• Re: The Mongrel - stålcommuter - Byggtråd!

Av:
    Willie
    Kul att bygget fortsätter! Ser fram emot mer updateringar!

Tycker mad max vinterpendlaren låter som en ypperlig idé!

Instagram: wilhelmlidstrom

Av:
    skjivert
    Snyggt byggt!
    Brukar se dig på min tur till jobbet. Hojen gör sig riktigt bra i verkligheten också!
    Coolt bygge med mycket attityd.

Av:
    Brams
    Rut-66 skrev:
    Kul att se en modell där XL fortfarande är snygg. 🙂
    Eller hur?
    Det är nog 29-tummarna som gör det mesta. 27,5 eller 26or ser ju för löjligt ut ibland!

Av:
    Brams
    skjivert skrev:
    Snyggt byggt!
    Brukar se dig på min tur till jobbet. Hojen gör sig riktigt bra i verkligheten också!
    Coolt bygge med mycket attityd.
    Tack!

Är du möjligtvis mannen på den fina cykeln å med den prydliga mustaschen som jag brukar möta vid Härlanda typ? 😁

Av:
    Brams
    Så, grovjobbet med att strippa ramen är nu gjort.
    Tog ca en timma att få bort 98% med en rondell på vinkelslipen.
    Nu är det de sista 2% kvar... Kommer förmodligen ta 10h.😂

Skönt att vara igång iaf.
    20191103_134053.jpg
    20191103_122902.jpg
    20191103_131810.jpg
    20191103_131804.jpg

Av:
    Reivennob
    Detta är helt klart min favoritbyggtråd!

Av:
    Brams
    Reivennob skrev:
    Detta är helt klart min favoritbyggtråd!
    😍

Av:
    Brams
    Jag går å grunnar lite på jag ska göra med gaffeln.
    Har bestämt att jag ska behålla den dämpade gaffeln men vad ska jag ha för look på den?

Dekalerna åker ju av, men ska jag strippa den från lack å köra den i rå aluminium? Eller behålla den mattsvart bara? Eller klä den i folie med rostpatina? Eller lacka den i nån helt galen färg? Eller klä den i säckväv, eller läder, eller jeans, eller....

Ja, finns det några kreativa förslag här?

Av:
    Brams
    Nu har jag lärt mig hur man ska göra med biltemas färgborttagningsklegg.
    Pensla på, plasta å glöm bort det över helgen.
    Lossnade fint med stålborste efter 3 dagars "jäsning"!
    Jag smeta rören för kabeldragningen fulla med medlet igen för att se om jag kan få bort färgen inuti med en liten flaskborste.
    20191112_205153.jpg

Spontanköpte ett par handtag på tradera som jag tror kommer funka till detta bygget.
    Screenshot_20191112-223922_Tradera.jpg

Var även inne på Vincent's i Alingsås idag då jag hade vägarna förbi. Fyndade en cykelkorg som kanske kan funka?!
    Funderar på att kapa ner sargen så den blir lägre...
    Fram eller bak? Eller inte alls?
    Får testa senare. Den kostade inte många kronor så det är inte hela världen om den inte kommer till användning.
    20191112_211419.jpg

Av:
    Reivennob
    Korg är alltid bra! Jag har en korg från en gammalt frys, ser nästan ut som en Wald om man kisar. Fram eller bak beror nog på hur cykeln känns. Jag har lite "snabb" styrning och den dämpas på ett bekvämt sätt med packning i korgen. Det tråkiga är att jag inte kan öva på bakhjulscykling när jag pendlar med datorn och matlådan där fram. Pros and cons...

Av:
    Brams
    Reivennob skrev:
    Korg är alltid bra! Jag har en korg från en gammalt frys, ser nästan ut som en Wald om man kisar. Fram eller bak beror nog på hur cykeln känns. Jag har lite "snabb" styrning och den dämpas på ett bekvämt sätt med packning i korgen. Det tråkiga är att jag inte kan öva på bakhjulscykling när jag pendlar med datorn och matlådan där fram. Pros and cons...

Wald?

Jag är skeptisk till korg på detta bygget faktiskt. Men, den var som sagt billig så köptarmen kunde inte låta bli.

