• OT (Fler Bedragare)

Av:
    Krusty
    Admin får ta bort om det inte godkänns, men det finns inte så mycket info om hantering av tjuvaktiga personer här.
    så en varning är väl det minsta.

Det finns mycket pajasar där ute och här är en.
    Han svarade på en annons med en sökning efter en vara.

Här kallar han sig för Nimzor, här på Happy
    Telefon nummer 0735 101546
    Ville ha insättning på Swedbank
    Clear nr 80 325
    Konto nr 31546450
    Namn S*mon S*sson
    Frejavägen 1 , 79133 Falun

Det var inte så mycket pengar så han verkar lite desperat.
    Be safe..
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-05-17 08:37 av JohanA.

• Re: OT (Fler Bedragare)

Av:
    Wetterstrand
    Samma person (det är samma kontonummer) försökte lura mig att sätta in pengar för en Dura Ace DI2 och verkar ha tag it någon annans identitet.
    8833ECB9-E91E-456C-BBC0-6F703A4D8942.png

Av:
    Tomcaten
    Det e rätt. Flera low-lifes hittar till Happy för Köp & Sälj-scams. Det är dags att förändra något!

Av:
    etnica
    Får väll börja ta betalt för annonserna så happy får kapital att göra nått om det nu saknas.

Tror även det skulle få bort en del om annonserna kostade pengar.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-12 11:12 av etnica.

Av:
    Örjan Lax
    BankID! Nu!

Av:
    BigF
    Något sorts betygssystem vore ju bra. På swedroid.se där jag sålt och köpt en del så har man möjlighet att lämna kommentarer på användarnas profilsidor vilket har börjat användas som betyg. Vidare så kan man inte lägga in annonser förrän man varit medlem en viss tid samt gjort ett visst antal inlägg.

Av:
    Kinng
    Örjan Lax skrev:
    BankID! Nu!

Jag gjorde en affär med en säljare på blocket en gång, jag skulle först hämta varan men fick förhinder och frågade om han kunde skicka i stället.
    Kände mig lugn eftersom jag från början skulle ha hämtat utan att betala i förskott plus att jag betalade med Swish, som man måste ha BankID för att kunna använda.
    Man blir skapligt förvånad när Polisen lägger ner utredningen mot personen som blåste mig och många andra för att han hade allvarligare åtal mot sig. Känns inte som att BankID ger någon trygghet.

Av:
    Örjan Lax
    Kinng skrev:
    Örjan Lax skrev:
    BankID! Nu!

Jag gjorde en affär med en säljare på blocket en gång, jag skulle först hämta varan men fick förhinder och frågade om han kunde skicka i stället.
    Kände mig lugn eftersom jag från början skulle ha hämtat utan att betala i förskott plus att jag betalade med Swish, som man måste ha BankID för att kunna använda.
    Man blir skapligt förvånad när Polisen lägger ner utredningen mot personen som blåste mig och många andra för att han hade allvarligare åtal mot sig. Känns inte som att BankID ger någon trygghet.

Okej. Men något måste göras! Ingen annan som har nåt bättre förslag då?

Av:
    Örjan Lax
    BigF skrev:
    Något sorts betygssystem vore ju bra. På swedroid.se där jag sålt och köpt en del så har man möjlighet att lämna kommentarer på användarnas profilsidor vilket har börjat användas som betyg. Vidare så kan man inte lägga in annonser förrän man varit medlem en viss tid samt gjort ett visst antal inlägg.
    Jo, det där vore kanske en bättre lösning än BankID.

Av:
    Kristoffer R
    Kinng skrev:
    Örjan Lax skrev:
    BankID! Nu!

Det är rationellt och resurseffektivt att göra så men det känns onekligen konstigt för brottsoffren.

Guidar gärna! GBG Sandsjöbacka från Sisjön och söderut, MTB eller CX. PM eller se tele i profilen! :)

Av:
    Fältprästen
    Då är det ju bara frågan om från vilka personen får bra betyg ifrån.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    NickPick
    Tomcaten skrev:
    Det e rätt. Flera low-lifes hittar till Happy för Köp & Sälj-scams. Det är dags att förändra något!

Det är ju användarnas fel att dom blir lurade enligt svensk princip.

Av:
    Tomcaten
    Här kan Happy-mtb styra upp och motverka fiffel bättre! Såna här apor ska inte komma undan istället hängas ut och pryglas!

Av:
    marr
    Tomcaten skrev:
    Här kan Happy-mtb styra upp och motverka fiffel bättre! Såna här apor ska inte komma undan istället hängas ut och pryglas!

Fast happy har ju inte ens med köp o sälj att göra egentligen. De kan inte ta ansvar. Bättre isåfall att stänga skiten om folk inte klarar av att vara kritiska.... Tyvärr.

Av:
    Paco
    Tomcaten skrev:

Problem är oftast att dessa ”apor” kapar någon annans id och vid en uthängning blir den oskyldiga personen istället lidande.

Blev själv blåst för några år sedan och har efter det varit väldigt försiktig när det gäller k&s här på happy. Kan personen inte identifiera sig med varan på bild så blir det ingen affär och jag anses säkert som en dryg jävel just för det....

