• Volume spacers Foxdämpare

Av:
    Mback72
    Hej!
    Jag håller på och laborerar lite med volume spacers på bakdämparen på min Neuron CF. Länkaget är otroligt progressivt så jag har svårt att utnyttja hela slaglängden. Har bytt original gröna 0,4 spacer mot en rosa 0,2 men tycker fortfarande att jag utnyttjar för lite slaglängd. På gårdagens tur utnyttjade jag 62% av slaget på i ganska stökig terräng dock utan dropp och hopp. Jag har 27% sag och kör dämparen i öppet läge. Nu funderar jag på om jag vågar köra utan spacer trots att det står ”Do not use - CR too low” på den kombinationen på Fox hemsida. Förmodar att CR står för compression ratio. Vad skulle kunna hända liksom? Det värsta som skulle kunna hända är väl att den bottnar? Vad säger ni som kan mer om dämperiet?

https://www.ridefox.com
    ADBF85B5-E078-4773-A34E-CAAB272BC87A.jpeg
  • Re: Volume spacers Foxdämpare

Av:
    jofahjalm
    Börja med att sänka trycket. Om använder under 70 % av slaget handlar det inte om att mecka med spacers. Det låter snarare som något är trasigt eller helt fel inställt.

Av:
    Mback72
    jofahjalm skrev:
    Börja med att sänka trycket. Om använder under 70 % av slaget handlar det inte om att mecka med spacers. Det låter snarare som något är trasigt eller helt fel inställt.
    Ok, kanske testar det först. Tycker ändå att 27% sag är rimligt. Går upp på 30-35% och testar.

Av:
    jofahjalm
    Du har inte någon lockout eller kompressionsinställning maxad då?

Av:
    Mback72
    jofahjalm skrev:
    Du har inte någon lockout eller kompressionsinställning maxad då?
    Nä, den kör jag öppen. Alla tre lägen fungerar som de ska. Men som sagt är länkaget väldigt progressivt så jag får väl börja köra hårdare istället. Den är inte obekväm eller så men jag tycker bara att jag borde utnyttja mer slag.

Av:
    jofahjalm
    Jag tror ju inte som sagt inte att förklaringen kan ligga länkagets utformning eller i volymspacers. Hur har du mätt sag? Om du har mätt sag konstigt och har jättehögt tryck kanske det skulle kunna göra detta.

Av:
    Raggamuffin
    Vikt och tryck?

// Muffin

Av:
    Luthman Photography
    Hitta någon grej du tycker att du borde bottna på, släpp ut luft tills du bottnar och se hur det känns i övrigt.

Av:
    Mback72
    jofahjalm skrev:
    Jag tror ju inte som sagt inte att förklaringen kan ligga länkagets utformning eller i volymspacers. Hur har du mätt sag? Om du har mätt sag konstigt och har jättehögt tryck kanske det skulle kunna göra detta.
    Jag har mätt sag enligt denna video https://www.youtube.com

Av:
    Mback72
    Raggamuffin skrev:
    Vikt och tryck?
    85kg/240psi.

Av:
    Luthman Photography
    Det låter som rätt högt tryck, men jag vet inte exakt vad det är för dämpare.

Av:
    Mback72
    Ang. länkaget så skriver Singletracks såhär:

”With the Triple Phase Suspension design, the leverage rate starts high to allow for good sensitivity up until the sag point. From there, Canyon’s engineers have built in a healthy amount of mid-stroke support, which keeps the Neuron CF nice and steady from that sag point and beyond.

This gives a pretty firm feel through the pedals – it isn’t the softest suspension design, and you’ll get plenty of trail feedback coming through the chassis. Some will like that, and others won’t. Certainly compared to the Giant Trance 29 and Trek Fuel EX – two comparable trail bikes I’ve been riding lately – the Neuron CF’s suspension design is more biased towards efficiency, rather than raw, rock-gobbling plushness.”

Det stödjer min känsla ganska bra. Men då kanske man kan låta den sagga lite mer utan att det behöver få så stora konsekvenser? Egentligen är det väl bara att laborera på och försöka hitta sitt optimala läge.

https://singletrackworld.com

Av:
    Henrik69
    Mback72 skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Vikt och tryck?
    85kg/240psi.
    Har du utjämnat trycket när du pumpar upp 240psi? För det låter väldigt mycke!
    Gå in på fox hemsida och slå in koden på dämparen så hittar du en manual hur du gör.