Av:
    Brams
    Den här kan ju faen inte vara blå iaf!
    20191113_212206.jpg

Av:
    Brams
    Nu är den inte blå längre 😁
    Kaustiksoda och vatten tar bort eloxeringen, men det vet ni väl redan?
    Iaf ett väldigt smidigt sätt.
    Någon som vet vad det bildas för gaser när man gör detta? Känns rejält stickig i halsen... 🤔
    20191115_211137.jpg

Av:
    Brams
    All färg är borta från ramen nu. Jag funderar på om jag ska sandpappra den eller om jag ska lämna den som den är.
    Jag gillar ändå det ruffiga intrycket som är nu. Tror också det kan bli snyggt när den börjar rosta.

Vad tycker ni?
    20191115_210610.jpg
    20191115_210615.jpg
    20191115_210629.jpg
    20191115_210639.jpg

Av:
    marr
    Kemist leker man utomhus..

Av:
    Brams
    marr skrev:
    Kemist leker man utomhus..

Väldigt sant!.
    Denna gången var det en så pass liten pryl som skulle i ett väldigt litet bad...
    Och det spöregnade utanför. =)

Av:
    42Hz
    Varför vänta på rosten? ;)

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Brams
    42Hz skrev:
    Varför vänta på rosten? ;)
    Nah!, jag tänkte nog att jag skulle spraya på med saltvatten. Men det där ser ju sjukt effektvit ut.
    Videon väckte lite ideer hos mig att kanske lämna bitar av ramen o-rostig. Kanske en logga? hmm...

Av:
    Brams
    Jag tänker kanske nått åt detta hållet... Fast med rost ist för färg.
    Screenshot_20190328-120358_Instagram.jpg

Av:
    42Hz
    Do it! :)

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Brams
    Skärmar!

Skärmar var med råge det knepigaste till den förra hojen jag byggde.
    Jag funderade därför om jag skulle köpa färdiga skärmar, typ Orange velo eller liknande.
    Men eftersom jag hade 3 skärmar över liggandes från förra bygget så tänkte jag att jag skulle göra ett försök.
    20191117_113326.jpg
    Det var 3 likadana, ganska fina, men väl smala skärmar.

Jag tänkte att jag skulle testa att bredda dem. 3 smala skärmar skulle bli 2 bredare...
    Jag började med att kapa 2 skärmar på längden med en sticksåg.
    20191117_113805.jpg

Den sista skärmen skär jag bort sidorna på och försöker platta till utan att buckla den för mycket.
    Sen delar jag biten som är kvar på hälften, på längden.
    20191117_121149.jpg

Jag borrade hål med jämna 10cm mellanrum längst med båda långsidorna på det som skulle bli mittenbiten.
    Sen gjorde jag hål för hål i ena sidobiten och poppnitade fast dem undan för undan. När första sidan var klar gjorde jag andra...
    Lite klurigt att styra hålen så att den höll formen, men det gick tillslut.
    20191117_133415.jpg
    Efter detta så satte jag ytterligare en nit till mellan. Så slutligen blev det 5cm mellan varje nit, och dubbla rader...
    Jag knackade lite på baksidan med hammare för att platta till dem.
    20191117_133421.jpg
    Jag kapade av en bit på framskärmen som bar för lång, jag skarvade på biten bakskärmen för att få den längre ist. Det blev perfa!
    20191117_133444.jpg

Jag har inte monterat dem än, ska se om jag kan göra det i helgen kanske.
    Fler bilder kommer då...

I det stora hela så blev det nog jävla bra faktiskt. Jag tycker det blev rätt fräck look med popniten, och även om det inte är den lättaste lösningen så blev de satans stabila. 😁

Av:
    Brams
    Då jag gärna vill ha mitt Surly Sunrise-styre på nya bygget så får "Orginalmongot" kompromissa...
    Jag har ett Surly Open bar som jag sparat för jag tycker det är rätt cool att ha som mustaschstyre som jag testade till jobbet idag. Dock rättvänt.
    Osäker på om jag gillar det. Det andra är helt klart fräckare. Men det kanske inte är så dumt att gubba till denna hojen lite när jag nu bygger en ny, lite fränare hoj...
    Bytte även tillbaka till kinasadeln då Brooks - sadeln ska på den nya.
    Tycker den funkar, men skulle behöva en annan sadelstolpe till den. Helst en som är böjd bakåt!? Sett det på bild nånstans men aldrig irl.

