• [OT] [MB5] Happyride Spara Inlägg

Av:
    Sambal Oelek
    Jomenvisst. Det är ju så att när man skriver långa inlägg på Happy med mycket bilder så kan det ibland strula av diverse anledningar. T ex Yonna har problem att från mitt ute i vildmarken posta sina fina inlägg med bilder.

Jag tog på mig hedersuppdraget att kopiera dessa inlägg från fatraft-tråden och göra en ny tråd. För att hålla Yonnas fina tråd iordning samt att det blir lättare att hålla fokus på detta fina arbete.

Så. Problemet då är att meddelandet måste skickas i sin helhet på en gång till Happy-servern. Fungerar det inte just när man vill skicka, så kanske man vill spara meddelandet och prova skicka igen när nätet/linan/servern fungerar bättre.

Den finessen finns inte som standard, men en hängiven Happyride-användare vid namn MB5 har skapat en sådan funktion! Den används då i webläsaren och med hjälp av detta script får man en Spara-knapp respektive Återuppta-knapp. Det finns en metod till som fungerar bättre i mobila enheter som använder ett trick vid bokmärkning av sida. Väldigt användbart om man skriver långa inlägg.

spara.png

Här kommer den senaste guiden som MB5 skrivit:

mb5 skrev:
    Kortfattat HOWTO till "spara inlägg" funktionen:

1) Userscript ( https://en.wikipedia.org ) varianten -- för webbläsare som stödjer dem (behövs add-on såsom greasemonkey eller tampermonkey), tydligen svårt till omöjligt att få igång på mobila enheter. Gå till https://mb5.cz och hämta scriptet. Har du en lämplig add-on installerad, då skulle det dyka upp nån slags av install knappen direkt, annars är det bara att kopera innehållet och klistra som ett ny skript i grease/tampermonkey.

Med skriptet installerad får man nya knappar: "Spara" på sidan där man skriver meddelande (inte den textruta under tråden, behövs först ladda upp en fil eller klicka förhandsgranska) och "Återuptå" under tråden där ett sparad inlägg finns.

2) Bookmarklets ( https://en.wikipedia.org ) som funkar även i mobila webbläsare. Man sparar ett skript som "webbadress" under bokmärken och skriptet aktiveras när man klickar på bokmärken. Så skapa två bokmärk, en som skulle heta "spara" eller liknande och dess adressen är (exakt!) texten hämtad från https://mb5.cz (lång kryptisk text, stämmer). Sedan andra bokmärken, med namn t.ex. "lista" (namn är inte viktiga för funktion) med adresstexten från https://mb5.cz (jo, även längre kryptiskt text).

Bokmärken "spara" kan användas exakt som "Spara" knappen beskriven ovan. Dvs. när du har sidan med formuläret öppen klicka på bokmärken. Webbläsaren stannar på samma sidan, men en rad med text "..sparat" skulle visas ovanpå textrutan. Klickar man på "lista" bokmärken var som helst på happyride, ersätts aktuell sida med lista över alla sparade inlägg.

En mindre kryptisk version (före den gick genom JS minimiser) finns här om nån vill kolla källkoden: https://mb5.cz

----

Bra att veta:

- Bara ett inlägg per tråd kan sparas, varje användning av spara funktion skrivs över det tidigare sparat inlägget för samma tråden.

- Sparade inlägg ligger i lokalt minne i webbläsaren (bara relativ små/korta textdata, inga bilder), så de syns inte från annan enhet.

- Sparade inlägg aldrig raderas automatiskt från webbläsarens minne, inte heller när inlägget postas (för att skriptet kan inte (enkelt) veta om sändning lyckades eller inte). De måste raderas manuellt (eller låta ligga kvar, det rör sig om inga stora mängder av data).

- Detta hela är slags av "hack" som litar på att bilderna ligger kvar på servern viss tid även när man inte postat inlägget. Det verkar vara så, åtminstone några dagar som jag testade. Men det är nåt mitt skript har ingen kontroll över och när/om happyride servern beslutar att rensa uppladdade och "oanvända" bilder då går det inte vidare att använda ett sparat inlägg.

Så det var det, kan låta komplicerat men jag har testat scriptet och det är enkelt att få igång och verkar fungera bra!

Har ni några frågor, förslag eller vilken annan som helst kommentar, skriv antingen här eller PM till MB5 (inte mig!).

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-05-13 07:20 av Sambal Oelek.

• Re: [OT] [MB5] Happyride Spara Inlägg

Av:
    Sambal Oelek
    Tänkte det kunde vara bra att få med historiken också så jag tog och kopierade över detta från tråden också...
    (https://happyride.se/forum/read.php/1/3128252/3544906#msg-3544906)

Berk skrev:
    Yonna skrev:
    Jag försökte skicka några bilder igår, uppladade några i inlägget men då försvann täckningen så jag kunde börja på nytt. Samma sak som nu. Helt frustrerande och jag vägrar att jobba längre med ett så dumt stenåldernsystem. Happy är bara för wificyklister, otroligt idiot för cykla gör man ju ute och inte inne. Så jag bestämmer nu att inte skicka bilder längre när jag är på cykelresa, det tar för mycket energi, tålamod, tid, batteri, pengar och jag blir helt förbannat när inlägg bara försvinner. Tyvärr för tråden, för jag är en cyklist och ingen wifiist så förmodligen skulle tråden dö nu.

