• Re: Allemansrätten Vs. Stenar.

Av:
    Lars.E
    Lejon skrev:
    Mini_me skrev:
    Om man flyttar en sten i skogen men ingen ser en , är den då verkligen flyttad?

Ja en filosofisk fråga som åtminstone känns relevant? För jag har verkligen svårt att se att ens den mest militante markägare kan bli särskilt upprörd över att någon med handkraft flyttat på lite sten i dennes skog (om det överhuvudtaget upptäcks vill säga).

Jag tror att det i många fall är andra användare av stigarna som reagerar på flyttande av stenar. Störande av flow, fult med flyttade stenar, stigar ska inte göras lättare mm.
    Självklart kan markägare reagera om det blir för mycket flyttande av sten så att det börjar att likna en racerbana, men min filosofi är att friluftsfolk är de första som tycker att det stör med flyttade stenar.

Av:
    mmmrrrr
    Tant_Trek skrev:
    I min hemmaskog, Partille, Paradiset/Lexby, har några envetet pysslat med att anlägga små rösen i mängder längs vandringsleder och stigar de senaste åren. Jag tycker att det förstör naturupplevelsen för mig, det känns... bara onödigt? Fult. Och tar bort känslan av "fri skog", *trots* att det finns leder som är uppmärkta med färgmarkeringar på träden, spång där det är som surast, och skyltar, så... är det rösat på mängder av ställen. Typ "mys-rösat"? Det lär ju ändå ta en stund att göra varje röse, typ 30-40 cm höga.
    Och dessa stör alltså mitt öga och mitt sinne mer än andra ledmarkeringar. Kan inte riktigt förklara varför? Känns som det är någon/några som vill markera sin närvaro? Det är någon typ av att visa upp sig, genom rösning? Jag vill se naturlig omgivning i naturen, stigar och spång till trots? Nej, jag kan inte förklara. FUUUULT!!!

Det har ju kommit mer och mer "instagram-rösen" som inte fyller någon funktion som vägvisare vid oklara stigkors utan bara är byggda för att vara ett bildskönt motiv. Den typen av rösen river jag ned ganska så kategoriskt.

Av:
    Capra ibex
    Ursäkta om jag stör TS ursprungsfråga. Men tänkte höra era åsikter om annat ärende.

Grusväg på landet. Flera fastigheter längs med. Vägen slutar sen vid ett hus. Vägen går liksom in på deras tomt. Där vägen slutar tar sen en traktorstig över och leder in i skogen. Folk har gått och cyklat här i ”alla tider” Nu har husägaren satt upp en grind och en skylt ”privat tomt” Får hen blockera framfarten på detta vis? Det finns ingen väg runt. Enligt kartan har han tomtmark där.

Av:
    mcperand
    Capra ibex skrev:
    Ursäkta om jag stör TS ursprungsfråga. Men tänkte höra era åsikter om annat ärende.

Grusväg på landet. Flera fastigheter längs med. Vägen slutar sen vid ett hus. Vägen går liksom in på deras tomt. Där vägen slutar tar sen en traktorstig över och leder in i skogen. Folk har gått och cyklat här i ”alla tider” Nu har husägaren satt upp en grind och en skylt ”privat tomt” Får hen blockera framfarten på detta vis? Det finns ingen väg runt. Enligt kartan har han tomtmark där.
    Allemansrätten är solklar här: tomtmark har man inte rätt att beträda utan ägarens tillstånd.

Det finns tre saker att göra:

1. Fråga snällt och följa det som sägs.
    2. Cykla runt tomten.
    3. Strunta i tomtägaren och cykla över tomten.

Om för många väljer 3 så har ni nog snart ett större problem.

Om det hade funnits en annan gård eller skogsfastighet som man var tvungen att nå längs traktorspåret kanske någon form av servitut hade varit aktuellt, men jag har mycket svårt att tro att det skulle gå att få till något sådant för vad som i praktiken är ren nöjesanvändning.

