• Re: Kommer cykeltrenden att dö ut?

Av:
    GoranS
    I befolkningsmässigt stora delar av landet känns längdskidor som en sport som kommer att ha växande problem framöver. Visst kan man hålla på med konstsnöspår, men frågan är om det långsiktigt leder till så mkt nyrekrytering.

Jag tror inte att lvg kommer att vara någon stor sport bland ungdomar framöver, så gubbsport, javisst! Däremot är jag inte säker på att den är utdöende. Jag tror/inbillar mig att många av de som börjar med lvg snarare gör det när de börjar närma sig gubb-/gummålder (=gumbålder i könsneutral form?).

Av:
    ILiveToRide
    Det är väl en generell trend att fler faktiskt ägnar sig åt någon sorts uthållighetssport, även yngre. Det är fler nu än för 10-15 år sedan som vill åka längdskidor också t.ex. Men pga skräpdåliga vintrar och kortsäsong i stor del av landet (eller liten del med stor del befolkning mer korrekt) så är det svårt. Så totalt sett står det lite still i antal kanske ändå. Cykel ett mer hållbart alternativ.
    Jag är skidåkare egentligen också och bor i Dalarna, men även här är det knapert.

Och fler söker sig ut i naturen för det har blivit avlägset för många. Vilket är fint! Det är mycket mer igenväxt nu än för 20-30 år sedan här i avfolkningsland. En skillnad som gör att det är mer märkta leder (än på 90 talet) är att folk hittar inte längre någonstans utanför "riktiga" vägar.

Jag har 7km till asfalt så att förstavalet är MTB över lvg är ju inte så förvånande :)
    Men tror också som nämnts att gravel kommer växa.

Av:
    ooms
    Ett bra mått är att kolla hur snabbt lopp som Vasaloppet, VR och CV säljs slut och hur det ändrar sig över åren. Ger en bra bild av hur trenderna går.
    Längdskidåkningen och Vasaloppet har definitivt peakat, för några år sedan gick platserna slut på ett par minuter och nåt är var även båda öppna spåren fulltecknade. Deltagarantalet i öppet spår har stadigt dalat sen dess och i år såldes inte Vasaloppet slut förrän efter några dagar, tom nån vecka tog det nog.
    VR har jag inte följt så noga, men nog säljs den slut ganska fort även nu, och lopp som Siljan runt blir fulltecknade även om det kanske är nåt år sedan peaken var.
    CV har jag ingen koll på.

Av:
    Bengt-re
    GoranS skrev:
    I befolkningsmässigt stora delar av landet känns längdskidor som en sport som kommer att ha växande problem framöver. Visst kan man hålla på med konstsnöspår, men frågan är om det långsiktigt leder till så mkt nyrekrytering.

Jag tror inte att lvg kommer att vara någon stor sport bland ungdomar framöver, så gubbsport, javisst! Däremot är jag inte säker på att den är utdöende. Jag tror/inbillar mig att många av de som börjar med lvg snarare gör det när de börjar närma sig gubb-/gummålder (=gumbålder i könsneutral form?).

Gubbkärring är ordet du söker. Men i princip tror jag att du har rätt i att det mest är folk över 30 som cyklar lvg, men jag är inte så övertygad om att det minskar. Dessutom hör jag storyn om om och om igen om folk som börjar cykla för hälsan snull och då börjar med mtb, men efter något år börjar det locka med asfalten.... Tävlingsmässigt stämmer det nog, men folk som motionscyklar lvg är nog lika vanligt som för iaf fem år sedan. Iaf ibland oss "vuxna".

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Räknas Johan Gren som vuxen, ung eller gubbkärring?

Av:
    Bengt-re
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Räknas Johan Gren som vuxen, ung eller gubbkärring?

Jag föredrar att inte sätta etiketter på folk.

De flesta ogillar att få etiketter klistrade i sina pannor.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    jonte987
    Lilleskrutt skrev:
    Jag läste någonstans att Vasaloppet räknade med att cykelvasan ska bli större än skidvasan framöver.
    I Norge strör dem pengar på nya leder och även i Sverige dyker det upp nya leder på dem flesta ställen.
    Jag tror att ökningen kommer att hålla i sig ett bra tag för MTB.

På landsvägs sidan säljs det många cyklar nu iom övergång till skivbromsar.

Ja, och det är kanske i så fall ett tecken på att vi peakar/peakat. Jämför golfbane bygg boomen

Av:
    RasmusOlofsson
    tatueringstrend, träningstrend, suvtrend.