Vad tycker ni?
    20191121_075812.jpg
    20191121_075752.jpg
    20191121_075803.jpg

Av:
    velovin
    Gedigen och (förmodar jag) tidskrävande insats med skärmarna, blev snyggt.

Angående "böjd" sadelstolpe kanske det är Thomsons lösning på setback du tänker på?

https://www.bike24.com

Av:
    Brams
    velovin skrev:
    Gedigen och (förmodar jag) tidskrävande insats med skärmarna, blev snyggt.

Angående "böjd" sadelstolpe kanske det är Thomsons lösning på setback du tänker på?

https://www.bike24.com

Nja, inte riktigt, jag vill minnas att den jag sett nästan är 90 grader.... inte riktigt men mer än denna iaf.
    MEN, denna kan absolut fungera. Men, med det priset så är den way over my budget för detta bygget.
    Det får antingen bli en beggad, eller så gör jag en själv. Värma å böja!, hur svårt ska det vara =)

Av:
    Brams
    Jag har alltid velat lära mig att svetsa...
    Det råkar vara så att det står en pinnsvets i garaget i huset vi har på Tjörn (lååång historia, en annan gång kanske.) så, jag tänkte lite - Hur svårt kan det va?...
    Efter lite pyssel, några googlingar och ett par misslyckanden så fick jag iaf ihop en pakethållare...
    Det är pinsamt fula svetsfogar, men jag tänker att det går att slipa ner dem lite, och att det ändå håller stilen...

Kan hända att jag gör om detta, kan ju inte bli sämre iaf. 😂
    20191117_223657.jpg
    20191117_223719.jpg
    20191117_223726.jpg

Av:
    Brams
    NAMN!

Det är dags att namnge detta projektet. Jag kan inte gå vidare med ramen innan jag rostat till den, och jag kan inte göra det innan jag maskat loggan, och jag kan inte göra loggan innan jag har ett namn...

Så, hjälp mig med detta?

Jag tänkte lite i Yeti-snömonster-missfoster-ihopplock....

Hittade "Cungrel, som tydligen är en blandning av en Cunt å en Mongrel 😊😂
    Hade ju varit passande om jag byggde en hoj åt sambon men så är inte fallet.

" Soapdodger" är det som ligger närmast att det blir just nu..

Tar gärna förslag.

Av:
    Peth
    Mudflapper

Av:
    CX Grand Prix
    El Coyolobo

Fredric, cyklar makligt på en Bird Aeris 145.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-24 19:08 av CX Grand Prix.

Av:
    Brams
    😁😂💪

I like it. Keep them coming!

Av:
    Frenisse
    T-Rust, Recycle, feo2,

Av:
    Brams
    Frenisse skrev:
    T-Rust, Recycle, feo2,
    Haha, bra jobbat!. =)

T-Rust... Me likeee. =)

Av:
    Milistern
    Aluminium i Natriumhydroxid blir till vätgas. Det som sticker i halsen är förmodligen små mängder natriumhydroxid som följer med gasen. När vätgasen sedan blandas med syret i luften bildas knallgas. En liten bricka ger nog inga större mängder, men det finns väl anledning att vara lite försiktig både för att spara halsen och huset.
    Hindenburg_burning.jpg

Av:
    Brams
    Milistern skrev:
    Aluminium i Natriumhydroxid blir till vätgas. Det som sticker i halsen är förmodligen små mängder natriumhydroxid som följer med gasen. När vätgasen sedan blandas med syret i luften bildas knallgas. En liten bricka ger nog inga större mängder, men det finns väl anledning att vara lite försiktig både för att spara halsen och huset.
    Ahh. Tack för info. Man ska helt enkelt leka ute med de grejerna.
    När vi ändå har en kemist på tråden, vet du vart man kan köpa Väteperoxid?

Av:
    Milistern
    3 - 12% finns lite varstans på apotek och färghandlare / byggvaruhus. Eller om det kanske är 17% som är högsta koncentrationen. Minns inte riktigt. Och kemist skulle jag verkligheten inte våga kalla mig...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-26 11:38 av Milistern.

Av:
    Brams
    Milistern skrev:
    3 - 12% finns lite varstans på apotek och färghandlare / byggvaruhus. Eller om det kanske är 17% som är högsta koncentrationen. Minns inte riktigt. Och kemist skulle jag verkligheten inte våga kalla mig...

