• Re: Polis stoppade cyklist i Åkarp

Av:
    Crocko
    Vdbforever skrev:
    Intressant att se alla spekulationer kring vad som hände mig idag.

1 jag har tävlingscyklat i 30 år och är 44 således varken ung eller oerfaren.
    2 jag är pedagog och kunde på ett lugnt och pedagogiskt sett förklara för poliserna i vilka avseenden de hade fel.
    3 jag cyklade på cykelbanan fram till att den korsade till andra sidan vägbanan, där valde jag av säkerhetsskäl att cykla på vägen. Det blåste kraftig medvind och jag rullade i 40km/h, cykel banan får väldigt dålig beläggning där, blir smal, blir typ en gångbana mm.
    4 polisen började sin insats med att tuta och peka mot cykelbanan, jag sa till dem att jag får cykla på vägen. Då tutade de ännu mer och började skrika en massa. Jag fortsatte att cykla, så prejade de mig. Polisen hade ingen aning om trafikförordningen och var tvungna att googla den. Efter det hittade de på en massa andra anklagelser, fortkörning, vårdslöshet och att jag inte stannade på uppmaning..
    5 jag möter dem mer än gärna i rätten då poliser som utövar maktmissbruk ska fan få ett straff.

Med vänlig hälsning, Thomas Beijer,

Vilken del av förordningen var det du undervisade dem i, kan ju vara bra att känna till vart deras kunskapsluckor var för att få klarhet i hur historien verkligen utspelade sig.
    Screenshot 2019-05-16 at 20.16.02.png
    Screenshot 2019-05-16 at 20.19.57.png

Av:
    Crocko
    jonte987 skrev:
    Om man som polis måste googla en lag som är allmänt känd så kanske man bör tagga ner en liten stund istället för att gå loss och riskera göra bort sig mer. Låter inte som de hade en jättebra dag på jobbet.

Eller så kanske det var en faktakoll, de trodde att de visste men plötsligt står någon och säger något annat, kan ju vara smart att kolla då om det skett en förändring, vilket det inte gjort eftersom den gällde 50-väg, case closed.

Av:
    Singular
    Nja, snarare så är det väl så att poliserna i det här fallet inte vet om en lag som inte finns. Beijer får inte (om man bortser från gummibegreppet "färdmålets läge") välja själv var han ska åka i det aktuella fallet, så jag kan förstå att de är en smula perplexa när en viktigpetter i väldigt trånga brallor försöker mästra dem med en lag han själv hittat på.

Men som tidigare sagt i tråden - att vara lite följsam, avväpnande vänlig och dessutom inse att det sällan är en bra idé att inte bry sig om att lyda ordningsmaktens anvisningar (även om de hade haft fel) hade löst den här grejen rätt lätt. Nu kunde vederbörande inte förmå sig att backa ner en fullkomligt eskalerad skitsak utan kommer väl att få dricka myndighetskaffe och knyta slips inför ett besök på Kalendegatan.

I den här redovisningen har vi dessutom bara hört ena parten. Jag säger inte att Beijer far med osanning, men det brukar sällan vara så enkelt och ensidigt som den utsatte gärna vill framhäva.

http://www.singularstraps.se

"Feel the burn. Feel the pain. Feel the pride. Why have 3, 12, 18 or 27 speeds when one works so well? No chain slap and derailleur crunch means your ears are free to listen to your natural surroundings: the wind in the trees, the creaking of your knees, your friends whining as you crush them on the climbs. And when you reach the top, with your legs screaming and your heart pounding, you can honestly say that, yes, life is good."

Av:
    Miss Lycka 2.0
    De sänkta intagningskraven gör inte saken lättare.

Av:
    d_anders
    Var i Åkarp ägde händelsen rum, var det runt nedförbacken efter Erikshjälpen? Jag har inte instagram så jag har bara sett infon här och är nyfiken. Hur som helst är det på långa ställen genom Åkarp inte säkert att hålla 40 km/h på cykelbanan, så går det så fort ska man definitivt cykla på vägen för att inte utsätta sig själv eller andra för fara.

