• Köpråd, Mtb för Fornstigen

Av:
    thefnatte
    Hej
    Vill testa att köra lite stig, bor nära bromma flygplats och har tyvärr inte bil. Därav är jag nyfiken på vilken cykel ni rekommenderar för stigar jag har i närheten.
    Är tex fornstigen för stökig för FS? Har jag ens några bra rundo i närheten?

Budget är mellan 10-20k. Men största fokus att förlusten ska vara liten om jag ej gillar sporten.

Några kul ideer på cyklar?
  • Re: Köpråd, Mtb för Fornstigen

Av:
    Du klarar dig bra på en hardtail på alla stigar i ditt närområde. Det är skönare med FS men inget måste.

**************** Hellre än bra *****************

Av:
    aanton
    Viktigt att fylla på med uppgifter om dig själv samt användningsområde, den ena checka du av. Men vikt/längd är ett måste vid cykelhjälp, desto mer info desto bättre!

Av:
    etnica
    Det mesta är cykelbart med en gravel/cx så blir det roligare att cykla dit. Annars en crosscountry mtb.

Jag skulle inte investera i en FS för fornstigen cykling. Finns väldigt få stökiga partier.

Av:
    Eveningstar
    Jag tycker lätt att du ska ha en FS. Blir roligare då.
    Glöm inte köra Nick i Ursvik och Vildmarksspåret i Grimsta också, två riktigt bra banor.

f.d. Cyklist.

Av:
    glitch
    Köp en lätt beggad bra heldämpad. Skulle du inte gilla det säljer du cykeln utan någon enorm förlust. Men det ställer lite disciplin vid köp.

Ibis Ripmo säljes
    https://tinyurl.com

Av:
    Makten
    etnica skrev:
    Det mesta är cykelbart med en gravel/cx så blir det roligare att cykla dit.
    Möjligen om man är fakir eller hatar sig själv. Ingen människa vid sina sinnens fulla bruk skulle cykla fornstigen på CX. Klart det går, men det är som att springa maraton barfota. Idioti.

Nej, den är inte stökig, men knappast i närheten av slät heller. En ren XC-cykel är förmodligen det effektivaste vapnet men för nybörjaren är det med all sannolikhet trevligare med en stigcykel. Alltså något som inte är onödigt kort och brant, så att man vågar sig på de kluriga partier som ändå finns.

Av:
    escapegravity
    Makten skrev:
    etnica skrev:
    Möjligen om man är fakir eller hatar sig själv. Ingen människa vid sina sinnens fulla bruk skulle cykla fornstigen på CX. Klart det går, men det är som att springa maraton barfota. Idioti.

Nej, den är inte stökig, men knappast i närheten av slät heller. En ren XC-cykel är förmodligen det effektivaste vapnet men för nybörjaren är det med all sannolikhet trevligare med en stigcykel. Alltså något som inte är onödigt kort och brant, så att man vågar sig på de kluriga partier som ändå finns.

^

Av:
    Lingon
    Heldämpad med 120-140 slag bak är roligast.

Av:
    KiwiQ
    Lingon skrev:
    Heldämpad med 120-140 slag bak är roligast.

+1

Av:
    Sixten Fors
    thefnatte skrev:
    Hej
    Vill testa att köra lite stig, bor nära bromma flygplats och har tyvärr inte bil. Därav är jag nyfiken på vilken cykel ni rekommenderar för stigar jag har i närheten.
    Är tex fornstigen för stökig för FS? Har jag ens några bra rundo i närheten?
    Budget är mellan 10-20k. Men största fokus att förlusten ska vara liten om jag ej gillar sporten.
    Några kul ideer på cyklar?
    Jag gillar alla stigarna på Lovön: Fornstigen, Långa Fornstigen, Skogsrundan - norra, Sjörundan
    https://www.trailforks.com
    Fina stigar med bitvis rätt mycket rötter och stenar, det finns några partier som är utmanande att ta sig upp för / igenom utan att sätta ner foten. Främst på stigarna på nordvästra delen av ön, men de är också de roligaste. Det går utmärkt att cykla både XC HT och FS stigcykel.

Av:
    Bengt-re
    Makten skrev:
    etnica skrev:

+1

Vissa partier går väl bra med CX, men HT är i mitt tycke perfekt vilket betyder att många nog anser att ett kortslagig FS nog är att föredra.

Är det blött så behövs greppiga däck oaktat cykel då det är ganska lerigt bitvis.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    thefnatte
    ah tänkte att längd vikt inte speladade så stor roll i ht vs fs. Men klart att det kan göra, jag är 178 88kg. Inte cyklat mtb sedan jag var grabb, men åker mycket offpistskidåkning. Antar att balans mm ifrån skidåkning liknar MTB. Tänkt använda mtb som motion/nöje, för att kanske minska de 88kg.

Av:
    Makten
    thefnatte skrev:
    Har jag ens några bra rundo i närheten?
    När jag bodde i Alvik så bökade jag runt vid Bromma FPL en del. Vill minnas att man kan få ihop en kort men ganska rolig slinga i skogspartierna precis väster om flygplatsen, men det finns inget sammanhängande vad jag vet. Kan vara bra att reka lite om du bor i faggorna och inte orkar cykla iväg till fornstigen varje gång:-) Om man siktar på att cykla upp på varje bergknalle så får man rätt bra träning och en del tekniskt jox på kort sträcka ändå.

Av:
    qzrjohan
    En Specialized stumpjumper comp är bra insteg FS och går riktigt bra på fornstigen och ursvik.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