• Pedaler

Av:
    Kent64
    Har börjat cykla mtb/xc, har en ht med "vanliga" pedaler tänkte ny skaffa pedaler där du klickar fast skon. Vad skall man tänka på/välja? Aldrig använt sådant förut. Tacksam för tips.
  • Re: Pedaler

Av:
    Sixten Fors
    Shimano PD-M520 funkar utmärkt. Inte lättast men bra funktion och långt liv.
    https://m.biketown.se

Shimano PD-M8000 är lite lättare och lite finare. Men dyrare. https://m.biketown.se

PD-M9100 är ytterligare lite lättare och lyxigare
    https://m.biketown.se

Klossar följer med pedalerna.
    Skor ingår inte, valfri XC-sko funkar, kostar väl från ca 700-3000 kr.

Av:
    Pfaff
    Biltema säljer en riktigt bra Wellgo SPD-pedal för runt 350:-
    SPD-pedaler är ställbara, börja med att ha den rätt löst ställd tills du vant dig vid hur de fungerar. Clipsvurpar gör du nog ändå nån gång :-)

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-24 08:43 av Pfaff.

Av:
    Janos
    Jag skulle rekommendera PD-M530 istället. Den har lite större yta jämfört med 520 som faktiskt gör skillnad i känslan.
    https://www.chainreactioncycles.com

Av:
    Sixten Fors
    Det finns INGEN som kör XC med SPD-pedaler som har korg (M530, M8020, M9020). För att det inte behövs och för att korgen gör pedalerna 80-100 gram tyngre. Tanken med korgen är väl att skydda SPD-mekanismen från elaka rock-strikes, men ett par vanliga Shimano SPD-pedaler utan korg tål förvånansvärt mycket stryk utan att funktionen påverkas.

Av:
    Raggamuffin
    Janos skrev:
    Jag skulle rekommendera PD-M530 istället. Den har lite större yta jämfört med 520 som faktiskt gör skillnad i känslan.
    https://www.chainreactioncycles.com

Aldrig haft en xc-sko som når ner till den där plattformen när man är iklickad. Nu kör jag bara kolfibersulor iof men mina har åkt i en låda.
    Enda fördelen kan vara att man kan stå på dem utan att vara iklickad, det går med en mer gravity-orienterad sko, men då tycker jag man ska sikta på saint eller något annat med piggar.

// Muffin

Av:
    Valhalla_
    Äh de där små plattformarna är onödiga. Skon nuddar dem inte då man är iklickad och de har ytterst tveksam funktion när man inte är iklickad. Börjar man stå på dedär så är ju risken stor att man glider av, särskilt med normala SPD-skor med hård och plastig sula. Möjligen om man har typ 5.10 skor för SPD att det kan fungera. Skydd mot stenar behövs inte heller med PD-M520, de tål precis allt.

Annars kan jag rekommendera att köra med ordentliga plattformspedaler (dvs sådana med relativt vassa piggar, typ crank brothers stamp eller liknande) i början, dvs inte SPD. Du får en bättre teknik och lär dig att inte hålla på och rycka i pedalerna och sådant otyg som många gör.

Av:
    Rattnalle
    Jag har spräckt en M520 och dragit skruvarna rakt ur godset på en M530. Därefter körde jag med en av av varje ett tag. Plattformen gör exakt noll skillnad för hur de känns att cykla med. Rekommenderar också 520.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Luthman Photography
    Har man inga preferenser sedan tidigare finns det ingen anledning att köra något annat än M520. För att Shimanos spd med korgar ska göra skillnad tror jag man behöver upp några snäpp i pris. Jag har för mig att anläggningsytan är större på mina XT-pedaler än mina M530. Sen om det gör jättemkt för känslan vet jag inte.

Av:
    NickPick
    Pfaff skrev:
    SPD-pedaler är ställbara, börja med att ha den rätt löst ställd tills du vant dig vid hur de fungerar. Clipsvurpar gör du nog ändå nån gång :-)

Mycket sämre än shimanos pedaler. Sämre i och urklick vill man inte ha på en xc.

