• Strl på Vitus Sentier 29VR

Av:
    Paris
    Hej!
    Jag har bestämt mig för o köpa en Vitus sentier 29VR direkt när dem kommer in på CRC.
    Men min fråga är storleken på den då mina mått är 180cm lång 84 innerbensmått, från axel till fingerspetsarna 70cm .Försökt o läsa mig till i alla trådar som finns men inte riktigt fått svar. Verkar finnas duktiga här som kan längder på sitsen och sten mm som en halv rookie som mig inte begriper sig på.
  • Re: Strl på Vitus Sentier 29VR

Av:
    Paris
    8932975E-27F2-4B3B-B252-54131E395097.png

Av:
    Sixten Fors
    XL blir onödigt stort så välj Large. Klart!

Av:
    Paris
    Tack för det snabba svaret👍

Av:
    hedslice
    Instämmer. Jag har en XL och är 188 cm. Den är precis lagom för mig. L kommer att bli perfekt för dig skulle jag tro.

Av:
    Paris
    Är du nöjd med den för övrigt hedslice eller? Perfekt o fråga nån som faktiskt äger en👍 Läste här nånstans att den upplevs som mindre i strl? Därför jag blev lite osäker så det inte blir för litet bara..

Av:
    hedslice
    Jag har en Nucleus, inte Sentier. Men jag antar att det är samma geometri på de båda. Har mest bara kört på asfalt med den än. Väntar på att stigarna ska torka upp här i norr, men helhetsintrycket hittills är bra. Har också hört att den upplevs liten i storlek. Svårt att säga. Min XL passar bra för mig, men jag har ganska långa ben och armar. Kort överkropp.

Av:
    Sixten Fors
    Sentier har rätt omodernt långa sadelrör i förhållande till reach, så det blir inte så bra med XL om man är 180 cm.
    Sentier Large: Sadelrör 483 mm, Reach 446 mm
    Sentier XL: Sadelrör 520 mm, Reach 468 mm

Jämför med en modernare cykel som Radon Cragger https://www.radon-bikes.de i stl Large: Sadelrör 461 mm, Reach 464 mm

Räkna med att du behöver reach + styrstam = 510 mm ungefär. Det blir då:
    Sentier L med 65 mm stam
    Sentier XL med 40 mm stam
    Cragger L med 45 mm stam

Av:
    dogday
    Paris skrev:
    Är du nöjd med den för övrigt hedslice eller? Perfekt o fråga nån som faktiskt äger en👍 Läste här nånstans att den upplevs som mindre i strl? Därför jag blev lite osäker så det inte blir för litet bara..

Jag har litat på Sixtens omdöme 2 gånger senaste månaden och blivit nöjd och glad båda gångerna. Har PM:at med en annan användare som också trivs bra med Sixtens storlekstips. Om du inte har några särskilt uppseendeväckande kroppsavvikelser: Ta't lugnt, ta en Toy (och en Sentier i large).

Av:
    HK-47
    Jag är 189 cm och har 89 cm innerbensmått. Jag hade en Sentier i XL (den blev tyvärr snodd). Den passade bra för mig, men sadelröret var på gränsen till för långt. Så jag håller med föregående talare att du bör ha en Large.

Av:
    Paris
    Tack för era inlägg! Då är beslut taget och Large får det bli.
    Nu är det bara vänta tills den är ”back in stock”
    Då får jag bli en i mängden då som litar på Sixtens ord.
    Får se om det blir en Toy eller panik cigg när cykeln kommer😁

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in