• Hjälp med ny bakdämp

Av:
    Keffkatt
    Tja! Drog av min bakdämp på min Trek session park. Har hittills inte behövt grotta in mig i dämparträsket innan men nu blev jag så illa tvungen. Har några frågor som jag hoppas någon skulle kunna hjälpa mig med.
    Session är 190mm bak, är det samma dämpare för 200?
    Hur vet jag vilket mått som passar? Vet att måttet på den dåvarande dämpare var 216x63. Är det dämparlens tot längd och bredd?
    Tar gärna emot tips på nya dämpare eller om du har någon begagnat dämpare liggandes.
    Tacksam för all hjälp som ges.
    Mvh Leo
  • Re: Hjälp med ny bakdämp

Av:
    mikipedia_
    216 är e-e och 63 är slaglängden.

Mitt projekt
    https://happyride.se

Av:
    Keffkatt
    e-e, vad menas med det?

Av:
    Rattnalle
    Keffkatt skrev:
    e-e, vad menas med det?
    Avståndet mellan monteringshålen.

Dämparnas mått anges så som skrivit och t ex Kage eller Vivid finns I din storlek och borde vara lämpliga.

Det står förmodligen också en tune på din dämpare. T ex M/M Eller något sånt. Den ska gärna stämma också.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    Keffkatt
    Ok. Ok men hur noggrant är det med tune? m jag har M/H på den nu skulle det vara helt off att köra en M/M? Tycker min nuvarande är lite för hård iaf.
    När det kommer till fjädrar, vad menas med en 400 fjäder?
    Ytterst tacksam för all hjälp

Av:
    Mårten
    400 lbs anger hårdheten. Eller fjäderkonstanten. Du ska ha den hårdhet som ger dig rätt sag. Alltså hur mycket cykeln sjunker ihop när du sätter dig på den. Normalt 25-35%.

Den här kalkylatorn kan ge dig en bra utgångspunkt:
    https://www.tftuned.com

2,75” eller motsvarande mm-mått anger hur mycket fjädern kan komprimeras innan den bottnar mot sig själv. Det måttet ska vara minst samma som slaglängden på dämparen.

Edit: Brukar också finnas ett mått för total längd på fjädern. Det brukar inte vara så intressant, men ibland kan vissa fjädrar vara för långa för att fysiskt passa på en dämpare.

Finns också ett ytter och innersiametermått som avgör om en fjäder passar. Men håller man sig till fjädrar från dämpartillverkaren behöver man inte fundera på det heller.

---
    Krumbumballe
    I am become surgubbe, destroyer of stoke.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-21 09:36 av Mårten.

Av:
    Keffkatt
    Tack för ett utförligt svar.
    Sitter och kollar på en vivid r2c coil just nu, då borde jag bara kunna ta min fjäder från min nuvarande kage?

Av:
    Mårten
    Ja, det ska funka.

---
    Krumbumballe
    I am become surgubbe, destroyer of stoke.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