Av:
    Pillo-kun
    Minns när jag gjorde en paus i MTB:andet på något år. Behövde nya hjul så besökte Cykelcity i Göteborg och märkte att de inte hade några MTB prylar alls lägre, förutom några ramar och några mtb i hörnet längst in. Detta var ca 2005-6. Fick panik typ.

Av:
    argungu
    ooms skrev:
    Ett bra mått är att kolla hur snabbt lopp som Vasaloppet, VR och CV säljs slut och hur det ändrar sig över åren. Ger en bra bild av hur trenderna går.
    Längdskidåkningen och Vasaloppet har definitivt peakat, för några år sedan gick platserna slut på ett par minuter och nåt är var även båda öppna spåren fulltecknade. Deltagarantalet i öppet spår har stadigt dalat sen dess och i år såldes inte Vasaloppet slut förrän efter några dagar, tom nån vecka tog det nog.
    VR har jag inte följt så noga, men nog säljs den slut ganska fort även nu, och lopp som Siljan runt blir fulltecknade även om det kanske är nåt år sedan peaken var.

Det finns fortfarande platser kvar till årets Vätternrunda.

När jag började åka VR 2007, och några år därefter, tog platserna slut typ i februari-mars om jag minns rätt.
    Några år i mitten på 2010-talet blev det fulltecknat på direkten.

Av:
    liquid
    Nope. Vi är utdöende sett till medelålder.

Av:
    ooms
    argungu skrev:
    ooms skrev:

Det finns fortfarande platser kvar till årets Vätternrunda.

När jag började åka VR 2007, och några år därefter, tog platserna slut typ i februari-mars om jag minns rätt.
    Några år i mitten på 2010-talet blev det fulltecknat på direkten.
    Där ser man. Då kanske man kan göra comeback snart igen:-)
    Senast jag körde (2015 och 2016) var det hänga på låset (eller datorn) när anmälan öppnade kl 19.00 nån kväll i november om man ville få önskad starttid...

Av:
    Mini_me
    Spacekitty skrev:
    Örjan Lax skrev:
    Blir väl käpphästar nästa år istället.
    🐴 🦄 🦓 🐷

Nope. Det är stort redan nu, det anordnas tävlingar och grejer.

Tell me about it...ska tydligen köra dotter och kompis till Årsta för Käpphästtävling :)

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    geologen
    görveln skrev:
    Kan erkänna att jag inte tycker att stadsplanerarna ska bry sig speciellt mycket om möjligheten för träningscykling i stor fart i stora grupper när de planerar vägarna Tycker att det är viktigare att få till bra infrastruktur för pendlingscyklister, gående och också få till en fungerande biltrafik.

Fast de jag pratar om är inte vägar som används för cykelpendling i nån omfattning. Det är vägar som inte binder samman större boendeområden på det viset, och det är inga naturliga pendlingsstråk (undantaget Hisingsleden/Norrleden), oavsett fordonsslag. Det handlar också om vägar som redan är, i stora stycken, väl lämpade för cykling, med bra vägren, god sikt, och gott om plats.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    kais01
    Oggler skrev:
    Är det en generationsfråga tro? Det känns som att prisutvecklingen på ok hojar följer åldrandet av innevarande utövande generation, så att säga. Det känns som att hela marknaden riktar sig till köpstarka 50-åriga gubbar(som jag, snart. Snarare snart 50 än snart köpstark alltså.)

Idag är det väl lika svårt för en 18-åring att köpa en schysst MTB som att köpa en bostad.

det där är en viktig faktor för varje varumärke eller trend. vi har sett gång på gång hur varumärken dör när de gubbifieras.

ibland designmässigt, men girig prissättning är definitivt en faktor.

Av:
    calmbay
    Profetsia. Mtb kommer dö ut igen. En handfull entusiaster kommer överleva. De som överlever kommer känna sig som kufar när de förklarar att de cyklar utan motor. Majoriteten kommer om 10år cykla elcykel. Mtb är då synonymt med motor.

Av:
    Bengt-re
    calmbay skrev:
    Profetsia. Mtb kommer dö ut igen. En handfull entusiaster kommer överleva. De som överlever kommer känna sig som kufar när de förklarar att de cyklar utan motor. Majoriteten kommer om 10år cykla elcykel. Mtb är då synonymt med motor.

