• Gravelbike konvertering/Bygge

    Av:
    cykloton
    Efter lite funderande fram och tillbaka har jag funderat på om det inte skulle gå att konvertera vintercykeln till en gravelbike, den är bra för vintern men på tok för tung för att köra med på sommaren.

    Cykeln då, det är en Merida crossway Striker. En billig hybrid med hydrauliska bromsar. Väger som den står med tunga pedaler och diverse annat 14,5 kilo. Hjulen väger med däck, kasett och skivor 4,6kg. Vevpartiet, bara det väger 1500g. Den har även dämpad framgaffel, en suntour som bara tillför vikt. Den blir nog det första att byta.

    Med gravelbike menar jag en stel cykel som kan ta lite bredare däck och har bockstyre. Föredrar singelklinga och det blir lätt också.

    Frågan är, tror ni att den skulle gå att få ner till runt 11 kilo för under 3000kr? Är det möjligt?
    Kom med synpunkter, jag behöver er hjälp om jag ska klara/ ta mig till mods att göra detta.
    /Anton
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-05-16 21:23 av cykloton.

  • Re: Gravelbike konvertering/Bygge

    Av:
    tmalm
    En kinakolgaffel kostar ca 700:- -1,2 kg
    Beg vevparti, säg 500:- -800g
    Singelklinga 300:- (nw drev) - 500g kanske
    Nya däck
    Beg finhjul om du känner dig manad...

    /T
  • Re: Gravelbike konvertering/Bygge

    Av:
    tmalm
    Gaffel (26"!!!!!!):
    https://www.ebay.com
  • Re: Gravelbike konvertering/Bygge

    Av:
    cykloton
    Detta känns lovande, med tanke på vad gaffeln som sitter på väger sparar jag nog ca 2kg på en i kolfiber. Svårare blir dock att klura ut hur jag ska göra för att konvertera till bockstyre utan att priset sticker iväg...
  • Re: Gravelbike konvertering/Bygge

    Av:
    tmalm
    En bockkonvertering kostar gärna en del, finns en komplett tiagra grupp på k&s för 4700 tror jag eller en tjusig billigare på ebay:https://www.ebay.com.
    Går ju att köra mekaniska bromsok och komma undan billigare.

    /T
  • Re: Gravelbike konvertering/Bygge

    Av:
    bellasoda
    Jag har klurat lite på billigaste lvg-reglagen av hyfsad kvalitet.

    Campagnolo gör ju generellt lite billigare reglage än konkurrenterna, så om man köper 10-delade Campa-reglage på ebay och monterar shimano bakväxel och 8-delad kassett så ska man tydligen få det att lira:
    https://www.ebay.co.uk

    Att läsa på om "shimergo":
    https://jefaisduvelo.wordpress.com

    Jag inbillar mig att det borde vara billigaste bockstyrekonverteringen man kan få.
  • Re: Gravelbike konvertering/Bygge

    Av:
    tmalm
    En billig grupp som du behöver mekaniska ok för:
    https://happyride.se

    /T
  • Re: Gravelbike konvertering/Bygge

    Av:
    cykloton
    tmalm skrev:
    En billig grupp som du behöver mekaniska ok för:
    https://happyride.se

    /T
    Isåfall har jag bättre grupp nu :)
  • Re: Gravelbike konvertering/Bygge

    Av:
    DarthVidar
    Jag håller på att bygga om en gammal racer till "gravel" och beställde en styrkombo (styre, bromsreglage, gelpads, styrlinda, lite vajrar mm) igår och det gick på en tusenlapp ungefär. Då försöker jag ändå hålla en stram budget. Jag kommer att landa på 2.5k ungefär, inkl. kostnaden för cykeln. Men då har jag redan det mesta, det som behövdes var bara nya däck, styre och regalage samt lite slitdelar. Det blir inte en optimal grushoj direkt och planen är att uppgradera den framöver men den duger och är rolig att cykla grus på.

    Som tmalm skriver så kostar en bockkonvertering en del, men det beror lite på hur mycket av din nuvarande drivlina som du kan/vill återanvända. Skall du ha singelklinga och inte behöver senaste teknologin så går det ju att komma undan hyfsat billigt (läs styränds/ram/styrstamsreglage). Vevparti för singelklinga kan bli hyfsat billigt både begagnat och nytt.

    Här finns lite prisvärda gafflar för övrigt: https://www.planetx.co.uk
  • Re: Gravelbike konvertering/Bygge

    Av:
    cykloton
    DarthVidar skrev:
    Jag håller på att bygga om en gammal racer till "gravel" och beställde en styrkombo (styre, bromsreglage, gelpads, styrlinda, lite vajrar mm) igår och det gick på en tusenlapp ungefär. Då försöker jag ändå hålla en stram budget. Jag kommer att landa på 2.5k ungefär, inkl. kostnaden för cykeln. Men då har jag redan det mesta, det som behövdes var bara nya däck, styre och regalage samt lite slitdelar. Det blir inte en optimal grushoj direkt och planen är att uppgradera den framöver men den duger och är rolig att cykla grus på.

    Som tmalm skriver så kostar en bockkonvertering en del, men det beror lite på hur mycket av din nuvarande drivlina som du kan/vill återanvända. Skall du ha singelklinga och inte behöver senaste teknologin så går det ju att komma undan hyfsat billigt (läs styränds/ram/styrstamsreglage). Vevparti för singelklinga kan bli hyfsat billigt både begagnat och nytt.

