• hjulbygget

    Av:
    Rune_t
    Hej med er

    Jag skall till att bygga mitt första hjul, eller nästan då. navet är DT Swiss 350 centerlock straightull, och fälgen är DT Swiss 511 db. jag har varit inne på DT Swiss hemsida och är kommit fram till ekarna skall vara 293 mm vänstra och 294 mm till högre. Det är har jag bli en smula förvirrat, för vad menas där med högre och vänstra. ??
  • Re: hjulbygget

    Av:
    jofahjalm
    Höger är handen man hälsar med och vänster är handen man torkar med.
  • Re: hjulbygget

    Av:
    glitch
    Höger - drivsidan, vänster skivbromssidan

    -= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

  • Re: hjulbygget

    Av:
    erik_valdemar
    jofahjalm skrev:
    Höger är handen man hälsar med och vänster är handen man torkar med.
    Vem fan är så ambidextriös att man kan torka med vänster? Höger für alles!
  • Re: hjulbygget

    Av:
    jofahjalm
    Omoraliskt!
  • Re: hjulbygget

    Av:
    Sixten Fors
    Rune_t skrev:
    Jag skall till att bygga mitt första hjul, eller nästan då. navet är DT Swiss 350 centerlock straightull, och fälgen är DT Swiss 511 db. jag har varit inne på DT Swiss hemsida och är kommit fram till ekarna skall vara 293 mm vänstra och 294 mm till högre. Det är har jag bli en smula förvirrat, för vad menas där med högre och vänstra. ??

    RR 511 är smala 18 mm invändigt https://www.bike24.com vilket passar 23-25 mm däck
    RR 521 är normala 20 mm invändigt https://www.bike24.com vilket passar 25-30 mm däck

    Jag vet vilka jag hade valt
  • Re: hjulbygget

    Av:
    jofahjalm
    Jag kör 33 mm-däck på fälg som är 18 mm invändigt. Kommer jag dö nu?
  • Re: hjulbygget

    Av:
    Crocko
    Sixten Fors skrev:
    Rune_t skrev:
    Jag skall till att bygga mitt första hjul, eller nästan då. navet är DT Swiss 350 centerlock straightull, och fälgen är DT Swiss 511 db. jag har varit inne på DT Swiss hemsida och är kommit fram till ekarna skall vara 293 mm vänstra och 294 mm till högre. Det är har jag bli en smula förvirrat, för vad menas där med högre och vänstra. ??

    RR 511 är smala 18 mm invändigt https://www.bike24.com vilket passar 23-25 mm däck
    RR 521 är normala 20 mm invändigt https://www.bike24.com vilket passar 25-30 mm däck

    Jag vet vilka jag hade valt

    Sixten nu var väl inte det riktigt svar på TS fråga och inte heller riktigt i linje med vad DT säger om sina egna fälgar, eller?
    Om jag läser tabellen som jag tror att den är menad att läsas så tycker tillverkaren att 25-30mm däck är sweetspot för RR511 medans RR521 regerar i spannet 28-34mm vilket jag antar är något bredare däck än man oftast använder på en aerofälg för landsvägen.

    Rune, du får snegla på de engelska beskrivningarna där NDS och DS används för att beskriva Non-Drive-Side, där kassetten inte sitter och Drive-Side där den sitter då kan man stå på vilken sida som man vill och ändå få till det.

    Lycka till med byggandet.
    Screenshot 2019-05-15 at 20.17.29.png
  • Re: hjulbygget

    Av:
    Sixten Fors
    Crocko skrev:
    Sixten Fors skrev:
    RR 511 är smala 18 mm invändigt https://www.bike24.com vilket passar 23-25 mm däck
    RR 521 är normala 20 mm invändigt https://www.bike24.com vilket passar 25-30 mm däck
    Jag vet vilka jag hade valt
    Om jag läser tabellen som jag tror att den är menad att läsas så tycker tillverkaren att 25-30mm däck är sweetspot för RR511 medans RR521 regerar i spannet 28-34mm vilket jag antar är något bredare däck än man oftast använder på en aerofälg för landsvägen.
    Om syftet är aero skall väl fälgen vara lika bred (utvändigt) som däcket. RR511 är 22 mm utvändigt, RR521 är 24 mm utvändigt, RR521 är en bättre aero-fälg för 25 mm däck. Fälgar har blivit bredare = bättre. Vilket inte kan ha undgått någon.
  • Re: hjulbygget

