• Kortare styrstam

Av:
    Lonaly
    Hej, vill byta till kortare styrstam på min Liv Lust Advanced strl S. Är lite för lång reach med den 80 mm som sitter på nu.
    Kommer det göra stor skillnad om jag byter till en 50 mm (lite större utbud) eller bör jag byta till en 35 mm. Blir en 35 mm för vingligt? Har hört att det är nice med typ riktigt kort styrstam. What to do?
  • Re: Kortare styrstam

Av:
    Spacekitty
    Prova. Det är bara du som vet hur du vill sitta på din cykel.

=^.^=

Av:
    Lonaly
    Spacekitty skrev:

Jo naturligtvis, men tänkte köpa på nätet och blir lite dyrt att köpa både och.

Av:
    Berk
    Om reach är lite för lång måste du köpa 50 mm. 45 mm mindre är ett stort steg.

Av:
    wukkaN
    Lonaly skrev:
    Spacekitty skrev:

Du kan prova dig fram med lite billigare stammar. Det som brukar tipsas om är Brand-X, under 150kr på wiggle och finns i 40, 50 eller 60:) https://www.wiggle.se

Om 40 mm känns nästan precis superbra så kan du ju alltid hålla utkik efter en beggad 35mm, dyker upp på KoS lite dåådå.

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-14 22:48 av wukkaN.

Av:
    Lonaly
    wukkaN skrev:
    Lonaly skrev:
    Spacekitty skrev:

Du kan prova dig fram med lite billigare stammar. Det som brukar tipsas om är Brand-X, under 150kr på wiggle och finns i 40, 50 eller 60:) https://www.wiggle.se

Om 40 mm känns nästan precis superbra så kan du ju alltid hålla utkik efter en beggad 35mm, dyker upp på KoS lite dåådå.

Tack! Ska kolla upp det :)

Av:
    Sixten Fors
    Lonaly skrev:
    Hej, vill byta till kortare styrstam på min Liv Lust Advanced strl S. Är lite för lång reach med den 80 mm som sitter på nu.
    Kommer det göra stor skillnad om jag byter till en 50 mm (lite större utbud) eller bör jag byta till en 35 mm. Blir en 35 mm för vingligt? Har hört att det är nice med typ riktigt kort styrstam. What to do?
    Kortare stam är modernt, men det förutsätter att cykelramen är tillräckligt lång (reach-måttet) för att din sittposition avs. avstånd till styret (reach + stam) på cykeln skall bli vettig. Att ha styret i knät blir inte bra. Hur lång är du? Årsmodell på cykeln?
    LivLustAdv.png

Av:
    NickPick
    Lonaly skrev:
    wukkaN skrev:
    Lonaly skrev:
    Spacekitty skrev:

Tack! Ska kolla upp det :)
    Du kan ju alltid gå till en lokal cykelbutik som kanske rentav låter dig prova några storlekar. Brukar kosta några hundralappar för en simpel stam.

Av:
    Lonaly
    Sixten Fors skrev:
    Lonaly skrev:
    Kortare stam är modernt, men det förutsätter att cykelramen är tillräckligt lång (reach-måttet) för att din sittposition avs. avstånd till styret (reach + stam) på cykeln skall bli vettig. Att ha styret i knät blir inte bra. Hur lång är du? Årsmodell på cykeln?

Jag är 160, årsmodell 2016. Finns ingen risk att mina knän slår i på långa vägar.

Av:
    Sixten Fors
    Lonaly skrev:
    Jag är 160, årsmodell 2016. Finns ingen risk att mina knän slår i på långa vägar.
    Du ser tabellen ovan.
    75-80 mm stam är normalt för din kroppslängd på den storlek av cykel.
    Går du ner till 40 mm stam har du en cykel som normalt passar 143,5 cm cyklist.

Av:
    Sixten Fors
    Lonaly skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Att ha styret i knät blir inte bra.
    Finns ingen risk att mina knän slår i på långa vägar.
    Att ha något/någon i knät är inte samma sak som att slå knän i något. Båda kan dock vara lika traumatiskt.
    lap.png

Av:
    Nickel80
    Glöm inte att testa med att skjuta fram sadeln också så blir kanske sittställningen lite bättre

Av:
    Lonaly
    Nickel80 skrev:
    Glöm inte att testa med att skjuta fram sadeln också så blir kanske sittställningen lite bättre

Den är framskjuten så gott det går. Tack för tips ändå.
    Nu är 45mm stam beställd till min Specialized, så ska testa den på Liv lusten och se om det blir en bra längd.

Av:
    Spacekitty
    Det kan bli lite såhär.

il_1588xN.763093622_3bgx.jpg

=^.^=

Av:
    Lonaly
    Spacekitty skrev:
    Det kan bli lite såhär.

Nja alltså, har nu maxat sadeln så långt fram det går och det är ändå så att det känns långt till styret. Med en kortare stam så kan jag ju ha sadeln i ”normalt” läge. Är inte optimalt att ha sadeln för långt fram heller.

Av:
    Salabaladala
    Lonaly skrev:
    Spacekitty skrev:
    Det kan bli lite såhär.

Nja alltså, har nu maxat sadeln så långt fram det går och det är ändå så att det känns långt till styret. Med en kortare stam så kan jag ju ha sadeln i ”normalt” läge. Är inte optimalt att ha sadeln för långt fram heller.

Definitivt inte optimalt. Själv får jag ont i knäna om jag ligger en centimeter för långt fram eller för långt bak, men sen så nöter jag ju främst landsväg timme efter timme.

edit: Eller +- 2 cm skulle jag säga nu när jag tänker efter lite.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-16 01:18 av Salabaladala.

Av:
    Snuten
    Du kan ju alltid vända styrstammen så den pekar bakåt istället. Såg en cykel så sent som igål där man gjort det. Måste bli väldigt kvickstyrt...

-------------------------------------------------
    Internet är, liksom mountainbikes, en fluga.

Av:
    jofahjalm
    Snuten skrev:
    Du kan ju alltid vända styrstammen så den pekar bakåt istället. Såg en cykel så sent som igål där man gjort det. Måste bli väldigt kvickstyrt...

Haha. Eller så spelar inte ingen roll åt vilket håll den pekar...

Av:
    Lonaly
    Salabaladala skrev:
    Lonaly skrev:
    Spacekitty skrev:
    Det kan bli lite såhär.

Definitivt inte optimalt. Själv får jag ont i knäna om jag ligger en centimeter för långt fram eller för långt bak, men sen så nöter jag ju främst landsväg timme efter timme.

edit: Eller +- 2 cm skulle jag säga nu när jag tänker efter lite.

Jag får testa helt enkelt och lära mig av misstaget om så är fallet 😆

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