Av:
    weldion
    Om man tar bort köp- & säljavdelningen, så försvinner risken att bli lurad helt.
    Tycker att k&s här på happy är en tillgång, så den texten som finns publicerad där nu borde räcka.
    Är du inte säker? Gör dig säker eller avbryt.

Av:
    Manurhin2
    Paco skrev:
    Tomcaten skrev:

Problem är oftast att dessa ”apor” kapar någon annans id och vid en uthängning blir den oskyldiga personen istället lidande.

Blev själv blåst för några år sedan och har efter det varit väldigt försiktig när det gäller k&s här på happy. Kan personen inte identifiera sig med varan på bild så blir det ingen affär och jag anses säkert som en dryg jävel just för det....

Nej

Av:
    ooms
    weldion skrev:
    Om man tar bort köp- & säljavdelningen, så försvinner risken att bli lurad helt.
    Tycker att k&s här på happy är en tillgång, så den texten som finns publicerad där nu borde räcka.
    Är du inte säker? Gör dig säker eller avbryt.
    +1
    Är man rädd för att bli lurad och inte klarar av att vidta säkerhetsåtgärder, handla i butik då. Svårare än så är det inte, man måste inte handla bara för att möjligheten finns.

Av:
    Manurhin2
    Jag personligen skulle aldrig neka någon att verifiera vem jag är och att jag verkligen har varan genom ex kort på mig/varan/körkort eller liknande , har erbjudit liknande lösningar om köparen inte vill betala allt i förväg .
    Skulle dock aldrig skicka ngt innan full betalning eftersom det finns folk till allt .

Vet inte om jag har haft otur men i två fall i år har jag fört diskussion med köpare , kompletterat uppgifter , tagit fler kort , mm, och vi varit överens för att sen få höra att dom inte har råd och måste vänta till lön .
    En sån köpare får inte köpa varan ens om den är kvar vid lön .

Min fasa är att bli utsatt för en liknande om man får hälften innan man skickar varan och ska få hälften efter och sen börjar ursäkterna ......

M

Av:
    ostrand
    Skumt, kontot blev anmält till Swedbank för ca en månad sedan... (15 april)

Av:
    Wetterstrand
    I mitt fall så svarade personen på min köpesannons men jag fick en känsla av att något var skumt då betéendet var snarlikt på en person som lyckades lura mig förra året.
    Det blev läropengar den gången och det lärde mig att vara ännu mer försiktig.

Om nu denna person är ”känd” på happy och använder sitt Swedbank-kontonummer och andra personers identitet, har någon polisanmält detta?

Det borde göras för det är sjukt vidrigt och dessutom värre när han använder andras namn och uppgifter.

Konstigt också om inte Swedbank har blockat kontot om det är anmält till dom.

Av:
    Tomcaten
    ostrand skrev:
    Skumt, kontot blev anmält till Swedbank för ca en månad sedan... (15 april)

FIPO Finanspolisen drunknar i anmälningar. De har alltså ett fåtal personer endast som arbetar med det. De har inte en chans.

Man får återgå till kontanter igen.

Av:
    Jimel
    Finns ju en tråd där man kan lämna omdöme men verkar inte vilja användas.

Av:
    thomaslundstrom
    Nästa steg borde vara att happy pinnar tråden och länkar den från KoS. Då lär den användas.

--

GotoVelo!

Av:
    hjortens80
    Hmm.. Har en köpes annons där jag nappade på en som ville sälja sin Polar m460. Skickade över pengar till Swedbank konto (inte samma som ovan) och fick efter mycket om och men en bekräftelse på att den var skickad. Men inget dök upp och inget svar trots flera mail där jag bett om hans återkoppling. Jag väntar och hoppas att han läser detta och kontaktar mig annars så lägger jag ut konto nr och namn här på gruppen.

Att man inte kan lite på folk 😡

Av:
    Laederlappen
    thomaslundstrom skrev:
    Nästa steg borde vara att happy pinnar tråden och länkar den från KoS. Då lär den användas.

Det är ju faktiskt en god idé!

Av:
    marin149
    Hmm... Råkade ut för den röven förra veckan. Trist.

Av:
    Hasse#7
    Är man misstänksam bör man kanske inleda med "Vad har du för adress? Jag hämtar gärna själv och betalar på plats, eller så kanske nån av mina happyvänner kan hjälpa till." Borde funka för mindre grejer. En hel cykel kanske man inte vill ge direktadress till. Annars borde man kunna fråga om det finns någon hsppyit som kan rekommendera säljaren och man kollar via PM. Klart det kan bli fel ändå, men borde indikera varningsklocka av eller fortsatt på. Kriminella svin skall hållas i stressläge tills de ger sig eller söker annan olycka.

Av:
    ScottJohan
    Verkar vara samma lirare som är i farten igen.... Allmänheten varnas.

https://happyride.se

Av:
    NickPick
    Undra hur många tusenlappar han har gjort sig på happyride vid detta lag?

Av:
    Luktapåblommorna
    Admin borde ta bort sökbarheten i namnet i trådstarten om det skulle rörar sig om en kapning av identitet.

