• Gx eagle kedjor klena?

Av:
    danky_xv
    Är det bara jag som upplever att GX eagle kedjor går av? Jag har 2 st olika GX eagle kedjor och båda har gått av på samma sätt flera gånger. De går av när jag har låg fart på teknisk stig och trampar till för att få mer fart över stöket/hindret.
    Det är alltid en nit som öppnas. Inga synliga yttre skador på länkarna.
  • Re: Gx eagle kedjor klena?

Av:
    Eveningstar
    Av nyfikenhet, hur många PoE har du i ditt baknav?

f.d. Cyklist.

Av:
    Fulkinesen
    Min högst personliga erfarenhet (med litet statistiskt underlag) är att det ofta är vissa individer som råkar ut för många kedjebrott. Senast var det en polare som frågade om SRAM XX1-kedjor ofta går av för han hade kört av 2-3 stycken på 6 månader. Jag har kört SRAM X01/XX1 i 6-7 år nu, kör runt 50 tävlingar per år, och har inte lyckats köra av en enda. SRAM GX-kedjan väger mer än X01/XX1, dvs har mer metall, så jag skulle tro att den är svårare att få att gå av. Kan det vara att du växlar medan du trampar hårt? Det är en egenskap som har varit genomgående hos polare vars kedjor går av.

Av:
    danky_xv
    Eveningstar skrev:

Detta hjul har jag https://www.trekbikes.com

Då svaret är 54? Hur inverkar det på kedjebrott?

Av:
    Lejon
    Fulkinesen skrev:
    Min högst personliga erfarenhet (med litet statistiskt underlag) är att det ofta är vissa individer som råkar ut för många kedjebrott. Senast var det en polare som frågade om SRAM XX1-kedjor ofta går av för han hade kört av 2-3 stycken på 6 månader. Jag har kört SRAM X01/XX1 i 6-7 år nu, kör runt 50 tävlingar per år, och har inte lyckats köra av en enda. SRAM GX-kedjan väger mer än X01/XX1, dvs har mer metall, så jag skulle tro att den är svårare att få att gå av. Kan det vara att du växlar medan du trampar hårt? Det är en egenskap som har varit genomgående hos polare vars kedjor går av.
    Jag har kört av en kedja på snart 30års mtb-cyklande så jag är rätt snäll mot kedjor också, men av en ren slump kollade jag på min relativt mya GX-kedja nyss och såg att en länk var trasig men kedjan höll fortfarande ihop. Den hade sannolikt gått av nästa gång jag cyklat. Iofs också ett klent statistiskt underlag, men jag väljer nog annat märke nästa gång...

Av:
    danky_xv
    Fulkinesen skrev:

Jag växlar inte då kedjan gått av. Det är med nuvarande cykel och GX eagle som problemen kommit för mig. Har inte haft problem förr, men jag har haft Shimano på de andra cyklarna.

Av:
    Eveningstar
    danky_xv skrev:
    Eveningstar skrev:

Detta hjul har jag https://www.trekbikes.com

Då svaret är 54? Hur inverkar det på kedjebrott?
    Jag tänker färre PoE = fler grader helt utan motstånd = du hinner accelerera upp fötterna i högre hastighet innan det tar stop och börjar driva = mycket större kraft och större påfrestningar på hela drivlinan.

f.d. Cyklist.

Av:
    konscious
    Läste någonstans att en frisk kedja klarar 3 ggr vad en pro cyklist kan trycka ut i kraft.

Slitna kedjor går av tidigare.

Av:
    Bergsmannen
    För att dra en gissning. Kan det vara så att du omedvetet trampar lite grann bakåt innan du trycker till över hindret. Risken finns att kedjan inte ligger helt rätt på kassettten iom bakåttrampet. Bara en gissning alltså.

Av:
    danky_xv
    konscious skrev:
    Läste någonstans att en frisk kedja klarar 3 ggr vad en pro cyklist kan trycka ut i kraft.

Kan vara nog vara en orsak. Kedjan är använ men inte slut enligt kedjemätaren. Men det betyder att Gx eaglekedjor slits fortare än mina gamla shimano kedjor.
    Men det som förbryllar mig mer är att ena kedjan gick av inom en månad från den va ny.