Av:
    Lars.E
    Som mcperand är inne på så beror det lite på.
    Många gamla fastigheter har ju gamla byvägen rakt över gården 2m utanför dörren. Är detta en sådan väg så finns ju möjligheten att det fortfarande räknas som väg.
    Kommunen borde kunna reda ut detta om man inte vill göra det enkelt för sig och vara fastighetsägaren till lags.

Av:
    ooms
    Lars.E skrev:
    Många gamla fastigheter har ju gamla byvägen rakt över gården 2m utanför dörren. Är detta en sådan väg så finns ju möjligheten att det fortfarande räknas som väg.
    Kommunen borde kunna reda ut detta om man inte vill göra det enkelt för sig och vara fastighetsägaren till lags.
    Dock låter det ju på beskrivningen som att byvägen slutar, och traktorstig tar vid. Antagligen har husägaren haft överseende med att nån då och då gått där, men kanske tycker att det nu nått en sån nivå att det stör. I min värld respekterar man sånt, speciellt om kartan säger att det är tomtmark, men det finns ju folk till allt idag...

Av:
    Capra ibex
    Tack för era svar. Jag kan lugna er att jag inte har för avsikt att starta nån konfrontation med husägaren. Jag MÅSTE inte cykla där. Jag undrar mer bara vad lagar och regler kan tänkas säga.

Jag kan tycka det sker en inskränkning av tillgång till naturen eftersom den stora upptrampade traktorstigen ej längre går att nå. Vägen fram leder liksom förbi huset alldeles jämte men slutar på tomten. Grinden är inte placerad in till tomten, utan står där traktorstigen tar vid. Så han nekar inte inträde till tomten sas utan tillgång till fortsatt färd på traktorstigen.
    På bifogad bild är ”bilvägen” grön, grinden röd och traktorstigen gul
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-05-13 15:11 av Capra ibex.

AE2DA401-2F3E-47DC-BB52-F2B9EDC9C7F5.jpeg

Av:
    rln
    ooms skrev:
    Lars.E skrev:
    Dock låter det ju på beskrivningen som att byvägen slutar, och traktorstig tar vid. Antagligen har husägaren haft överseende med att nån då och då gått där, men kanske tycker att det nu nått en sån nivå att det stör. I min värld respekterar man sånt, speciellt om kartan säger att det är tomtmark, men det finns ju folk till allt idag...

Tror det är ett lurigt fall. Sedvanerätten är rätt stark. Men det bästa vore om tomtägare, markägare för marken utanför tomten och övriga intressenter kunde hjälpas åt att få till en stig som går runt tomten och ansluter till traktorvägen.

Av:
    mansp
    Capra ibex skrev:
    Tack för era svar. Jag kan lugna er att jag inte har för avsikt att starta nån konfrontation med husägaren. Jag MÅSTE inte cykla där. Jag undrar mer bara vad lagar och regler kan tänkas säga.

Jag kan tycka det sker en inskränkning av tillgång till naturen eftersom den stora upptrampade traktorstigen ej längre går att nå. Vägen fram leder liksom förbi huset alldeles jämte men slutar på tomten. Grinden är inte placerad in till tomten, utan står där traktorstigen tar vid. Så han nekar inte inträde till tomten sas utan tillgång till fortsatt färd på traktorstigen.

Rätt säker på att jag vet var det är någonstans, har promenerat & cyklat igenom där själv, när det fortfarande bara var en gammal skolbyggnad som var nyköpt av något par. Bor inte i trakten längre men trist om en gammal byväg stängs av(För det är en gammal byväg som löper genom tomten.)
    På lantmäteriet ser det ut såhär(Vet inte om streckad linje har annan status en heldragen):
    2019-05-13 16_01_01-Kartsök och ortnamn.png

Av:
    görveln
    https://www.naturvardsverket.se

Stod lite om det aktuella problemet på slutet utan att det uppklarar något (förutom att det inte är helt uppenbart att man får stänga en gammal väg som går över tomten).