Av:
    classic
    1. Hur länge har personen vart med i forumet?
    2. Har personen i fråga vart med i några diskussioner?

Är det nytt, utan några vettiga forum inlägg skall man väl dra åt sig öronen

Av:
    bakhjul
    Wetterstrand skrev:
    Konstigt också om inte Swedbank har blockat kontot om det är anmält till dom.

Normalt så kommenterar man inte personer/konton som är satta under bevakning.

Kontot tillhör för övrigt inte Swedbank, utan den fristående Sparbanken Sjuhärad.

De som anser sig ha blivit blåsta av just denna personen kan/bör kontakta den
    banken direkt, så får de bättre underlag kring misstänkta transaktioner.

Av:
    c.o.h.j
    Vill återigen höja ett varnings finger

La ut köpplats på startplatser

Han frågade vilken klass ja var intresserad av. Svarade motion 74. Diskuterar pris och kom överens. Sen fråga ja om anmälnings nummer perosnnummmer. Inget svar. Ringde å kollade namnet.

Anmäld för 15 sedan ej betald. Maila tebaks och undrade hur han hade tänkt sig med den blås ingen

Fick till svar ” kollat upp dig med. Folk pp väg till dig. Hälsa grabben”

Rent hot. Skrev till svar att polisen får ta detta

Min familj får ta detta skrev han

Ja blev matt. Vågar man ha kontakt gällande köp å sälj på nätet längre ? Blev riktigt arg att det finns människor som lever på detta och hotar min familj över en startplats på ett MTB lopp.

Av:
    tmalm
    Samma person som ovan?
    Vad undrar hur länge en så får hålla på innan polisen gör nåt?

/T

Av:
    Snuten
    Måste säga att jag både beundrar och förundras över folk som orkar hålla på med sina cykelprylar via privat k&s.

Men när jag tänker efter så både köpte och sålde jag min förra bil genom blocket och köpte min nuvarande genom samma kanal! Samma med min förra och nuvarande racer. Och tänker jag lite till har jag både sålt och köpt en hel del grejer via blocket.

Hur fasen pallade jag det? Det är ju inte helt okomplicerat ibland. Kanske är det försiktighet, fördomsfullhet och att inte tro folk om gott som räddat mig, eller bara tur?

-------------------------------------------------
    Internet är, liksom mountainbikes, en fluga.

Av:
    Karikari
    Yepp, riktigt trist utveckling. Hade man haft mer tid hade man kunnat agera kurir åt ngn uppåt landet som vill köpa ngt ”dyrare” här nere i Lund/Malmö.

Av:
    Raggamuffin
    Men säga smågrejer över blocket är sådär, så hyllorna sämst över istället. Enda gången är om man ser en köpesannons från någon vars namn man känner igen.

// Muffin

Av:
    NickPick
    c.o.h.j skrev:
    Vill återigen höja ett varnings finger

La ut köpplats på startplatser

Han frågade vilken klass ja var intresserad av. Svarade motion 74. Diskuterar pris och kom överens. Sen fråga ja om anmälnings nummer perosnnummmer. Inget svar. Ringde å kollade namnet.

Anmäld för 15 sedan ej betald. Maila tebaks och undrade hur han hade tänkt sig med den blås ingen

Fick till svar ” kollat upp dig med. Folk pp väg till dig. Hälsa grabben”

Rent hot. Skrev till svar att polisen får ta detta

Min familj får ta detta skrev han

Ja blev matt. Vågar man ha kontakt gällande köp å sälj på nätet längre ? Blev riktigt arg att det finns människor som lever på detta och hotar min familj över en startplats på ett MTB lopp.

Polisanmäl. Vilket as.

Av:
    c.o.h.j
    Han är anmäld. Måste ju gå att få tag i han vi IP nummer eller nått. Har köpt massor med saker via blocket tradera osv genom åren Tyvärr verkar det ha slagit runt totalt senaste året med nättroll

Ja satt å vänta men det kon ingen och tog hand om mig igår iaf 😅

Av:
    Manurhin2
    Finns det ngn identitet på tomten?
    Kan vara bra att åtminstone ha koll på en bedragare för dom som ska köpa startplatser.

M

Av:
    NickPick
    Eventuella nick och mailadresser bör hängas ut för att varna andra 👍

Av:
    jomper
    Mordhot är klart allvarligare än att lura någon på hundralappar, chansen är större att polisen tar tag i det.

Vi har loggar som polisen gärna får ta del av.

/Moderatorshatt på

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Hasse#7
    Lägga ihop alla bedrägerier som hör ihop med personen? Så man får reellt värde på stölderna plus hot. Känns ju mer kriminell industri än ledsen fattiglapp.

Av:
    roskai
    Jag brukar alltid fråga om telefonnummer. Då kan man ofta via swish kolla om personens namn stämmer med telefonnummer genom att påbörja en swishbetalning (typ 1 kr) när man sedan ska verifiera så står personens namn, då har man nåt att gå på iaf. Givetvis skickar man inte 1 kr men det är mer som en metod att om det skiter sig i swish så blir man inte av med mer än 1 kr.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in