• [Kalender] Randonnée 300 km Västerås - I alla fall en backe

Av:
    jonas-ni

• Re: [Kalender] Randonnée 300 km Västerås - I alla fall en backe

Av:
    jonas-ni
    Vi brukar erbjuda denna möjlighet att klara av både en 200km och en 300km under en helg under PBP-åren. Det går såklart alldeles utmärkt att välja att cykla enbart en av distanserna.

Något att nynna på under rundan, https://www.youtube.com

Av:
    jonas-ni
    Sällan har det där om att det är vädret som avgör hur hård en runda (eller två) blir när man cyklar lite längre passat bättre.

Prognosen på norska yr för 200 km rundan den 17 maj talade om varmt väder vid starten och ljummet vid mål. Ordentlig medvind till Örebro och sedan lagom till vi skulle vända hemåt mot Västerås skulle vindarna mojna. Det fanns några små regnmoln kring Nyköping men i övrigt helt molnfritt i prognosen. Trion fräste iväg i medvinden mot Frövi i rask takt. Med en minut kvar till stängning klev vi in på ICA och fick våra kort stämplade. Vi tog en snabbfika. Vi var eniga om att det varit en svårslaget vacker kväll med den lågt stående solen över de grönskande fälten. Utmaningen så långt hade för min del varit att sitta och sitta och sitta i sadeln. Rundan heter inte 'Den platta rundan' av en slump.

Det var fortfarande ljust och fint när vi svängde in på Max för att stämpla och fylla på med energi. När vi klev ut från Max var det lyse och reflexväst på som gällde. Lagom till vi var på väg ut ur Örebro kom det några lätta regnstänk samtidigt som det definitivt inte kändes som att vinden, som nu skulle vara motvind hela vägen tillbaka, hade mojnat det minsta utan snarast tvärtom ökat i styrka.

Det finns inte mycket som bryter upp vinden på denna rundan. Efter en tag i motvinden ville de två andra ta det lite lugnare för att spara benen till morgondagen. Jag kände mig bra och vill prioritera sömn istället. Vi delade på oss. Regnstänket var inget problem det blev inte ens fuktigt på marken men vi var hela tiden alldeles i utkanten av regnområdet så vinden friskade i ordentligt. Jag cyklade ändå på och det kändes riktigt bra. Kring Valskog började benen dock mattas och när jag passerat Köping var det inte ljumma vindar längre. Det började till och med kännas en smula kyligt om nästippen och benen blev inte piggare heller.

Redan vid slutstämpling i Västerås insåg jag att dagens 300 km skulle bli intressant. Inte bara var benen slut. Det hade tagit tid i motvinden så det skulle inte bli mycket sömn.

Den 17:e maj lägger norrmännen all datorkraft på prognoserna för Karl Johan, resten får bli som det blir, tror jag lärdomen blev.

Av trion som cyklat 200km rundan med den oväntat starka motvinden på andra halvan var vi två som var i skick för att starta 300km. Bägge var vi duktigt slitna i benen och mindre än tre timmars sömn hade inte gjort underverk för dem. Jag kände mig åtminstone vaken och pigg och det var mycket trevligt cykelväder redan om morgonen.

Med jswg som dragvilligt lok rullade vi iväg. David tog eget tempo strax utanför Västerås så vi var en trio i min klunga även denna dag. Jag cyklade på rutin och hjärta och lungor för ben hade jag inte.

Ett möte med en flandrien vid Kvicksundsbron piggade upp.

IMG_6502.jpg
    Foto: J. Wiking

Vid stämplingen i Götlunda kom vi fram till att just idag skulle det bli väl långt att vänta med maten till Storå så det blev lunch i högsommarvärme och sol på Götlunda Värdshus, en traditionell vägkrog som fortfarande klarar sig trots att E18 numera har en helt annan sträckning.

