• Cykelhållare för bakluckan

Av:
    blysprutan
    Går i funderingar att köpa en hållare för bakluckan i och med att jag saknar dragkrok.
    Har kikat på allehanda märken men ingen verkar tåla mer än 15 kilo per cykel?
    Thules modell ska klara 45 kilo fördelat på tre cyklar, men det står uttryckligen på deras hemsida att det är 15 kilo per cykel som är limit, oavsett om man har en eller tre cyklar monterade.
    Finns det några andra fabrikat som klarar mer vikt per enhet?
    Hojen väger 24 kilo med batteri etc.
    Känns inte riktigt värt att lägga 5k på en dragkrok :-(
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-16 18:41 av blysprutan.

• Re: Cykelhållare för backluckan

Av:
    N_sandstrom
    Ha batteriet i bilen, så slipper du ett par kg.

Sen har jag svårt att se hur 24kg skulle belasta mer än 3x15 kg

Av:
    blysprutan
    Jo, Batteriet får vara i bakluckan, Jag har svårt att förstå skillnaden jag med, Men jag tänker att det kanske är bäst att följa tillverkarens instruktioner?

Av:
    bellasoda
    Jag har Thules variant.

Thules variant är byggd med en gummirem som spänner fast ramen. Det kanske är den gummiremmen som är dimensionerad för 15kg?

Jag använder spännband ändå runt cykeln, det behövs om cykeln inte ska börja härja runt på motorväg. Skulle gummibandet gå av så händer inget ändå.

Sen beror det väl på om man hänger cykeln ovanpå de utstickande rören, eller hängande i gummibanden. Det beror väl lite på hyr cykeln ser ut. Har man en traditionell cykel i stor storlek så ryms båda rören i huvudtriangeln, annars så blir det lite knepigt. En cykel av tre passar på det sättet bland mina cyklar.

Av:
    Lejon
    Jag har kört mycket med Thules variant för tre cyklar. Väldigt bra och stabil känsla. Satt på hela sommarhalvåret på förra bilen.
    Tror inte en 24kg cykel är något problem för stället.

Av:
    Crocko
    blysprutan skrev:
    Går i funderingar att köpa en hållare för bakluckan i och med att jag saknar dragkrok.
    Har kikat på allehanda märken men ingen verkar tåla mer än 15 kilo per cykel?
    Thules modell ska klara 45 kilo fördelat på tre cyklar, men det står uttryckligen på deras hemsida att det är 15 kilo per cykel som är limit, oavsett om man har en eller tre cyklar monterade.
    Finns det några andra fabrikat som klarar mer vikt per enhet?
    Hojen väger 24 kilo med batteri etc.
    Känns inte riktigt värt att lägga 5k på en dragkrok :-(

Det finns ju annat än Thule, nu vet jag inte vilken bil det gäller men vissa tillverkare anger hela nyttolasten och inte en styck vikt om det känns bättre. En krok brukar kosta från ca 2000, men sen skall den ju monteras så det beror på vilka resurser man har tillgång till.

Av:
    Alfakrull
    Jag tänker att det är trevligare med takräcken + cykelhållare, men jag förstår att inte alla håller med mig. Inte varför, men att.

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se

Av:
    Crocko
    Alfakrull skrev:
    Jag tänker att det är trevligare med takräcken + cykelhållare, men jag förstår att inte alla håller med mig. Inte varför, men att.

Tänker varje gång jag byter bil att det vore trevligare med cyklar och annat inne i bilen sen kollar jag på bilar där det är möjligt och sen köper jag ändå en vanlig bil :) Tycker att taket verkar vara det besvärligaste stället faktiskt funkar väl bäst för landsvägs racers som är lika i längd utformning av ram och inte har skärmar.
  • Re: Cykelhållare för bakluckan

Av:
    blysprutan
    Sådär! Då har jag införskaffat ett Thule Clipon 9104 som enligt deras hemsida ska passa på min bil.
    Gör det det då?
    Knappast... Suck vad less man blir..

Av:
    Lejon
    blysprutan skrev:
    Sådär! Då har jag införskaffat ett Thule Clipon 9104 som enligt deras hemsida ska passa på min bil.
    Gör det det då?
    Säker på det? Den är rätt meckig att montera, men det har funkat för mig alltid då den har goda justeringsmöjligheter.

Av:
    blysprutan
    Jodå, original på min bil sitter det en liten spoiler bak, som bromsljuset sitter i.
    Denna spoiler sitter i vägen för gummigrejorna som ska ligga mot rutan.
    Skulle man hitta högre såna så skulle det ju funka..

Av:
    Jimel
    blysprutan skrev:
    Gör det det då?

Du behöver ingen tilläggssats till din bil då? Vet att min golf 7a behöver det.

Av:
    blysprutan
    Jimel skrev:
    blysprutan skrev:
    Gör det det då?

Det är nog inte helt omöjligt. Var finns dessa att införskaffa?

Av:
    Jimel
    blysprutan skrev:
    Jimel skrev:
    blysprutan skrev:
    Gör det det då?

Det är nog inte helt omöjligt. Var finns dessa att införskaffa?

Thule åf

Av:
    blysprutan
    Efter mycket om och men så insåg jag att det var en justering på hållaren, nu passar den på bilen.
    Var i kontakt med Thule gällande maxvikten på den och dom hävdar ihärdigt att det är 15 kilo per hoj som gäller oavsett vad maxvikten är.
    Jag förstår verkligen inte vad skillnaden är?
    Någon annan kanske kan förklara för en trögtänkt stackare?

Av:
    DanielS
    Som någon annan redan påpekat blir det ju högre belastning på fästpunkter i själva hållaren mm med en hoj som väger 24kg än med 3 som väger 15kg styck. Som också skrivits så går det det ju att kompensera för med spännband (till viss del). Jag skulle inte själv våga överskrida rekommenderad vikt med 60% även om det säkert fungerar.

Men, om jag inte kände till att det fanns en max-vikt hade jag antagligen lastat på cykeln och ev. avbrutit om den inte verkat sitta tillräckligt bra.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