• Köpa MTB.. hjälp..

Av:
    kallek1
    Hej!
    Ny här..
    Behöver lite hjälp med tankar och funderingar kring inköp av ny cykel!
    Har ingen större erfarenhet av MTB egentligen, har mest kört landsväg och äger i dagsläget en hybrid.
    Känner att det är dags att ta sig från dom ”finare” vägarna och ge sig ut på lite mer outforskade vägar och stigar.
    Budget ligger mellan 10-20’
    Ca 178 å väger ca 75
    Har kikat lite på Specialized chisel komp och även en del Bianchi modeller och Scott Scale 970 och 980.
    Tanken är väl att börja med en HT, men öppen för förslag..

Tacksam för lite tankar och hjälp..
  • Re: Köpa MTB.. hjälp..

Av:
    aanton
    Ärligt talat så finns det 20-30 sånna här trådar, ta och sök rätt på dom och lägg ner några dagar på research så har du lite mer att stå på.

Kan du lägga 20 kkr så köper du inte instegsmodellerna av Scale iaf!

Av:
    Sixten Fors
    Scale är bra, men modell 950 eller lägre nummer är det som gäller. Din storlek är Large.

Rapide VR i stl Large är modern, välutrustade och prisvärd för 14000 kr. Boost axlar fram/bak, Sector RL Remote DebobAir 100 mm gaffel, NX Eagle 12 vxl grupp, 25 mm fälg och lyxiga xc-däck. Mest pang för pengarna enligt mig. Bra köp!
    https://www.wiggle.se

Din storlek är Large. Vilket inte är förhandlingsbart.

Av:
    kallek1
    aanton skrev:
    Ärligt talat så finns det 20-30 sånna här trådar, ta och sök rätt på dom och lägg ner några dagar på research så har du lite mer att stå på.

Tro mig, jag har läst.. letat och pratat med säljare!
    Men ju mer man letar, läser och pratar desto mer fundersam blir man. Dessutom är det ju lite så att pratar man med säljare så är dom ju inte helt ofärgade (pratar ju för sina produkter). Och är man helt färsk på området är det inte lätt. Därför frågan ställdes här, för att få lite tips och idéer från folk med erfarenhet så man slipper gå på pumpen det första man gör..

Av:
    kallek1
    Sixten Fors skrev:
    Scale är bra, men modell 950 eller lägre nummer är det som gäller. Din storlek är Large.

Rapide VR i stl Large är modern, välutrustade och prisvärd för 14000 kr. Boost axlar fram/bak, Sector RL Remote DebobAir 100 mm gaffel, NX Eagle 12 vxl grupp, 25 mm fälg och lyxiga xc-däck. Mest pang för pengarna enligt mig. Bra köp!
    https://www.wiggle.se

Din storlek är Large. Vilket inte är förhandlingsbart.

Tack för tipset Sixten! Som sagt, detta med att leta ny cykel är en djungel!

Av:
    Spacekitty
    kallek1 skrev:
    Därför frågan ställdes här, för att få lite tips och idéer från folk med erfarenhet så man slipper gå på pumpen det första man gör..

Vad du än köper så kommer du tänka annorlunda om ett år när du cyklat lite på den. Du cyklar på ett helt annat sätt än du tänk, annat underlag, att du vill ha en annorlunda ram med annan geometri, kanske heldämpad.

=^.^=

Av:
    aanton
    kallek1 skrev:
    aanton skrev:

Men ju mer man letar, läser och pratar desto mer fundersam blir man. Dessutom är det ju lite så att pratar man med säljare så är dom ju inte helt ofärgade (pratar ju för sina produkter). Och är man helt färsk på området är det inte lätt. Därför frågan ställdes här, för att få lite tips och idéer från folk med erfarenhet så man slipper gå på pumpen det första man gör..

Absolut! Jag var själv helt i samma sits, menade inte på det sättets :)

Har du kollat på FS ist för HT? Som sagt du närmar dig en bra FS runt 20 kkr!

Annars är tipsen som kommit ovan bra!

Av:
    Husabuse
    Köp beggat, och med din längd skulle jag snegla på mediumramar med, du är mittemellan M och L, jag är 189 och passar (riktigt) bra på Large från Scott/Specialized/Superior.

Börja med en billigare HT som kan säljas vidare, fastnar du och cyklar på något annat än slätt underlag, köp den fulldämpade du vill ha. :)

Sporthojsinstruktör med fabläss för svettiga pass.