Xt är bra value annars. Lätta att serva är dom också.

Av:
    ooms
    Stadium och Intersport brukar sällan ha bra priser på cykelprylar, men just Shimano pd-m520 tar de 299kr för vilket är ett helt ok pris. Ännu bättre blir det om man lyckas pricka in nån av deras 25%-rabattkampanjer som de kör ett par ggr per år.

Av:
    Mårten
    En mindre spejsad sko typ Shimanos mer skejtliknande eller FiveTen och ett par Crankbrothers Mallet E är en tänkbar lösning för att få en snällare övergång till att sitta fast. Med dom kan man kliva på cykeln i ett stökigt parti utan att behöva klicka fast direkt.

Men det är inte XC-korrekt. Så jag sällar mig till shimano 520-kören. Däremot delar jag inte uppfattningen att de är odödliga eftersom jag dödat två par...

Angående dålig teknik med SPD kontra plattformspedaler, ja det är ett vanligt problem. Men låt inte det hindra dig från att klicka fast. Det går att lära sig rätt teknik ändå, om man tycker det är viktigt och vill kunna köra mer tekniskt utmanande stigar.

---
    Krumbumballe
    I am become surgubbe, destroyer of stoke.

Av:
    Janos
    Jag har kört de flesta varianter av Shimanos SPD-pedaler sedan -97 och tycker 530 pedalerna är en bra kompromiss om man är nybörjare. De ger lite mindre känsla av att sätta foten på en potatis när man inte är helt iklickad. Själv föredrar jag ännu större plattform men då kör jag inte mycket XC. Har 530 på vinter HT'n som även används till diverse andra avarter som tex långlopp ;)

Av:
    sanfar
    Jag körde förr med PD-M520, funktionsmässigt hade jag inga problem med dem. Bra pedal till ett bra pris. Dock så gillar jag nu att ha en plattform runt pedalen för ökad stabilitet för mitt högerfot. XC-korrekt eller inte, men så kör jag. =)

Av:
    SLI
    Använder du cykeln till annat än att motionscykla? Om du vill kunna ta den till vardags, till affären eller så, så rekommenderar jag vändbara, alltså spd på ena sidan och plattisar på andra. Det tycker jag är en bra kompromiss. (Nu kommer jag få skäll av stilpolisen)

Av:
    Rattnalle
    SLI skrev:
    Använder du cykeln till annat än att motionscykla? Om du vill kunna ta den till vardags, till affären eller så, så rekommenderar jag vändbara, alltså spd på ena sidan och plattisar på andra. Det tycker jag är en bra kompromiss. (Nu kommer jag få skäll av stilpolisen)
    Det är inte stilpolisen som skäller. Det är bara en objektiv sanning att det är totalt värdelöst att cykla i skogen med kombipedaler.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Sixten Fors
    Rattnalle skrev:
    SLI skrev:
    Det är inte stilpolisen som skäller. Det är bara en objektiv sanning att det är totalt värdelöst att cykla i skogen med kombipedaler.
    +100
    Shimano PD-M324. Världens mest förbjudna pedal. 530 gram elände som alltid, utan undantag, presenterar fel sida för användaren.
    Shimano PD-M324 pedals.jpg

Av:
    Bengt-re
    Jag gillar plattform/korg på både cross, mtb, pendlare och racer.

Har enkelsidiga (inte kombi) på två cyklar och dubbelsidiga på två. Fungerar bra och är lättare att trampa lite innan man klickat i samt ger lite bättre stöd främst till vinterskorna vilka är mjukare i sulan

PD-M985
    PD-M785
    PD-A600
    PD- ES600

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-24 11:50 av Bengt-re.

a846ec49-2b1d-4bcb-bb79-b8e8140869f7_large.jpg
    85043_01_3834_pd_m985_1.jpg
    Shimano_PD-A600_Pedal[640x430].jpg
    Shimano_PD-ES600_Pedale_mit_SM-SH51_dunkelgrau[640x430].jpg

Av:
    Pfaff
    NickPick skrev:
    Pfaff skrev:

Mycket sämre än shimanos pedaler. Sämre i och urklick vill man inte ha på en xc.