Av:
    jonte987
    Crocko skrev:
    jonte987 skrev:
    Om man som polis måste googla en lag som är allmänt känd så kanske man bör tagga ner en liten stund istället för att gå loss och riskera göra bort sig mer. Låter inte som de hade en jättebra dag på jobbet.

Eller så kanske det var en faktakoll, de trodde att de visste men plötsligt står någon och säger något annat, kan ju vara smart att kolla då om det skett en förändring, vilket det inte gjort eftersom den gällde 50-väg, case closed.

Det är möjligt att det var 70 och att polisen googlade en lag helt i onödan. Det första har jag ingen aning om men det andra är i så fall en helt ny grej för mig. Tänker att de bör vara rimligt säkra på lagen innan de börjar gorma och det att kanske ingår lite i jobbet att hålla redan på valda delar av lagen.
    Oavsett vilket är det extremt orutinerat att käfta emot myndighetspersoner om man vill ha någon form av positivit resultat.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-16 20:52 av jonte987.

Av:
    ForesterGuy
    d_anders skrev:
    Var i Åkarp ägde händelsen rum, var det runt nedförbacken efter Erikshjälpen? Jag har inte instagram så jag har bara sett infon här och är nyfiken. Hur som helst är det på långa ställen genom Åkarp inte säkert att hålla 40 km/h på cykelbanan, så går det så fort ska man definitivt cykla på vägen för att inte utsätta sig själv eller andra för fara.

...eller anpassa hastigheten.

Av:
    tinkerbell
    d_anders skrev:
    Av instagramposten skulle förseelsen ha begåtts mellan Hjärta och Åkarp, på en 70-sträcka. I så fall gjorde polisen rätt och Beijer hade fel. Reserverar mig för felaktig slutsats då fakta i fallet saknas.

Av:
    GurraG
    "... eller anpassa hastigheten". Är det möjligt?

Hoppas denna tråd överlever till i morgon. En bra fredagstråd.
    Jag har min uppfattning helt klar men den lägger jag in i morgon om jag är på humör.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-16 21:03 av GurraG.

Av:
    WSMC
    d_anders skrev:
    Jag har inte instagram så jag har bara sett infon här och är nyfiken.
    Har inte heller instagram, men det går utmärkt att klicka på länken som redovisades tidigare ändå.
    Info i all välmening.

Uppför. Gärna brant uppför...

Av:
    ForesterGuy
    GurraG skrev:

Ja, med skivbromsar.

Av:
    Rattnalle
    ForesterGuy skrev:
    GurraG skrev:

Ja, med skivbromsar.
    Om det är en 70-sträcka är det knappast rimligt att påstå att det inte går att cykla 40 säkert.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Vdbforever
    Jag tänker att de som skriver här cyklar? Eller har jag fel? Jag har rätt att cykla på vägen enligt lag. Det går även att tolka lagen som att en får göra det vid högre hastighetsgränser av säkerhetsskäl. Ja, jag borde kanske stannat innan men då hade jag stått mitt i vägen. Dock bar det väldigt tydligt att den enda anledningen till att de ville att jag skulle bar för att de trodde att jag bröt mot trafikförordningen vilket jag inte gjorde. Det var endast efter det att de hade varit tvungna att leta fram paragrafen i trafikförordningen och insett att de hade fel som de hittade på andra förseelser. Visst ni har bara hört min vinkel, men å andra sidan varför skulle jag ljuga om det här? Ja ja, ni får tro vad ni vill, men till saken hör att jag alltid cyklar på cykelbana då det finns och är möjligt/säkert.

Av:
    Crocko
    Men en annan spännande sak är ju hur gemenskapen inom ett intresse kollektiv gror så fort när någon stackars cyklist blir oskyldigt anklagad för att ha gjort fel, naturligtvis sprider sig en varm känsla av att här är man bland goda människor som bryr sig och det är ju bra.

Man kanske dock bör vrida perspektivet lite och fundera, kan det finnas fler sidor av detta, är verkligen ordningsmakten sämre rustade att se till att lagen efterlevs än memils?

Och blir alla goda människor bara för att man cyklar? om Charles Manson hade kört en Schwinn eller något snyggt av reynolds 531 hade han då bara varit en stackars cyklist anklagad för seriemord.

