• Mtb till brud, bara för att ha en mtb o cykla på

Av:
    Wonderique
    Hej!
    Tänkte bara ställa en ganska simpel fråga.
    Bruden vill tjacka en mtb, dämpad i fram, bara för att cykla på, ej för motion, ej för tävling, ej för något speciellt. Hon ville pynta max 3k sa hon. Finns några tips? Jag såg denna:

https://www.engrosservice.se

Som sagt, bara för att ha o cykla på.

Tacksam för alla svar och tips :)

Viktor
  • Re: Mtb till brud, bara för att ha en mtb o cykla på

Av:
    marr
    Är det någon form av bröllopsgåva?

Av:
    escapegravity
    Om hon ska ha en MTB utan direkt anledning att ha en mtb så skulle jag köpa den här över den du länkade i alla fall.
    200:- över budget, men då har ni butiksgaranti i alla fall.

https://www.decathlon.se

Av:
    Wonderique
    Haha jamen exakt precis så det ligger till x). Nej, hon ska tjacka den själv bara för att ha som cykel.

Av:
    Wonderique
    Okay. Tack för tipset, men varför skulle den vara bättre? Tänkte att den andra är ju ändå nedsatt från 5k? Bör inte den că lite bättre komponenter etc?

Visst vet du att det inte är planekonomi här? Man får sätta priset relativt fritt

Av:
    Wonderique
    Javisst, men det var bara en fråga till de lite mer cykelkunniga.

Av:
    aanton
    Wonderique skrev:
    Hej!
    Tänkte bara ställa en ganska simpel fråga.
    Bruden vill tjacka en mtb, dämpad i fram, bara för att cykla på, ej för motion, ej för tävling, ej för något speciellt. Hon ville pynta max 3k sa hon. Finns några tips? Jag såg denna:

https://www.engrosservice.se

Som sagt, bara för att ha o cykla på.

Tacksam för alla svar och tips :)

Viktor

Rent krasst så får du inte riktigt en MTB för 3k.. du kan hitta en beg för ca 5-6 som ”funkar” i skogen. Men egentligen är 8-10k en startgräns för en cykel som levererar i flera år trots att hon utvecklas..

Av:
    Wonderique
    Tack för svaret. Men hon ska inte utvecklas till något speciellt, hon kommer inte hoppa o hålla på, hon kommer inte köra hårt i skogen eller något i den stilen. Hon vill som sagt bara "ha en cykel, en mtb".

Av:
    jingleyschmidt
    Då kan det iofs vara rimligt att köpa något svinbilligt för om hon skulle få mersmak så har hon inte kastat så mycket pengar i sjön. ;D

Av:
    NLC
    marr skrev:
    Är det någon form av bröllopsgåva?

Hahaha, nice catch :-)

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Rut-66
    Om allt är injusterat korrekt och åtdraget någorlunda lagom, så duger den som "cykla runt på byn-cykel".

Det man får ta, när man köper billigt, är att det är lite större risk att få ett måndags-ex.
    Grejer kan sitta för löst och lager kan vara för hårt åtdragna, saker kan sitta snett i gängor etc...
    Återförsäljaren kan inget om cyklar, så diskussion med dem kan bli tråkig.
    Dåligt med reservdelar hos de som säljer dessa billiga hojar.

Jag själv cyklar på Biltema-hoj för 3000:-, men har i princip sett över hela cykeln för säkerhetsskull.

Av:
    Salabaladala
    Wonderique skrev:
    Tack för svaret. Men hon ska inte utvecklas till något speciellt, hon kommer inte hoppa o hålla på, hon kommer inte köra hårt i skogen eller något i den stilen. Hon vill som sagt bara "ha en cykel, en mtb".

Tycker du ska övertala henne att skaffa en hybrid. En cykel med dämpare både kostar och väger mer, och dämpningen på dom billigare modellerna är usel. Hybriden blir både lättare och har fräschare komponenter för övrigt för samma peng. Mer cykelglädje helt enkelt. Om komforten är viktig så kan du ju smälla in lite bredare däck.

Av:
    Wonderique
    Salabaladala skrev:
    Wonderique skrev:

Tycker du ska övertala henne att skaffa en hybrid. En cykel med dämpare både kostar och väger mer, och dämpningen på dom billigare modellerna är usel. Hybriden blir både lättare och har fräschare komponenter för övrigt för samma peng. Mer cykelglädje helt enkelt. Om komforten är viktig så kan du ju smälla in lite bredare däck.