Av:
    Lejon
    rln skrev:
    ooms skrev:
    Lars.E skrev:

Tror det är ett lurigt fall. Sedvanerätten är rätt stark. Men det bästa vore om tomtägare, markägare för marken utanför tomten och övriga intressenter kunde hjälpas åt att få till en stig som går runt tomten och ansluter till traktorvägen.
    +1
    Sunt förnuft borde kunna få råda i detta fallet oavsett eventuellt sedvanerätt. Känns nog liiiite drygt med en stig/traktorväg rakt över tomten för den som bor där.

Av:
    Capra ibex
    mansp skrev:
    Capra ibex skrev:

Rätt säker på att jag vet var det är någonstans, har promenerat & cyklat igenom där själv, när det fortfarande bara var en gammal skolbyggnad som var nyköpt av något par. Bor inte i trakten längre men trist om en gammal byväg stängs av(För det är en gammal byväg som löper genom tomten.)
    På lantmäteriet ser det ut såhär(Vet inte om streckad linje har annan status en heldragen):

Hatten av att du lurade ut rätt tomt. Hur lyckades du med det va?
    Men du skrev precis det jag tänkte. Det kan förklaras som en gammal byväg ja. Men helt klart vore bäst om det gick att dra en ny väg runt tomten. Jag kör inte där så ofta men passagen förbi tomten knyter samman områden
    Edit: egentligen vet jag inte skälet till grinden.Och grinden stör mig inte. Men den egenhändiga skylten ”Privat mark” i kombination med en grind får en ju att tro att det vederbörande inte vill bli störd. Särskilt inte av cyklister. Jag gissar att jag får cykla igenom där igen och hoppas hen kommer ut så jag kan fråga. Jag gillar inte egenhändiga skyltar.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-13 18:31 av Capra ibex.

Av:
    ooms
    Jag märker ju här på happy att många verkar tycka att man ska kunna röra sig lite hur som helst, och inte verkar dra sig för att cykla över gårdar, blir upprörd när någon boende tydligt markerar att det kanske blivit lite för mycket, samt gärna vill få fram en rätt eller lagrum, "jag får minsann vara här". Min fråga blir då, känns det inte olustigt att passera förbi där, att ni tränger er på, när ni vet att ni egentligen inte är önskvärda där?
    Det här aktuella fallet påminner om en gård som finns i min hembygd, där allmän väg så att säga slutar vid gården men det finns en skogsstig/traktorväg som fortsätter på andra sidan gården. Där är det accepterat att passera, men jag känner mig ändå lite olustig, att jag tränger mig på, eller kommer för nära, trots att passagen är längre från boningshuset än i detta fall (passagen är mer mellan maskinhall och ladugård, även om man i början befinner sig bara 20 m fr huset). Kanske är det för att på andra gårdar i området (utan passerande vägar/stigar), t.ex. mina föräldrars, skulle motsvarande avstånd definitivt kännas för nära. Jag vet inte, kanske är det så att är man inte uppväxt på landet så är det mer accepterat att stryka förbi 5 m utanför köksfönstret eftersom gatan går där, och därför tycker man inte att det är nåt konstigt att göra så även ute på landet?

Av:
    Rattnalle
    Om vägen uppenbart går där känns det inte olustigt. Det är så det ser ut i alla gamla landsbygdsmiljöer. Men jag skulle inte stanna och pausa eller fika just där. En annan femma om man hittar en egen genväg över en tomt eller gård som många gör vid vår stuga, de flesta dock bara när bilen inte står där.. Är man betongbarn eller av andra skäl inte rört sig i sådana miljöer mycket kan jag förstå om det känns olustigt för det är ju väldigt nära inpå. Hur man aktivt kan välja att gå ännu närmare tycker jag är lite märkligt för det känns som en hårfin gräns.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-13 19:30 av Rattnalle.

Av:
    jonte987
    .
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-13 19:42 av jonte987.