Nu har vi inte hels sanningen om vad som hände i vägrenen, men jag är tämligen säker att den givna vinnaren hade varit den som vinkat tillbaks till poliserna och flyttat över till cykelbanan, nu känns det som det finns ganska många förlorare istället.

Av:
    Luktapåblommorna
    Crocko skrev:
    jonte987 skrev:
    eftersom den gällde 50-väg, case closed.

Det är möjligt att det var 70

Poliserna anklagade honom för fortkörning... Imponerande om han får domstolspapper på den hastighetsöverträdelsen isf.

Av:
    ForesterGuy
    Rattnalle skrev:
    ForesterGuy skrev:
    GurraG skrev:

Ja, med skivbromsar.
    Om det är en 70-sträcka är det knappast rimligt att påstå att det inte går att cykla 40 säkert.

Anpassat hastigheten på cykelbanan då alltså, fast nu var det ju omöjligt då det var medvind...

Av:
    GurraG
    ForesterGuy skrev:
    Rattnalle skrev:
    ForesterGuy skrev:
    GurraG skrev:

Ja, med skivbromsar.

Anpassat hastigheten på cykelbanan då alltså, fast nu var det ju omöjligt då det var medvind...

Ja på cykelbanan, men var det medvind förstår jag problemet - INTE :-)

Av:
    Eld
    Fortkörningsböter på 70-väg när man cyklar? Det skull jag gärna betala för att få den fjädern i hatten. Men det kan man ju bara drömma om. :(
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-16 21:29 av Eld.

Av:
    thomaslundstrom
    Ja, den cykelvägen genom Åkarp är inte rolig att cykla på. Själv brukar jag föredra att ta vänster innan Hjärup och cykla över Stora Uppåkra - Tottarp - Nordanå och in till stan via Stora Bernstorp för att slippa de där dödscykelvägarna. För mig är det 2 km längre, men man får en bättre upplevelse på smala oanvända landsvägar längs rapsfält istället för att antingen cykla med andan i halsen eller (uppenbarligen) snuten i hasorna.

--

GotoVelo!

Av:
    jonte987
    När de sansat sig lär de nog satsa på vårdslöshet och att inte stanna. Fortkörning på cykel i 70+ mätt med ögonmått är kanske inget åklagaren går igång på.

Av:
    ForesterGuy
    Polisen borde ägna sej åt att beivra grövre brott, t.ex elcyklister som cyklar i terrängen. ;-D

Av:
    Foss
    Kan poliserna ha varit fulla?

Av:
    Crocko
    Vdbforever skrev:
    Jag tänker att de som skriver här cyklar? Eller har jag fel? Jag har rätt att cykla på vägen enligt lag. Det går även att tolka lagen som att en får göra det vid högre hastighetsgränser av säkerhetsskäl. Ja, jag borde kanske stannat innan men då hade jag stått mitt i vägen. Dock bar det väldigt tydligt att den enda anledningen till att de ville att jag skulle bar för att de trodde att jag bröt mot trafikförordningen vilket jag inte gjorde. Det var endast efter det att de hade varit tvungna att leta fram paragrafen i trafikförordningen och insett att de hade fel som de hittade på andra förseelser. Visst ni har bara hört min vinkel, men å andra sidan varför skulle jag ljuga om det här? Ja ja, ni får tro vad ni vill, men till saken hör att jag alltid cyklar på cykelbana då det finns och är möjligt/säkert.

Ja, vi lyssnar ju till din beskrivning och försöker förstå.

1. Hur kommer det sig att man tycker att det är en bra ide att ignorera polisen när de uppenbarligen har något att säga.
    2. Var detta en 50 eller 70 väg?
    3. Vad vad det med målet på din färd som gjorde att du inte kunde färdas säkert på cykelvägen.
    4. Viket i förordningen var det som du fick dem att förstå så att du fick rätten på din sida?
    5, Med facit i hand, tycker du att detta var det smartaste sättet att tillämpa dina juridiska och pedagogiska färdigheter på?

