• Re: The Mongrel - stålcommuter - Byggtråd!

Av:
    Snuten
    Brams skrev:
    lindengbg skrev:
    Blev cool! Men hur blir matchningen mot dig? Ser du ut som Mad Max när du Swishar till jobbet för å matcha utseendemässigt? ???
    Nädå, om jag matchar så är det en slump...

Tänker mera på tweed och vaxad mustasch när jag ser hojen.

-------------------------------------------------
    Internet är, liksom mountainbikes, en fluga.

Av:
    Brams
    Ang. Stem cap i mässing.
    Köpte denna billigt på Vincent's i Alingsås igår. Nu är den ju inte mässing men... Tänkte testa hur det kändes.
    Vad tycker ni? Bra eller anus?
    20190516_070547.jpg20190516_070717.jpg

Av:
    DarthVidar
    Jag tycker då att det ser fint ut!

Av:
    Brams
    ujja skrev:
    Vad sägs om en sidoväska i läder istället för pakethållare, meckigt med infästning kanske.

Hittade denna som jag tror funkar bra storleksmässigt och stilmässigt. Sen var den ju ganska billig också.
    Skulle isf kunna modda monteringen så man har den som en sidoväska ibak, med eller utan pakethållaren.

hade ju varit skönt om man kunde slippa, eller iaf minska ner på fästanordningen som verkar vara en stor plastklump bara.

Vad tror ni om det?

https://www.gusti-lader.se

Av:
    DarthVidar
    Brams skrev:
    ujja skrev:
    Vad sägs om en sidoväska i läder istället för pakethållare, meckigt med infästning kanske.

Hittade denna som jag tror funkar bra storleksmässigt och stilmässigt. Sen var den ju ganska billig också.
    Skulle isf kunna modda monteringen så man har den som en sidoväska ibak, med eller utan pakethållaren.

hade ju varit skönt om man kunde slippa, eller iaf minska ner på fästanordningen som verkar vara en stor plastklump bara.

Vad tror ni om det?

https://www.gusti-lader.se

Jag tror att den är som gjord för ditt bygge! Köp!

Av:
    Brams
    Sista delen på plats. En maskinskyltinspirerad aluminium skylt. Beställde från skyltdirect, stansade och böjde den själv.
    20190519_134311.jpg
    20190519_134337.jpg
    20190519_140117.jpg
    20190519_140125.jpg
    20190519_140310.jpg

Av:
    Brams
    Väska beställd!
    Får mecka om fästet så det funkar som sidoväska istället för på styret. Gärna försöka dölja så mycket av plasten som möjligt.
    Sen är frågan om man behöver ha pakethållaren kvar eller om man kanske kan fixa en bygel som den hänger i ist...
    2B26-26-54k-vorne-umhaengetasche-leder_600x600.jpg

Av:
    Brams
    20190529_191257.jpg
    Väskan kom idag.
    Måste säga att jag är ganska imponerad över kvalitén på den för de 400 kr som den kostade. Levererades i en skyddsväska med äkthetsintyg och skötselråd. Den verkar riktigt välgjord och lädret är mjukt och fint.20190529_211520.jpg
    Det enda märkliga var att jag la till 30kr för att få en inskription. Den hade de satt på insidan... ?

20190529_211428.jpg
    Jag meckade till en temporär lösning för att fästa den på sidan av bakhjulet av sånt jag hade liggandes. Blir nog en bättre variant av den senare. Sågade av fästet för styret och försökte minska ner på Plasten så mycket det gick samt målade den röda knappen svart för att få den lite mer diskret.

20190529_212832.jpg
    Jag skar sönder en Ikeaback, monterade loss infästningen på själva väskan. Satte dit plastskivan för att få bättre stabilitet vilket blev ganska bra.

20190529_211407.jpg20190529_211414.jpg
    Resultatet blev riktigt bra tycker jag.
    Det är inte jättesnyggt när väskan inte sitter på, men tror att det blir svårt att fixa det så mycket bättre.
    Funderar ju på om jag ska plocka bort pakethållaren. Får då lösa nån annan typ av bygel att fästa den och skärmen i. Kanske nått liknande det jag redan har i mässing.

Känner lite på det så får vi se hur det funkar innan jag börjar operera för mycket.

Vad tycker ni?

Av:
    Rut-66
    Läckert !

Editerade bort ett frågetecken, som jag misstänker kommit dit efter jobbet de gjorde på forumet häromda'n.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-30 16:51 av Rut-66.