Av:
    Lejon
    ooms skrev:
    Jag märker ju här på happy att många verkar tycka att man ska kunna röra sig lite hur som helst, och inte verkar dra sig för att cykla över gårdar, blir upprörd när någon boende tydligt markerar att det kanske blivit lite för mycket, samt gärna vill få fram en rätt eller lagrum, "jag får minsann vara här". Min fråga blir då, känns det inte olustigt att passera förbi där, att ni tränger er på, när ni vet att ni egentligen inte är önskvärda där?
    Det här aktuella fallet påminner om en gård som finns i min hembygd, där allmän väg så att säga slutar vid gården men det finns en skogsstig/traktorväg som fortsätter på andra sidan gården. Där är det accepterat att passera, men jag känner mig ändå lite olustig, att jag tränger mig på, eller kommer för nära, trots att passagen är längre från boningshuset än i detta fall (passagen är mer mellan maskinhall och ladugård, även om man i början befinner sig bara 20 m fr huset). Kanske är det för att på andra gårdar i området (utan passerande vägar/stigar), t.ex. mina föräldrars, skulle motsvarande avstånd definitivt kännas för nära. Jag vet inte, kanske är det så att är man inte uppväxt på landet så är det mer accepterat att stryka förbi 5 m utanför köksfönstret eftersom gatan går där, och därför tycker man inte att det är nåt konstigt att göra så även ute på landet?
    Men vänta nu: INGEN i tråden tyckte väl att man bara skulle trampa glatt och obeymrat över tomten - även om det spånats om att det kanske inte vore olagligt?

Av:
    Rattnalle
    Lejon skrev:
    ooms skrev:
    Men vänta nu: INGEN i tråden tyckte väl att man bara skulle trampa glatt och obeymrat över tomten - även om det spånats om att det kanske inte vore olagligt?
    Låt honom överdriva ifred. Den militanta äganderättsaktivismen gör sig inte så bra annars.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Capra ibex
    Känsloyttringar blir det väl alltid. Men dom är ointressanta, eftersom dom alltid är godtyckligt personliga.

Jag tackar ödmjukast för att nu ha lärt mig lite om hur det brukar se ut på landsbygden och gammal gårdsmiljö. Det är alltså inte alls ovanligt att gamla byvägar passerar rakt igenom tomter och nära hus. Problemet och tvekan blir när huset ligger på ändstation av grusvägen sas och bakom fortsätter en väg av typen traktor/häststig/dylikt. Jag vågar tro att det uppstår liknade situationer när fler och fler nya generationer flyttar ut på landet. Det känner inte till gamla sedvanor

Av:
    ooms
    Rattnalle skrev:
    Om vägen uppenbart går där känns det inte olustigt. Det är så det ser ut i alla gamla landsbygdsmiljöer. Men jag skulle inte stanna och pausa eller fika just där. En annan femma om man hittar en egen genväg över en tomt eller gård som många gör vid vår stuga, de flesta dock bara när bilen inte står där.. Är man betongbarn eller av andra skäl inte rört sig i sådana miljöer mycket kan jag förstå om det känns olustigt för det är ju väldigt nära inpå. Hur man aktivt kan välja att gå ännu närmare tycker jag är lite märkligt för det känns som en hårfin gräns.
    Nu vet jag inte om vi talar om samma sak. Visst finns det miljöer där byvägen går mer eller mindre genom en gård, det jag menar är fallet där vägen uppenbart slutar vid gården men det finns en traktorstig el liknande på andra sidan, oftast avsedd för gårdens bruk (jord- eller skogsbruk). Inget snack om att man får vistas på traktorstigen, det jag menar är passagen genom en sådan gård.
    Min uppfattning (som uppväxt på landet) är f.ö. precis den motsatta, det är just betongbarnen (aka sommargäster) som glatt kan komma promenerande inne på gårdens vägar/stigar och helt plötsligt passera över gårdsplanen 10-15 m från huset. Lokalbefolkningen skulle aldrig göra så, och jag själv drar mig också därför för att röra mig tätt inpå gårdar där jag inte känner folk. Helt enkelt för att jag själv inte skulle vilja ha okänt folk drällande in på gårdsplanen.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-13 19:46 av ooms.

