• [Byggtråd] 26" mtb till gravel bike. Färdigt!

Av:
    utbrott
    Hej!

Jag köpte en gammal billig mtb som i första hand skall användas för att dra en Thulevagn. Det var knappast någon toppmodell men tycker ramen verkar rätt fin och det är go känsla i cykeln.
    Kona Blast 2002:
    https://www.bikepedia.com

Jag tycker det är kul att meka lite (även om jag inte kan särskilt mycket) så funderar på att testa den som en gravelcykel med bockstyre. Det sitter en megalång styrstam på nu och den har ganska kort reach jämfört med mer moderna cyklar så tror det kan funka rent storleksmässigt på ramen.

Budgeten är låg, typ max 3500:-. Shimano Claris har 8-delat så det känns lättast. Lade ihop en varukorg med allt som jag kunde komma på skulle behövas och det landade på ca 2000:-.

Jag har kollat runt lite och det verkar som att det ska gå men innan jag sätter igång vill jag bara dubbelkolla.

Tips och visdomsord mottages tacksamt!
    Redigerad 4 gång(er). Senaste ändring 2019-05-24 20:11 av utbrott.

• Re: 26" mtb till gravel bike kompatibilitet?

Av:
    utbrott
    Testar lite bara så den inte blir för lång eller att droppet blir för stort men det känns riktigt bra!
    IMG_7920.JPG
    IMG_7921.JPG
  • Re: [byggtråd] 26" mtb till gravel bike

Av:
    utbrott
    Har kollat på Shimano Claris som finns som 3x8 och 2x8 för en rimlig summa. Det borde funka vad jag fattar det som?

Det enda jag är osäker på fortfarande är om dessa bromsar går att använda ihop med claris reglagen. Nån som vet?

Av:
    utbrott
    Idag blev det nya däck. Continental Race King 2.2. Enorm volymskillnad haha men dom slank in perfekt!

Imorgon får jag en växelgrupp. Sram Apex 10-delat som jag hittat begagnat och då kan monteringen börja :)
    IMG_7938.JPG
    IMG_7936.JPG

Av:
    utbrott
    Så här cool hoppas jag den kan bli sen!
    IMG_7934.JPG

Av:
    Freddie L
    Heja, heja!

Kul projekt som jag själv konstant överväger. Blir bara aldrig av.

Kör hårt och fortsätt att posta framstegen!

/Fredrik

Av:
    utbrott
    Sram Apex full gruppset!

Inte bestämt mig ännu för om jag ska behålla vevpartiet eller sälja det. Bromsarna får jag sälja i alla fall.

Gällande bromsarna måste jag antingen skaffa en pryl som ökar mängden vajerdrag eller byta bromsar till mini-V eller Cantilever.

Tror mini-v kan ställa till det med däckutrymmet så det får nog bli någon av de andra lösningarna.
    IMG_7945.JPG

Av:
    Rut-66
    Följer :)

Av:
    Granman
    Klart du ska bygga om 26:an till en gravel, monster cross, grinduro eller vad man ska kalla det.

Jag kör Claris 3x8-reglage, och hade först original-cantibromsarna, men det funkande inte bra. Bytte till v-broms (Shimano Deore BR-T610) och det blev över förväntan. Finmodulerad bromsverkan och sällan mer än två fingrar på bromshandtagen. Race King 2.2 går in utan problem, och jag funderar på att byta till något 2.4-tumsdäck.
    .
    26 monstercross.jpg

Av:
    utbrott
    Granman skrev:
    Klart du ska bygga om 26:an till en gravel, monster cross, grinduro eller vad man ska kalla det.

Jag kör Claris 3x8-reglage, och hade först original-cantibromsarna, men det funkande inte bra. Bytte till v-broms (Shimano Deore BR-T610) och det blev över förväntan. Finmodulerad bromsverkan och sällan mer än två fingrar på bromshandtagen. Race King 2.2 går in utan problem, och jag funderar på att byta till något 2.4-tumsdäck.
    .

Snyggt bygge! Claris hade jag kört på om jag inte kom över den här Sram-gruppen.

Nu har jag precis beställt Cantileverbromsar (Shimano br-cx50) för jag har läst överallt att V-broms inte fungerar med landsvägsreglage. Kanske borde ha testat det i praktiken först....

Av:
    utbrott
    Sram Apex vevpartiet var för smalt och tog i kedjestagen :(

Plockade av minsta klingan på det gamla vevpartiet och hoppas det ska funka ihop med framväxeln sen.

Bör jag kanske egentligen ta bort den största klingan och flytta in den? Kedjelinjen ser ut att bli bättre då i alla fall.