Jo, jag googlade mig till det... 12% verkar vara det man kan köpa utan tillstånd etc.
    Frågan är om det räcker för att göra rostblandningen som han har i inlägget ovan?... 🤔

Av:
    Rut-66
    Han verkar använda en lösning för utvärtes bruk, tvätta småsår och liknande, så 3% lösning.
    Re-Fresh i Göteborg sålde förr en 19%, men nu verkar de bara ha just 3%
    Premium Urval har 35%, men då snackar vi stora dunkar och de är mest riktade mot företag även om privatpersoner får beställa.

Av:
    Brams
    Rut-66 skrev:
    Han verkar använda en lösning för utvärtes bruk, tvätta småsår och liknande, så 3% lösning.
    Re-Fresh i Göteborg sålde förr en 19%, men nu verkar de bara ha just 3%
    Premium Urval har 35%, men då snackar vi stora dunkar och de är mest riktade mot företag även om privatpersoner får beställa.

Ah. Nice. Då kan jag ju handla på apoteket bara.

Ska bara bestämma mig för ett namn, göra en logga, beställa dekaler... Sen spraya å vänta på att det rostar.

Av:
    Milistern
    Jag har testat det där rostreceptet med vanlig väteperoxid från färghandeln och det bet bra. Men jag var inte ute efter ett jämt resultat, och hade mycket sämre stål. Såhär blev det.
    CHR_Guimaraes_H8A8178-1.jpg

Av:
    Milistern
    Annars har jag funderat på om man skulle fuskblånera en ram. Blir kanske lite udda runt lödningar, men kanske också blir toppen.
    En sån här flaska är ganska dryg och kanske skulle räcka till en ram.

https://rmjakt.se

Av:
    Brams
    Milistern skrev:

Blånering!, man lär sig nått nytt varje dag =)
    Helt klart stiligt, men jag tror jag tror inte det är rätt till denna hojen.

Angående resultatet på din parabolantenn så jag inte heller ute efter nått jämnt resultat.
    Och jag tror kanske att det biter ännu bättre på min ram som är helt stålren... Eller?

Av:
    kaj a
    Tjena
    Blånering vore kul att testa nångång, men för dig är kanske brunering är bättre? Här är ett dyrt alternativ, det första i min googling: https://www.restom.se

Av:
    Brams
    kaj a skrev:
    Tjena
    Blånering vore kul att testa nångång, men för dig är kanske brunering är bättre? Här är ett dyrt alternativ, det första i min googling: https://www.restom.se

Ja, kan nog bli skitsnyggt!
    Men, jag har nog typ bestämt mig för namnet T-rust som Frenisse föreslog... Så får nog hålla mig till rosten denna gång!
    Men kanske till nästa bygge?

Av:
    Brams
    Var på Cykelköket I måndags å hittade en kassettsköld (?) till bygget.
    Hade önskat en ännu större egentligen, men denna får duga så länge iaf.
    Nån som vet vart man köpa en sån?
    20191118_203024.jpg
    20191118_205643.jpg
    20191118_205824.jpg

Av:
    Rut-66
    Ser fram emot fortsättningen! 🙂

Av:
    Brams
    Jag hade nog bestämt mig för att köra dubbla lampor på denna cykeln.
    Problemet är att det är ganska svårt att hitta 2 likadana lampor, som är retro och som är lite mindre.
    Jag köpte en Bosch på tradera, för att jag vet att den är ganska vanlig och för att jag såg att det fanns flera liknande på auktioner som slutar längre fram....

Men, sen köpte jag även en annan lampa som är lite bulkigare, jävligt snygg. Men denna funkar bara att ha som ensam lampa.

Jag testade lite och insåg att det nog kommer att bli för stort med dubbla lampor av boschvarianten och att det ändå ser rätt ballt ut med den större lampan fram på skärmen.
    Vad tycker ni?
    20191129_211936.jpg
    20191129_212127.jpg

Om jag ska köra dubbla lampor så borde jag nog bara köra på moderna LEDs i aluhus, typ köpa två billiga på jula etc och sen sätta ett galler framför.
    Men.... 🤔
    Jag vet inte riktigt.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in