Av:
    såkket
    Skittuff, men sadeln? Sätt tillbaka den skitsnygga brooksen istället, chromade fjädringen i den du har på i sista bilderna ser ju ut som ett missfoster och passar inte alls.
    Gillar stänkorna även om den var snyggare utan så är det svårt att få till det bättre om man behöver dem.
    Pakethållaren var riktigt schysst, speciellt utan stänkor.
    Väskan är också riktigt bra men hamnar lite långt fram och det ser trångt ut pakethållaren att se lite kort ut.
    Oavsett grym cykel och allt förutom sadeln är mer än godkänt och bara vad min OCD skulle vilja ändra för perfektion ser riktigt bra ut som det är och en vardagscykel helt i min smak.

Av:
    Bonzo
    Riktigt bra.
    Var köpte du väskan? Jag behöver en liknande till min NSU Quickly.

Av:
    storfiskarn
    Går foten fri när du trampar?
    Ser ut som att väskan skulle behöva sitta mycket längre bak för att det ska fungera?

Av:
    Brams
    såkket skrev:
    Skittuff, men sadeln? Sätt tillbaka den skitsnygga brooksen istället, chromade fjädringen i den du har på i sista bilderna ser ju ut som ett missfoster och passar inte alls.
    Gillar stänkorna även om den var snyggare utan så är det svårt att få till det bättre om man behöver dem.
    Pakethållaren var riktigt schysst, speciellt utan stänkor.
    Väskan är också riktigt bra men hamnar lite långt fram och det ser trångt ut pakethållaren att se lite kort ut.
    Oavsett grym cykel och allt förutom sadeln är mer än godkänt och bara vad min OCD skulle vilja ändra för perfektion ser riktigt bra ut som det är och en vardagscykel helt i min smak.
    Bra feedback. Jag uppskattar verkligen din uppriktighet och även om jag kanske inte skulle säga missfoster så förstår jag vad du menar och håller kanske med dig.
    Tanken om jag skulle behålla Brookssadeln har funnits tidigare och det fortfarande inte helt uteslutet att jag byter tillbaka.
    Det är just Kromet som jag stör mig på också.
    Det övriga du skriver håller jag också med om. Men skärmar mm måste jag ha för att den ska funka för mig till vardags.

Av:
    Brams
    Bonzo skrev:
    Riktigt bra.
    Gusti leder. Googla.

Av:
    Brams
    storfiskarn skrev:
    Ser ut som att väskan skulle behöva sitta mycket längre bak för att det ska fungera?
    Nja. Jag har skjutit bak fästet max. Ca 10cm till mot vad som är på bilderna. Det funkar nu, men skulle vilja ha bak den lite till för att få det bra.
    Det blir ett nytt fäste när jag bestämt Om jag ska behålla pakethållaren eller inte.

Av:
    storfiskarn
    Brams skrev:
    storfiskarn skrev:
    Nja. Jag har skjutit bak fästet max. Ca 10cm till mot vad som är på bilderna. Det funkar nu, men skulle vilja ha bak den lite till för att få det bra.
    Det blir ett nytt fäste när jag bestämt Om jag ska behålla pakethållaren eller inte.

Ok.
    Annars gillar jag utseendet med läderväskan, jäkla snyggt!

Av:
    mr bobcat
    jäkligt läcker hoj!
    men prova köp järnklorid att matta ner/mörka cromet på sadeln med (tror det kan va starkt nog).
    Sen tycker jag du svetsar en båge rakt bak och "runt" hjulet som du fäster väskan i då kan du få ner OCH bak denna läckra läder tingest, och om du kan tänka dig att låta den sitta på hojen så skruva fast den minskar stöldrisken ;)

Av:
    Brams
    mr bobcat skrev:
    jäkligt läcker hoj!
    men prova köp järnklorid att matta ner/mörka cromet på sadeln med (tror det kan va starkt nog).
    Sen tycker jag du svetsar en båge rakt bak och "runt" hjulet som du fäster väskan i då kan du få ner OCH bak denna läckra läder tingest, och om du kan tänka dig att låta den sitta på hojen så skruva fast den minskar stöldrisken ;)
    Järnklorid! Hmm. Kanske kan va nått. Måste jag borra upp nitarna å ta bort lädret då? Även om jag mattar ner cromet är jag inte helt hundra på denna sadeln.

Det är så jag tänkt med ställning om jag tar bort pakethållaren.

Väskan ska vara enkel att klicka av och på. Så man kan ta med den. ?

Av:
    Bonzo
    Brams skrev:
    Bonzo skrev:
    Riktigt bra.
    Gusti leder. Googla.

Tackar. Där fanns det en hel del till bra priser att välja på.

Av:
    såkket
    Tror att sadeln skulle kunna bli riktigt snygg om man modifierade bort den främre fjädern, ser ju ut att bara vara att skruva bort, sedan trycka ihop den fram borde ju inte heller vara något problem iom att den har fjädrarna bak, sen känns det som du gjort svårare saker med cykeln redan än att fila till någon form av passbit så man kan skruva ihop dem.