Tack för inputen. Kan höra med henne om det, men tror att hon vill ha dämpare fram, om hon får för sig att cykla på nån stig eller så så är det ju (vare sig dämparna suger eller ej) trevligare med dämp på framgaffeln. :)

Av:
    Raggamuffin
    Fast den har ingen dämpning, bara fjädring.

// Muffin

Av:
    Wonderique
    Raggamuffin skrev:

Vad menar du med det? Framgaffeln är nu dämpad, står även så? Menar du att det bara skulle ligga en fjäder där inuti framgaffeln, och en en riktig dämpare?

Av:
    marr
    Man får vad man betalar för...

Av:
    Capra ibex
    Varför ska alltid mannen in här och fråga om cykeln till damen? Kan hon aldrig fråga själv. Blir så trött

Av:
    jonte987
    Ja, kan inte staten styra upp hur familjelivet organiseras? Jävla otyg att folk gör som de vill.

Av:
    sdx
    Wonderique skrev:
    Raggamuffin skrev:

Vad menar du med det? Framgaffeln är nu dämpad, står även så? Menar du att det bara skulle ligga en fjäder där inuti framgaffeln, och en en riktig dämpare?
    När det inte finns dämpning så kommer fjädringen att gunga okontrollerat.

Av:
    Raggamuffin
    Wonderique skrev:
    Raggamuffin skrev:

Ja det kan vara så.
    Personen som skrivit den texten är förmodligen inte så insatt i tekniken. Gissar jag.

// Muffin

Av:
    Wonderique
    marr skrev:
    Man får vad man betalar för...

Ja, det är jag väl medveten om.. Men nu är det så att, precis som jag sagt, att cykeln skall bara användas till att cykla med, hon ska inte tävla, hon ska inte hoppa, hon ska inte stegra, hon ska inte göra något ens i närheten av vad man skulle behöva en 10k kr cykel för.
    Den skulle likväl kunna vara gjord av Arla, så länge den är snygg och går att cykla på.. Skämtåsido, men hon ville tjacka något för typ 2-3k sa hon, hon vill att den ska vara "snygg".. Jag har inte koll på komponenter och sånt, jag vet att man inte får mycket för 3k..därav tänkte jag att någon här ksnsje kunde ge mig några tips på något som ändå skulle vara ok för henne..
    Anledningen till att jag frågar här är att jag i min enfald hoppades på att folk här kunde vara lite trevliga och ge några tips (ni som vet)..Eftersom jag själv läst en massa här gällande Sentier vr 29 som jag är sugen på..

Hon tänker inte köpa en cykel för massa tusenlappar. Men det kanske finns nån för 3500, eller 4000 som kan rekommenderas.. Jag vet dock ej om hon vill lägga så "mycket" på en hojj.

Av:
    jonte987
    Monark Karin för 4449 köpte jag för transportcykling.

Annars finns det tydligen fina postkod cyklar ännu billigare.

Av:
    aanton
    Alltså det finns inte en ”MTB” för 3000 riktigt.. jag lyckade kränga på min flickvän en beg trek x-caliber 8 för 6500 kr. Hon kan cykla på den något år sen sälja den för samma pengar stort sett om hon känner för byta upp sig.

Kanske är bättre att köpa något halvbra begagnat som ni sedan kan sälja och få tillbaka pengarna?

Av:
    Wonderique
    Capra ibex skrev:
    Varför ska alltid mannen in här och fråga om cykeln till damen? Kan hon aldrig fråga själv. Blir så trött

Humm? Jag ställer mig mycket undrandes till denna kommentar, är du här för att ragga? Eller varför måste tjejen skriva enligt dig? Sjukt skev inställning iaf

Av:
    glitch
    Varför ska hon ha en mtb???
    De eventuella stigar hon skulle köra på sin 3k cykel kan hon köra på med en Alvedoncykel.
    Hon är inte intresserad av att cykla som en mtb ska användas, men vill ändå ha en mtb?

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

sdx skrev:
    Wonderique skrev:
    Raggamuffin skrev:

När det inte finns dämpning så kommer fjädringen att gunga okontrollerat.

Fast den är ju dämpad, friktion existerar glöm inte bort det.

Av:
    Wonderique
    glitch skrev:
    De eventuella stigar hon skulle köra på sin 3k cykel kan hon köra på med en Alvedoncykel.
    Hon är inte intresserad av att cykla som en mtb ska användas, men vill ändå ha en mtb?

