• Vevarmen slår i ramen

Av:
    almlof
    Skulle uppskatta hjälp, tips eller bara bolla frågan runt lite.

Vid jungfrufärden av min senaste hardtail insåg jag att vevarmen slår i ramen, driveside chainstay, eftersom armen flexar vid belastning. Avståndet mellan högra vevarmen och ramen är uppskattningsvis = eller <1mm.

Jag har mätt bbhylsan och den är 73mm. Som beställt; BSA 73mm.
    Har frågat rambyggare efter vilka vevar som är kompatibla och fick svar att använda vevar med q-faktor på 172mm. Köpte GX Dub då de GXP jag hade liggande bara gav en q-faktor på typ 167mm.
    Men ändå slår alltså veven i..
    Ställde då frågan till rambyggaren; vad skall jag göra?

Fick svar; använd en spacer (2mm bb spacer) på drive side (höger sida).

Är det verkligen vettigt? Har sökt på nätet men finner bara forum där man rekommenderar mot det. Man hävdar att det ger mindre ”thread engagement” än tänkt och på så sätt öppnar möjligheterna till glapp och annat som klingar illa.
    Att öka bb från 73mm till 75mm känns ganska dumt eftersom axeln på non-drive veven är fast anpassad för just 73mm hylsa..
    5B081E9E-12BE-485E-94E5-08C4A4D5EAEA.jpeg
  • Re: Vevarmen slår i ramen

Av:
    BjornR
    almlof skrev:

Ska det inte sitta en 4,5mm spacer på höger sida(drive side)?

Av:
    almlof
    Absolut, den sitter där utanför själva koppen men innanför veven. Det byggaren menade var att ta en av de 2mm spacers som kommer med i förpackningen, och sätt den innanför drive side koppen.

Det som talar för själva grejen är att på GX-DUBvevarna finns det en Preloadfunktion som då kanske kan skruvas ur och på så vis ändå ge tillräcklig gänga för vevarmen/axeln att bita i..

Av:
    Valhalla_
    Ta gärna bilder på dina spacers du har nu..

Av:
    EST
    På shimano går det bra de där vevarna vet jag inte vad är det för ram?

Av:
    almlof
    Som manualen säger har jag följt anvisningarna för 73mm bb. I förpackningen får man med en del olika spacers beroende på vilken ram och bredd man har.
    Jag har som sagt, följt direktiv för 73 mm och endast använd en spacer, den på 4,5mm som sitter utanför höger vevlagerkopp.
    Ser att den jag refererat till egentligen är 2,5mm. Det är samma spacer man sätter innanför kopparna för att spacea ut 68mm vevlagerhylsa till 73mm.
    Om jag följer rådet från rambyggaren, får jag bredd motsvarande en vevlagerhylsa motsvarande 75,5mm. Det gör att jag oroar mig för om det slitas då själva vevarmen inte kommer sjunka med i axeln på det sätt som det var tänkt.
    82E30AB6-A375-4B37-8278-2562E8579388.jpeg

Av:
    Crocko
    almlof skrev:
    Skulle uppskatta hjälp, tips eller bara bolla frågan runt lite.

Vid jungfrufärden av min senaste hardtail insåg jag att vevarmen slår i ramen, driveside chainstay, eftersom armen flexar vid belastning. Avståndet mellan högra vevarmen och ramen är uppskattningsvis = eller <1mm.

Jag har mätt bbhylsan och den är 73mm. Som beställt; BSA 73mm.
    Har frågat rambyggare efter vilka vevar som är kompatibla och fick svar att använda vevar med q-faktor på 172mm. Köpte GX Dub då de GXP jag hade liggande bara gav en q-faktor på typ 167mm.
    Men ändå slår alltså veven i..
    Ställde då frågan till rambyggaren; vad skall jag göra?

Är det verkligen vettigt? Har sökt på nätet men finner bara forum där man rekommenderar mot det. Man hävdar att det ger mindre ”thread engagement” än tänkt och på så sätt öppnar möjligheterna till glapp och annat som klingar illa.
    Att öka bb från 73mm till 75mm känns ganska dumt eftersom axeln på non-drive veven är fast anpassad för just 73mm hylsa..