Ångrar att jag krånglade till det nu med att byta till 2x10. Det kommer säkert kosta mer än det smakar.
    IMG_7963.JPG

Av:
    Pillo-kun
    Jag har samma tankar på att omvandla nån av mina cyklar till en gravel, men jag vill så klart ha ett mer rejs-orienterat vevparit med smalare q-fakor å din bild är precis det jag var rädd för.
    Tänker dock att det borde gå att undvika om man går på en 170 eller 165mm vevparit, frågan är ju dock om klingorna har tillräckligt mycket med utrymme.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-05-17 20:04 av Pillo-kun.

Av:
    utbrott
    Pillo-kun skrev:
    Jag har samma tankar på att omvandla nån av mina cyklar till en gravel, men jag vill så klart ha ett mer rejs-orienterat vevparit med smalare q-fakor å din bild är precis det jag var rädd för.
    Tänker dock att det borde gå att undvika om man går på en 170 eller 165mm vevparit, frågan är ju dock om klingorna har tillräckligt mycket med utrymme.

Q-faktor har jag inte alls funderat på faktiskt men 53-klingan hade precis utrymme förbi kedjestaget. Det var på den andra sidan det sket sig.

Säljer det vevpartiet nu och hoppas att det gamla lirar fint med en klinga bortplockad.

Av:
    kais01
    är det bara konflikten vid kedjestaget som är problemet han du göra lite smide på röret så det får plats..
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-18 08:33 av kais01.

Av:
    utbrott
    kais01 skrev:
    är det bara konflikten vid kedjestaget som är problemet han du göra lite smide på röret så det får plats..

Tror även det finns risk att fötterna slår i lite väl ofta när det så tight. Verkar få sålt det utan problem i alla fall så kanske längre fram att jag köper ett vevparti specifikt för 2-delat alt. singelklinga och bredare kassett (11-42).

Av:
    utbrott
    Bakväxel, kassett och kedja monterat. Kedjelinjen ser lite så där ut för de lättaste växlarna men det får gå tills vidare.

Märkte att framväxelns klämma är för bred för mitt sadelrör men det går att shimma så ingen katastrof.

42/32 klingor sitter på nu och 11-28 kassett. Tror det kan bli lite rätt bra faktiskt, optimalt hade varit med en 28 klinga eller så för de värsta backarna.
    IMG_7980.JPG

Av:
    kais01
    utbrott skrev:
    kais01 skrev:

Tror även det finns risk att fötterna slår i lite väl ofta när det så tight. Verkar få sålt det utan problem i alla fall så kanske längre fram att jag köper ett vevparti specifikt för 2-delat alt. singelklinga och bredare kassett (11-42).

du kunde eventuellt som alternativ använda pedaler där skorna hamnar längre ut, t ex wellgo löstagbara med bajonettfäste.
    4397B33D-E8F6-405F-8A45-E367026EDD06.jpeg

Av:
    utbrott
    Jag sålde vevpartiet och bromsarna så det får bli det gamla. Kommer nog funka fint!

Nu har alla delar kommit. Klämman till framväxel är dock för stor så fick göra en provisorisk lösning med en ölburk :)

Och så behövs självklart mer specialverktyg för att få bort klingorna för att kunna byta plats på dom. Så det får jag beställa också men kan ju ändå skruva ihop ally först.
    IMG_7991.JPG
    IMG_7994.JPG
    IMG_7987.JPG

Av:
    utbrott
    Nu är den i princip klar men jag behöver kortare bultar till vevpartiet.

Den ser frän ut tycker jag!

På grund av hur kedjelinjen ser ut kunde jag inte använda de två yttersta klingorna. Det tråkiga är att jag kommer få 32-22 där fram vilket känns lite väl lätt, men det får vara så tills jag hittar ett annat vevparti.
    IMG_8022.JPG

Av:
    Manurhin2
    Frän
    Stilpolisen har dock en viktig synpunkt , setbackstolpe och sadeln längst fram ?

M

Av:
    utbrott
    Manurhin2 skrev:
    Frän
    Stilpolisen har dock en viktig synpunkt , setbackstolpe och sadeln längst fram ?

M

Haha! Väl medveten om detta... ska fixa en utan setback sen pga flackt sadelrör och långa ben.

Av:
    utbrott
    Nu är bygget klart för tillfället!

Framväxeln var icke kompatibel med vajerdragningen vilket jag inte märkte förrän jag skulle ställa in den. Behöver en med "top pull" så tills vidare är det singelklinga.

Styrningen kändes sjukt sävlig med 90mm styrstam så ska testa med en kortare annars kändes den jävligt rolig och gött med lite dämpning där fram när man kör över stenar och rötter.

Den känns mer som en MTB än en racer vilket ändå förvånade mig lite.

Nöjd!
    IMG_8030.JPG
    IMG_8031.JPG
    IMG_8033.JPG
    IMG_8035.JPG
  • Re: [Byggtråd] 26" mtb till gravel bike. Färdigt!

Av:
    utbrott
    Budgeten håller än så länge också. Strax under 3000:- har det kostat totalt :)
  • Re: [Byggtråd] 26" mtb till gravel bike. Färdigt!

Av:
    EST
    Ser bra ut👌

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