Av:
    Sixten Fors
    Ny cykel är oftast billigare än beg.

Av:
    kallek1
    aanton skrev:
    kallek1 skrev:
    aanton skrev:

Absolut! Jag var själv helt i samma sits, menade inte på det sättets :)

Har du kollat på FS ist för HT? Som sagt du närmar dig en bra FS runt 20 kkr!

Annars är tipsen som kommit ovan bra!

Jo jag har kikat även på FS, men det gör ju inte saken lättare ;-)
    Dock tror jag att HT kanske är rätt att börja med? Dels får man mer för pengarna, istället för att börja med en ”billig” FS med sämre grejer på..

Av:
    kallek1
    Ingen som har nån tanke om Specialized Chisel Comp?

Av:
    Sixten Fors
    kallek1 skrev:
    Ingen som har nån tanke om Specialized Chisel Comp?
    16500 kr för https://www.specialized.com
    Bra med riktig boost TA fram och bak.
    Lite onödigt brant 70° HTA, vettig 74° STA, helt ok xc-geometri i övrigt.
    Deore 2x10 drivlina är billigt och omodern.
    RS Judy gaffel är billigt.
    Billiga/tunga standardhjul med oreduerade ekrar, 25 mm fälg är ok.
    Helt ok standard xc däck.
    Helt ok MT500 bromsar.

Känns lite dyrt med 16500 kr för vad man får för pengarna, 10-12 K hade varit mer rimligt pris.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-24 17:03 av Sixten Fors.

Av:
    kallek1
    Sixten Fors skrev:
    kallek1 skrev:

Känns lite dyrt med 16500 kr för vad man får för pengarna, 10-12 K hade varit mer rimligt pris.

Hittade en 2018 hos en handlare för strax under 14’, enligt dom skulle det vara bättre komponenter på den än den nya 2019..

Av:
    Sixten Fors
    kallek1 skrev:
    Sixten Fors skrev:
    16500 kr för https://www.specialized.com
    Bra med riktig boost TA fram och bak.
    Lite onödigt brant 70° HTA, vettig 74° STA, helt ok xc-geometri i övrigt.
    Deore 2x10 drivlina är billigt och omodern.
    RS Judy gaffel är billigt.
    Billiga/tunga standardhjul med oreduerade ekrar, 25 mm fälg är ok.
    Helt ok standard xc däck.
    Helt ok MT500 bromsar.
    Hittade en 2018 hos en handlare för strax under 14’, enligt dom skulle det vara bättre komponenter på den än den nya 2019..
    2018 verkar ha specifikation exakt enligt ovan. Här en Large för 12 K. https://hagacykel.nu
    2019 verkar finnas med samma specifikation som 2018, eller med SLX 1x11 (istället för Deore 2x10) och i övrigt exakt samma specifikation https://www.tcmcykel.se
    Att 2018 skulle vara bättre är skitsnack. Men 12 K enligt min länk ovan är ett mera rimligt pris än 14 till 16,5 K.

Du är 178 cm och normalt avstånd till styret (reach + styrstam) är 506 mm. Då passar:
    Chisel Medium med 418 mm reach + 90 mm stam.
    Chisel Large med 441 mm reach + 65 mm stam.
    Chisel XL med 462 mm reach + 45 mm stam.
    Där Large är bästa fit av de tre storlekarna.

Av:
    Bengt-re
    Kör lägre. Blir bra det där.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

brekenridge race 015.jpeg

Av:
    kallek1
    Sixten Fors skrev:
    kallek1 skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Att 2018 skulle vara bättre är skitsnack. Men 12 K enligt min länk ovan är ett mera rimligt pris än 14 till 16,5 K.

Som ja skrev i ett tidigare inlägg, handlarna är ju inte helt ofärgade uppenbarligen..
    Ska iväg och kika lite hos en annan handlare idag, dock är utbudet inte jätte enormt här omkring.
    Det som finns att tillgå är typ Specialized, Bianchi, Scott och Cresent.
    Och av de cyklarna jag kollat på hos handlare så känns det som att man får göra avkall på något hur man än vänder och vrider.
    Lite fundersam också på att beställa eller köpa hos handlare, med tanke på garantier, service, reparationer osv..

