29 av dogday.

Av:
    NickPick
    En gravel är sannerligen inte one bike to rule them all.
    Sambons gamla Sjösala har 38mm breda däck. Funderat på en sådan? Pakethållare också!

Skärmfästen är trevligt men går att klara sig utan. Köp den som är snygg och till bra pris.

Mvh han som inte orkar byta hjul så ofta.

Av:
    HåkanC
    Johan A skrev:
    Gjorde mig av med min Tarmac, CruX och Sequoia och köpte en Diverge med tre olika hjulpar och två olika pedalpar istället.
    Varför du har tre hjulpar förstår jag, det har även jag (men än så länge har endast ett hjul navdynamo).
    Men varför två olika pedalpar?

/Håkan

Av:
    Johan A
    HåkanC skrev:
    Johan A skrev:
    Gjorde mig av med min Tarmac, CruX och Sequoia och köpte en Diverge med tre olika hjulpar och två olika pedalpar istället.
    Varför du har tre hjulpar förstår jag, det har även jag (men än så länge har endast ett hjul navdynamo).
    Men varför två olika pedalpar?
    /Håkan

MTB-pedaler när jag kör cx-cupen och LVG-pedaler annars.

Av:
    freddesvanstrom
    Svårt det här.

Står och väger mellan Cannondale caad12, caadx, eller topstone. Träna, cykla till jobbet, kunna ta en runda me barnen på grus och asfalt eller varsom typ.

Kommer cx och gravel vara för tungt och trist på asfalt vid träning?
    Kommer lvg kännas begränsad på allt utom just träning på asfalt?
    Kommer cx vara sämre än gravel på grus, medan gravel är sämre på asfalt?

Varför finns inte bara två sorters cyklar? MTB och LVG?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-15 14:10 av freddesvanstrom.

Av:
    tinkerbell
    Jag hade en White CX Pro tidigare, men bytte till en Trek Checkpoint. Nu är det viss klasskillnad på de två, men på asfalt är Treken betydligt trevligare. Visst är min Trek nåt kilo lättare, men den svarar betydligt bättre på acceleration och den känns tryggare i högre fart. Har iofs inte kört så mycket grus med någon av dem, men jag känner betydligt större förtroende för Checkpoint när underlaget är löst (kör med slicks då den primärt går som pendlare på asfalt).

White har visserligen en lite udda geo, men den har högre BB och brantare gaffelvinkel än Checkpointen, något som båda bidrar till ett något mer nervöst uppträdande. Som dragfordon för cykelvagn känns Trek något mer stabil, men det är mindre skillnad med den lasten bakom.
    Treken är betydligt närmare i upplevd prestanda än min racer och mina loggade tider till och från jobb talar sitt tydliga språk, det skiljer mer mellan Whiten och Treken än mellan min Trek och min Cervélo. Ska man ha tre cyklar skulle jag själv välja en mtb, en gravel och en lvg, där gravel förmodligen blir den som får rulla mest.
    Nästa år tänkte jag köra runt Vättern, och eftersom jag tänkte cykla till och från Motala också (man måste ju komma dit på nåt sätt) så blir det på Checkpointen då den är bättre lämpad för lättare bikepacking.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in