Av:
    görveln
    Capra ibex skrev:
    Jag vågar tro att det uppstår liknade situationer när fler och fler nya generationer flyttar ut på landet. Det känner inte till gamla sedvanor

Det är väl det som är huvudproblemet. Tycker jag har hört om en del fall där någon flyttar in och vill ha bort folk från områden där de alltid har fått vara tidigare och där vägen/stigen redan finns.

Tror väl egentligen att stadsbor helst inte vill cykla eller gå över andras tomter så jag tvivlar på att det handlar om att ta sig tillrätta pga av allemansrätten. Om det finns alternativ så välger de flesta dem.

Av:
    Rattnalle
    ooms skrev:
    Rattnalle skrev:
    Nu vet jag inte om vi talar om samma sak. Visst finns det miljöer där byvägen går mer eller mindre genom en gård, det jag menar är fallet där vägen uppenbart slutar vid gården men det finns en traktorstig el liknande på andra sidan, oftast avsedd för gårdens bruk (jord- eller skogsbruk). Inget snack om att man får vistas på traktorstigen, det jag menar är passagen genom en sådan gård.
    Min uppfattning (som uppväxt på landet) är f.ö. precis den motsatta, det är just betongbarnen (aka sommargäster) som glatt kan komma promenerande inne på gårdens vägar/stigar och helt plötsligt passera över gårdsplanen 10-15 m från huset. Lokalbefolkningen skulle aldrig göra så, och jag själv drar mig också därför för att röra mig tätt inpå gårdar där jag inte känner folk. Helt enkelt för att jag själv inte skulle vilja ha okänt folk drällande in på gårdsplanen.
    Utan att ha sett något foto på den aktuella platsen har jag svårt att ta ställning till just den.

Av kartan att döma är tomten en egen fastighet, om det är en gammal skola som någon sa förmodligen inte med samma ägare som fastigheterna med vägen respektive traktorspåret. Är traktorspåret en del av ett nätverk av mindre vägar eller stigar som gör att man kan röra sig utan att gå ut på en stor högt trafikerad huvudväg eller bara en extra omväg ut i ingenstans? Har den använts länge av många eller är det bara några få motionärer? Osv.

Av:
    Rattnalle
    görveln skrev:
    Capra ibex skrev:
    Jag vågar tro att det uppstår liknade situationer när fler och fler nya generationer flyttar ut på landet. Det känner inte till gamla sedvanor

Det är väl det som är huvudproblemet. Tycker jag har hört om en del fall där någon flyttar in och vill ha bort folk från områden där de alltid har fått vara tidigare och där vägen/stigen redan finns.

Tror väl egentligen att stadsbor helst inte vill cykla eller gå över andras tomter så jag tvivlar på att det handlar om att ta sig tillrätta pga av allemansrätten. Om det finns alternativ så välger de flesta dem.
    Det sista stämmer nog. Det finns ju rätt många ställen där en genväg dragits bakom uthusen så att man inte behöver in på gårdsplanen även om den ursprungliga vägen går där. Rätt lätt att förhålla sig till tycker jag.

Av:
    ooms
    mansp skrev:
    Capra ibex skrev:

Enl denna så innebär grå streckad linje antingen "enskild sämre väg, vändplan" eller just "traktorväg".
    https://www.lantmateriet.se
    Tittar jag på Lantmäteriets kartor i områden jag är bekant med så är det just vägar som slutar i ingenstans, typiskt sett en vändplan eller som bara tar slut. Det som skiljer sig fr din bild är att de jag känner till så är vägen heldragen fram till sista huset, och därefter streckad. Här är den ju streckad redan innan detta sista hus.

Av:
    Lars.E
    Rattnalle skrev:
    ooms skrev:
    Rattnalle skrev:
    Utan att ha sett något foto på den aktuella platsen har jag svårt att ta ställning till just den.

Av kartan att döma är tomten en egen fastighet, om det är en gammal skola som någon sa förmodligen inte med samma ägare som fastigheterna med vägen respektive traktorspåret. Är traktorspåret en del av ett nätverk av mindre vägar eller stigar som gör att man kan röra sig utan att gå ut på en stor högt trafikerad huvudväg eller bara en extra omväg ut i ingenstans? Har den använts länge av många eller är det bara några få motionärer? Osv.