Nej. MTB kommer i så fall bli förbjudet annat än i parker och snabbt dö ut. Grattis - ni tillhör sista generationen mtb människor.

Av:
    KiwiQ
    Det kommer vara de enstaka trötta förorts hål i väggen meckarna som lagar punka på 700 cyklar per sommar som är vinnarna

Av:
    kais01
    den nya affärsiden, punka-akuten. vi kommer ut och lagar där du står.

Av:
    Bengt-re
    KiwiQ skrev:
    Det kommer vara de enstaka trötta förorts hål i väggen meckarna som lagar punka på 700 cyklar per sommar som är vinnarna

Luftfyllda däck är snart historia. Skumgummidäck som på hyrcyklar är framtiden.

no-serviceable-parts.png

Av:
    ForesterGuy
    Bengt-re skrev:

En polare funderade på att tatuera den där varningsetiketten på bröstkorgen... ;-D

Av:
    kais01
    det finns redan punkteringsfria slangar till massorna på biltema. men även dessa rullar skittrögt.

michelin har däckprototyper med stålskelett utan luft som fjädrande medium, har möjligen bättre potential.

sen ska man inte underskatta vad förbudskramare kan ställa till med.

Av:
    -****-
    Ja. Om 5 miljarder år slocknar solen.

Av:
    CEHG
    Ser man någon under 20 på en landsvägscykel med tillhörande klädutstyrsel finns det antagligen ett cykelgymnasium i närheten.

Annars EXTREEEMT ovanligt.

Av:
    ooms
    CEHG skrev:
    Ser man någon under 20 på en landsvägscykel med tillhörande klädutstyrsel finns det antagligen ett cykelgymnasium i närheten.

Annars EXTREEEMT ovanligt.
    Håller med om att det är vanligare att de ungar man ser på cyklar har mtb-klädutstyrsel, men det beror ju mest på att mtb-klädutstyrsel typiskt sett ser ut som en 10-årings klädutstyrsel.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Det beror på var man befinner sig/bor.

Av:
    Bengt-re
    ForesterGuy skrev:
    Bengt-re skrev:

En polare funderade på att tatuera den där varningsetiketten på bröstkorgen... ;-D

😀

Rätt kul idé!

Av:
    HAL 9000
    ForesterGuy skrev:
    Bengt-re skrev:

Det fick mig att tänka på kirurgen på den sovjetiska antarktisexpeditionen som kände sig lite dålig i magen och insåg att det var blindtarmen.

https://www.bbc.com

Av:
    konstruktören
    5-10% av befolkningen gillar att röra på sig resten gör det inte. 47% av Svenskarna klarar inte av en 10 minuters rask promenad. Barnen rör sig endast en timme om dagen. Av dygnets 24 timmar är man stilla i 23 timmar. Givetvis kommer detta att slå igen för alla sportaktiviteter. Och alla vi som är engagerade i någon typ av klubbversamhet märker av ett vikande intresse.

Svensken har aldrig varit fetare och latare än nu. Detta kommer att bli ett gigantiskt samhällsproblem framöver

Av:
    Rattnalle
    konstruktören skrev:
    5-10% av befolkningen gillar att röra på sig resten gör det inte. 47% av Svenskarna klarar inte av en 10 minuters rask promenad. Barnen rör sig endast en timme om dagen. Av dygnets 24 timmar är man stilla i 23 timmar. Givetvis kommer detta att slå igen för alla sportaktiviteter. Och alla vi som är engagerade i någon typ av klubbversamhet märker av ett vikande intresse.

Svensken har aldrig varit fetare och latare än nu. Detta kommer att bli ett gigantiskt samhällsproblem framöver
    Den organiserade klubbverksamhetens framtid ska inte förväxlas med intresset för att röra på sig. Många undviker klubbar av olika skäl.

Sen att folk som regel inte rör på sig verkar av allt att döma stämma och är ett stort problem.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    GoranS
    Min gissning är att de som håller på och cyklar lvg (inte bara de som tävlar utan även de som motionscyklar) är att de startade vid en ganska hög ålder jämfört med en hel del andra motionsformer. Eller, åtminstone bland de som motionscyklar så tror jag att det är så. För en motionsform där rekryteringsåldern är relativt hög bör det vara mindre problematiskt om priset är högt än för grenar med lägre rekryteringsålder. Har dålig koll på MTB, men inbillar mig att genom att det är mer prylar, såsom dämpare, inblandat borde det inte vara billigare än lvg om man pratar någon slags rimlig instegsnivå. Givet detta och hypotesen om att det är problematiskt för en gren när den blir dyr så borde MTB ligga mer i farozonen än lvg. (Med brasklapp för alla ytterst spekulativa gissningarna.)