Bergsmannen skrev:
    För att dra en gissning. Kan det vara så att du omedvetet trampar lite grann bakåt innan du trycker till över hindret. Risken finns att kedjan inte ligger helt rätt på kassettten iom bakåttrampet. Bara en gissning alltså.

Det kan jag nog ha gjort, för att få pedalerna i rätt läge. Men kedjan brukar gå av omkring framdrevet. Kan framdrevet ha en skada som bryter sönder kedjan?

Av:
    Valhalla_
    För att spinna vidare på Bergsmannens resonemang så hoppar kedjan ofta ner på mindre drev på kassetten då man har på de lägsta växlarna och trampar bakåt. I alla fall när man har SRAM prylar. Oftast kan man trampa litegrann bakåt men har du otur hoppar den direkt. När du sen trycker till så snedbelastar du kedjan så till den milda grad att den går av.

Av:
    konscious
    danky_xv skrev:
    konscious skrev:

Kan vara nog vara en orsak. Kedjan är använ men inte slut enligt kedjemätaren. Men det betyder att Gx eaglekedjor slits fortare än mina gamla shimano kedjor.
    Men det som förbryllar mig mer är att ena kedjan gick av inom en månad från den va ny.

Bergsmannen skrev:

Det kan jag nog ha gjort, för att få pedalerna i rätt läge. Men kedjan brukar gå av omkring framdrevet. Kan framdrevet ha en skada som bryter sönder kedjan?

Mina finkedjor håller mellan 75-100 mil och då är hela kedjan tydligt mot 0,75 markeringen på Park Tool mätaren.
    Tycker att 12spd GX kedjorna håller sämre än X01/XX1, redan efter 50-60 mil uppe på 0,75.

Som jag förstått det.

NX kedjorna är "Bara" stål
    GX har nickelbelagda ytterlänkar.

X01 har dessutom krombelagda innerlänkar och dessutom hål i pinnen.
    XX1 har som X01 men dessutom PVD beläggning.

Dom är nästan dubbelt så dyra men frågan är om dom inte håller bättre?

Av:
    larsaw
    Tror också mer på hur kedjan belastas, dvs ge fan i att växla med hårt belastning!
    Personligen så undviker jag SRAM’s kedjor då jag upplever dom som kortvariga hållbarhetsmässigt jämfört mot KMC och Shimano.

// Larsa

Av:
    Bergsmannen
    danky_xv skrev:
    konscious skrev:

Bergsmannen skrev:

Svårt att säga om det är framdrevet som är boven i dramat. Visst kan väl en trasig tand eller så på sikt förstöra kedjan men det borde märkas kan jag tycka.
    Hur är det vid monteringen av ny kedja? Kedjebrytare för att korta till rätt längd och sen medföljande kedjelås? Kan det ha blivit något där?

Av:
    larsaw
    En trasig tand på kassett eller drev kan absolut bidra till kedjebrott.
    Sen är det ju inte länkarna som slits (mer en ytbeläggningens finish), utan rullarna som börjar glappa!
    Dessutom, kassetten (och till viss mån även framklingorna) slits ju tillsammans med kedjan. Så även om du byter kedja inom rek. slitagegräns, så kommer din nya kedja att snabbare slitas ner av den lite småslitna kassetten än om även kassetten bytes ???
    Själv så kör jag med två kedjor till samma cykel, dvs efter ca 20 mils MTB’ande (för mig ca 1/2 månader) skiftas till kedja B, nästa 20 mil tillbaka till A, osv osv...
    På så sätt kan jag ha samma kassett o uppsättning kedjor i många år, eftersom allt slits mindre och under längre tid :)

// Larsa

Av:
    C-dale
    SRAM har väl insett att kedjorna är lite klena o ökat tvärsnittsytan genom att göra övre kanten på ASX kedjorna rak.

Av:
    hjortens80
    Funkar KMC kedjor till 12 delade GX Eagle?