Av:
    Henrik69
    Hittade texten från fox sidan.

Using the EVOL Air Sleeve

The EVOL air sleeve comes standard on FLOAT DPS and DPX2 models. The EVOL air sleeve provides an external negative air chamber integrated into the main air sleeve to significantly reduce the force to initiate travel, providing excellent small bump performance. The system is also more linear in its progression offering improved mid stroke support and better bottom out resistance. It is important to add or remove air from the EVOL sleeve as detailed below to experience the best possible performance.

When adding air to the air chamber, it is important to equalize the positive and negative air chambers by slowly compressing the shock through 25% of its travel 10-20 times after every 50psi addition.

Adding air to the shock without periodically equalizing the air chambers can lead to a condition in which the shock has more pressure in the positive chamber than the negative. In this condition the shock will be very stiff and can top-out. You can equalize the air chambers by slowly compressing the shock until you feel and hear a transfer of air. Hold the shock at this point for a few seconds to allow the air to transfer from the positive to the negative chamber.

When releasing air from the air chamber, it is important to do this slowly so the shock can transfer air from the negative to positive chamber and then be realeased through the Schrader valve.

Releasing the air pressure too quickly can induce a condition in which the negative chamber has more pressure than the positive chamber. In this condition the shock will compress into its travel and not fully extend. You can remedy this by adding air pressure until the shock extends, then slowly compressing the shock through 25% of its travel 10-20 times.

Av:
    jofahjalm
    Mback72 skrev:
    Ang. länkaget så skriver Singletracks såhär:

”With the Triple Phase Suspension design, the leverage rate starts high to allow for good sensitivity up until the sag point. From there, Canyon’s engineers have built in a healthy amount of mid-stroke support, which keeps the Neuron CF nice and steady from that sag point and beyond.

This gives a pretty firm feel through the pedals – it isn’t the softest suspension design, and you’ll get plenty of trail feedback coming through the chassis. Some will like that, and others won’t. Certainly compared to the Giant Trance 29 and Trek Fuel EX – two comparable trail bikes I’ve been riding lately – the Neuron CF’s suspension design is more biased towards efficiency, rather than raw, rock-gobbling plushness.”

Det stödjer min känsla ganska bra. Men då kanske man kan låta den sagga lite mer utan att det behöver få så stora konsekvenser? Egentligen är det väl bara att laborera på och försöka hitta sitt optimala läge.

https://singletrackworld.com

Den där kvalitativa beskrivningen ska du inte tolka som att det är förväntat att du får ut 2/3 av slaget.

Av:
    Mback72
    Henrik69 skrev:
    Hittade texten från fox sidan.

Using the EVOL Air Sleeve

The EVOL air sleeve comes standard on FLOAT DPS and DPX2 models. The EVOL air sleeve provides an external negative air chamber integrated into the main air sleeve to significantly reduce the force to initiate travel, providing excellent small bump performance. The system is also more linear in its progression offering improved mid stroke support and better bottom out resistance. It is important to add or remove air from the EVOL sleeve as detailed below to experience the best possible performance.

When adding air to the air chamber, it is important to equalize the positive and negative air chambers by slowly compressing the shock through 25% of its travel 10-20 times after every 50psi addition.

Adding air to the shock without periodically equalizing the air chambers can lead to a condition in which the shock has more pressure in the positive chamber than the negative. In this condition the shock will be very stiff and can top-out. You can equalize the air chambers by slowly compressing the shock until you feel and hear a transfer of air. Hold the shock at this point for a few seconds to allow the air to transfer from the positive to the negative chamber.

When releasing air from the air chamber, it is important to do this slowly so the shock can transfer air from the negative to positive chamber and then be realeased through the Schrader valve.

Releasing the air pressure too quickly can induce a condition in which the negative chamber has more pressure than the positive chamber. In this condition the shock will compress into its travel and not fully extend. You can remedy this by adding air pressure until the shock extends, then slowly compressing the shock through 25% of its travel 10-20 times.
    Tackar! Ska testa det ikväll, även om jag faktiskt har komprimerat dämparen när jag pumpat den. Dock inte 10-20 gånger varje 50psi. Testar att tömma den helt och börja om från ruta ett. Och lägga mig på runt 30% sag.