Av:
    kais01
    eller så håller prisnivån de yngre borta?

lvg är ju mer mogen än mtb, och även om det finns dyra cyklar kan man dels räkna med att en sådan investering är gångbar under lång längre tid än mtb, dels finns det helt dugliga alternativ som från början är mycket billigare.

lvg är nog gubbigt av andra skäl än ekonomi.

Av:
    Raggamuffin
    Det kommer alltid vara enklare att lämna ungarna på fotbollen.

// Muffin

Av:
    GoranS
    Inte helt klar på om du menar att prisnivån håller de yngre borta från lvg, mtb eller båda. I min värld bör de dock lvg och mtb vara prismässigt jämförbara så det bör gälla båda i så fall, Vidare skulle jag tro att medelåldern hos MTB:are är lägre än hos lvg:are och ffa att rekryteringsåldern är lägre. Kan ha historiska orsaker, men min hypotes är att det är kopplat till att lvg typiskt är lite mindre action och kanske passar äldre lite bättre (man blir skörare, mindre explosiv, ... med åren).

Om MTB:are huvudsakligen har sin rekrytering i yngre ålder kommer de att vara mer känsliga för högre priser genom att man typiskt har mindre pengar i yngre år. Omvänt borde återväxten inom lvg inte vara lika utsatt för prisproblematiken.

Sen verkar ju yngre personer kunna bränna bra med pengar på saker som jag aldrig skulle få för mig att lägga en massa pengar på, t.ex. vardagskläder av "rätt" märke.

Av:
    Bengt-re
    GoranS skrev:
    Inte helt klar på om du menar att prisnivån håller de yngre borta från lvg, mtb eller båda. I min värld bör de dock lvg och mtb vara prismässigt jämförbara så det bör gälla båda i så fall, Vidare skulle jag tro att medelåldern hos MTB:are är lägre än hos lvg:are och ffa att rekryteringsåldern är lägre. Kan ha historiska orsaker, men min hypotes är att det är kopplat till att lvg typiskt är lite mindre action och kanske passar äldre lite bättre (man blir skörare, mindre explosiv, ... med åren).

Om MTB:are huvudsakligen har sin rekrytering i yngre ålder kommer de att vara mer känsliga för högre priser genom att man typiskt har mindre pengar i yngre år. Omvänt borde återväxten inom lvg inte vara lika utsatt för prisproblematiken.

Sen verkar ju yngre personer kunna bränna bra med pengar på saker som jag aldrig skulle få för mig att lägga en massa pengar på, t.ex. vardagskläder av "rätt" märke.

Jag tror också att mtb är dyrare än lvg genom det faktum att skogen tar mycket hårdare på materialet än vad asfalten gör. Dessutom är mtb så märkligt att modeller blir ocyklingsbara på tre år så kallad utveckling. På lvg går det fortfarande bra att köra på en cykel ifrån 1968 - visst har detaljer utvecklas, men det går fortfarande hänga med även med riktigt gammal utrustning.

Av:
    ooms
    En anledning att ungdomar börjar med lvg senare är väl också att det krävs viss mognad att vara ute i trafiken, vilket till stor del krävs. Att cykla mtb i skogen går ju däremot fr väldigt tidig ålder.
    Men när de nått en viss ålder och nivå, gissar jag att lvg lockar mer, då jag antar mer pengar finns att hämta där och möjlighet att leva på sin hobby, även om man inte är världselit. Finns ju otroligt många lag på olika nivåer ute i Europa. Men det kanske är lika inom mtb?

Av:
    Rattnalle
    ooms skrev:
    En anledning att ungdomar börjar med lvg senare är väl också att det krävs viss mognad att vara ute i trafiken, vilket till stor del krävs. Att cykla mtb i skogen går ju däremot fr väldigt tidig ålder.
    Men när de nått en viss ålder och nivå, gissar jag att lvg lockar mer, då jag antar mer pengar finns att hämta där och möjlighet att leva på sin hobby, även om man inte är världselit. Finns ju otroligt många lag på olika nivåer ute i Europa. Men det kanske är lika inom mtb?
    Andelen som ägnar sig åt en sport, och väljer därefter, i hopp om att kunna leva på den kan inte vara stor.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Raggamuffin
    Det är nog vanligare inom idrott än sport.