Så ni wifiister, stanna var du är och börjar ingen happy LRR för då måste du bo i hotell, camping och sådana tråkiga wifi-ställen och det kostar bara massor av pengar. Man tappar även bort frihet- och äventyrkänslor, nåt alldeles sällsynta nuförtiden. Så bäst är att stanna inne, kör bara bil till närmaste cykelpark och skit i äventyr.

Jo jag har skitförbannat på happys uploadstenåldernsystem.

Så det verkar att, tyvärr, ingenting har hänt efter min förfrågan till Happyride i mars. Jag vet inte vad problemet skulle kunna vara och Happyride vet inte heller. Dom frågade eras serverprovider att titta på timeouts, som jag frågade om.
    Vet inte vad mer jag skulle kunna göra ...

mb5 skrev:
    Yonna skrev:
    Men jag kräver ingenting, frågar inte, tjatar inte, jag bara säga att Happys uppload sätt eller vad det heter i det hemska knäckebröd språket, att det inte funkar för cyklister/äventyrare som är många dagar ute och vill skriva live-report. Bra att man vet.

Jag testade nu att lämna stå kvar ett halvskriven inlägg med bilder och det verkar att bilderna stannar på servern åtminstone några timmar (så mycket jag testade nu), problemet är förmodligen "länken" att komma åt försvinner. Jag provade med förhandsgranskning sidan, den man kan refresha i browser efter många timmar och allt är kvar (och nej, bilder skickas inte igen när man gör refresh). Så om man kunde "bokmärka" dit förhandsgranska knappen leder, då skulle det funka som en sparfunktionen även utan några ändringar på servern. Problemet är bara att knappen skickar ingen HTTP GET, utan HTTP POST request vilken går inte bokmärka på vanligt sätt i en browser.

Vet inte om det går att förstå vad jag skriver, men ska iaf fundera lite om det finns någon enkelt och smidigt sätt att addera detta i en browser. Får se. :-)

Berk skrev:
    mb5 skrev:
    Yonna skrev:
    Men jag kräver ingenting, frågar inte, tjatar inte, jag bara säga att Happys uppload sätt eller vad det heter i det hemska knäckebröd språket, att det inte funkar för cyklister/äventyrare som är många dagar ute och vill skriva live-report. Bra att man vet.

Jag testade nu att lämna stå kvar ett halvskriven inlägg med bilder och det verkar att bilderna stannar på servern åtminstone några timmar (så mycket jag testade nu), problemet är förmodligen "länken" att komma åt försvinner. Jag provade med förhandsgranskning sidan, den man kan refresha i browser efter många timmar och allt är kvar (och nej, bilder skickas inte igen när man gör refresh). Så om man kunde "bokmärka" dit förhandsgranska knappen leder, då skulle det funka som en sparfunktionen även utan några ändringar på servern. Problemet är bara att knappen skickar ingen HTTP GET, utan HTTP POST request vilken går inte bokmärka på vanligt sätt i en browser.

Vet inte om det går att förstå vad jag skriver, men ska iaf fundera lite om det finns någon enkelt och smidigt sätt att addera detta i en browser. Får se. :-)

Tror att dom som jobbar på Happyride vill hjälpa till, men kanske vet dom inte tillräckligt mycket om tekniska saker eller/och dom använder ett standardpaket från serverprovidern. Men om någon hittar än enkel lösning som ändra GET till POST på serversidan, kan vi fråga om Happyride kan ändra detta. Men om Yonna bara behöver installera en liten script i browsern är problemet också löst.

mb5 skrev:
    Berk skrev:
    Tror att dom som jobbar på Happyride vill hjälpa till, men kanske vet dom inte tillräckligt mycket om tekniska saker eller/och dom använder ett standardpaket från serverprovidern. Men om någon hittar än enkel lösning som ändra GET till POST på serversidan, kan vi fråga om Happyride kan ändra detta. Men om Yonna bara behöver installera en liten script i browsern är problemet också löst.

Jag tänkte nu mer i client-side riktning. Skulle man lösa på serversidan, då finns det troligen lämpligare sätt. Men jag har ingen aning hur applikation ser ut och det känns iaf mer komplicerade att organisera osv. Att ändra POST till GET är troligen inte det bästa som finns (det är ganska mycket som skickas med POST där bl.a) och ändå behöver det inte alls vara lätt att göra ...

Ska kolla hur snabbt raderas bilderna från server och annars vad jag funderar på är nån liten javascript kod, som helt enkelt sparar form-data för återanvändning senare. Att föra samman sparade data i ett POST request skulle inte vara något problem. Jag aldrig skrev en browser add-on (och är inte alls övertygat att jag vill göra det nu), men kanske behövs det inte och en skript för greasemonkey add-on (hoppas den finns för mobila webbläsare med) typ kunde räcka. Som sagt, ska försöka och testa lite, men senare, orkar inte idag.