Det är ju inte helt ovanligt att byvägen som alltid gått där har ersatts av en nyare väg. Då kan den gamla ha vägen blivit kvar i nätverket, men eftersom den då bara underhålls och förstärks fram till en viss fastighet så förfaller resterande del av vägen och blir till något som liknas vid en traktorstig som gårdarna innanför slutar att använda helt för biltrafik då den nyare vägen är bättre (när hus och väg byggdes kanske det dessutom mest var häst, ibland med vagn, som passerade?).
    Om sedan fastigheten säljs till någon som inte tycker att traktorstigen är en väg eftersom den inte förstärkts och underhållits på ena sidan huset, och inte förstår att husen förr ofta hade vägen utanför knuten, rakt över tomten så...

Själv funderar jag på att köpa ett hus inne i Stockholm city när förbifart stockholm är klar. Sjukt najs det ska bli att slippa folk som passerar utanför husknuten :)

Fast ärligt talat så tycker även jag att det ibland känns lite konstigt att passera precis utanför nedersta trappsteget på farstukvisten (vilket jag även gjort med bil ibland både på landet och i städer)
    .

Av:
    Lejon
    ooms skrev:
    mansp skrev:
    Capra ibex skrev:

Enl denna så innebär grå streckad linje antingen "enskild sämre väg, vändplan" eller just "traktorväg".
    https://www.lantmateriet.se
    Tittar jag på Lantmäteriets kartor i områden jag är bekant med så är det just vägar som slutar i ingenstans, typiskt sett en vändplan eller som bara tar slut. Det som skiljer sig fr din bild är att de jag känner till så är vägen heldragen fram till sista huset, och därefter streckad. Här är den ju streckad redan innan detta sista hus.
    Om man ska spekulera utifrån de fakta och den kartbild som finns: det borde alltså vara en slags väg som passerar genom fastigheten/gårdsplanen, alltså inte tomtmark. Alltså borde det vara FÖRBJUDET och mot LAGEN att sätta upp skyltar som utestänger allmänheten från att passera på vägen?
    Ska du ooms verkligen försvara lagbrott i så fall eller hur ser du på det :-) ?
    (Även om sunt förnuft borde råda som sagt och därför är det kanske rimligt att välja annan väg om möjligt förbi området).

Av:
    Capra ibex
    I detta fallet just så är denna sk traktorstig vital för att ta sig mellan områden. Just eftersom den tar vid efter en grusvägsände. Går det ej att passera här får man ta en rejäl omväg ut på trafikerad väg. Det handlar om Kålkullavägen uti i Lerum. Vägs ände där.

Värt att notera att jag aldrig talat med ägaren. Hen kanske är vettig och går att resonera med. Tittar man på motsvarande sida om åkern där stigen tar slut. Där passerar man också genom en tomt/gårdsplan. Dock utan grind eller egengjord skylt. Jag tycker frågan är intressant. Då jag förstår att två starka intressen kolliderar här.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-05-13 21:54 av Capra ibex.

Av:
    matz 1
    Meeh....finns ni på riktigt???
    Var i hela världen kan man läsa om några flyttade stenar....som TS tycker ligger fel....i SKOGEN!!!??
    Jooo...på Happyride ..var annars...............

Av:
    h.g.j
    Lars.E skrev:
    Rattnalle skrev:
    ooms skrev:
    Rattnalle skrev:

Det är ju inte helt ovanligt att byvägen som alltid gått där har ersatts av en nyare väg. Då kan den gamla ha vägen blivit kvar i nätverket, men eftersom den då bara underhålls och förstärks fram till en viss fastighet så förfaller resterande del av vägen och blir till något som liknas vid en traktorstig som gårdarna innanför slutar att använda helt för biltrafik då den nyare vägen är bättre (när hus och väg byggdes kanske det dessutom mest var häst, ibland med vagn, som passerade?).
    Om sedan fastigheten säljs till någon som inte tycker att traktorstigen är en väg eftersom den inte förstärkts och underhållits på ena sidan huset, och inte förstår att husen förr ofta hade vägen utanför knuten, rakt över tomten så...

