• Oljiga stötdämpare

Av:
    Mrbe
    Hej
    Har en relativt ny cykel med rock shox dämpare. Båda sidor har en oljehinna på sig, är det något man ska vara orolig för eller är det vanligt?

Tack
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-23 18:18 av Mrbe.

DSC_1319.JPG
  • Re: Oljiga stötdämpare

Av:
    AX3L
    Det är inte bara vanligt utan ett väldigt gott tecken!

Av:
    Mrbe
    Skönt att höra 😀
    Tack för svaret

Av:
    Valhalla_
    Vad är "relativt ny"?

Av:
    Tomas m
    Oljan smörjer benen. När det slutar bli en oljehinna är det dags att serva gaffeln/dämpare.
    Torra tätningar slits snabbt.

Av:
    AX3L
    Tomas m skrev:
    Oljan smörjer benen. När det slutar bli en oljehinna är det dags att serva gaffeln/dämpare.

Exakt, och dessutom funkar den dåligt. Tyvärr tror gemene konsument att det är läckage och något är trasigt om det dräller för mycket olja/fett från gaffeln, så tillverkarna snålar in lite vid fabriksmontering. Ett litet överflöd första turerna som man torkar bort är dock bara bra.

Av:
    etnica
    Tomas m skrev:

Hur menar du nu ?
    Du menar att man skall se olja på innebenen hela tiden?

För mig så ser jag ingen olja efter första turen då lowerleg service är utfört. Visst finns ju dock de som droppar in olja i tätnngarna efter varje tur...

Av:
    johan44
    Jag smörjer ofta in gaffelben och bakdämp med "butter" och inbillar mig att det sparar väldigt mycket service eftersom det är dämparens kontakt med den elaka omvärlden. Vet inte om det är så eller inte...
    Skärmklipp.JPG

Av:
    JesperA
    etnica skrev:
    För mig så ser jag ingen olja efter första turen då lowerleg service är utfört.
    Klart du inte gör med tor svampring som suger åt sig den oljan som skall ut på benen. Sätt hojen uppånerpå i 10 minuter så ringen satureras med olja & korrekt smörjning som följd.

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Av:
    OrjanX
    Den här är bra:

Av:
    jofahjalm
    johan44 skrev:
    Jag smörjer ofta in gaffelben och bakdämp med "butter" och inbillar mig att det sparar väldigt mycket service eftersom det är dämparens kontakt med den elaka omvärlden. Vet inte om det är så eller inte...

Det där tror jag inte på. Det går däremot bra att släppa in olja i skrapringen. Men det lär vara svårt att få in fettet där utan att ta isär gaffeln.

Av:
    NickPick
    jofahjalm skrev:
    johan44 skrev:

Det där tror jag inte på. Det går däremot bra att släppa in olja i skrapringen. Men det lär vara svårt att få in fettet där utan att ta isär gaffeln.

+1

Av:
    Mårten
    johan44 skrev:

Det har nog motsatt effekt eftersom fettet suger åt sig damm som kan åka med in eller repa gaffel och dämpare.

Kanske kan det maskera att du faktiskt borde serva prylarna.

---
    Krumbumballe
    I am become surgubbe, destroyer of stoke.

Av:
    KiwiQ
    Fett är till för att smörja packningarna vid service bland annat, fett ska inte användas utvändigt, det drar åt sig mer skit än va de gör nytta. Jag fattar också att du torkar av överflödigt fett men slickhoney, Sram butter, slick kick osv osv ska inte finnas utanpå gaffel eller dämpare utan inuti

Av:
    KiwiQ
    Kan säga att nya fox gafflar generellt behöver service "straight from The box", du behöver ta bort den sjuka mängden fett de doppat airshaftet i så att den faktiskt fungerar som den ska..

Av:
    ceel
    På gaffelben används Brunox Deo, för det luktar godast. :)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in