• Mtb i isaberg till sommaren.

Av:
    Anton_95
    Till sommaren kommer man röra sig utåt för att cykla på lite schyssta ställen, isaberg är en av destinationerna som är bestämda.

Nån som har tips på vilka leder som är ett måste när man är där.
    Såg även att vissa delar och leder är avstängda på grund av rodelbanan som byggs.
    Ragnarrök, Gräddhyllan och Slash är dem tre lederna som bland annat är stängda.

Dem lederna som jag uppskattar mest är dem med stigar som inte är så brötiga med massa höga rötter, utan det ska vara bra flow, gillar cykla nedför och gillar gupp och stup, har inga problem med att cykla uppför så länge de inte är 90 grader.

Som referens, så är jag helt såld på den blå slingan i Hallby utanför Jönköping, samt den svarta slingan var riktigt rolig.
  • Re: Mtb i isaberg till sommaren.

Av:
    Alex Supertramp
    Jag är också sugen på Isaberg. Men kör man helt fritt och får således trampa uppåt det man vill rulla nerför, eller kör dom liftarna så att man kan köra renodlad DH också?

Av:
    Raggamuffin
    Alex Supertramp skrev:
    Jag är också sugen på Isaberg. Men kör man helt fritt och får således trampa uppåt det man vill rulla nerför, eller kör dom liftarna så att man kan köra renodlad DH också?

Det är trampa upp som gäller.

// Muffin

Av:
    Luthman Photography
    Ragnarrök gör nog inget att den var stängd. Jag körde den i somras och det var väl inte riktigt vad jag hade väntat mig. FLowig och snabb i början och sen brant och lös som fasen mot mitten/slutet.

Av:
    Jimel
    Luthman Photography skrev:
    Ragnarrök gör nog inget att den var stängd. Jag körde den i somras och det var väl inte riktigt vad jag hade väntat mig. FLowig och snabb i början och sen brant och lös som fasen mot mitten/slutet.

Ja jag körde den för något år sedan och det är ju ingen led dom har i systemet så inget underhåll, ganska kul dock.

Av:
    NLC
    Kolla in https://www.trailforks.com för bättre beskrivning av lederna.

Nu gillar nog du och jag lite olika typ av MTB men på det du beskriver gissar jag att du skulle uppskatta avslutande delen av XC-trail, Heartbeat och Altitude 310.

Själv gillade jag Hilly Billy, Shiny Roots, SM XC banan, Blåa (med den svårare inledningen) och (hela) XC-trail. Men så lever jag väl lite mer på kondition än teknik.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    mtb565
    Alex Supertramp skrev:

Liften har tidigare varit öppen max 1 gång per år, dock ska det nog bli ändring på det framöver, vet inte om det gäller i sommar redan, Det byggs en ny grävd flow led nedför berget iår med :)

Av:
    Alex Supertramp
    mtb565 skrev:
    Alex Supertramp skrev:

Liften har tidigare varit öppen max 1 gång per år, dock ska det nog bli ändring på det framöver, vet inte om det gäller i sommar redan, Det byggs en ny grävd flow led nedför berget iår med :)

Ok, för det måste ju vara en timmes trampande från dalen upp till toppen av berget. Typ som om det skulle vara liftlöst i Vallåsen som ändå bara är lilla Hallandsåsen.

Av:
    Raggamuffin
    Fick svar att det inte blir lift i år när jag ställde frågan.

Det var prat om lördagen på ess men jag är tvek på den. Kräver ändå nån komplettering av stolarna.

Inte för att Vallåsen behöver konkurrens men klart varit roligt med en park till i söder. Frågan är väl om det finns marknad för två så nära.

// Muffin

Av:
    Jon
    Alex Supertramp skrev:

Ok, för det måste ju vara en timmes trampande från dalen upp till toppen av berget. Typ som om det skulle vara liftlöst i Vallåsen som ändå bara är lilla Hallandsåsen.

En TIMME? Då går det bra långsamt uppför.
    Skiljer faktiskt bara 5 meter i fallhöjd mellan Vallåsen (145 m) och Isaberg (150 m) (skidbackarna)

Hälsningar
    Stolt Hallandsåsbo

Av:
    Jimel
    Dom har ju en slinga för att cykla upp, kan inte tänka mig att det tar mer än 15 minuter? Var väl en del av XC banan?

Av:
    mtb565
    Raggamuffin skrev:

Det var prat om lördagen på ess men jag är tvek på den. Kräver ändå nån komplettering av stolarna.

Inte för att Vallåsen behöver konkurrens men klart varit roligt med en park till i söder. Frågan är väl om det finns marknad för två så nära.

För oss som kommer från Jönköpings hållet vore det välkommet med en park lite närmare 😁

Av:
    Raggamuffin
    mtb565 skrev:
    Raggamuffin skrev:

För oss som kommer från Jönköpings hållet vore det välkommet med en park lite närmare 😁

Givet, men det är ändå ett lyxproblem att ha 2 timmar till parken som jag har.
    Faran är att de båda inte får ihop det istället.

// Muffin

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