Berk skrev:
    mb5 skrev:
    Ska kolla hur snabbt raderas bilderna från server och annars vad jag funderar på är nån liten javascript kod, som helt enkelt sparar form-data för återanvändning senare. Att föra samman sparade data i ett POST request skulle inte vara något problem. Jag aldrig skrev en browser add-on (och är inte alls övertygat att jag vill göra det nu), men kanske behövs det inte och en skript för greasemonkey add-on (hoppas den finns för mobila webbläsare med) typ kunde räcka. Som sagt, ska försöka och testa lite, men senare, orkar inte idag.

Jag är ingen expert, men det verkar att vara enkelt att skriva JavaScript som modificerar websidor på client-sidan, dom fina och nyttiga scripten på happy som lägger "... tycker jag" till all Sixtens inlägg.

mb5 skrev:
    Jag funderade mest över vilket lokal "minne" kan man använda i JS för att spara ett inlägg, men snart kom jag på att det egentligen finns Web Storage API ( https://developer.mozilla.org ), så allting löst och första versionen av "spara inlägget" scriptet uppstod just nu. :)

Det ser fungerande ut så mycket som jag testade, men skicka gärna kommentarer, frågor, synpunkter osv. (eventuellt genom PM, så tråden kan vara kvar för fina bilder).

Att få igång:
    1) Installera "greasemonkey" (Firefox) eller "tampermonkey" (Chrome) add-on i din webbläsare (eventuellt någon ekvivalent för en browser du använder).
    2) Gå till https://mb5.cz för att hämta skriptet. Webbläsaren (med add-on installerad) skulle erbjuda någon slags av "install" knappen direkt (chrome klagade lite att den tycker inte om mina servern, men det gick att installera ändå), alternativt skulle det vara möjligt att ladda ner skriptet (en vanligt textfil) och kopiera i greasemonkey "på hand".
    3) Klart. Fråga om något ovan inte funkar.

Hur funkar skriptet:

- Bara ett sparat inlägg per tråd (klickar man på spara igen, då överskrivs tidigare till samma tråden). Detta var den enklaste väg från utgångspunkten hur happy funkar, men det skulle inte vara något större problem tror jag. (Förresten, det går att ha kvar ett sparat inlägg och skicka annat i samma tråd utan användning av spara funktion.)

- Sparat inlägg raderas aldrig automatiskt, inte heller när man skickar det. Det beror på att skriptet vet inte om sändning lyckades eller inte och jag kom inte på någon annat bra sätt att besluta när sparat inlägget behövs inte mer och kan raderas. Komma ni med ett förslag. :) (Men man kan lika bra lämna gamla sparade inlägg ligga kvar och ignorera, nästa klick på 'spara' i samma tråd överskriver det ändå.)

- Nya 'spara' knappen finns under formuläret på 'posting.php' sidan, dvs inte i formuläret direkt under tråden (går att fixa om du vill hå den där med), utan bara på sidan där man hamnar efter uppladdning av första bilden eller klick på 'förhandsgranska'. Spara-funktion behöver ingen fungerande internetuppkoppling, den funkar helt lokalt och skulle vara tillgänglig så länge webbläsaren visar denna sidan.

- Om du läser tråden där finns ett sparat inlägg, då kommer upp en ny ruta mellan sista inlägget och vanliga posta-formuläret. Där kan du återuppta vad var sparat eller radera.

ooook ... så här ... är lite rädd att det går inte att förstå vad jag skriver, men det är inte alls komplicerat, jag lovar. Det är bara jag som kan inte uttrycka mig kortfattat. :-)

mb5 skrev:
    Yonna skrev:
    Men har ändå en fråga, vad du säger det gäller datorer, inte smartphones (eller är det en jättedum fråga)? För det är vad jag använder ute. Har två mobiles men den ena (android) är nästan död så undrar om det går på den andra för den har Safari. Googlade snabbt på Greasemonkey och andra monkeys men tror inte det går på Safari. Kanske GreasePocket funkar? Ska iaf googla mer imorgonkväll (orkar inte nu). Hoppas det går!

Oj, bra poäng detta. Jag trodde att nåt så pass nyttig som userscript add-ons helt enkelt måste finnas för alla möjliga webbläsare, men just smartphone världen ser ut ganska komplicerad (jag _vet_ varför jag inte tycker om dessa pseudodataplatformer :-) ). Tampermonkey finns för Safari, men men säger "bara macOS" och verkar inte gå att installera på iPhone. Det finns firefox för iPhone, men om jag förstår rätt är det egentligen safari med annan UI och firefox addons funkar inte. GreasePocket kanske, ingen aning. Ett bra sökord är "userscript", men jag lyckade inte hitta nåt klart positivt ännu. Kanske nån här som är mer vän med smartphones än jag kommer med ett råd.

Det, teoretiskt åtminstone, går att modifiera sidan före den hamnar i browser, typ proxy, utan att behöva någon add-on, men det känns som ingen enkel och "ren" lösning iaf.