    Här finns lite prisvärda gafflar för övrigt: https://www.planetx.co.uk

    Kanske blir flatbar till en början, bockstyre får bli senare då det nog spräcker budgeten..
  • Re: Gravelbike konvertering/Bygge

    Av:
    DarthVidar
    cykloton skrev:
    Kanske blir flatbar till en början, bockstyre får bli senare då det nog spräcker budgeten..

    Nu vet jag inte om du vill ha bock för att åstadkomma ett visst utseende eller om det handlar om funktion. Men vill du möjliggöra flera olika handpositioner (vilket ju ett bockstyre ger dig) så finns det många "alternativa" styren som funkar med din nuvarande cockpit som ger dig just detta, det kan kanske vara ett alternativ? On-One släppte ju en hel drös "nya" styren (eller, billigare kopior av redan existerande styren) nyss som dessutom är tämligen prisvärda!

    https://www.on-one.co.uk
    https://www.on-one.co.uk

    Där har du ju lite att bita i ;-)
  • Re: Gravelbike konvertering/Bygge

    Av:
    cykloton
    DarthVidar skrev:
    cykloton skrev:
    Kanske blir flatbar till en början, bockstyre får bli senare då det nog spräcker budgeten..

    Nu vet jag inte om du vill ha bock för att åstadkomma ett visst utseende eller om det handlar om funktion. Men vill du möjliggöra flera olika handpositioner (vilket ju ett bockstyre ger dig) så finns det många "alternativa" styren som funkar med din nuvarande cockpit som ger dig just detta, det kan kanske vara ett alternativ? On-One släppte ju en hel drös "nya" styren (eller, billigare kopior av redan existerande styren) nyss som dessutom är tämligen prisvärda!

    https://www.on-one.co.uk
    https://www.on-one.co.uk

    Där har du ju lite att bita i ;-)
    Se där ja! Annars kanske vanligt styre med barends kan funka. Så kan jag konvertera i framtiden :)
  • Re: Gravelbike konvertering/Bygge

    Av:
    DarthVidar
    cykloton skrev:
    DarthVidar skrev:
    cykloton skrev:
    Kanske blir flatbar till en början, bockstyre får bli senare då det nog spräcker budgeten..

    Nu vet jag inte om du vill ha bock för att åstadkomma ett visst utseende eller om det handlar om funktion. Men vill du möjliggöra flera olika handpositioner (vilket ju ett bockstyre ger dig) så finns det många "alternativa" styren som funkar med din nuvarande cockpit som ger dig just detta, det kan kanske vara ett alternativ? On-One släppte ju en hel drös "nya" styren (eller, billigare kopior av redan existerande styren) nyss som dessutom är tämligen prisvärda!

    https://www.on-one.co.uk
    https://www.on-one.co.uk

    Där har du ju lite att bita i ;-)
    Se där ja! Annars kanske vanligt styre med barends kan funka. Så kan jag konvertera i framtiden :)

    Ett par barends, nya schyssta däck och stel (lättare) gaffel tror jag du kommer långt på!

    Det går ju för övrigt att vara kreativ och märkvärdig även med barends!
    DSC_8689.jpg
    downsizeybgf.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-17 12:01 av DarthVidar.

  • Re: Gravelbike konvertering/Bygge

    Av:
    Snuten
    DarthVidar skrev:
    cykloton skrev:
    DarthVidar skrev:
    cykloton skrev:
    Kanske blir flatbar till en början, bockstyre får bli senare då det nog spräcker budgeten..

    Nu vet jag inte om du vill ha bock för att åstadkomma ett visst utseende eller om det handlar om funktion. Men vill du möjliggöra flera olika handpositioner (vilket ju ett bockstyre ger dig) så finns det många "alternativa" styren som funkar med din nuvarande cockpit som ger dig just detta, det kan kanske vara ett alternativ? On-One släppte ju en hel drös "nya" styren (eller, billigare kopior av redan existerande styren) nyss som dessutom är tämligen prisvärda!

    https://www.on-one.co.uk
    https://www.on-one.co.uk

    Där har du ju lite att bita i ;-)
    Se där ja! Annars kanske vanligt styre med barends kan funka. Så kan jag konvertera i framtiden :)

    Ett par barends, nya schyssta däck och stel (lättare) gaffel tror jag du kommer långt på!

    Det går ju för övrigt att vara kreativ och märkvärdig även med barends!

    Så där som på den övre bilden har jag kört både på mtb- och lvg-cykel. Det funkade väl som en slags jättekorta tempopinnar, men i ärlighetens namn var det trots allt bäst att ligga i hoodsen på lvg:n och att flytta ut barendsen till traditionell position på mtb:n. Det blev också ganska vingligt så fort det stökade till sig.

    -------------------------------------------------
    Internet är, liksom mountainbikes, en fluga.

  • Re: Gravelbike konvertering/Bygge

    Av:
    cykloton
    Singelklinga, lättare gaffel och lättare (och bättre) däck får det bli. Någon som har stel gaffel, gärna i kolfiber. Skivbromsfäste och qr axel, för 28" och rakt styrrör. Även reglage för shimano 10 delat är av intresse, och likaså lättare vevparti för 104bcd och shimano hollowtech.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