• Köpråd Racer, budget ca 40k

Av:
    Tazl
    Går i funderingarna om att köpa racer inför sommaren och eventuellt någon Vätternrunda framöver, då jag mest cyklar MTB känner jag att jag skulle behöva lite råd och tips inför ett eventuellt köp.Jag har tänkt mig en budget på ca 40k för cykeln.
    Jag är kille 173cm lång, benlängd ca 81cm och jag har för tillfället en morgonvikt på ca 63kg

Vad jag tror är rätt för mig är nån sorts aero cykel.
    Dessa cyklar har jag kikat lite extra på

Canyon Aeroad CF SL Disc 8.0
    https://www.canyon.com
    +Hyffsade komponenter samt hjul?
    +lätt?
    -Postorder
    Pris 39.899:-
    Storlek S?

Merida, Reacto Disc YC Edition
    https://www.merida.se
    +Hyffsade komponenter samt hjul?
    +Går att köpa från affär i Sverige
    Pris 37 997:-
    Storlek 50?

SCOTT FOIL 20 DISC
    https://www.scott-sports.com
    +Går att köpa hos LBS
    -Sämre komponenter samt hjul?
    Storlek M54?
    Pris 37.995:-

Merida, Reacto Disc 7000-E
    https://www.merida.se
    +DI2
    -Sämre komponenter samt hjul än YC Edition
    Storlek 50
    Pris 38 999:-

En nackdel med postorder cyklar är väl att jag inte kan prova storleken men det kanske inte är av så stor betydelse egentligen.
    Men vad tror expertisen här, är jag inne på rätt spår och val av cyklarna?
    Vad tror ni om storlekarna?
    Är öppen för alla förslag på andra prisvärda cyklar och andra synpunkter.
  • Re: Köpråd Racer, budget ca 40k

Av:
    sdx
    Min fultysk väger in på 8.3 kilo med aluminium och kol och köpt för en spottstyver.

Av:
    drpepper82
    Canyon har verkstad/kontor i Bålsta kan nog ha nån demo hoj du säkert får testa. Beroende på var du bor så såg jag även att Johan Olsson skulle till Göteborg och åka skidor i någon tunnel, då skulle Canyon medverka med democyklar också.

Av:
    SLI
    sdx skrev:
    Min fultysk väger in på 8.3 kilo med aluminium och kol och köpt för en spottstyver.
    +1

Av:
    ejma
    Trek Emonda samt Rose X-lite 4 samt 6 brukar få bra kritik i tester. Kanske inte superaero, men däremot lättare.

Av:
    kroem
    Du ska nog ha en XS i Canyon och då kan det finnas nåt i Outleten...

Rose X-Lite 6 med Ultegra är nog också en superbra cykel. 6.9kg specad. När jag ser din morgonvikt tänker jag att jag själv nog borde banta istället för att köpa en ny lätt cykel... men roligt att shoppa ju!

Värt att tänka på om geon är passande också då aero-hojjarna är väldigt låga.

Av:
    Tazl
    Rose hade jag inte tänkt på, men tror att jag nog vill ha en aero cykel ändå. Men man kan ju ändra sig, ska försöka kolla lite cyklar imorgon och se hur dom verkar.
    Men det här med storleken, jag ligger oftast mitt emellan storlekarna, ska man välja den mindre eller större?

Hur prisvärda är gigant cyklarna då?
    t.ex Gigant PROPEL ADVANCED 1 DISC
    https://www.giant-bicycles.com
    40 500:-
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-05-18 00:17 av Tazl.

Av:
    Freddie L
    Vågar inte säga vilken av de nämnda cyklarna som är bäst, men nog är de bra allihopa. Vill bara uppmana dig att inte bara gå på råd från främlingar och förnuftiga resonemang kring vikt och hjulpar. Att köpa en cykel för 40k lär vara en av dina sämsta affärer i livet (åtminstone om du inte kör ny bil och har skaffat barn) så se åtminstone till att du är lite kär i cykeln. Ta den snyggaste eller den som har bäst ”story” kring varumärket eller nåt annat som får dig att gå igång. En cykel du gillar på ett känslomässigt plan kommer gå snabbare och längre.

Grattis till den kommande tillökningen!

/Fredrik

Av:
    Herr Thomas
    Canyons Outlet rekommenderas. Jag köpte en Aeroad tidigare i vintras prissänkt närmare 14 kSEK. Nu är det dock högsäsong och kanske inte lika lätt att göra fynd.

Av:
    sdx
    SLI skrev:
    sdx skrev:
    +1
    Vägde den i dag med en riktig bagage våg och väger in på 8.1 kilo när den är klar så kommer den att väga in på ca7.5 kilo och har då kostat runt 20.000kr.Så varför skall man köpa dyrt för när man kan få det billigare.kolfiber är inte alltid lättast.

Av:
    Crocko
    sdx skrev:
    SLI skrev:
    sdx skrev:
    +1
    Vägde den i dag med en riktig bagage våg och väger in på 8.1 kilo när den är klar så kommer den att väga in på ca7.5 kilo och har då kostat runt 20.000kr.Så varför skall man köpa dyrt för när man kan få det billigare.kolfiber är inte alltid lättast.

Inte alltid men ibland:

https://happyride.se

Av:
    NickPick
    Herr Thomas skrev:
    Canyons Outlet rekommenderas. Jag köpte en Aeroad tidigare i vintras prissänkt närmare 14 kSEK. Nu är det dock högsäsong och kanske inte lika lätt att göra fynd.

Att något säljs på outlet innebär ju att det förmodligen är osäljbart till ordinarie pris, democyklar (dvs ofta personalens gamla cykel) och liknande.
    Skulle man ha just den modellen så blir det ju såklart ett personligt kap om man sparar in 14000!

Av:
    Jolinwood
    (om du mest kör mtb så inställer jag mig i kören som röstar för att du ska hitta nåt rejält nedsatt)

Av:
    Miss Lycka 2.0
    För de pengarna kan du få en fin cykel.

Av:
    XTRINO
    sdx skrev:
    Vad är det för cykel?, är på jakt efter något prisvärt.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