• Yari vs Revelation

Av:
    ambientzz
    Har en Nukeproof mega tr 275 comp. Sitter nu en Revelation på. Tycker inte att det är så illa men visst 32 mm är ganska tunt för 150 mm. Spånar på en gaffel runt 5000:- för en potentiell uppgradering. Nya Revelation verkar smutt då den bygger på Pike men Yari som bygger på Lyrik verkar också bra. Samma pengar typ. Nån som har input på vad som är vettigast? Eller kanske en Mattoc Pro 2 som går att hitta för liknande pengar. Stor skillnad mot Mattoc Pro 3?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-20 16:12 av ambientzz.

• Re: Yari vs Revelation

Av:
    jofahjalm
    Jag tycker Mattoc 2 är en fantastisk gaffel för en kortslagig stigcykel. Jag valde att behålla den över en nyare Pike när jag ställdes inför valet. Skillnaden mellan Mattoc 2 och 3 är att 3an finns i boost, har integrerad stänkskärm, större däckutrymme och är lite allmänt kralligare. Det går inte att hålla på med plusdäck och sådant i en Mattoc 2, men det ska man oavsett inte hålla på med.

Yarin är också schysst. Plush och jättestyv. däremot är ju inte MoCo-dämparen något under.

Revelation har jag inte testat. Den nya modellen som har en dämpare liknande Grip-dämparna verkar intressant, men jag har inte hört något om dom.

Av:
    ambientzz
    Intressant. Skulle vara roligt med annat än RS faktiskt. Har inte boost nu men kan ju vara en idé om man vill framtidssäkra. Det är väl bara att mosa dit spacers för vanlig 15mm-axel? Hur ät kvalitén på Manitou? Läst en del kommentarer att nån version av Mattoc Comp har en benägenhet att börja glappa...

Av:
    Luthman Photography
    jofahjalm skrev:
    Jag tycker Mattoc 2 är en fantastisk gaffel för en kortslagig stigcykel. Jag valde att behålla den över en nyare Pike när jag ställdes inför valet. Skillnaden mellan Mattoc 2 och 3 är att 3an finns i boost, har integrerad stänkskärm, större däckutrymme och är lite allmänt kralligare. Det går inte att hålla på med plusdäck och sådant i en Mattoc 2, men det ska man oavsett inte hålla på med.

Yarin är också schysst. Plush och jättestyv. däremot är ju inte MoCo-dämparen något under.

Revelation har jag inte testat. Den nya modellen som har en dämpare liknande Grip-dämparna verkar intressant, men jag har inte hört något om dom.

Finns det en Revelation med Grip-liknande dämpare?

Av:
    BjornR
    Luthman Photography skrev:
    jofahjalm skrev:

Ser rätt lik ut grip iaf.

Av:
    jofahjalm
    ambientzz skrev:
    Intressant. Skulle vara roligt med annat än RS faktiskt. Har inte boost nu men kan ju vara en idé om man vill framtidssäkra. Det är väl bara att mosa dit spacers för vanlig 15mm-axel? Hur ät kvalitén på Manitou? Läst en del kommentarer att nån version av Mattoc Comp har en benägenhet att börja glappa...

Jag tror hjulet är dishat annorlunda vid boost, så att det inte bara är att ha spacers. Det jag skrev handlade också om Manitou Mattoc Pro, den har inte samma dämpare som Mattoc Comp, eller luftfjäder...

I min erfarenhet så har det varit lika låg och ojämn kvalitet på Rockshox, Fox och Manitou. En Mattoc kommer garanterat behöva servas oftare jämfört med en Yari, men den fungerar också bättre. Båda är väldigt enkla att serva. Även Revelation lär också vara lätta att serva.

Av:
    Luthman Photography
    BjornR skrev:
    Luthman Photography skrev:
    jofahjalm skrev:

Ser rätt lik ut grip iaf.

Det har du rätt i, den hade jag missat.

Av:
    ambientzz
    jofahjalm skrev:

I min erfarenhet så har det varit lika låg och ojämn kvalitet på Rockshox, Fox och Manitou. En Mattoc kommer garanterat behöva servas oftare jämfört med en Yari, men den fungerar också bättre. Båda är väldigt enkla att serva. Även Revelation lär också vara lätta att serva.

Ok. Vad pratar vi för intervall utan att grejerna sprängs?

Av:
    jofahjalm
    Nederbenen är ungefär samma för alla gafflarna. En Yari MoCo kan säkert gå två år utan service eller att man märker någon skillnad. Den håller samma jämna låga nivå utan underhåll. MC2 dämparen i Mattoc Pro kan få skummbildning efter ett tag, då häller man ut oljan och häller i ny. Jag gör nog det inom intervall av ca 100 åktimmar. Då är däremot min Mattoc typ 4 år gammal och det kanske kan bli bättre om jag byter någon tätning för dämparshaftet eller liknande.

Av:
    ambientzz
    Ok. Tack för infon. Kliar lite i avtryckarfingret när jag är inne på Wiggle...4800:- är ju rätt billigt, men så är det ju det där med boost...Jaja får suga på det, kanske händer nåt nästa gång kroppen fått i sig en öl eller två och wiggle dyker upp på telefon :)

Av:
    glitch
    Inga problem att köra med spacers på vardera sida på framhjulet + spacer för skivan om man inte har boosthjul. Håller man inte på att plocka av framhjulet ofta funkar det bra, annars ruttnar man på spacers som far runt :)

Däremot på bakhjulet brukar man disha om för att få det så optimalt som möjligt med ekervinkel.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