PS, om man får rätt enligt lagen brukar visa sig först i domstolen, lagen är tyvärr inget facit annat än om det råkar finas prejudicerande fall av samma natur, men jag hoppas att allt går bra, alla vill vi hellre cykla än diskutera lagen :)

Av:
    Havoc 5
    Har inte snuten i Skåne viktigare skit för sej än att mästra nån jävla cyklist?
    Enligt Dn får iallafall jag den uppfattningen.
    Att käfta mot snuten är dock lika klokt som att dänga huvudet i en vägg enligt min mening.
    Helt omöjligt att vinna.

Av:
    GurraG
    Crocko skrev:
    Vdbforever skrev:

Ja, vi lyssnar ju till din beskrivning och försöker förstå.

1. Hur kommer det sig att "mitt edit: du" tycker att det är en bra ide att ignorera polisen när de uppenbarligen har något att säga.
    2. Var detta en 50 eller 70 väg?
    3. Vad vad det med målet på din färd som gjorde att du inte kunde färdas säkert på cykelvägen.
    4. Viket i förordningen var det som du fick dem att förstå så att du fick rätten på din sida?
    5, Med facit i hand, tycker du att detta var det smartaste sättet att tillämpa dina juridiska och pedagogiska färdigheter på?

PS, om man får rätt enligt lagen brukar visa sig först i domstolen, lagen är tyvärr inget facit annat än om det råkar finas prejudicerande fall av samma natur, men jag hoppas att allt går bra, alla vill vi hellre cykla än diskutera lagen :)

+1

Av:
    Singular
    Vdbforever skrev:

Jag ser tre bekymmer hittills som du kan ta till dig, fundera över och kanske jobba med;
    1. En bristande kunskap gällande lagar och regler - du har helt enkelt fel (och det gäller nästan hela det citerade inlägget). Det är egentligen inget problem och det är mänskligt att såväl inte kunna allt som att fela, men...
    2. ...då ska man kunna acceptera och forstå att man just i det, där och då är fel på det. När det kommer till rätt och fel i trafiken (och också vilket tolknings- och tänjningsutrymme som bevisligen finns) är det att anta att trafikpoliser har koll på läget (och inte minst har rätten att påpeka det för dig). I det här fallet har de ju faktiskt rätt.
    3. Den tredje biten som är värd att tänka på är hur man i allmänhet och du i synnerhet hanterar situationen. Det är uppenbart att du känner dig orätt behandlad (och det får man göra - det är en uppfattning och inte fakta), men nu har du i två inlägg fäktats för och hävdat din rätt trots och med att du har fel i sak och dessutom inte kunnat svälja stoltheten över att ha trampat i klaveret och eskalerat situationen till den nivå att det kommer att landa fönsterkuvert på hallmattan.

Som privatperson är det jobbigt nog, men som egenföretagare (i just det här specialintresset) är det på sin plats att se över hur du framställer dig.

http://www.singularstraps.se

"Feel the burn. Feel the pain. Feel the pride. Why have 3, 12, 18 or 27 speeds when one works so well? No chain slap and derailleur crunch means your ears are free to listen to your natural surroundings: the wind in the trees, the creaking of your knees, your friends whining as you crush them on the climbs. And when you reach the top, with your legs screaming and your heart pounding, you can honestly say that, yes, life is good."

Av:
    izar
    Det finns många gånger jag önskat att man gett f-n i att bygga cykelvägar, så bedrövliga brukar de vara jämfört med vägen. Har full förståelse att man som snabbcyklande cyklist inte vill vara på cykelbanan.

Av:
    H.
    Har det prövats juridiskt vad innebörden av "lämpligare med hänsyn till färdmålets läge" faktiskt ger för rättigheter att cykla på körbana? Tex med avseende på cykelbanans skick, avstånd till destination, cyklistens hastighet mm?

Om inte så är ju de som bestämt hävdar att cyklisten gjort fel lika goda kålsupare som de anklagar honom för att vara.

Vidare ska man veta att poliser inte alltid har rätt, men ofta anser sig vara experter. De har med största säkerhet en avsevärd större juridisk allmänbildning än gemene man, men när det kommer till specialjuridik som tex berör cykling, är det inte säkert att en genomsnittlig polis har bättre koll på lagen som rör just cykling, än en cykelintresserad person.