9A3FC2A5-D6E8-4CF9-BDCF-AB47CFB5392B.jpeg

Av:
    Rut-66
    Har du kollat om bruna lädret skulle passa Brooks-stommen ?
    Urborrade nitar borde gå att ersätta med Chicagoskruvar/skruvnitar.

Av:
    Brams
    Bonzo skrev:
    Brams skrev:
    Bonzo skrev:
    Riktigt bra.
    Gusti leder. Googla.

Tackar. Där fanns det en hel del till bra priser att välja på.

Ja, de har ganska mycket kul till cykeln. Och nu kan jag bekräfta att det var fantastisk kvalite per krona. Iaf på det jag köpte!

Av:
    Brams
    såkket skrev:
    Tror att sadeln skulle kunna bli riktigt snygg om man modifierade bort den främre fjädern, ser ju ut att bara vara att skruva bort, sedan trycka ihop den fram borde ju inte heller vara något problem iom att den har fjädrarna bak, sen känns det som du gjort svårare saker med cykeln redan än att fila till någon form av passbit så man kan skruva ihop dem.
    Säkert, men då kan jag lika gärna köra på Brookssadeln. Framfjädern var det som tilltalade mig med denna sadeln från början. =)

Av:
    Rut-66
    Bägge sadlarna är fina :)
    Jag får hem en svart Brooks B17 snart.

Av:
    Brams
    20190531_134847.jpg
    Efter att cyklat till jobbet idag så kan jag konstatera att:

1. Väskan bör sitta längre bak. Det funkar som det är nu. Men det blir bättre om den kommer bak 5cm till.
    2. Väskan är inte optimal för A4-format.
    3.väskan sitter stabilt och är tyst, även med ganska tung last.

Det blir nog att fundera på ett nytt fäste.

Av:
    Brams
    Nytt fäste fixat. Blev ju inte supersnyggt denna gång heller men... Väskan sitter stabilt och längre bak.
    20190610_073631.jpg
    20190610_073607.jpg

Jag testade lite olika lösningar utan pakethållaren först men insåg att det antingen kommer att bli fulare än med pakethållaren eller rangligt/instabilt. Bästa sättet skulle vara och svetsa en båge i rostfritt direkt i ramen. Och så får det kanske bli nångång i framtiden.

Jag insåg också att min ryggförstärkning i väskan inte är kraftig nog för att klara tyngden som blir. Med tiden så kommer väskan sacka och påfrestningarna kring fästet kommer att förstöra den. Kommer få göra en annan lösning på detta. Tror kanske en tunn plåt kan vara lösningen.
    20190610_073559.jpg

Är det kanske bättre då att skippa snabbfästet helt, sätta krokar fästa i ryggförstärkningen som man hänger i pakethållaren? Vad tror ni om det?

Av:
    zodah
    Vilket fantastiskt metall-snickeri du gör. Väldigt trevlig läsning och fin cykel.

-------------------------------------------------

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    velovin
    Brams skrev:

Är det kanske bättre då att skippa snabbfästet helt, sätta krokar fästa i ryggförstärkningen som man hänger i pakethållaren? Vad tror ni om det?

Krokar känns som den vettigaste lösningen. Fördelar tyngden mycket bättre, och går att få till diskret och kanske till och med snyggt med lite pill.

Av:
    Rut-66
    Hur går det med hojen ? ?
    Hur tycker du däcken är ?

Av:
    Brams
    Jorå, den går fint.
    Har den till jobbet nästan varje dag, en cykeltur mellan kålltorp och Holmen.

Förutom att jag tappade min fina sidoväska en gång i all hast (fick igen den av uppmärksam och trevlig kvinna) och en punktering så har det gått felfritt.

Däcken är riktigt goa måste jag säga. De rullar riktigt fint även på lite lägre däcktryck.

Patina har börjat utvecklas, är osäker på om jag ska låta det fortgå eller om jag ska slipa av den igen i vinter och behandla den med något som undviker rosten. Vad tycker ni?
    20190730_074741.jpg

Av:
    Rut-66
    Ska byta till G-one Allround nu till hösten, för det blir mest asfalt och kortare turer för mig då.
    Chansar på lättaste tunnaste 2.8", så får se hur många punkor jag får ?

Klockrent med patinan, om du frågar mig. 3 lager matt klarlack kanske ?

Av:
    Astraboy
    Riktigt schysst! Blir rätt sugen själv på en 29" commuter.

Av:
    Brams
    Rut-66 skrev:
    Klockrent med patinan, om du frågar mig. 3 lager matt klarlack kanske ?

Ja, det är väl det man får köra på. Funderar dock på att testa svängen med linolja innan... Men verkar som det blir kladdigt för en del. =)

Av:
    Brams
    Astraboy skrev:
    Riktigt schysst! Blir rätt sugen själv på en 29" commuter.