// Muffin

Av:
    Rattnalle
    Potato potato. Det är ju ett hyggligt gäng som lever på biljard och datorspel också för den delen.

Av:
    GoranS
    ooms skrev:
    Sant att trafiken är en aspekt på det hela. Vad det gäller majoriteten, rent numerärt, som håller på med både MTB och lvg så är det nog ändå vuxna människor. Och i alla fall som jag fattar ämnet rör det sig om cykling i allmänhet (ren transport- och vardagscykling borträknad) och inte specifikt om tävlingsdelen.

Av:
    Raggamuffin
    Rattnalle skrev:
    Potato potato. Det är ju ett hyggligt gäng som lever på biljard och datorspel också för den delen.

Visst finns det. Men jag tror tanken finns där bland många fotboll, tennis, hockeyungdomar och motsvarande på ett annat sätt. Ibland kanske mest bland påhejande föräldrar..
    Tittar vi på MTB får man starta eget team även som OS-medaljör.

// Muffin

Av:
    Rattnalle
    Raggamuffin skrev:
    Rattnalle skrev:

Visst finns det. Men jag tror tanken finns där bland många fotboll, tennis, hockeyungdomar och motsvarande på ett annat sätt. Ibland kanske mest bland påhejande föräldrar..
    Tittar vi på MTB får man starta eget team även som OS-medaljör.
    Jag tänker mig att steget från att vara tio, spela fotboll och vilja vara vem det nu äter man vill vara till att faktiskt veta vad det innebär och satsa för det är rätt stort.

Av:
    h.g.j
    Det med åldern, är inte det lite så att (i alla fall för mig själv), är vanligt att man som barn cyklar som en galning, sedan i sena tonåren glider man i från det och sedan i 30-40års åldern när man kanske landat lite mer återupptäcker intresset. Så har det iaf varit för mig själv och en del jag känner.

Av:
    geologen
    Bland de som tävlar föreställer jag mig att de som startat i mellanstadieåldern kanske får lite andra intressen några år senare när hormonerna flödar. Förutom då att kroppen förändras ganska dramatiskt - inte alltid åt det bättre hållet för den som varit en spinkig 13-åring med skyhöga W/kg och försumbart luftmotstånd.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    AlfaAlfa
    Tror man skall vara noggrann att poängtera om menar cykel som tävlingsredskap eller transportfordon.

Och om man menar på happyride, i sverige eller internationellt.

Största cykelsporten är ju fortfarande landsvägcykling, tror inte den växer i Sverige, men hur jävla kul är det att rulla landsväg här? Men landsvägscykel är nog den cykel jag ser oftast i trafik, när jag är i skogen och cyklar Mtb, ja...då ser jag mest Mtb.

Hetaste trenderna nu inom cykelvärlden och definitivt nästa år är e-bikes och gravel hojar, också i kombo, se LOOKs senaste e-gravel, Focus, Cube osv, ALLA andra märken visar sina "E-GRAVELS" hojar från och med Juli fram till Eurobike. Alla skrotar Shimano och Bosch´s blytunga system för lättare och integrerade system från Fauza, E-bike motion och Bafang.

Gravel cykel och elassistans är en grym kombo. Man kan försvara sig med elassistansen behövs de där sista höjdmetrarna på Kilimanjaro när lungorna komprimeras av höghöjdsluft och du behöver den där extra knuffen när du kör dina weekend-adventure-rides. Det här är också najs att vi får bort elcyklister från gatorna, städerna och skogarna så vi slipper det extrema våldet de utövar i vårt samhälle. Nackdelen blir de äldre kränkta manliga cyklister som nu får hitta något nytt att klaga på inom cykling, troligtvis blir det hatet mot disc-brake-roadbikes som nu får ett uppsving igen.

Kommer alla gå över till Gravel cykel nu? Är ju egentligen ingen helt ny cykeltyp, mer adventure/touring hoj i sexigare förpackning. Troligtvis blir det en ny pendlar favorit, kanske att den slår den sista spiken i kistan för hybridcykeln och smiskar cyclocross tack vare lite mer funktionalitet (mer fästen för väskor, skärmar osv).

Antal E-bikes överlag i storstan kommer att växa, hellre elcykel än bilar då det är skönare att smälla kropp mot kropp än kropp mot motorhuv.

Tror jag har extremt rätt, annars hoppas jag ingen citerar mig så jag kan gå in och ändra texten i efterhand.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in