Av:
    Stervelo
    Om din cykel är välidigt lång för dig, då får du lite vikt bak.
    Får du köra nominellt höga tryck fram? Prova en 10 mm kortare styrstam.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    jofahjalm
    Stervelo skrev:

Eller så ignorerar du detta. Det är mitt tips.

Av:
    Stervelo
    jofahjalm skrev:
    Stervelo skrev:

En 10 mm längre styrstam gjorde galen skillnad i viktfördelningen för min del.
    Du pratar som vanligt utan att veta.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    Mback72
    jofahjalm skrev:
    Stervelo skrev:

Den är storlek XL och jag är 190 med långa ben. Känns som optimal storlek för mig. Tror kortare stam skulle göra den orolig.
    Jag kör 70psi i gaffeln så högt tryck är det inte.

Av:
    Stervelo
    Mback72 skrev:
    jofahjalm skrev:
    Stervelo skrev:

Den är storlek XL och jag är 190 med långa ben. Känns som optimal storlek för mig. Tror kortare stam skulle göra den orolig.
    Jag kör 70psi i gaffeln så högt tryck är det inte.
    Ja då har du inget där att hämta. Värt att kolla i alla fall.

Prova lite mer sag då, det är väl allt du kan göra i det här läget.

Av:
    jofahjalm
    Stervelo skrev:
    En 10 mm längre styrstam gjorde galen skillnad i viktfördelningen för min del.
    Du pratar som vanligt utan att veta.

Så för att felsöka varför man saknar en tredjedel av slaglängden ska man börja med att byta styrstam?

Av:
    Raggamuffin
    Tycker inte trycket låter så högt men kanske bara är som jag är tjock. :)

// Muffin

Av:
    Mback72
    Ska ut och gunga lite på den nu och känna på den med ~230psi/31% sag och påfylld med ny frisk luft enligt Fox instruktion.

Av:
    Mback72
    Ok, testat lite nu. Alla mät- och testmetoder är enligt tidigare länkat youtubeklipp.

Gaffel: 27% sag, 70psi, 2 av 3 volume spacers urplockade. När jag lade all vikt på gaffeln med ett kraftigt tryck som i klippet utnyttjade jag 96% av slaget.

Dämpare: Vid 34% sag, 200psi och rosa 0,2-spacer istället för grön 0,4-spacer utnyttjades 80% av slaget vid kraftigt tryck över pedalerna.

Fram känns det som om jag kanske behöver sätta tillbaka en av de spacers jag har tagit ur. 4% reserv på slaget känns lite.

Bak känns det fortfarande som om jag skulle behöva ta ur spacern helt för att få mera slag och ev. kunna ha lite mindre sag. Dock kände jag inte att 34% sag begränsade cyklingen på något sätt. Och fjädringen jobbar riktigt stabilt och fint där i ”andra fasen” av slaget, men det är just det där lilla sista slaglängden jag skulle vilja komma åt. 90% vore ju gôtt att kunna utnyttja vid kraftigt tryck över pedalerna enligt klippet.

Men då är vi åter vid min första fråga; vågar man testa utan spacer trots att det står att man inte ska göra det? Vad kan hända liksom? Med tanke på hur mycket slag som finns kvar att utnyttja borde den väl inte bottna ur så brutalt att något går sönder?

Av:
    jofahjalm
    Jag har aldrig försökt utvärdera fjädringen genom att försöka bottna hojen genom att trycka på pendalerna, så jag kan inte ge tips. Jag är inte heller av uppfattningen att man ska behöva ha "reserv". Cykeln ska ju bara kännas så bra som möjligt samtidigt som den inte går av. Är det inte bättre att du försöker ställa in cykeln på stigen innan du skruvar ihop den utom tillverkarens rekommendationer?

Av:
    Mback72
    jofahjalm skrev:
    Jag har aldrig försökt utvärdera fjädringen genom att försöka bottna hojen genom att trycka på pendalerna, så jag kan inte ge tips. Jag är inte heller av uppfattningen att man ska behöva ha "reserv". Cykeln ska ju bara kännas så bra som möjligt samtidigt som den inte går av. Är det inte bättre att du försöker ställa in cykeln på stigen innan du skruvar ihop den utom tillverkarens rekommendationer?
    Jag får helt enkelt laborera vidare med inställningarna och så får vi se hur det blir. Bara av detta lilla experiment har jag blivit lite mera klok, och era tips har varit guld värda. Tackar!

Av:
    Preacher
    IMHO så bör du provcykla, inte provgunga.