Jag har också blivit stoppad av polis när jag tränade med cykelklubben och polisen hävdade (felaktigt, vilket vi fick bekräftat när vi frågade vidare hos högre instans) att man inte får cykla i två led på landsväg. Det tog också en lång stund av diskussion innan de for iväg. Och när de gjorde det så gjorde de en omkörning förbi oss vid en skymd passage innan ett krön.

Givetvis ska man inte hålla på att "bråka med aina" men man ska heller inte se statens maktmonopol som ofelbara. Att påtala brister och fel är ens demokratiska sätt att markera när makten gör fel. Vad som var rätt och fel här låter jag vara osagt, men även polisen verkar ha skött detta rätt osmidigt.

Av:
    Cyklot B
    Jag råkade häromdagen på ett liknande sätt ut för okunniga – sannolikt cykisthatande – poliser, som efter att ha gjort ett felaktigt ingripande mot mig började hitta på saker att beskylla mig för. De hade fått för sig att jag stod i vägen för trafiken, vilket jag inte gjorde, och när jag hade tydligt upplyst dem om det, tyckte den ene av de unga poliserna att det var en god idé att istället börja klaga på utrustningen på min cykel för att – vad jag kan förstå – ändå rättfärdiga sitt ingripande. Det var mörkt vid tillfället.

Först klagade han på att jag inte hade orangea reflexer i hjulen, vilket han påstod att man måste ha. Jag upplyste honom vänligt att reflexerna varken måste vara orangea eller sitta i hjulen (mellan ekrarna). Han tog då upp sin mobil och letade fram lagstiftningen och började läsa innantill. När han kom fram till stycket där det stod att reflexer åt sidorna kan vara vita (eller orangea), blev det lite pinsamt, eftersom jag har fyra stycken vita ekerreflexer i varje hjul, som nog var lite svåra att se utan lampa i mörkret.
    Då övergick han till att beskylla mig för att inte ha baklyse, allt medan han insinuant pekade på den röda reflexen (!) på min sadelstolpe, som naturligtvis inte lyste. Jag upplyste honom vänligt om att det är vanligt att äldre cyklar har dynamodriven belysning och att då baklyset sitter på bakskärmen, samtidigt som jag pekade på denna lampa (som för tillfället var otänd p g a stillastående).
    Men han gav sig inte utan krävde att jag skulle bevisa att belysningen fungerade genom att cykla iväg. Vid det laget hade jag tröttnat och sättande mig på tvären påtalade jag mindre vänligt att man inte behöver lyse alls på en stillastående cykel (eller en som leds) och att de unga poliserna inte alls sett mig cykla, så de hade inget att invända emot eller anledning att ingripa.
    (Min brukscykel är naturligtvis exemplariskt och lagenligt utrustad för mörkerkörning på alla sätt.)

Slutsatsen – av båda incidenterna och en rad andra som figurerat i media – är att dagens unga poliser i stor utsträckning är skolade i cyklisthat och gärna ingriper mot och trakasserar cyklister för att inskärpa trafikmaktordningen. De är samtidigt – som alla som hatar – påfallande okunniga om vilken lagstiftning som gäller för cykel och dessutom omogna, så att de inte klarar av att hantera nesan och kjänkningen i att ha gjort ett felaktigt ingripande mot en cyklist och fått detta påtalat för sig.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-05-16 22:31 av Cyklot B.

Av:
    Raggamuffin
    I liknande situationer slår det mig ofta att det anses som en rättighet att få cykla så fort man kan.

// Muffin

Av:
    ThomasL
    Kan man inte se det i en annan vinkel och den är att polisen ville skydda dig då dom tycker det är farligt att cykla på en 70km väg. Kanske du misstolkade situationen. Bara en tanke.

Av:
    ForesterGuy
    Raggamuffin skrev:
    I liknande situationer slår det mig ofta att det anses som en rättighet att få cykla så fort man kan.

Ja, personligen så cyklar jag alltid i 25 km/h på min elcykel, assistansen hjälper ju till upp till den gränsen.