Yonna skrev:
    Tack, jättebra jobb och inlägg! Det förtjänar visst en egen tråd, för det finns bara få som läser den här tråden och det är ju synd att det skulle försvinna under tusentals fat&raftbilder!
    Åtminstone någon fördel med att sitta hemma med förkylning och ha ingenting bättre att göra än att knappa på tangentbordet. :) Jo, egen tråd kan det vara (dock sade inte någon här att det är tydligen bara du som sakna funktionaliteten?), men kanske får du beta-testa först? :-)

mb5 skrev:
    Tack ni för så mycket positiv respons!

Skriva en ny trådstart Sambal om du vill, jag har inget emot, annars ska jag göra det om en stund själv. Har bara lite till jag vill fundera över först, så det slutar inte med att jag skriver en fråga bara att svara på den själv om ett par timmar. :)

Det där med mobilwebbläsarnas ovänlighet mot userscripts har jag inte alls tänkt på först, och det är ganska dumt med ett feature som är tänkt just för för mobilanvändning. :-/

Berk, om jag förstår rätt din länk, då behöver man tyvärr bygga en fullständig iPhone app för detta ... inte lockande alls.

Det finns en lite mindre elegant lösning som skulle funka även i mobilt Safari (eller var som helst) utan någon add-on alls, nämligen bookmarklets ( https://en.wikipedia.org ). Man sparar en bit av JavaScript kod som en bokmärk, gå till sidan (såsom happyride) och när du vill ha funktion aktiverad, klickar du på bokmärken. Nackdelen är att den kan inte startas automatiskt och därför går det inte att modifiera sidan före man klickar på bokmärken (och att nå själva bokmärken i browser tar kanske mer klick än knappen direkt i sidan). Och skripten "försvinner" när man följer länken till annan sida (det finns ett trick att göra bookmarklet permanent genom att öppna sidan i IFRAME, men just iframes och iPhone funkar inte särskild bra ihop heller verkar det).

Men iaf är bookmarklets en möjlighet. För "spara" knappen skulle det vara ganska ok (klicka på bokmärken istället för spara knappen under formuläret). För att återuppta sparade inlägg går det inte att visa automatiskt när man läser tråden, men kanske bookmarklet som visar alla sparade inlägg på en gång i tom sidan kunde vara användbart (det går inte att skapa bokmärk som gör allt på en gång, man måste navigera till happyride först och klicka bookmarklet bara då).

Jag ska prova detta med bokmarklets och sedan har jag nåt att skiva i nya tråden hoppas jag. :) Men ni (vem som helst) kan gärna starta tråden och skriva introduktion "vad är det för något" om ni vill. Bara tänk på att detta hela är lite "hack" som är beroende (bl.a.) på hur lång stannar uppladdade bilder kvar på servern (vilken är nåt vi har ingen kontroll över).

mb5 skrev:
    Det kommer snart egen tråd, ... men ...snart ... just nu har jag nåt som kanske funkar även på iPhone utan några add-ons. Tänkte snabbt klistra hit, så Yonna, du kan testa om du vill. Orkar inte starta nya tråden nu.

OK, bookmarklets lösning då.

Börja med att skapa två bokmärken med lämpliga namn (typ "spara" och "lista") på din telefon, adressen helt godtycklig, ersätts med bookmarklet i nästa steg (det behövs bara att skapa bokmärken, iPhone verkar inte kunna göra en bokmärk utan giltig adress). Kopiera hela texten som finns på https://mb5.cz och klistra som adress för "spara" bokmärken. Sedan gå till https://mb5.cz , kopiera (även längre) text där och klistra som adress i "lista" bokmärken. (Förresten, mäniskoläsbar version finns här: https://mb5.cz om nån vill kika.)

För att spara inlägget, klickar du på "spara" bokmärken när sidan med meddelande är öppet (det måste vara sidan utan foruminlägg, dvs. behövs först ladda upp åtminstone en bild eller klicka förhandsgranska). Texten som säger att inlägget är sparat skulle dyka upp ovanpå (!) textarea. Klickar du på bokmärken utan att vara på denna happysidan, kommer upp ett felmeddelande bara.

För att återuppta sparad text, klicka på "lista" bokmärken när du är vart som helst på happyride. Aktuell sidan ersätts med lista över alla sparade inlägg med knappar "återuppta" och "radera" för varje ett.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-13 07:08 av Sambal Oelek.

Av:
    Sambal Oelek
    Jag testade scriptet i just denna tråd...

Spara:

2019-05-12 20_01_16-Happyride __ sveriges trevligaste cykelforum _ Happyride.se.png

Återuppta:

2019-05-12 20_17_36-[OT] [MB5] Happyride Spara Inlägg _ Happyride.se.png

Fungerar fint! Tack MB5 för ett bra jobb med denna extra feature!

Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-05-12 20:18 av Sambal Oelek.

Av:
    marr
    Igår läste jag om ett inlägg till chrome som sparade text,lokalt,i händelse av crash.
    Dock bara för dator antar jag.

Hittar inte artikeln igen och minns ikke vad de hette heller såklart...

Av:
    mb5
    marr skrev:
    Igår läste jag om ett inlägg till chrome som sparade text,lokalt,i händelse av crash.
    Dock bara för dator antar jag.

Hittar inte artikeln igen och minns ikke vad de hette heller såklart...