Av:
    kallek1
    Någon som har erfarenhet av Lapierre? Kollat på två olika modeller idag..

https://shop.lapierrebikes.com
    Storlek L

Storlek M

Av:
    NickPick
    Om jag vore du skulle jag säga medium. Bästa är att provcykla... Jag är 7cm lägre och cyklar på large, men ska säkert ha xxl om man rådfrågar vissa

Av:
    kallek1
    Ingen här som har erfarenhet av Lapierre MTB?
    Några tankar om Trek Procaliber 8?

Av:
    Sixten Fors
    kallek1 skrev:
    Storlek L
    Storlek M
    #1. Sluta kolla på MEDIUM, den är åt helvete för liten för dig.
    Du är 178 cm och dessa två har 416 resp 415 mm reach i medium (med 440 resp 450 mm sadelrör).
    Här en bild på min son 9 år och 148 cm på en Scale Medium med 415 mm reach och 440 mm sadelrör. Du är 30 cm längre. Get the point?
    Scale26_M.png

Om LaPierre. Båda cyklarna har Boost TA fram/bak, vilket är ett skallkrav.
    I övrigt klassisk XC race HT geo med 69,5° HTA, vilket är ok om det är vad du söker.
    Alucykeln har 19 mm smala landsvägscyelfälgar på usla formulanav, och billiga däck. Betrakta det som att hjul inte ingår, du behöver alltså komplettera med nya hjul (och helst däck) innan du kan använda cykeln. Kostnad ca 4000-6000 kr.
    CF-cykeln har nästan lika smala 21 mm gravelcykelfälgar på basic Shimanonav (MT400) som i alla fall håller ihop. Däck av god kvalitet. Inga roliga eller lätta hjul, men de går att använda för grusvägsrally, men inte för XC/stigcykling.
    MTB-hjul för XC börjar på minst 25 mm och gärna 30 mm bredd på fälgarna.
    Båda har billiga Alivio MT400-bromsar med trista 3-fingergrepp.
    Alucykeln har Reba gaffel (bra) och CF-cykeln Recon (½ kg tyngre) men samma funktion.
    Alycykeln NX Eagle med 615 gram tung kassett, CF-cykeln SLX med 11-46T, likvärdigt.
    För 16300 kr resp 19500 kr får man väldigt lite för pengarna.

Av de två hade jag lätt valt den billigare alucykeln. Den är snyggare, mer prisvärd, och enklare/billigare att fixa till. Den har bättre/modernare ramgeo och bättre/lättare gaffel, alucykelns ram+gaffel är lättare och bättre än CF-cykelns ram+gaffel. Ett par nya hjul med mtb-breda fälgar (25-30 mm) och xD-body (istället för HG), en ny GX Eagle 10-50T kassett, nya skivor, samt nya däck, så är du hemma. Original hjul/kassett/skivor/däck går att sälja (nya/oanvända) för 2000-2500 kr. En ny uppsättning kostar kanske 7500 kr. Sparar ca 600-800 gram. Så har du en fin och funktionell cykel. I storlek Large.
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2019-05-28 08:28 av Sixten Fors.

Av:
    kallek1
    Sixten Fors skrev:
    kallek1 skrev:
    Storlek L
    Storlek M
    #1. Sluta kolla på MEDIUM, den är åt helvete för liten för dig.
    Du är 178 cm och dessa två har 416 resp 415 mm reach i medium (med 440 resp 450 mm sadelrör).
    Här en bild på min son 9 år och 148 cm på en Scale Medium med 415 mm reach och 440 mm sadelrör. Du är 30 cm längre. Get the point?

Om LaPierre. Båda cyklarna har Boost TA fram/bak, vilket är ett skallkrav.
    I övrigt klassisk XC race HT geo med 69,5° HTA, vilket är ok om det är vad du söker.
    Alucykeln har 19 mm smala landsvägscyelfälgar på usla formulanav, och billiga däck. Betrakta det som att hjul inte ingår, du behöver alltså komplettera med nya hjul (och helst däck) innan du kan använda cykeln. Kostnad ca 4000-6000 kr.
    CF-cykeln har nästan lika smala 21 mm gravelcykelfälgar på basic Shimanonav (MT400) som i alla fall håller ihop. Däck av god kvalitet. Inga roliga eller lätta hjul, men de går att använda för grusvägsrally, men inte för XC/stigcykling.
    MTB-hjul för XC börjar på minst 25 mm och gärna 30 mm bredd på fälgarna.
    Båda har billiga Alivio MT400-bromsar med trista 3-fingergrepp.
    Alucykeln har Reba gaffel (bra) och CF-cykeln Recon (½ kg tyngre) men samma funktion.
    Alycykeln NX Eagle med 615 gram tung kassett, CF-cykeln SLX med 11-46T, likvärdigt.
    För 16300 kr resp 19500 kr får man väldigt lite för pengarna.