Morgans ben dikterade eget tempo strax innan Fellingsbro, jswg fortsatte som dragvilligt lok med mindre insatser från min sida. Med några km kvar till Lindesberg tyckte så mitt hjärta och mina lungor att det var hög tid att ta det lite lugnare. På enbart rutin cyklar man inte så fort. jswg kunde också tänka sig ett improviserat glass-stopp i Lindesberg. Det var vad som behövdes för att jag skulle kunna hänga med i de backarna som finns mellan Gusselby och Storå. När vi rullade ner mot stämpling i Storå såg vi att Morgan också var där framför oss. Han hade passerat oss i Lindesberg. Vi fick höra att vi missat en regnskur med bara några minuter. Det tyckte vi var bra timing.

Vi hittade en trevlig parkbänk och satt och laddade lite inför den väntande backen. När jswg ledde fram min cykel kände jag direkt att jag just nu inte alls var sugen på att cykla uppför någon backe med 51-25 som lättast tillgängliga växel. Mitt reglage hade strejkat hela dagen. Jag sa att jag vilar en stund och önskade dem fortsatt bra tur. Direkt de rullat iväg svängde jag upp benen på bänken och somnade nog tämligen omedelbart. I Storå stör man uppenbarligen inte den som ligger och vilar på en parkbänk utanför affären mitt på eftermiddagen och jag sov gott en dryg timme.

Inte för att det gick särskilt lätt uppför backen men benen kändes bättre än de gjort på hela dagen. Det rullade på fint. Vid Karmansbo stod någon vid en bil jag inte kände igen och vinkade. En 'Controles Secrets' så hemlig att inte ens arrangören kände till den? Det var PeterT med hyrbil på väg hem från publik visning av banorna till höstens Boneshaker Gravel Rally i Fredriksberg. Myggen till trots hade vi en del att prata om.

På väg ner till Kolsva i skymningen såg jag de utlovade regnmolnen dra in. Mer oroande var att det tydligen var en del urladdningar uppe i molnen. Alldeles som jag skulle ut över öppet fält efter Kolsva så var åskvädret över mig. Först starkt vitt sken och jag hann räkna till 1006 innan det mullrade till, sedan starkt vitt sken och 1005, och så skarpt helvitt sken och 1001,1002,1003BOOM!

Valet var lätt, det var bara att stå där i ösregnet kompletterat med hällregn och hoppas att åskvädret skulle fortsätta röra på sig och att riktningen inte var österut för då skulle det bli svårt att fortsätta på grund av gott om öppna fält. Tur igen och jag kunde efter en stund fortsätta i kraftigt regnväder.

På macken i Hallsta bildades det stora pölar på golvet där jag stått. Jag hade tänkt mig ett snabbt stopp men när jag kom fram till kassan låg där en macka jag inte kunde motstå. Men oj vad jag frös sedan ute i regnet de första av de sista 15 km till slutstämplingen.

Det kändes rätt skönt att få slutstämpla i Västerås och veta att snart fanns en varm dusch att vänta. Något oväntat var benen om inte pigga så åtminstone piggare än vid starten.

David hade haft en ordentlig utmaning på de för honom okända smala och slingriga småvägarna på väg till Hallsta i mörker, regn, regndimma och kraftiga vindar.

Alla sju som startade en distans tog sig också till mål. Vi blev alltså två som klarade dubbeln denna gång.

För den som eventuellt för anteckningar, Thore till trots blev det inte Pop i topp jag nynnade på utan denna, https://www.youtube.com.

Lite fler bilder finns i blogginlägg på ckdistans.se https://ckdistans.wordpress.com
    Redigerad 6 gång(er). Senaste ändring 2019-05-23 23:43 av jonas-ni.

Av:
    Peth
    Tack för trevlig RR.

:tummenupp:

Av:
    Petert
    Mycket trevligt att läsa trots att jag hörde den i ljudversion vid Karmansbo smedja redan i lördags!

Av:
    Jannetuba
    Härlig läsning, tack!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