Att spara text funkar/räcker inte. Meningen är främst och först att "spara" redan uppladdade bilder (texten kan man t.ex. skriva utanför webbläsaren och bara klistra i helhet till slut). Bilderna ligger kvar på servern, men för att kunna försätta med skrivande av inlägget inklusive bilder behöver man spara alla data från HTML FORM och skicka de igen. Det är vad min skript gör.

Sparade inlägg ligger lokalt i en browser (dels ville jag inte skicka data någonstans i internet och dels är meningen att kunna spara inlägget även utan fungerande internetuppkoppling), så det funkar inte mellan olika datorer och inte heller mellan olika webbläsare på en dator. Dock detta var inte målet.

Dock, som Yonna påpekade har lösningen med en userscript en stor nackdel, nämligen att stöd för userscripts är just i mobilwebbläsarna dålig till icke-existerande. Och det är ganska dumt för ett fix som är menad att lösa problem när man är ute och vill posta. Så det kom en variant till med bookmarklets. Den är beskriven i andra inlägget här i tråden, men troligen gömd bakom massa andra text.

/Martin
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-05-12 23:25 av mb5.

Av:
    mb5
    Kortfattat HOWTO till "spara inlägg" funktionen:

1) Userscript ( https://en.wikipedia.org ) varianten -- för webbläsare som stödjer dem (behövs add-on såsom greasemonkey eller tampermonkey), tydligen svårt till omöjligt att få igång på mobila enheter. Gå till https://mb5.cz och hämta scriptet. Har du en lämplig add-on installerad, då skulle det dyka upp nån slags av install knappen direkt, annars är det bara att kopera innehållet och klistra som ett ny skript i grease/tampermonkey.

Med skriptet installerad får man nya knappar: "Spara" på sidan där man skriver meddelande (inte den textruta under tråden, behövs först ladda upp en fil eller klicka förhandsgranska) och "Återuptå" under tråden där ett sparad inlägg finns.

2) Bookmarklets ( https://en.wikipedia.org ) som funkar även i mobila webbläsare. Man sparar ett skript som "webbadress" under bokmärken och skriptet aktiveras när man klickar på bokmärken. Så skapa två bokmärk, en som skulle heta "spara" eller liknande och dess adressen är (exakt!) texten hämtad från https://mb5.cz (lång kryptisk text, stämmer). Sedan andra bokmärken, med namn t.ex. "lista" (namn är inte viktiga för funktion) med adresstexten från https://mb5.cz (jo, även längre kryptiskt text).

Bokmärken "spara" kan användas exakt som "Spara" knappen beskriven ovan. Dvs. när du har sidan med formuläret öppen klicka på bokmärken. Webbläsaren stannar på samma sidan, men en rad med text "..sparat" skulle visas ovanpå textrutan. Klickar man på "lista" bokmärken var som helst på happyride, ersätts aktuell sida med lista över alla sparade inlägg.

En mindre kryptisk version (före den gick genom JS minimiser) finns här om nån vill kolla källkoden: https://mb5.cz

----

Bra att veta:

- Bara ett inlägg per tråd kan sparas, varje användning av spara funktion skrivs över det tidigare sparat inlägget för samma tråden.

- Sparade inlägg ligger i lokalt minne i webbläsaren (bara relativ små/korta textdata, inga bilder), så de syns inte från annan enhet.

- Sparade inlägg aldrig raderas automatiskt från webbläsarens minne, inte heller när inlägget postas (för att skriptet kan inte (enkelt) veta om sändning lyckades eller inte). De måste raderas manuellt (eller låta ligga kvar, det rör sig om inga stora mängder av data).

- Detta hela är slags av "hack" som litar på att bilderna ligger kvar på servern viss tid även när man inte postat inlägget. Det verkar vara så, åtminstone några dagar som jag testade. Men det är nåt mitt skript har ingen kontroll över och när/om happyride servern beslutar att rensa uppladdade och "oanvända" bilder då går det inte vidare att använda ett sparat inlägg.

---

Har ni några frågor, förslag eller vilken annan som helst kommentar skriva gärna hit. :)

/Martin
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-05-13 00:05 av mb5.

Av:
    Rut-66
    Vad händer om man t ex har ställt in sin webbläsare att rensa historik etc vid nedstängning ?

Av:
    mb5
    Rut-66 skrev:
    Vad händer om man t ex har ställt in sin webbläsare att rensa historik etc vid nedstängning ?
    Troligen beror på specifik browser och inställning. Inlägg är sparade i så kallad "localStorage". I Firefox kan man se innehållet med tangentkommando Shift+F9 (hoppas att det funkar i en "ren" Firefox utan addons med), går säkert kolla i andra webbläsare med, googla med sökordet "localStorage" och nåt dyker upp tror jag. Så du kan testa själv. :)

Data i localStorage troligen överlever rensning av historik, men om du rensar kakor med, då beror det lite på exakt inställning. Lite sammanfattning hittade jag t.ex. här: https://stackoverflow.com

/Martin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-13 00:38 av mb5.

Av:
    Yonna
    Wow, vad har ni jobbat! Härligt! Hoppas det funkar, ska testa idag :)

Tack Martin och Sambal! 😘

Av:
    Yonna
    Tyvärr, det lyckats inte :( Försökte några gånger, fick också hjälp av nån som är mycket smartare än mig men det går inte.