Vilken onödig fråga..? Så du anser att man likväl kan åka i skogen med en racer som med en 3k "mtb"...? Helt ärligt, ironiska och sarkastiska ickehjälpande kommentarer kan ni gärna avstå att bemöda er med, tack.

Det är väl självklart att en cykel som har en mtb-utformning är bättre lämpad som allroundcykel än vad en exempelvis racer är..
    En hybrid är ju klart ett alternativ som en här i träden föreslog, men då i avsaknad av en dämpad front (och nej, det behöver inte vara den dyraste dämpare för att fylla en viss funktion..).. När jag var ung hade jag en mtb, köpt för 3k, dämpen hade väl en rörelse på max 10cm, om ens det, och den fyllde sin funktion, jag fick inte ont i händerna då jag hoppade, dunkade fronten i backen, körde över stockar o sten...detta är nu 20 år sen.. Så jag tror nog att dagens dämpare fyller den funktion hon skulle ha behov av..

Av:
    Maakus
    Finns en schysst DH cykel på köp och sälj för 3.800. Ser ball ut och kommer ge monsterben. 😁

(Är inte seriös, jag alltså, annonsen är det säkert)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-18 19:34 av Maakus.

Av:
    argungu
    glitch skrev:

Ja det är väl inte så konstigt? Jämför t.ex. med alla gubbar som har en sportbil för att de vill ha en sportbil, men gubbkör den (jag själv, bland många andra).

Av:
    glitch
    En så kalla mtb för 3.000 kronor (förutsatt att vi inte snackar beg nu) med dämpgaffel kommer vara så usel att den inte är lämpad för mer än grusväg.
    Då kan hon lika gärna cykla på t.ex. en hybrid som tidigare nämnt eller dylikt och få en cykel som faktiskt även är okej på vägen.

Gällande sportbilen - det är ju inte en sportbil som ska köpas, utan en skrotbil med kjolpaket för att försöka efterlikna en sportbil.

Men visst det blir nog kalas det där.👍

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    borstar_micke
    Cykeln för 2500:- funkar säkert helt ok som transportmedel, men mindre bra i skogen men det var ju inte kravet här.
    Standard shimano budgetkit med tourney bakvxl o kombi broms/vxl-reglage.

Personligen tyckte jag den var rätt snygg...

Ramen är fö väldigt lik dotterns Merida Juliet.

Av:
    jonte987
    Jo men varför köper vuxna "mtb" som inte går att cykla stig med?

Men som redan sagts, det blir säkert bra

Av:
    Capra ibex
    Wonderique skrev:
    Capra ibex skrev:

Humm? Jag ställer mig mycket undrandes till denna kommentar, är du här för att ragga? Eller varför måste tjejen skriva enligt dig? Sjukt skev inställning iaf

Har din flickvän inte förmåga att fråga själv?

Av:
    jonte987
    Tror det blir trevligast om alla sköter sina egna relationer och ger fan i andras.

Av:
    sdx
    https://www.bikester.se
    Men dom i pris rangen är försedda med gafflar från Zoom = endast fjädrar och fett.

Av:
    moros
    10 cm rörelse på dämparen är faktiskt rätt ok, det är det vi kallar 100mm, säljs fortfarande även bland lite dyrare varianter. Bra tråd för övrigt

Av:
    Kristoffer R
    Lite synd att köpa en cykel som i princip är värdelös på allt utom att se ut som en mtb, bara finns i en storlek och säljs av nån slags direktimportör av Kinagrejer som garanterat inte något om cyklar.

Decathlon har åtminstone flera ramstorlekar och någon slags ambition att göra en bra cykel.

Att hitta en funkis begagnad mtb-cykel för 3k är för övrigt inga större problem, men man får syna den ordentligt då 95% av säljarna inte bryr sig om underhåll.

En cykel som är över budget men är
    rätt skaplig:

https://www.chainreactioncycles.com

Guidar gärna! GBG Sandsjöbacka från Sisjön och söderut, MTB eller CX. PM eller se tele i profilen! :)

Av:
    clara
    Tyvärr kan jag inte annat än hålla med alla som avråder från köp av så billig cykel. Tunga tråkiga cyklar där kraften går ner i en "dämpare" blir stående i förrådet.

Försök att få henne att betala lite mer och köp begagnat. Då har hon chans att tycka att stigcykling är kul, för det är det ju! Jag själv började för fem år sen med en cykel för knappt 10 000:- men uppgraderade redan efter två år till en för 20 000:-.