Av:
    JesperA
    Cyklot B skrev:
    Slutsatsen – av båda incidenterna – är att dagens unga poliser är skolade i cyklisthat och gärna ingriper mot och trakasserar cyklister för att inskärpa trafikmaktordningen.
    Ja, det är ju jättevettigt att basera en slutsats på två incidenter & komma fram till att alla dagens unga poliser är skolade i cykelhat 👍👍👍

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Av:
    Cyklot B
    JesperA skrev:
    Ja, det är ju jättevettigt att basera en slutsats på två incidenter & komma fram till att alla dagens unga poliser är skolade i cykelhat 👍👍👍
    Tack för att du visade att innebörden kan missförstås. (Jag ignorerar den sarkastiska tonen.)

Nu skrev jag inte "alla", helt enkelt för att jag inte menade "alla", och att dagens unga vuxna är "skolade i cyklisthat" – nämligen genom cyklishatet i media och de ofta nedlåtande diskussioner om cyklister som förs i gemen – är väl känt och här utgör förstås gruppen "unga poliser" inget undantag.

Men jag har förtydligat nu för att något minska risken för vantolkningar av vad jag anser och uttrycker.

Åter till trådens topic…

Av:
    ForesterGuy
    Cyklot B skrev:
    Först klagade han på att jag inte hade orangea reflexer i hjulen, vilket han påstod att man måste ha. Jag upplyste honom vänligt att reflexerna varken måste vara orangea eller sitta i hjulen (mellan ekrarna). Han tog då upp sin mobil och letade fram lagstiftningen och började läsa innantill. När han kom fram till stycket där det stod att reflexer åt sidorna kan vara vita (eller orangea), blev det lite pinsamt, eftersom jag har fyra stycken vita ekerreflexer i varje hjul, som nog var lite svåra att se utan lampa i mörkret.

Fyra reflexer i varje hjul? Räcker det? Jag brukar köpa 36-pack, och kan då montera en på varje eker.
    Sen är det en helt annan sak att jag kan ha avvikande färger på flera av mina cyklar... ;-)

Av:
    Crocko
    Cyklot B skrev:
    Jag råkade häromdagen på ett liknande sätt ut för okunniga – sannolikt cykisthatande – poliser, som efter att ha gjort ett felaktigt ingripande mot mig började hitta på saker att beskylla mig för. De hade fått för sig att jag stod i vägen för trafiken, vilket jag inte gjorde, och när jag hade tydligt upplyst dem om det, tyckte den ene av de unga poliserna att det var en god idé att istället börja klaga på utrustningen på min cykel för att – vad jag kan förstå – ändå rättfärdiga sitt ingripande. Det var mörkt vid tillfället.

Då övergick han till att beskylla mig för att inte ha baklyse, allt medan han insinuant pekade på den röda reflexen (!) på min sadelstolpe, som naturligtvis inte lyste. Jag upplyste honom vänligt om att det är vanligt att äldre cyklar har dynamodriven belysning och att då baklyset sitter på bakskärmen, samtidigt som jag pekade på denna lampa (som för tillfället var otänd p g a stillastående).
    Men han gav sig inte utan krävde att jag skulle bevisa att belysningen fungerade genom att cykla iväg. Vid det laget hade jag tröttnat och sättande mig på tvären påtalade jag mindre vänligt att man inte behöver lyse alls på en stillastående cykel (eller en som leds) och att de unga poliserna inte alls sett mig cykla, så de hade inget att invända emot eller anledning att ingripa.
    (Min brukscykel är naturligtvis exemplariskt och lagenligt utrustad för mörkerkörning på alla sätt.)

Slutsatsen – av båda incidenterna och en rad andra som figurerat i media – är att dagens unga poliser i stor utsträckning är skolade i cyklisthat och gärna ingriper mot och trakasserar cyklister för att inskärpa trafikmaktordningen. De är samtidigt – som alla som hatar – påfallande okunniga om vilken lagstiftning som gäller för cykel och dessutom omogna, så att de inte klarar av att hantera nesan och kjänkningen i att ha gjort ett felaktigt ingripande mot en cyklist och fått detta påtalat för sig.

Det känns skönt att ordningsmakten har ett så gediget underlag inför den upprustningen som pågår, förmågan att tolka lagen verkar ju vara vida utbredd. Men ännu mer imponerande är tankeläsningsförmåga och att kunna förutse framtiden.