    Av:
    Crocko
    Sixten Fors skrev:
    Crocko skrev:
    Sixten Fors skrev:
    RR 511 är smala 18 mm invändigt https://www.bike24.com vilket passar 23-25 mm däck
    RR 521 är normala 20 mm invändigt https://www.bike24.com vilket passar 25-30 mm däck
    Jag vet vilka jag hade valt
    Om jag läser tabellen som jag tror att den är menad att läsas så tycker tillverkaren att 25-30mm däck är sweetspot för RR511 medans RR521 regerar i spannet 28-34mm vilket jag antar är något bredare däck än man oftast använder på en aerofälg för landsvägen.
    Om syftet är aero skall väl fälgen vara lika bred (utvändigt) som däcket. RR511 är 22 mm utvändigt, RR521 är 24 mm utvändigt, RR521 är en bättre aero-fälg för 25 mm däck. Fälgar har blivit bredare = bättre. Vilket inte kan ha undgått någon.

    Nej de flesta som hänger här har nog plockat upp det, men DT verkar dock fortfarande tycka att man kan klämma dit 28mm och lite till på en 511 utan att det är utanför deras rekommendationer.
  • Re: hjulbygget

    Av:
    Bengt-re
    Crocko skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Rune_t skrev:
    Jag skall till att bygga mitt första hjul, eller nästan då. navet är DT Swiss 350 centerlock straightull, och fälgen är DT Swiss 511 db. jag har varit inne på DT Swiss hemsida och är kommit fram till ekarna skall vara 293 mm vänstra och 294 mm till högre. Det är har jag bli en smula förvirrat, för vad menas där med högre och vänstra. ??

    RR 511 är smala 18 mm invändigt https://www.bike24.com vilket passar 23-25 mm däck
    RR 521 är normala 20 mm invändigt https://www.bike24.com vilket passar 25-30 mm däck

    Jag vet vilka jag hade valt

    Sixten nu var väl inte det riktigt svar på TS fråga och inte heller riktigt i linje med vad DT säger om sina egna fälgar, eller?
    Om jag läser tabellen som jag tror att den är menad att läsas så tycker tillverkaren att 25-30mm däck är sweetspot för RR511 medans RR521 regerar i spannet 28-34mm vilket jag antar är något bredare däck än man oftast använder på en aerofälg för landsvägen.

    Rune, du får snegla på de engelska beskrivningarna där NDS och DS används för att beskriva Non-Drive-Side, där kassetten inte sitter och Drive-Side där den sitter då kan man stå på vilken sida som man vill och ändå få till det.

    Lycka till med byggandet.

    Jag kör 33mm däck på 511 fälgar.... iofs en pendlare. 28 orna var nog mer Aero, men vad tusan - det fungerar ändå.

    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."


  • Re: hjulbygget

    Av:
    Sixten Fors
    Crocko skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Crocko skrev:
    Sixten Fors skrev:
    RR 511 är smala 18 mm invändigt https://www.bike24.com vilket passar 23-25 mm däck
    RR 521 är normala 20 mm invändigt https://www.bike24.com vilket passar 25-30 mm däck
    Jag vet vilka jag hade valt
    Om jag läser tabellen som jag tror att den är menad att läsas så tycker tillverkaren att 25-30mm däck är sweetspot för RR511 medans RR521 regerar i spannet 28-34mm vilket jag antar är något bredare däck än man oftast använder på en aerofälg för landsvägen.
    Om syftet är aero skall väl fälgen vara lika bred (utvändigt) som däcket. RR511 är 22 mm utvändigt, RR521 är 24 mm utvändigt, RR521 är en bättre aero-fälg för 25 mm däck. Fälgar har blivit bredare = bättre. Vilket inte kan ha undgått någon.

    Nej de flesta som hänger här har nog plockat upp det, men DT verkar dock fortfarande tycka att man kan klämma dit 28mm och lite till på en 511 utan att det är utanför deras rekommendationer.
    För 10 år sedan körde man 57 mm mtb-däck på 18 mm (invändig) fälg. Det funkade, men sämre än dagens 30 mm fälgar.
  • Re: hjulbygget

    Av:
    Örjan Lax
    Sixten Fors skrev:
    För 10 år sedan körde man 57 mm mtb-däck på 18 mm (invändig) fälg. Det funkade, men sämre än dagens 30 mm fälgar.
    För 2 år sedan körde jag 60 mm Schwalbe Crazy Bob** på 17 mm (!) fälg. Det funkade, men idag har jag bytt upp mig till 19 mm för samma däck. "Living on the edge"... :)

    ** men så är jag ju lite galen också.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-15 21:52 av Örjan Lax.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in