Av de två hade jag lätt valt den billigare alucykeln. Den är snyggare, mer prisvärd, och enklare/billigare att fixa till. Den har bättre/modernare ramgeo och bättre/lättare gaffel, alucykelns ram+gaffel är lättare och bättre än CF-cykelns ram+gaffel. Ett par nya hjul med mtb-breda fälgar (25-30 mm) och xD-body (istället för HG), en ny GX Eagle 10-50T kassett, nya skivor, samt nya däck, så är du hemma. Original hjul/kassett/skivor/däck går att sälja (nya/oanvända) för 2000-2500 kr. En ny uppsättning kostar kanske 7500 kr. Sparar ca 600-800 gram. Så har du en fin och funktionell cykel. I storlek Large.

Otroligt tacksam för svar och inputt, är inte lätt de här.. Ju mer man läser och testar, ju mer förvirrad blir man..
    Anledningen att jag tittade på M i 529 var att L faktiskt inte kändes bra när jag testade den utan fick en otroligt ansträngd ställning.

Vad har du för åsikt om Procaliber 8?

Av:
    Sixten Fors
    kallek1 skrev:
    Anledningen att jag tittade på M i 529 var att L faktiskt inte kändes bra när jag testade den utan fick en otroligt ansträngd ställning.
    Det skiljer typ 2 cm reach mellan M och L. Välj hellre L och byt till 20 mm kortare stam. Klart!

Den längre cykeln (hjulbas) är bättre i skogen. Klättrar bättre, är snabbare på platten, är tryggare utför. Med en längre cykel kan du skjuta fram sadeln 1-2 cm och hamna mer mitt i cykeln för bättre och effektivare klättring utan att cykeln välter bakåt, cykeln har rätt flack 73° STA så att skjuta fram sadeln en bit gör cykeln bättre. Med längre hjulbas blir cykeln tryggare utför, nedför drops, över rötter och stenar, mindre risk för OTB-vurpor. Välj LARGE, skjut fram sadeln lite och anpassa styrstammen när du cyklat ett tag och känner bättre hur det känns i verkligheten. Jag tror att original 70 mm stam på cykeln ovan i Large är spot-on för din längd, när du väl vant dig. Men det finns som sagt utrymme att gå ner 10-20 mm om du gillar att ha styret "i knät".

Av:
    Kneecap
    kallek1 skrev:
    Otroligt tacksam för svar och inputt, är inte lätt de här.. Ju mer man läser och testar, ju mer förvirrad blir man..

Tjena!

Då tycker jag du ska köpa en Medium. En något för liten cykel går att göra större, en för stor cykel går inte att korta hur mycket som helst.
    Har du långa ben i förhållande till överkropp så ska du definitivt köra på medium, är du taxbent så kanske kan large vara det vettiga alternativet.

Av:
    Sixten Fors
    Medium är på tok för liten. Large är rätt storlek. XL är något för stor.

Av:
    Örjan Lax
    Small är på tok för liten. Medium är rätt storlek. Large är något för stor.

Av:
    Janos
    Sixten Fors skrev:

Helt ärligt Sixten om han säger att L inte kändes bra varför skriver du då ovanstående? Det är ju bara larvigt.

Av:
    Sixten Fors
    Janos skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Helt ärligt Sixten om han säger att L inte kändes bra varför skriver du då ovanstående? Det är ju bara larvigt.
    För att jag har mer kunskap/erfarenhet än TS. Det "test" som TS gjorde, torrsimmade i butik (?) med original (?) 70 mm (?) stam med sadeln var (?) på railen ger jag inte mycket för i form av "erfarenhet". Det skiljer som sagt 2 cm reach mellan M och L. Det går inte att torrsimma sig till rätt känsla. Med rätt ramstorlek, Large, kommer det att bli skitbra med rätt inställningar (sadelposition, stamlängd/spacers/vinkel/styre). En MTB som funkar bättre uppför/på platten/utför. Bättre på allt.