Av:
    danky_xv
    larsaw skrev:
    En trasig tand på kassett eller drev kan absolut bidra till kedjebrott.
    Sen är det ju inte länkarna som slits (mer en ytbeläggningens finish), utan rullarna som börjar glappa!
    Dessutom, kassetten (och till viss mån även framklingorna) slits ju tillsammans med kedjan. Så även om du byter kedja inom rek. slitagegräns, så kommer din nya kedja att snabbare slitas ner av den lite småslitna kassetten än om även kassetten bytes ???
    Själv så kör jag med två kedjor till samma cykel, dvs efter ca 20 mils MTB’ande (för mig ca 1/2 månader) skiftas till kedja B, nästa 20 mil tillbaka till A, osv osv...
    På så sätt kan jag ha samma kassett o uppsättning kedjor i många år, eftersom allt slits mindre och under längre tid :)

Jag har också varvat med 2 kedjor men kört längre mellan bytena. Ca 50 mil mellan byten. Det har fungerat med mina Shimano drivlinor.
    Måste inspektera kasett och drev, beställa 2 nya kedjor och varva oftare. Men tror jag endå testar en annan tillverkare.

Av:
    attbresinhand
    Det verkar som att dåliga växlingar och att kedjan går av går lite hand i hand. Däremot så är ju 12delade såklart teoretiskt sämre än 10 eller 11delat.

Av:
    danky_xv
    Tror jag lokaliserat felet denhär gången. Kedjan har en trög länk några länkar ifrån där den gick av. Den tröga länken gör att kedjan kommer med ett litet "veck" till framklingan-> kedjan läggs inte rätt på.
    Det konstiga är att kedjan var nästan nyoljad. Ska man tolka detta som att rullarna börjar bli dåliga?

Av:
    Fulkinesen
    danky_xv skrev:
    Tror jag lokaliserat felet denhär gången. Kedjan har en trög länk några länkar ifrån där den gick av. Den tröga länken gör att kedjan kommer med ett litet "veck" till framklingan-> kedjan läggs inte rätt på.
    Det konstiga är att kedjan var nästan nyoljad. Ska man tolka detta som att rullarna börjar bli dåliga?

Kedjan har förmodligen blivit böjd när den fastnat och därmed fått den tröga länken.

Av:
    thomalin
    Min GX eagle kedja var inte speciellt hållbar. I dag när jag skulle ut, så märker jag först att en halv länk är helt av och att ytterligare en är på väg att gå av... har kört med kedjan 10-15 gånger, max.

Klämde kedjan lite vid två tillfällen under premiärturen, leverantören hade ställt in ändlägena fel vilket inte märktes förrän vid cykling.
    Men klämt kedja har man ju gjort förr utan att den går av.

Reklamation, eller är det bara att köpa nytt, vad i så fall?

320EC69A-6CAF-4759-9B5D-72A56A958F9E.jpeg

3DB1037C-A151-40BC-8102-158B5694087B.jpeg

Av:
    Tarkaz
    Varför kör man inte tex 1x9 ca 32 fram och 9/42 bak. Då borde man rimligtvis få plats med en bredare kedja som tål mer stryk och samtidigt göra det lättare att ställa in växeln.

Av:
    Lingon
    Tarkaz skrev:
    Varför kör man inte tex 1x9 ca 32 fram och 9/42 bak. Då borde man rimligtvis få plats med en bredare kedja som tål mer stryk och samtidigt göra det lättare att ställa in växeln.
    Feta amerikaner behöver lättare växlar.

Av:
    classic
    Kan inget om kvaliteen på dagens nymodigheter eagle etc. Inom trial är det väl inte helt ovanligt att kedjan går av. Där är det mycket hårda tramp. Det man gör för att åtminstone förebygga det, är att lägga an kedjan och klackarna. Alltså först trampa försiktigt att så att klacken har låst sig och kedjan är spänd, och då trampa till. Men det kanske är svårt när det ör mycket bröt man skall nöta sig igenom

Av:
    Octagon
    Tarkaz skrev:
    Det är fler som har tänkt samma sak. BOX Components har gjort slag i saken, men den går inte att köpa förrän senare i höst https://www.instagram.com

Av:
    kais01
    Tarkaz skrev:

ja i mitt fall kör jag niodelat på två cyklar, tiodelat på två andra.

de som brukar gå av är de niodelade, och typiskt en stund efter att man plockat ur en uppslagen gren. niten släpper ytterplattan.

anekdotiskt värre..

niodelat har fördelen att man kan skarva kedjan utan kedjelås.