Gjorde först två bokmärken; en som heter 'Spara' (den korta mb5 s-text) och då den andra som heter 'Lista' (den mb5 l-text). Då går jag till Happytråden, skriver några bokstäver i inlägget, klicka på bokmärket 'Spara', gå tillbaka till tråden (ser samma ut, alltså utan spara-knapp), klick på bokmärket 'Lista', går till tråden igen (ser samma ut), försök på alla möjliga sätt (man tror att man är dum) men nej .. det går inte.

Du sa att "Webbläsaren stannar på samma sidan, men en rad med text [..]" men det händer inte, sidan är borta och det finns bara din mb5-text.

Kanske jag fattar inte, eller mina mobiler är dum (samsung och iphone) men egentligen misstänker jag att det inte funkar.
    Finns det nån mer här som har testat?

Av:
    mb5
    Yonna skrev:
    Du sa att "Webbläsaren stannar på samma sidan, men en rad med text [..]" men det händer inte, sidan är borta och det finns bara din mb5-text.
    OK, jag tror jag vet ... Bokmärket ska inte peka till min server (https://mb5.cz/...), utan du måste kopiera hela den galna texten som finns på adressen och klistra den som "bokmärksadress" (den ruta där man normalt brukar se https:....)

Jag testade på min arbetsmobil (åtminstone någon nytta av den :) ), iPhone, och det verkar funka, ska försöka med en liten bild-howto (och skratta ni inte att jag fotar skärmen, vill inte leta nu hor gör man screenshot på en iPhone):

bokmärken ...
    a.jpg
    klicka på "ändra"
    b.jpg
    klicka på "spara" och klistra hit:
    c.jpg
    den kryptiska texten från länken.

/Martin
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-05-15 00:55 av mb5.

Av:
    mb5
    Förresten, nu slog det mig att jag skulle troligen begränsa "Lista" funktion så att den gör inget på sidan med sändningsformuläret, så texten försvinner inte om man skulle av misstag klicka på fel bokmärk. Eller egentligen kan slå foga båda funktioner ihop i ett bokmärk som sparar på sidan med formuläret och visar lista på andra sidor.

Jo, ingenting extra viktig, men det går alltid hitta nåt att förbättra. :) Ville bara skriva ner idén nu föra jag glömmer ...

/Martin

Av:
    clnr
    screenshot på iPhone (6 eller senare): sidoknappen + hemknappen samtidigt

Ett forum, flera fora

Av:
    Yonna
    mb5 skrev:
    OK, jag tror jag vet ... Bokmärket ska inte peka till min server (https://mb5.cz/...), utan du måste kopiera hela den galna texten som finns på adressen och klistra den som "bokmärksadress" (den ruta där man normalt brukar se https:....)
    Aha! Det ska jag försöka!

mb5 skrev:
    Jag testade på min arbetsmobil (åtminstone någon nytta av den :) ), iPhone, och det verkar funka, ska försöka med en liten bild-howto (och skratta ni inte att jag fotar skärmen, vill inte leta nu hor gör man screenshot på en iPhone):
    Du är en härligt människa du mb5 :) När du tar en skärmbild tryck då inte för länge på on/off knappen för då stängas av iphonen. Det hände mig iaf haha

Av:
    Yonna
    IMG_0967.JPG

Av:
    Yonna
    vet inte säkert men tror det funkar!
    Har iaf skickat en 'sparat bild' :)

Av:
    Yonna
    Några bilder till efter jag stängde av mobilnätet . Hoppas det funkar ..

IMG_1117.JPG

IMG_1118.JPG

IMG_1121.JPG

IMG_1123.JPG

Av:
    Yonna
    nää det saknas två bilder ..
    ska testa vad jag gjorde fel :)

Av:
    Yonna
    Jag klickar bara på några bilder i mobilen för att testa ..

IMG_1119.JPG

IMG_1122.JPG

DSC05925.JPG

P1120085__.jpg
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-05-16 09:24 av Yonna.

Av:
    Yonna
    Jo det funkar!
    Testade i trädgården/skogen var mobilnätet är hemskt, det krånglar hela tiden så det är ett utmärkt bra testställe :)

Man får klicka efter varje bild på mtb5-bokmärke, annars funkar det inte, iaf inte på min iphone5.

Fantastiskt Martin, superbra!

Av:
    Sambal Oelek
    Alltså. Den bilden med hoj genom hål. Vilken episk bild!!! Skulle man ju lätt kunna ha på väggen.

Av:
    Yonna
    Tack Sambal!

Med mb5-spara-skriptet blir livet för fatrafters som vill skriva LRR på Happy mycket lättare. Härligt!
    Framförallt i vintern är det inte lätt att skicka bilder. När man fryser ihjäl i tältet, i svartmörkret, med två par tjocka handskar vad inte alls funkar på en smartphone som dessutom har ett fruset batteri, då blir man snabbt förbannat och vill bara krypa djupt ner i sovsäcken och strunta i internetcyklister som ligger slö på soffan med chips och öl ;)
    Tack igen Martin! Kan inte tacka nog!