Det går att sitta exakt lika på M och L, triangeln vevlager-sadel-styre. Skillnaden är att L har längre hjulbas som gör cykeln/cyklingen bättre. Oavsett lutning på underlaget.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-28 13:57 av Sixten Fors.

Av:
    Janos
    kallek1 skrev:

178cm är i gränslandet mellan M och L därför är det ju bäst som du gjort att testa. Gör en provrunda till på båda och köp den som känns bäst. Inte den Sixten försöker tvinga på dig. Det är dina pengar och du som ska cykla på den inte Sixten.

Av:
    Janos
    Sixten Fors skrev:
    Det går att sitta exakt lika på M och L, triangeln vevlager-sadel-styre. Skillnaden är att L har längre hjulbas som gör cykeln/cyklingen bättre. Oavsett lutning på underlaget.

Ja men samtidigt dödar den längre hjulbasen lite av lekfullheten på stigen. Det blir lättare att droppa och ta sig upp för stepups med kortare hjulbas. Kortare är mer lättmanövrerad på tekniska och krokiga stigar. Jag är fullt medveten om att trenden idag är mot toklånga cyklar och stora hjul för att plöja över allt utan finess. Bara för att du tycker om långa cyklar behöver inte alla göra det.

Av:
    Sixten Fors
    178 är i gränslandet mellan L och XL på LaPierre 527 https://shop.lapierrebikes.com eftersom det är en omodern och kort cykel med 10 år gammal ramgeometri med 437 mm reach i Large och 458 mm i XL.
    Jämför med den modernare Santa Cruz Chameleon C 29" HT. Den har 437 mm reach i Medium och 457 mm reach i Large.
    Enligt en korrekt storlekstabell (Santa Cruz har koll, till skillnad från LaPierre) är 178 cm i gränslandet mellan M och L. Santa Cruz Medium är lika stor som LaPierre Large.
    SCC.png

Av:
    Kneecap
    Sixten Fors skrev:
    För att jag har mer kunskap/erfarenhet än TS.

Tjena!

Det har jag med och jag säger medium.

Av:
    mkallstrom
    Sixten Fors skrev:
    Enligt en korrekt storlekstabell (Santa Cruz har koll, till skillnad från LaPierre) är 178 cm i gränslandet mellan M och L. Santa Cruz Medium är lika stor som LaPierre Large.
    Var har du hittat den där bilden, enligt den på deras hemsida rekommenderas L från 178 cm (alltså inte 175 cm som det är i din bild)?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-28 14:24 av mkallstrom.

Av:
    Sixten Fors
    Janos skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Ja men samtidigt dödar den längre hjulbasen lite av lekfullheten på stigen. Det blir lättare att droppa och ta sig upp för stepups med kortare hjulbas. Kortare är mer lättmanövrerad på tekniska och krokiga stigar. Jag är fullt medveten om att trenden idag är mot toklånga cyklar och stora hjul för att plöja över allt utan finess. Bara för att du tycker om långa cyklar behöver inte alla göra det.
    LaPierre 529 är inte toklång, inte ens normallång, den är omodernt jättekort. Hjulbas: M 1093 mm, L 1120 mm, XL 1145 mm.

Av:
    kallek1
    Återigen, tack för inputt och tankar.
    Självklart kommer jag köpa den cykel som jag själv tycker passar mig själv bäst.
    Därför jag vill köpa av handlare, där det finns möjlighet att ”klämma och känna” och även torrsimma lite ;-) som Sixten skrev.
    Det jag tycker är lite av ett dilemma är att hitta en cykel i prisklassen där det inte görs avkall på något.. Nu menar jag såklart inte att man ska få värsting prylar på en cykel i budgetklassen jag lagt mig på. Utan det jag menar är att det känns lite som att det är utrustning som duger till mig, MEN att det ofta är någonting man får göra avkall på.
    Är det inte gaffel, är det bromsar eller växelspaket eller däck osv..
    Ingen som är direkt hyfsade saker rakt genom (om ni hänger med hur jag menar)..
    Ingen som har något förslag på någon cykel som har hyfsade saker rakt igenom, utan att man måste dras med att byta halva cykeln när man får hem den.. För då spricker ju budgeten ändå i slutändan tyvärr..

Av:
    Örjan Lax
    Edit: Felpost, skulle vara cykel hos en fysisk handlare såg jag nu.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-28 17:56 av Örjan Lax.