Själv funderar jag på att köpa ett hus inne i Stockholm city när förbifart stockholm är klar. Sjukt najs det ska bli att slippa folk som passerar utanför husknuten :)

Fast ärligt talat så tycker även jag att det ibland känns lite konstigt att passera precis utanför nedersta trappsteget på farstukvisten (vilket jag även gjort med bil ibland både på landet och i städer)
    .

+1 här hemma tex, går byvägen tvärs över gården mindre än en meter från husväggen....

Vet gott om ställen där gårdar bytt ägare och de nya inte alls velat kännas vid att det går vägar över deras mark...det oavsett om det är en riktig grusväg eller traktorstig...

Av:
    Lars.E
    matz 1 skrev:
    Var i hela världen kan man läsa om några flyttade stenar....som TS tycker ligger fel....i SKOGEN!!!??

Visst är det lite kul ändå?
    Dagen innan trådstart var det finväder med många timmar i skogen.
    Dagen tråden startades var det kallt, blåsigt och regnigt. Jag hade träningsvärk och var inte jättesugen på att dra ut.
    Varför inte starta en tråd om något kul?
    Stenar i skogen är kul 😇

Av:
    mansp
    Capra ibex skrev:
    Hatten av att du lurade ut rätt tomt. Hur lyckades du med det va?
    ...

Från din initiella beskrivning så har jag personlig erfarenhet av kanske fem gårdar/hus som stämmer in på det du sa. När du sedan la upp flygfotot fanns bara en kvar ;).

Trist läge, men bäst känns väl att snacka med ägaren. Min erfarenhet är att gårdsägare oftast inte har något emot att deras gårdsplan även är en väg ute på "landet" och att det alltid varit såhär folk beter sig, kan tex vara områden som är mer eller mindre omringade av åkrar och det är enda vägen ut/genom(som i detta fallet). Detta var ju enda sättet att ta sig någonstans. Då brukar det inte vara problem. Men det blir svårare då huset och tomten är mer av villakaraktär med nya ägare. Som du nämner så är gården som man passerar i andra änden på vägen inte begränsande.

Av:
    Raggamuffin
    Gårdsvägar skiljer sig mycket åt, ibland är det brett och fint och ibland kan det vara trångt. Jag tycker oftast inte om att cykla igenom dem ändå, många gånger är det lösa hundar som springer rundor man inte vet hur de reagerar och dels för jag tycker att jag tränger mig på.
    Bäst är väl en dialog och ta fram en ny stig alla kan gå på så slipper man den där känslan själv att man gör det olustigt för någon annan.

Bor själv vid ett hus ute på landet där vägen slutar 10 meter efter oss med efterföljande stig/traktorspår och uppskattar inte när folk vid sista vändmöjligheten missat skylten privat väg och förbud för motorfordon och kör in på vår tomt för att vända. Vandrare, cyklister och ryttare bryr jag mig inte om även om de kommer väldigt nära oss.

Bor man i betongen glömmer/tänker man kanske inte på hur utsatt man är när man bor isolerat och främlingar som rör sig nära kan kännas otryggt (ja man har valt själv etc).

// Muffin

Av:
    Raggamuffin
    matz 1 skrev:

Man får ha i tanke att de flesta med skogen menar den lokala klungan träd som någon annan äger där det rör sig väldigt mycket folk för det är i anslutning till en stad. Ofta naturreservat med löparslingor mm och svårigheter att samsas.

Till skillnad från 7 mil ut i urskogen.

// Muffin

Av:
    Fältprästen
    Lars.E skrev:
    Eller förstör man om man återställer stigen genom att flytta stenar som någon annan lagt dit veckan innan?
    Rent hypotetiskt skulle det kunna vara markägaren som flyttat stenarna innan.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