0434.smiley-hug-group.gif

Av:
    katten
    Sådana där bilder finns då inte i min telefon.. så tack! Var är bilden med björnsäker plattform tagen?

/A

Av:
    mb5
    Yonna skrev:
    Med mb5-spara-skriptet blir livet för fatrafters som vill skriva LRR på Happy mycket lättare. Härligt!

Toppen att det funkar för dig. Glad att jag kunde hjälpa att rädda den bästa tråden på Happyride. :-D

Yonna skrev:
    Man får klicka efter varje bild på mtb5-bokmärke, annars funkar det inte, iaf inte på min iphone5.

Nu vet jag inte om jag förstår rätt, men att klicka på bokmärken skulle spara inlägget hur den ser i ögonblicket (det är ingen aktivering av permanenta/periodiska"save" eller så). Faktisk kan du tänka det att du sparar detta, som händer när man klickar på "förhandsgranska". Så det behovs inte klicka på varje bild, bara den "sista", men med dålig nätet är det kanske bra att spara inlägget efter lyckad uppladdning av varje en bild.

Det är begränsning med bokmarklets. Skripten startas bara efter du klickar på bokmärket och "överlever" inte när webbläsaren navigerar till nästa sidan (det finns ett par trick rund detta, men har massa sina egna problem, speciellt på iPhone). Så varje sidan kan "påverkas" bara efter en klick på ett bokmärk. (Med userscripts -- greasemonkey osv. -- går det att ha ett script som startas automatiskt när du kommer på sidan, men inte med bookmarklets.)

Dock om du har någon idé för förbättring hur skulle bokmärken funka inom begränsningar ovan, tveka inte att säga. Jag kan isf försöka att implementera den.

Sambal Oelek skrev:
    Alltså. Den bilden med hoj genom hål. Vilken episk bild!!! Skulle man ju lätt kunna ha på väggen.
    Jo den är fin. Den dök upp i gallen fatbiker tråden en tid sedan i sällskap av mera fina stenklipp- och gruvbilder om jag kommer ihåg rätt. Jag är faktiskt ganska nyfiken var är den tagen. Tror att Yonna skrev bara nåt i stil med "någonstans rund Bergslagsleden", och jag känner inte igen stället.

/Martin

Av:
    Yonna
    mb5 skrev:
    Toppen att det funkar för dig. Glad att jag kunde hjälpa att rädda den bästa tråden på Happyride. :-D
    Glad att du kom i tråden och är en del av den nu!

mb5 skrev:
    Nu vet jag inte om jag förstår rätt, men att klicka på bokmärken skulle spara inlägget hur den ser i ögonblicket (det är ingen aktivering av permanenta/periodiska"save" eller så). Faktisk kan du tänka det att du sparar detta, som händer när man klickar på "förhandsgranska". Så det behovs inte klicka på varje bild, bara den "sista", men med dålig nätet är det kanske bra att spara inlägget efter lyckad uppladdning av varje en bild.

Det är begränsning med bokmarklets. Skripten startas bara efter du klickar på bokmärket och "överlever" inte när webbläsaren navigerar till nästa sidan (det finns ett par trick rund detta, men har massa sina egna problem, speciellt på iPhone). Så varje sidan kan "påverkas" bara efter en klick på ett bokmärk. (Med userscripts -- greasemonkey osv. -- går det att ha ett script som startas automatiskt när du kommer på sidan, men inte med bookmarklets.)

Dock om du har någon idé för förbättring hur skulle bokmärken funka inom begränsningar ovan, tveka inte att säga. Jag kan isf försöka att implementera den.
    Förmodligen ska jag nästa veckan cykla några dagar (stenbrojakten har börjat) så då kan jag testa mb5-tricket. Ska försöka skicka huuuundratals bilder, jo du skulle ångra din spara-knapp :)

mb5 skrev:
    Sambal Oelek skrev:
    Jo den är fin. Den dök upp i gallen fatbiker tråden en tid sedan i sällskap av mera fina stenklipp- och gruvbilder om jag kommer ihåg rätt. Jag är faktiskt ganska nyfiken var är den tagen. Tror att Yonna skrev bara nåt i stil med "någonstans rund Bergslagsleden", och jag känner inte igen stället.
    Bilden tog jag i Jätteberget, som ligger i Fasaskogen och i närheten av Bergslagsleden. Finns bl.a 80 meter långa system av grottor och jättevackert orörd trollskog. Och många vildsvin (inte mina favoritgrannar mitt i natten).

Förresten, det var nån som hittade den här bilden och några liknande på min Flickr och här på Happy och frågade var det var, hur svårt det var att komma fram och om jag skulle visa/guida till platserna. De sökte nämligen ett vackert ställe för en film över en pojke och en varg (engelsk drama/äventyrfilm). Pojken var vilsen i skogen (och livet), han hittade en grotta och en varg tog hand om honom. Slutet av filmen vet jag inte, hoppas den slutar bra. Men iaf, jag hjälpte dem och filmen är kanske färdigt nu, ska mejla dem och fråga. Kul att det finns en film pga några fatbike-bilder :)

Har några bilder till från omgivningen.