Coffee's for closers only.

Av:
    jofahjalm
    Ett sätt att se på det är att om cykeln aldrig bottnar så beror detta på att fjädrarna kräver mer kraft för att tryckas ihop än vad du klarar att hålla emot. Om du inte är väldigt svag så kommer antagligen allt annat med fjäderingen kännas mycket dåligt när detta uppnås.

Av:
    Mback72
    För att förtydliga så har jag varit ute och cyklat, inte bara gungat ;-)
    Det blev 2h stigletande i Västerås östra stadsnära skogar. Inget att hårdtesta fjädringen i dock, därav ”gungtestet”. Man tager vad man haver. Men nu har jag i alla fall en massa stigar att lägga in på Trailforks.

Av:
    Raggamuffin
    Bara leta upp närmsta sten eller trappa och ladda.

// Muffin

Av:
    jofahjalm
    Det låter bra. Fjädring är också alltid en kompromiss och handlar bara om att man ska hitta vad man själv tycker om. Om man är ny på att cykla är det förmodligen väldigt svårt att veta vad som är vad. Då är en bra startpunkt tillverkarens rekommendationer.

Av:
    Mback72
    jofahjalm skrev:
    Det låter bra. Fjädring är också alltid en kompromiss och handlar bara om att man ska hitta vad man själv tycker om. Om man är ny på att cykla är det förmodligen väldigt svårt att veta vad som är vad. Då är en bra startpunkt tillverkarens rekommendationer.
    Jag är inte helt ny på att cykla. Har kört MTB i fem år nu och ser mig själv som relativt erfaren cyklist. Gillar stök i måttlig fart. Hatar grusväg. Tredje heldämpade cykeln, men den första jag har haft svårt att utnyttja allt slag bak på. Därav mina funderingar.

Av:
    jofahjalm
    Mback72 skrev:
    Jag är inte helt ny på att cykla. Har kört MTB i fem år nu och ser mig själv som relativt erfaren cyklist. Gillar stök i måttlig fart. Hatar grusväg. Tredje heldämpade cykeln, men den första jag har haft svårt att utnyttja allt slag bak på. Därav mina funderingar.

Nu blev det konstigt på riktigt. Jag hänvisar till Stervelo för fortsatta undersökningar. Kanske värt att börja med att testa en 10 mm kortare styrstam?

Av:
    Sixten Fors
    Stervelo skrev:
    Om din cykel är välidigt lång för dig, då får du lite vikt bak. Får du köra nominellt höga tryck fram? Prova en 10 mm kortare styrstam.
    Neuron är aldrig för lång för någon, sadelrörets längd omöjliggör användandet av en "väldigt lång" Neuron, där XL är lika "lång" som mellanstorleken av Jeffsy 29 CF som passar 174-184 cm cyklist.
    2019-05-17 07.38.23.png
    2019-05-17 07.39.01.png

Av:
    Mback72
    jofahjalm skrev:
    Nu blev det konstigt på riktigt.
    Håller helt och hållet med dig. Tack för visat intresse.

Av:
    Roq
    Västerås, 85kg, ny Neuron CF - check på den! 😊
    Hade väl lite samma känsla som du och tog ner trycket till runt 210psi. Nu känns det helt ok i Rocklunda :). Jag har inte heller gjort så noga med 10-20 tryckutjämningar var 50psi.

Av:
    Mback72
    Roq skrev:
    Västerås, 85kg, ny Neuron CF - check på den! 😊
    Hade väl lite samma känsla som du och tog ner trycket till runt 210psi. Nu känns det helt ok i Rocklunda :). Jag har inte heller gjort så noga med 10-20 tryckutjämningar var 50psi.
    Gôtt 😀👍🏻
    Jag tycker också att det kändes bra neråt 200psi. Kommer att testa att ta ur spacern helt och se vad som händer med slaglängden. Hör du en knall så vet du att det var min dämpare som exploderade/imploderade 😄

Av:
    Mback72
    Kan meddela att den inte imploderade utan spacer i dämparen. Kändes följsam och fin med 230psi/30% sag. Inga tendenser att bottna. Utnyttjade ~85% vid en kortare forcerad körning så det går nog att sänka trycket ytterligare. För övrigt en fin lugn tur med tjejen i Lajvarnas skogar norr om Västerås.
    6DC39550-C4AD-4078-B488-09632FD8BA1A.jpeg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in