Hur ser det ut på andra sidan? om du har ett större utrymme där börjar det ju verka som något inte är så rakt som det skall vara.

Av:
    Valhalla_
    Kanske är din ram som är lite skev eller något. Du ska inte behöva fulmecka dit en spacer som inte ska vara där.

Av:
    almlof
    Andra sidan har ett utrymme på 4-5mm mellan vevarm och kedjestag/ram. Är inne på att ramen är sned, men behöver samla fog för att hävda det mot byggaren.
    Är det grund för reklamation? Om byggaren vägrar, kan man ta stöd hos ARN?
    4BE0335E-F5F3-423B-A868-959761897ACA.jpeg

Av:
    Doctor C
    Ta ramen till en LBS och mät upp den. När man gör garantianspråk är det bra med fakta. Har samma problem på min Sonder Transmitter. De nöjde sig inte med bilder på vevarmarna utan ville ha den uppmätt vilket jag gjorde. Nu ska den demonteras och skickas tillbaka. Var 5mm förskjuten visade det sig.

DC012F4C-3F78-4041-8069-9AAD1476C7E2.jpeg

86534325-0C92-4437-9208-FA4D0A4AB5A3.jpeg

Av:
    GoranS
    Om rambyggaren explicit sagt att vevar med en viss specifikation ska funka och det inte gör det utan filmek tycker jag faktiskt att denna borde se till att hitta en för dig acceptabel lösning (inom rimlighetens gränser). Att du ska behöva hålla på och fulmeka för att denna inte klarar av att leverera en produkt som uppfyller utlovade mått är dåligt. Sen kan det ju vara någon kommunikationsmiss/missförstånd som ligger bakom så en saklig och korrekt dialog med byggaren låter som ett rimligt steg. Att eskalera till ARN innan den möjligheten är uttömd känns onödigt.

Av:
    Crocko
    almlof skrev:
    Andra sidan har ett utrymme på 4-5mm mellan vevarm och kedjestag/ram. Är inne på att ramen är sned, men behöver samla fog för att hävda det mot byggaren.
    Är det grund för reklamation? Om byggaren vägrar, kan man ta stöd hos ARN?

En seriös byggare riskerar knappast sitt rykte för det där lilla backjobbet
    Montera upp ett hjul utan däck och kolla centreringen mäta med stum lina med bakaxeln som referenspunkt, Google är din vän om du behöver instruktioner.

Jag antar att det är ett stålbygge, och eftersom du inte hängt ut byggaren skulle det förvåna mig om inte han fixar det ganska fort.

Av:
    jofahjalm
    Att ramen är rak är inte samma sak som att det är samma avstånd mellan vev och stag på båda sidorna.

Av:
    pennan
    kofot mellan vev och stag så fixar det sig:-)

Nu med pingislungor och kontorsben.

Av:
    Doctor C
    jofahjalm skrev:
    Att ramen är rak är inte samma sak som att det är samma avstånd mellan vev och stag på båda sidorna.
    Nej, men en skev ram skulle kunna förklara TS problem.

Av:
    almlof
    Tack för alla tips.
    Många verkar vara inne på samma spår.

Jag skall gå vidare och försöka få ramen mätt för att se om den kan vara sne/skev, något som alltså skulle förklara varför veven slår i på ena sidan men inte andra trots korrekt installation av ett vevlager+vevparti som byggaren själv rekommenderat.

Om det handlar om att själva vevlagerhylsan är placerad avvikande från centrum av kedjestagen/sadelröret, är inte det ett byggfel?

Av:
    Crocko
    almlof skrev:
    Tack för alla tips.
    Många verkar vara inne på samma spår.

Jag skall gå vidare och försöka få ramen mätt för att se om den kan vara sne/skev, något som alltså skulle förklara varför veven slår i på ena sidan men inte andra trots korrekt installation av ett vevlager+vevparti som byggaren själv rekommenderat.

Om det handlar om att själva vevlagerhylsan är placerad avvikande från centrum av kedjestagen/sadelröret, är inte det ett byggfel?

I den meningen kan du ta bort Om och frågetecknet, självklart är det ett byggfel.