Av:
    Raggamuffin
    kais01 skrev:
    Tarkaz skrev:

ja i mitt fall kör jag niodelat på två cyklar, tiodelat på två andra.

de som brukar gå av är de niodelade, och typiskt en stund efter att man plockat ur en uppslagen gren. niten släpper ytterplattan.

anekdotiskt värre..

niodelat har fördelen att man kan skarva kedjan utan kedjelås.

Det går med alla kedjor?
    Skarvade ihop en XO1 eagle utan problem med befintlig nit och körde resterande 5 mil snapphaneturen.

// Muffin

Av:
    kais01
    jo allt går, men man får pricka bra,
    ha en bra kedjebrytare och ha bra materialkänsla om man ska skarva de smalaste kedjorna?

Av:
    Tarkaz
    Lingon skrev:
    Tarkaz skrev:
    Feta amerikaner behöver lättare växlar.

30-42 blir blir väldigt lätt.

Av:
    Richen
    Känns som det är dags för lite Kedjeteknik, som kanske kan reda ut vissa saker. Jag jobbar med bland annat med kedjedrifter i industrin om dagarna och ser liknande haverier så att säga. Ser ut som överbelastning helt enkelt när sidobickorna spricker på det viset. Oftast är det innerbrickan som är svagast vid bulten. Men om nu GX.kedjan är förnicklad i enbart ytterbricka så kan det vara så att den är något svagare i materialet pga av det än innerbrickorna. En industrikedja som är förnicklad eller förzinkad kan vara 10% svagare än ren "svart kedja".

Hålbult och 8-formade brickor kan man ha eftersom det materialet inte tillför nått i kraftöverföringen. Hålbult kostar mer att tillverka men man spar på material som inte behövs.

Den "rulle" som går att rulla på, är en så kallad "skonrulle" vars enda uppgift är att hjälpa kedjan att lägga sig tillrätta på kedjehjulens tänder. Den har ingen annan funktion, och fungerar inte som "kullager" eller dyligt som många tror. Utan det är mellan Hylsa och Bult som kraften överförs, och när kedjan väl lagt sig tillrätta på kedjehjulets tand, pressas alla de tre delarna ihop och ligger helt still under kedjehjulets rotation och släpper sedan. Så inte heller där funkar något som ett kullager.
    MEN det är väldigt viktigt att det finns fett eller olja mellan hylsa och bult, annars nyper delarna ihop och det blir haveri.
    Den förlängning av kedjan som går att mäta med tolk eller måttband, är helt enkelt det slitage som blir mellan varje bult och hylsa på kedjan. Så ju sämre smörjning, eller ju mer skit som tar sig in, ju snabbare måste man byta. Dessutom börjar kedjan äta av kedjehjulens tänder och funktionen blir dålig.
    Kedjorna är genomsmorda från tillverkning, så använd inte avfettning på dem, utan torka av och olja in rejält igen, och tork sedan bort överflödet. Får man in avfettning mellan hylsa och bult (glöm alltså skonrullen!) så är det svårt att få in ny olja/fett där, och det lär bli kedjebyte ganska snart. Det bästa vore att använda tjockt fett, som helt enkelt blir en skyddande hinna mot smuts och vatten att tränga ner mellan brickorna och in mellan hylsa och bult.

En större kassetter bak på 12-delat borde ge ett större moment och belastning på kedjan, som den bör klara om allt är rent, snyggt och vällinjerat, även på +50 tänder bak. Men blir det avvikelser, man har en dålig kedja som redan har börjat äta på tänderna, och tar i allt man kan under växling, så kan det säkert gå av. Eller som den enda kedjan jag dragit av under mina +20 år av skogscyklande, nymonterar kedja på dåliga drev och fick därför inte tillväxeljusteringen till 100, small av under nedväxling i stenig uppförsbacke.

Så tipset är, kontrollera dreven, linjeringen och att kedjan är fräsch i länkarna, att den ledar lätt genom hela. Smörj!
    Kedja.jpg

Av:
    NickPick
    Kul men någon som har kunskap!

Läste på nätet att eagle XX1 är väldigt bra kedjor. Jag är nog uppe på rekord i mil.