31807495773_dea1c393c1_o.jpg

Tyckte det var lite läskigt att sova i tältet där. Hörde konstiga ljud i skogen, grottorna och runtom tältet men vågade inte kolla, rädd att det var troll eller hungriga vildsvin.

32497382611_b026e9b5a2_o.jpg

Svårt att ta bilder där, det är konstigt ljus och allt är grön. Och jag är bara en tryck-på-knappen-fotomänniska utan nån photoshop så bilderna har inte så lyckats.

32579296556_a9877e3d0d_o.jpg

Också svårt att cykla. Cykelpackningen låg i tältet på den här bilden så cykeln var lättare att bära/kasta, men har också varit där fullastat. Det var jobbigt ja :)

32619806045_a4056e6484_o.jpg

41923397312_326d587ef9_o.jpg

Var där också i vintern, ännu svårare att cykla, alltså, det gick inte alls :)

40160973530_65f991a247_o.jpg

Tältade och lagade mat bredvid en grotta, skulle tänka mig att det skulle sova några djur där inne, varm och trygg mitt i vintern.

41249541564_77656cc166_o.jpg

IntoTheWildBussen finns också i närheten (några km söderut)

41968043611_49ceb93459_o.jpg

Man kan sova inne (trygg mot vildsvin) men jag bor helst i mitt lilla tält, tror det är varmare när det är minus jävlakalt (skitsnack förstås, -20 är -20)

Och i hela området finns många gamla gruvor, så nu kommer förstås några gruvbilder till. Som jag kanske skickade tidigare, men har inte så bra minne vilka bilder det var och vill inte kolla i galen-tråden med sina >2500 inlägg. Svårt att ta bilder där så dem är inte heller så bra lyckats. Och det var jättehalkigt, jobbigt att gå utan hjälp av en fatrollator med tjocka Nate-däck.

P123.jpg

P125.jpg

P41100598.jpg

P51100614.jpg

P61100698.jpg

P81100745.jpg
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-05-16 09:41 av Yonna.

Av:
    Yonna
    katten skrev:
    Sådana där bilder finns då inte i min telefon.. så tack! Var är bilden med björnsäker plattform tagen?
    Fatmomakke, 12mil nordväst om Vilhelmina, när gränsen mot Norge och på vägen till Stekenjokk och fjällen. Byn består av kåtor, stugor, bodar och en liten kyrka, tror att de äldsta byggnaderna är från slutet 1700. Har cyklat där några gånger, mycket vackert. Har några bildr till:

IMG-4189.JPG

IMG_0711.jpg

Här med packraft och mycket grejer på en lång cykeltur (tror 6 veckor), det var inte lätt fullpackat i fjällen men det har lyckats, jag var ju där så får inte klaga :)

IMG_0713.jpg

IMG_0705.jpg

Många gamla stugor.

IMG_0698.jpg

IMG_0687.JPG

Av:
    Yonna
    Ooops, tänkte plötsligt att jag var mycket offtopic här. Det är ju en How-to-spara-inlägg-tråd och ingen Bomba-här-dina-bilder. Förlåt, det var ingen meningen, kan ta bort bilderna om det är bättre! Sorry Martin, ska inte hända igen, hoppas jag ;)

Av:
    mb5
    Yonna skrev:
    Bilden tog jag i Jätteberget, som ligger i Fasaskogen och i närheten av Bergslagsleden. Finns bl.a 80 meter långa system av grottor och jättevackert orörd trollskog.
    Tack! Jag tror jag var aldrig rund södra änden av Berglagslegen -- ett fel helt klart när jag ser bilderna. Men då är det bara att rätta till vid nån lämplig tillfälle. Tack för inspiration. :)

Yonna skrev:
    Ooops, tänkte plötsligt att jag var mycket offtopic här. Det är ju en How-to-spara-inlägg-tråd och ingen Bomba-här-dina-bilder. Förlåt, det var ingen meningen, kan ta bort bilderna om det är bättre! Sorry Martin, ska inte hända igen, hoppas jag ;)
    Men det står ju [OT] i rubriken, så offtopic är ontopic här ... eller hur? :-D Du behöver iaf inte ursäkta dig, åtminstone för min del. Nu vet jag varifrån är den bilden och det är ju bra. Och här nere finns fortfarande massa plats för ett programmeringssnack om någon vill ta det upp.

/Martin

Av:
    Yonna
    mb5 skrev:
    Men det står ju [OT] i rubriken, så offtopic är ontopic här ... eller hur? :-D Du behöver iaf inte ursäkta dig, åtminstone för min del. Nu vet jag varifrån är den bilden och det är ju bra. Och här nere finns fortfarande massa plats för ett programmeringssnack om någon vill ta det upp.

:)

Av:
    Örjan Lax
    Yonna skrev:
    mb5 skrev:

:)

Haha, håller med mb5!

Och dessutom, allt Yonna skriver är OnTopic! Oavsett tråd. 😍

Av:
    Rut-66
    +1

Började läsa från färskaste inlägget och scrollade uppåt och ser en massa bilder...
    ... min första tanke var Fatmomakke, å se på tusan ! 😃
    100 år sen jag var dit...

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in