Av:
    almlof
    Fick tid idag att testa att snöra upp ramen för att se hur rak den är..
    Med ganska grova mätresurser tycker jag ändå mig ha fått till det bra.
    ST-Snöre
    Vänster: 37mm
    Höger: 41mm
    Dvs den drar 4mm år drive side vilket förklarar varför vevarmen slår i.

Nu skall jag kontakta byggaren och se hur vi går vidare. Det är andra, stora grejen som är fel och jag känner inte direkt sprudlande förtroende och glädje över produkten..

Av:
    jofahjalm
    Trist. Är det en peruansk cykel?

Av:
    Skogling
    Vem är tillverkaren av ramen?

Av:
    Mathias
    almlof skrev:
    Nu skall jag kontakta byggaren och se hur vi går vidare. Det är andra, stora grejen som är fel och jag känner inte direkt sprudlande förtroende och glädje över produkten..

Vad var den första grejen?

Av:
    Doctor C
    almlof skrev:
    ST-Snöre
    Vänster: 37mm
    Höger: 41mm
    Dvs den drar 4mm år drive side vilket förklarar varför vevarmen slår i.
    Den drar 2mm åt drive side om man antar symmetri.

Av:
    almlof
    Ah, bra där. Matematik är ju en bra sak :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-22 15:56 av almlof.

Av:
    almlof
    Mathias skrev:
    almlof skrev:

Vad var den första grejen?

Vid leverans hade ramen gått genom lådan, och hade något intryckt headtube. Kanske fick den en större smäll från början och därav snedheten..

Av:
    almlof
    jofahjalm skrev:
    Trist. Är det en peruansk cykel?
    Nej

Av:
    almlof
    Skogling skrev:
    Vem är tillverkaren av ramen?
    Väntar med att hänga ut till dess byggaren svarat klokt och jag vet mer.. Har skickat in måtten och vill att han tar ställning till allt först.

Av:
    almlof
    Cliffhangers och lösa trådar är de värsta så här kommer uppdatering och avslutning:

Visade sig att jag hade fel.
    De mått jag fick fram var fel. Ramen har ett stag, likt bifogad bild, snöret tog emot och på så vis fick jag det till att ramen var sned. Väldigt klantigt av mig. Förstår inte hur jag missade det men var nog upprörd och mottaglig för ett mått som bevisade ram-fel.
    I själva verket var ramen inte sned utan bara inte kompatibel med det vevparti som vi bestämt. Ett vevparti med högre q-faktor; typ 177mm och upp, borde därför inte vara ett problem. Typ Raceface..

I samband med beställningen hade vi en konversation ang vevparti och där var det tydligt att just SRAM GX DUB 175mm skulle vara kompatibelt vilket det nu inte är.
    Byggaren är dock väldigt tillmötesgående, trots mitt slarviga mätresultat, och har på eget initiativ erbjudit sig att bygga en ny ram.

Tack för all input och hjälp.
    soma_valhallen_grey_dropouts_800-370x300.jpg

Av:
    Mathias
    Skönt att den inte är sne. Men ska du behålla ramen eller låta bygga en ny?

Av:
    jofahjalm
    Jag är helt för att man ska få rätt prylar, men tycker du verklien det är rätt att låta byggaren bygga en ny ram för det där? Den ursprungliga veven går ju även fritt, även om den tar i när ramen flexar.

Av:
    almlof
    Mathias skrev:
    Skönt att den inte är sne. Men ska du behålla ramen eller låta bygga en ny?
    Det kommer bli en ny ram.

Av:
    almlof
    jofahjalm skrev:
    Jag är helt för att man ska få rätt prylar, men tycker du verklien det är rätt att låta byggaren bygga en ny ram för det där? Den ursprungliga veven går ju även fritt, även om den tar i när ramen flexar.

Du menar att jag skall vägra få en ny ram för att det inte är ett tillräckligt stort avvikande från beställning?
    Jag är fine med att få en ny ram. Min ursprungliga pitch till byggaren gällde viss kompensation men han själv ville att ramen skulle vara så som jag beställt och erbjöd sig att bygga nytt.
    För att cykla på ramen behöver jag köpa nya vevar och vevlager, något som endast belastar mig.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