Av:
    kallek1
    Ingen som har några bra förslag? Om man inte vill handla på nätet..

Av:
    jonte987
    Kör Scott då. Scale 950 eller bättre.

Av:
    kallek1
    Känns som det kommit att stå mellan tre cyklar nu.. Lutar åt att det blir en alu ram, eftersom man får mer för pengarna

Scott Scale 950
    https://www.scott-sports.com

Merida Big Nine NX-Edition
    https://www.merida.se

Trek Procaliber 8
    https://www.trekbikes.com

Åsikter, tankar mottages tacksamt..! :-)

Av:
    Sixten Fors
    kallek1 skrev:
    Känns som det kommit att stå mellan tre cyklar nu.. Lutar åt att det blir en alu ram, eftersom man får mer för pengarna
    Scott Scale 950 https://www.scott-sports.com har
    Merida Big Nine NX-Edition https://www.merida.se
    Trek Procaliber 8 https://www.trekbikes.com
    Åsikter, tankar mottages tacksamt..! :-)
    De är väl vettiga alla tre. Rätt lika/likvärdig utrustning. Ungefär lika stora alla tre i Large, lär passa/funkar bra med 60-70 mm stam.

Här Rapide VR i alu med NX Eagle och en fin Sector RL Remote DebonAir gaffel för 14K inkl. frakt, som löser samma problem minst lika bra som dina tre cyklar ovan https://www.wiggle.se och internet är inte farligt.

Här en 2018 Scale 930 (CF-ram) i Large för 18 K med NX11 växlar. https://www.cykloteket.se

Av:
    castrello
    Husabuse skrev:
    Köp beggat, och med din längd skulle jag snegla på mediumramar med, du är mittemellan M och L, jag är 189 och passar (riktigt) bra på Large från Scott/Specialized/Superior.

Börja med en billigare HT som kan säljas vidare, fastnar du och cyklar på något annat än slätt underlag, köp den fulldämpade du vill ha. :)

Har du testat XL?

Av:
    jofahjalm
    Sixten Fors skrev:

Du inser att cykeln ser väldigt stor ut för din son?

Av:
    kais01
    en negativ styrstam skulle nog göra gott där;)

Av:
    Örjan Lax
    kais01 skrev:
    en negativ styrstam skulle nog göra gott där;)
    ...eller ännu hellre en Small-ram. Men det ska väl stretchas i tid, det som långt skall bli. :)

Av:
    Sixten Fors
    jofahjalm skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Du inser att cykeln ser väldigt stor ut för din son?
    Det enda som är/ser stort ur är längden på sadelröret som kunde varit 5 cm kortare, men så är det med "äldre" xc-cyklar, för långa sadelrör. Sittpositionen, avstånd till styret är perfekt med 45 mm stam. Använder man inte dropper på sin XC HT spelar det ingen roll om sadelröret är för långt eller inte, sadeln sitter där den sitter och är i vägen, oavsett. Det finns fortfarande xc-cyklister som inte använder dropper på sin HT. Vilket du borde känna till.

Har du kollat något XC-race för kids/juniorer? Det körs Scale 900 från typ 155 cm kroppslängd, så även bland damer elite i wc som är ungefär lika långa.

2019 Contessa Scale RC 900 i Small (minsta storleken) har
    390 mm sadelrör (50 mm kortare än cykeln ovan, med plats för dropper)
    399 mm reach (15 mm kortare än cykeln ovan, därför längre 60 mm original stam, jmf med min 45 mm)
    599 mm stack (22 mm högre än cykeln ovan, därför -8° original stam, jmf med min 0°)
    1076 mm hjulbas (3 mm längre än cykeln ovan)
    312 mm BB-höjd (2 mm högre än cykeln ovan)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-30 10:34 av Sixten Fors.

Av:
    jofahjalm
    Om du tittar på bilden på din son så skulle kan inte kunna hålla överarmarna vinkelrätt ut från kroppen. Eftersom avståndet till styret är så stort blir det istället att han inte håller ut armbågarna. Man ser ocskså att tyngdpunkten är framför bb eftersom avståndet till styret är långt.

Detta är inte uppenbart för en nybörjare som vill ha hjälp. Det blir då en väldigt konstig härskarteknik om du slänger upp en bild på din son på en för stor cykel och säger "haha, min son är 148 cm och cyklar på en lika stor cykel".

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