Av:
    konscious
    Intressant och även min erfarenhet att de svinigt dyra XX1 kedjorna håller klart bättre

Av:
    thomalin
    NickPick skrev:
    Kul men någon som har kunskap!

Läste på nätet att eagle XX1 är väldigt bra kedjor. Jag är nog uppe på rekord i mil.

+1! Intressant!

Läste också att de dyrare är bättre, samt KMC kedjor i allmänhet....hittade även bilder på exakt likadana kedjebrott som mina. Lär ivf bli att köpa annat än gx.

Av:
    konscious
    Jag har märkt att den svaga länken är kedjelåset, den byter jag efter ca halva kedjans livslängd.
    Precis som Richen beskriver smörjer jag kedjan inte på rullen utan över ytter/inner länken, låter det stå över natten. Torkar av överflödet så att kedjan helt torr på utsidan.

Av:
    thomalin
    Ville ha ny kedja snabbt, och LBS hade inte någon XX1, så det fick bli X01. Hoppas att den håller bättre.

Av:
    thomalin
    Skillnaderna mellan de olika kedjorna:

NX: Standard steel plates and solid pins.
    GX: Upgrades to chrome treatment on the pins to increase strength. I misspoke in the video, this chain still has solid pins…not hollow ones.
    X01: Upgrades to Hard Chrome plate and pin treatment to drastically increase total strength and reduce the wear that’s typically considered “chain stretch”, and gets hollow pins to save weight. Black Ti-Nitride treatment reduces friction and helps prevent corrosion.
    XX1: Upgrades to a slightly more corrosion resistant gold treatment, otherwise exactly the same as X01 chain.

”Drastically increase total strength” låter hoppfullt...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-15 08:35 av thomalin.

Av:
    happymtb.fr
    Jag är ingen specialist i området, men varför skulle en ytbehandling öka styrkan?

#===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

Av:
    AX3L
    happymtb.fr skrev:
    Jag är ingen specialist i området, men varför skulle en ytbehandling öka styrkan?

En övervägande del av alla brott, speciellt pga utmattning, betor på ytdefekter. Därför polerar man ibland ytor för att ge produkten hållfasthet. En beläggning ger dessutom mindre risk för repor, som i sin tur är bra anvisningar för brott.

Av:
    Per73
    Har kört min Ripmo med GX-kedja sedan slutet av mars i år. 2-3 ggr per vecka ungefär. Inga som helst tecken på att den skulle vara på väg att gå av trots massa islag med klingan fram.

Bytte till en ny GX-kedja igår och den gamla hade inte sträckt sig mer än någon millimeter på hela kedjans längd. Har tidigare bytt kedjor från Shimano där de har visat sträckning med nästan en hel länk på kedjans totala längd.

Det som däremot föranledde bytet var att kejan hade blivit rejält instabil i sidled och rasslade, kastade och förde liv över stenar, rötter och hopp. Trodde först att cluchen i bakväxeln blivit sliten men det var alltså kedjan som blivit "instabil".

Testar nog KMC nästa gång.

Av:
    ttfh
    Richen skrev:
    En större kassetter bak på 12-delat borde ge ett större moment och belastning på kedjan...

Så allt annat lika (utväxling, bredd på kedja osv) är det mer belastning ju större bakdrevet är?

Av:
    C-dale
    Nej, ju större bakdrevet är desto mindre kraft behövs för att klara en viss lutning.

Av:
    ttfh
    C-dale skrev:
    Nej, ju större bakdrevet är desto mindre kraft behövs för att klara en viss lutning.
    Belastning på kedjan menas, se Richens inlägg.

Av:
    rddevil80
    Min NX Eagle kedja hade en hel del defekter efter 3 månaders användning.

Har nu beställt KMC X12 Ti-N Gold i hopp att den är bättre!

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

LIFE IS A RACE // ENJOY IT!

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

20190801_102852[1].jpg
    20190801_103001[1].jpg

Av:
    larsaw
    rddevil80 skrev:
    Min NX Eagle kedja hade en hel del defekter efter 3 månaders användning.

Har nu beställt KMC X12 Ti-N Gold i hopp att den är bättre!

Gisses! Det där MÅSTE väl ändå gå att reklamera?

// Larsa

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