Polisen gör ett "felaktigt" ingripande och beskyller dig för "saker", jag har 2 problem med den beskrivningen.

Poliser behöver inte ens veta om ett ingripande kommer leda till att någon lagförs när man beslutar att kontrollera ett fordon eller något annat det är tvärtemot exakt deras uppgift. Att bli beskylld i en situation där polismakten är inblandad är endast en personlig subjektiv känsla framkallad av situationen och ens egen inställning till densamma.

Vad som är rätt eller fel är inte avgjort innan klubban faller i bordet, det är inget som avgörs genom paragraf citerande i vägkanten vilket gör det ganska meningslöst att ens försöka, om man inte kan sia om framtiden så man vet vad domslutet kommer bli.

Sen är det slående hur ofta såna här berättelser fylls ut med laddade värdeord och beskrivningar om hur de andra parterna tänker, känner mm. Här är tydligen poliserna skyldiga till att vara unga, uppfostrade att hata cyklister, okunniga, lättkränkta och uppvisar dessutom svagheten att använda sig av hjälpmedel för att kunna göra sitt jobb.

Sen slutar det som alltid, trots att TS varit from som ett lamm och så trevlig och bara hjälpt konstaplarna, så brinner säkringen ändå av och man bara måste obstruera för att stå upp för sin sak istället för att spela med i 2 minuter och sen är det klart. Jag skall inte spekulera i vilket av det två beteendena som visar på de största bristerna det klarar nog alla med lite talang för kritiskt granskning eller en spegel.

Av:
    rustas
    VA!?
    Jag ar en svensk gubbe, cykelgubbe boende i Italien sedan manga ar.

Men vad fan, jag blir radd nar jag laser dessa inlagg, framforallt "Crocko", men flera andra. Blev ni totalt indoktrinerade nar ni var barn, eller ar snutnojjan sa spridd?
    Eller ar ni alla snutar?

En van cyklist,( dvs ingen javla tjanstemannamupp som borjade cykla nar det blev poppis och nar kxken borjade strejka), med mer an 30 ar pa vagarna, gor nog fan ratt!

Nar jag var ung och snygg och tokcyklade Sveavagen i Stockholm med sex olburkar i en pase pa styret, lag snuten bakom och matte hastigheten och hejjade i hogtalaren… " Kor hart grabben, bra hastighet pa en MTB" (46-12 i utvxl. ca 100 rpm… bara for er Crockosbollars information.

Skarp er for fan!

Av:
    Crocko
    rustas skrev:
    VA!?

Men vad fan, jag blir radd nar jag laser dessa inlagg, framforallt "Crocko", men flera andra. Blev ni totalt indoktrinerade nar ni var barn, eller ar snutnojjan sa spridd?
    Eller ar ni alla snutar?

En van cyklist,( dvs ingen javla tjanstemannamupp som borjade cykla nar det blev poppis och nar kxken borjade strejka), med mer an 30 ar pa vagarna, gor nog fan ratt!

Nar jag var ung och snygg och tokcyklade Sveavagen i Stockholm med sex olburkar i en pase pa styret, lag snuten bakom och matte hastigheten och hejjade i hogtalaren… " Kor hart grabben, bra hastighet pa en MTB" (46-12 i utvxl. ca 100 rpm… bara for er Crockosbollars information.

Skarp er for fan!

Kul att vinet fortfarande verkar vara gott i Italien, skål.

Av:
    Snuten

Jesus! De poliserna måste ha haft en dålig dag. Så hanterar man inte en situation av detta slag.

-------------------------------------------------
    Internet är, liksom mountainbikes, en fluga.

Av:
    Örjan Lax
    Crocko skrev:
    rustas skrev:
    VA!?

Eller ar ni alla snutar?

Skarp er for fan!

Kul att vinet fortfarande verkar vara gott i Italien, skål.

@Crocko; Du (med flera) verkar ofta tro att så fort man skriver lite "frispråkigt" så måste det vara alkohol inblandat. Är du nykter alkoholist?

Av:
    Snuten
    Vet inte om jag fattat rätt, men bytet till stora vägen från cykelbanan, bör ha skett i Hjärup, eller? Där byter ju cykelbanan sida.