Av:
    Crocko
    Du började med en enkel fråga skriver du, vet inte om du tycker att du fått lika enkla svar men skall göra ett seriöst försök.

Uppenbarligen bryr du dig om din tjej eftersom du startade tråden, det är bra.

Hon verkar oxå ha en önskan att kunna cykla utanför den asfalterade vägen och tycker att en MTB vore kul att ha.

Men med den budget hon tänkt spendera så finns det 3 problem som lätt skulle kunna hanteras om vi skiftar fokus till 2:a hands marknaden.

1. En tung och dåligt designad ram gör cyklingen tristare och kan göra att man sitter så illa att man besväras.
    2. En gaffel som mest ser ut som en dämpad dito, ger en tung och seg styrning vilken man inte eftersträvar i skogen.
    3. Den billigaste sortens hjul och däck är en sorglig upplevelse och bara byta till vettiga där kan lätt kosta ca 1/3 av det tänkta budgeten.

Varför är detta viktigt, jo alla dessa 3 saker kommer ha en påverkan på hur kul din tjej tycker att det är att cykla och dessa 3 grejer kommer var och en kosta lika mycket som hela budgeten för att uppgradera till något bättre och då är bara 30% av problemet löst.

Så, ring en vän som cyklar eller vädja till en happyit här som bor i ditt närområde om tips på en vettig begagnad hoj som du kanske kan få hjälp att bedöma inför ett köp. Gör du detta så går du i land med det som jag tror du avsåg från början, tjejen får en cykel, du ser till att det blir den bästa möjliga cykeln inom budget och hon kommer ha kul när hon använder den.

Blocket och andra annons siter är fulla med "tappade sugar" som säljs till vettiga priser, bifogar ett exempel. Lycka till
    Screenshot 2019-05-19 at 02.24.55.png

Av:
    Wonderique
    glitch skrev:
    En så kalla mtb för 3.000 kronor (förutsatt att vi inte snackar beg nu) med dämpgaffel kommer vara så usel att den inte är lämpad för mer än grusväg.
    Då kan hon lika gärna cykla på t.ex. en hybrid som tidigare nämnt eller dylikt och få en cykel som faktiskt även är okej på vägen.

Gällande sportbilen - det är ju inte en sportbil som ska köpas, utan en skrotbil med kjolpaket för att försöka efterlikna en sportbil.

Tack för tipset. Jag har börjat kolla lite mer beg nu, och det är nog smartare än att köpa nytt.. (I denna prisklass) En hybrid blir ju sjukt trist på stigar/spår i skogen etc, vilket hon även vill cykla på litegrann.

Av:
    Wonderique
    borstar_micke skrev:
    Cykeln för 2500:- funkar säkert helt ok som transportmedel, men mindre bra i skogen men det var ju inte kravet här.
    Standard shimano budgetkit med tourney bakvxl o kombi broms/vxl-reglage.

Personligen tyckte jag den var rätt snygg...

Ramen är fö väldigt lik dotterns Merida Juliet.

Tack för svaret. Ja, den såg ju faktiskt ganska bra ut. Helt ärligt så skulle hon inte tycka det var tråkigt eller så, så länge cykeln funkar att cykla på.. Men, det är väl kanske trist att tjacka något riktigt jäkla risigt... :)

Av:
    Wonderique
    Capra ibex skrev:
    Wonderique skrev:
    Capra ibex skrev:

Har din flickvän inte förmåga att fråga själv?

Jo, hon har förmåga att fråga själv, och har säkerligen ett trevligare bemötande än dig :).. Hon är själv helt ointresserad av att sätta sig och fråga något här, då hon inte vet ett skvatt om cyklar.

Av:
    Wonderique
    sdx skrev:
    https://www.bikester.se
    Men dom i pris rangen är försedda med gafflar från Zoom = endast fjädrar och fett.
    Tack, jag var in och kollade lite, men dom många föreslagit, kanske är bättre att köpa beg o få en schysstare hojj för pengen :)

Av:
    Kold
    Wonderique skrev:
    glitch skrev:

Tack för tipset. Jag har börjat kolla lite mer beg nu, och det är nog smartare än att köpa nytt.. (I denna prisklass) En hybrid blir ju sjukt trist på stigar/spår i skogen etc, vilket hon även vill cykla på litegrann.

En kass mtb är å andra sidan sjukt trist att cykla väg med, vilket hon kommer göra mycket (om jag förstått syftet rätt)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in