Tack!, Ja, kör på bara! I love it!

Av:
    MontyOnAcid
    Snyggt!
    På med rå linolja, och torka av efter den har fått dra några timmar. Stoppar rosten men behåller patinan.

Det enda som stör är den där sadelstolpen. Den passar inte in, tycker jag.

...och Brooks-sadeln var snyggare!

Av:
    Westman
    Läckert bygge! Behåll patinan tycker jag.

Kan du cykla med sadeln sådär uppåtvinklad utan att domna av?

Av:
    Westman
    Bra namn förresten. Tänker direkt på outback truckers, tror de säger Dirty bloody Mongrel typ hundra ggr per avsnitt. :)

Av:
    Brams
    MontyOnAcid skrev:
    Snyggt!
    På med rå linolja, och torka av efter den har fått dra några timmar. Stoppar rosten men behåller patinan.

Rå linolja? Efter vad jag läst på så ska det vara kokt för att undvika att den klibbar...
    Jag har faktiskt en flaska med rå linolja i gömmorna. Ska testa på gaffeln å se hur det blir.

Ja. Sadelstolpen är inte helt hundra. Håller med.
    Jag håller ögonen öppna efter en som har lite set back.

Av:
    Brams
    Westman skrev:
    Läckert bygge! Behåll patinan tycker jag.

Kan du cykla med sadeln sådär uppåtvinklad utan att domna av?
    Ja. Jag tror inte den är så vinklad. Är kanske bilden som ger den orättvisa?

Av:
    Brams
    Westman skrev:
    Bra namn förresten. Tänker direkt på outback truckers, tror de säger Dirty bloody Mongrel typ hundra ggr per avsnitt. :)
    Haha. Ja. Det är ju en Inbred-ram också, så tyckte Mongrel (blandras) passade ganska bra.
    Det är ju ett jävla ihopkok av olika delar å cyklar...

Av:
    kaj a
    Kokt linolja ska det vara i det här fallet (rå vid livsmedelsnära träslöjd). Kokt linolja får kortare torktid, ofta finns även tillsatser som kortar torktiden.

Av:
    MontyOnAcid
    Brams skrev:
    MontyOnAcid skrev:
    Snyggt!

Rå linolja? Efter vad jag läst på så ska det vara kokt för att undvika att den klibbar...
    Jag har faktiskt en flaska med rå linolja i gömmorna. Ska testa på gaffeln å se hur det blir.

Ja. Sadelstolpen är inte helt hundra. Håller med.
    Jag håller ögonen öppna efter en som har lite set back.
    Den råa linoljan torkar också, bara långsammare, vilket är bra i detta fall som rostskydd.
    Linoljan ska tränga in i rosten, inte ligga kvar på ytan som en färg, därav avtorkningen.
    http://rostdoktorn.se

Av:
    Brams
    Det har börjat klia lite i fingrarna...
    Jag har börjat att fundera lite kring ett vinterprojekt som jag tänkte bolla med er här för att se om det finns några tankar som jag kan få ta del av.

The Mongrelina!
    Jag gillade verkligen att bygga min cykel, och den är helt fantastisk att pendla med. Så jag tänker, varför inte bygga en till, lite i samma tema men med mer feminina drag till min sambo.
    Kraven är typ desamma som till min. Det måste vara ett tajt bygge som funkar i vardagen. Bekväm sittposition, skärmar, cykelkorg el. liknande och 5-10 växlar är ett måste. Jag vill också att den har lite fetare däck för komfort. Budget är ganska låg, kanske kring 5k.
    Annars är det fritt fram för det mesta...
    Jag har redan lite tankar om hur det ska se ut, och det blir en egen byggtråd för denna om det kommer till skott. Men innan jag delger för mycket så vill jag gärna höra om ni har några kul ideer.

Vad ska man sikta på för ram? Hjulstorlek? Detaljer som får den att se lite feminimare retro ut?

Av:
    Brams
    Ny cykel införskaffad.
    Samma ram som innan, On One Inbred, fast nu en XL.
    Första tanken är att strippa denna ramen, klarlacka och byta ut den som jag redan har. Tror det blir bättre med en XL-ram faktiskt.

Sen får det nog bli ett projekt av det som är över.
    Det blir antingen, som jag skrev ovan en hoj till sambon, men då hon inte verkar överlycklig av den tanken så tror jag kanske att jag ska bygga en till till mig.
    Kanske en vinterpendlare? Behålla framdämparen, köra grova däck, kanske dubb till och med och dubbla, gula framlyktor med nät framför? Mycket rost och blandat återvunnet material.
    Lite Rat rod / Mad max.
    74392127_1559385507571270_4065759627445272576_n.jpg

Av:
    Rut-66
    Kul att se en modell där XL fortfarande är snygg. 🙂

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