Kör ofta bil på gamla Lundavägen mellan Lund och Malmö och jag skulle nog inte själv välja att köra på stora vägen mellan Hjärup och Åkarp, inte ens om jag cyklade riktigt fort. Vägen är smal som fn och de finns en skymd kurva som är riktigt farlig. Dessutom funkar ju faktiskt cykelbanan ganska bra mellan Hjärup och Åkarp, till skillnad från hur den funkar i Åkarp.

Men som sagt, jag har nog inte riktigt fattat hur den nu stoppade cyklisten körde innan polisinsatsen.

-------------------------------------------------
    Internet är, liksom mountainbikes, en fluga.

Av:
    GoranS
    Rimligen bör poliser vara intresserad av att ha allmänhetens förtroende. Utan detta torde jobbet bli svårare att genomföra och om förtroende i allmänhet helt saknas kan man ju fråga vilken legitimitet de totalt sett har. Personligen får jag mer förtroende för en person som faktiskt vet vad som gäller kring det personen uttalar sig kring eller agerar angående. Det gäller oavsett om det är en polis som kan lagarna och reglerna som denna är satt att övervaka efterlevnaden av eller t.ex. en lärare som ska förklara något för sina elever. I skenet av detta tycker jag att det är problematiskt att en trafikpolis inte kan lagar och regler kring trafiken.

Med detta dock inte sagt att jag tycker att det är bra att inte stanna när polisen säger till att man ska göra det. Jag tycker absolut att man ska följa polisers instruktioner inom rimlighetens gränser. Om det verkligen var så olämpligt att genom att följa polisens instruktioner stanna direkt kan jag inte bedöma då jag inte vet hur det ser ut, men personligen skulle det nog rätt mkt till för att jag som cyklist inte skulle stanna om polisen instruerade mig att göra det. Sen kan man förstås hitta på situationer där jag inte tycker att det är fel att strunta i polisens instruktioner, t.ex. om poliskåren vore totalt genomkorrumperad och bara ute efter att smörja sitt eget krås eller om det rör sig om en totalitär diktatur där polisen lyder direkt under en galen diktator. Men det är inte aktuellt här.

Slutligen, poliser är människor och människor begår fel. Generellt tror jag att det bästa i de allra flesta fall bara rakt av erkänna att man hade fel om så visar sig vara fallet. Givet att det i Cyklot B:s fall var s.a polisen först efter att ha kommit fram till att ha haft fel angående sidoreflexerna kom på att klaga på baklyset så känns det som att personen ifråga försökte skyla över sitt eget misstag genom att visa att Cyklot B också hade fel (fast på en annan punkt). Sen skulle det förstås kunna vara s.a. polisen redan från början hade för avsikt att påpeka båda "felen" och att det rörde sig om två misstag. Om detta inte vara fallet tycker jag det är problematiskt. Detta, återigen baserat på att poliser borde eftersträva allmänhetens förtroende, då i alla fall jag har mer förtroende för personer som faktiskt erkänner att de gjort fel när de gjort detta snarare än försöker komma undan genom att "öppna moteld", slingra sig, ...

Av:
    Bamsebjörn
    Det vet väl alla att man inte behöver stanna om polisen vinkar in en. Gärna göra något tecken samtidigt o köra vidare. Polisen har ju nästan alltid fel (även när de har rätt). Då brukar det bli en trevlig start i samtalet med ordningsmakten.

Av:
    H.
    Bamsebjörn skrev:
    Det vet väl alla att man inte behöver stanna om polisen vinkar in en. Gärna göra något tecken samtidigt o köra vidare. Polisen har ju nästan alltid fel (även när de har rätt). Då brukar det bli en trevlig start i samtalet med ordningsmakten.
    Vilket officiellt stanna-tecken var det polisen gjorde? När de tutade eller när de satt inne i bilen och pekade mot en cykelbana?

I min värld låter dessa signaler som lika tydliga stoppsignaler som hantverkarbilen som sprutar spolarvätska.

Av:
    bonbon
    Alla vet ju att man stannar när nån gapar nåt ohörbart i 40km/h.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