• Tankar om kroppsskydd för MTB?

Av:
    JHenning
    Tänkte uppgradera garderoben inför lite sköna enduro- och stigäventyr i sommar. Men hur ska man tänka med komfort kontra skydd, hårda material i jämförelse med spejsiga mjuka material o s v? Är de mjuka och bekväma skydden (t ex POCs VPD-prylar), som ska bli hårda vid krasch, något att ha eller kan de aldrig motsvara hårdare skydd? Man vill ju inte köpa något som i och för sig är bekvämt när man cyklar upp, men inte skyddar något vidare när man går i backen. Alla instick uppskattas!
  • Re: Tankar om kroppsskydd för MTB?

Av:
    ForesterGuy
    De skydd man faktiskt har på sej skyddar bäst. Mitt hårda ryggskydd kommer aldrig till användning, det mjuka däremot...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-15 23:56 av ForesterGuy.

Av:
    JHenning
    ForesterGuy skrev:
    De skydd man faktiskt har på sej skyddar bäst. Mitt hårda ryggkydd kommer aldrig till användning, det mjuka däremot...

Ja det är lite så jag tänker med. Särskilt om man inte har tänkt skjutsas upp till toppen bara för att sedan bomba nerför på DH-manér. En hel dag i sadeln, uppför och nerför, måste det ju vara bekvämt. Men skulle ändå vilja ha någon uppfattning om att de mjukare skydden i vart fall erbjuder dugligt skydd, och inte bara skyddar mot skrapsår och liknande. Annars är ju nyttan i slutändan ändå begränsad.

Utöver knä- och armbågsskydd tycker jag POCs nya VPD Torso-lösning ser trevlig ut, men lite osäker på om det är mycket av en gimmick eller något som faktiskt fungerar...

Av:
    JHenning
    ForesterGuy skrev:
    De skydd man faktiskt har på sej skyddar bäst. Mitt hårda ryggkydd kommer aldrig till användning, det mjuka däremot...

Vad använder du för ryggskydd?

Av:
    Aron
    Läs detta för att lära mer om materialen och hur de funkar. Testet handlar om knäskydd men principen är densamma. I korthet, viskoelastiska material är överlägsna hårdplast.

https://happyride.se

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    Der Kaiser
    https://happyride.se

Viskoelastisk gel är ingen gimmick.

Pucktvåa....
    Med det sagt blir det svettigt under alla skydd...
    Men en del viskoelastiska har andninghål så att de trots allt släpper ut litegrann av svetten.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-15 23:25 av Der Kaiser.

Av:
    ForesterGuy
    JHenning skrev:
    ForesterGuy skrev:
    De skydd man faktiskt har på sej skyddar bäst. Mitt hårda ryggskydd kommer aldrig till användning, det mjuka däremot...

Vad använder du för ryggskydd?

Bluegrass Grizzly Lite d30 Vest, numera utgången.
    https://www.bikeradar.com

Motsvaras väl närmast av https://www.bluegrasseagle.com idag.

Av:
    AX3L
    VPD torso kan jag gå i god för. Provade både att cykla och trilla med det under en vecka på Madeira och det kändes som att det skyddade faktiskt. Men det är ju svårt att säga. Däremot var det aldrig ivägen vilket bådar för att man faktiskt lär använda det.

Av:
    Snelhest
    Som vanligt är det väl frågan Vad du tänkt krascha mot och i vilken fart. Jag är glad amatör på cykel, med fokus på amatör. Att krascha saker på två hjul är däremot min grej.

D3O och liknande är faktiskt riktigt bra och jag skulle nog säga att det är fullgott för det mesta. Undantaget är om du tänkt tumla i en stenkista då ett hårt skal är finfint att ha. Att banka med en vass sten mot skyddet är något annat än att faktiskt komma med fart och kroppsvikt i smällen. Skulle jag bara ha ett set och med ditt användningsområde skulle det nog vara mjuka grejer. Kruxet är egentligen det där med jacka eller väst då lösa armbågsskydd är något jag inte är ett fan av och klotar man med lite fart är det lätt hänt att armbågarna åker i, Hårt. Att trampa uppför i något mer än knä och ryggskydd är å andra sidan otänkbart för en svettig och klen djävel som jag.

Tl;dr
    Kör på mjuka grejer som är skapligt tjocka och passar din kropp.

Av:
    JHenning
    Tack alla för er fina input! Viskoelastisk gel verkar definitivt vara det bästa för den cykling jag ska göra :)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in