.

Jag har dessa samt en numera tyvärr utgått Ritchey och ett par PD-A600 på lite olika cyklar. - kör som Bengan här uteslutande SPD - och kan inte tycka att de är sämre än andra, rätt inställda. Men kör förstås inte CX utan bara grus o lvg.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    jonas-ni
    PD-M520 var de första mtb-pedaler jag hade. Hade cyklat med enklare Look-pedaler på lvg-cykel så inte helt nybörjare på att sitta fast. Önskar att jag börjat direkt med Crank Brothers eggbeaters istället. Mycket enklare att klicka i och ur samt att mina knän gillar dem bättre. Crank brothers-pedalerna har dessvärre inte alls samma livslängd som Shimanos.

Av:
    Freddie L
    jonas-ni skrev:
    PD-M520 var de första mtb-pedaler jag hade. Hade cyklat med enklare Look-pedaler på lvg-cykel så inte helt nybörjare på att sitta fast. Önskar att jag börjat direkt med Crank Brothers eggbeaters istället. Mycket enklare att klicka i och ur samt att mina knän gillar dem bättre. Crank brothers-pedalerna har dessvärre inte alls samma livslängd som Shimanos.
    Nej, de håller så dåligt att jag inte skulle rekommendera dem till en nybörjare. Ska man inte köra SPD (vilket är enklast och kanske förnuftigast) eller SPD-kompatibla ”kopior” så kör man förstås på Time. Världens bästa pedaler, har tom fått en egen hyllningstråd här på Happy.

/Fredrik

Av:
    Pillo-kun
    NickPick skrev:
    Pfaff skrev:

Xt är bra value annars. Lätta att serva är dom också.

Håller faktisk inte med alls. Iaf inte de wellgo och de shimano pedalerna jag har kört med.

De urgamla shimano pedalerna var nice, de hade en väldigt nice "snugg" känsla när man satt i pedakerna, utan massa onödigt float å sånt glappande. Man satt fast och man kunde lätt justera hur hårt de satt fast vilket wellgo pedalerna har behållit kvar så att säga.

Just nu kör jag på shimanos 520 efter att ha letat efter nya pedaler efter att mina gamla x-rey gick sönder på ena sidan, men vilka shimano pedaler jag testar så glappar de så förbannat mot klossarna att man vet inte om man sitter fast eller ej ju, sånt som man slapp på gamla shimano och just wellgo pedaler.

Av:
    jonas-ni
    Freddie L skrev:
    jonas-ni skrev:
    Nej, de håller så dåligt att jag inte skulle rekommendera dem till en nybörjare. Ska man inte köra SPD (vilket är enklast och kanske förnuftigast) eller SPD-kompatibla ”kopior” så kör man förstås på Time. Världens bästa pedaler, har tom fått en egen hyllningstråd här på Happy.

Har faktiskt en påse Time-pedaler hemma men eftersom jag inte provat ännu kan jag inte säga något om dem. Kör med Times lvg-pedaler sedan länge.

Med Crank brothers är det så att får man ett bra exemplar så håller det även om man helt struntar i att underhålla dem. De flesta exemplaren är inte bra emellertid. Passabelt till rent värdelösa verkar vara vad Crank brothers är nöjda med.

Av:
    Freddie L
    jonas-ni skrev:
    Freddie L skrev:
    jonas-ni skrev:

Har faktiskt en påse Time-pedaler hemma men eftersom jag inte provat ännu kan jag inte säga något om dem. Kör med Times lvg-pedaler sedan länge.

Med Crank brothers är det så att får man ett bra exemplar så håller det även om man helt struntar i att underhålla dem. De flesta exemplaren är inte bra emellertid. Passabelt till rent värdelösa verkar vara vad Crank brothers är nöjda med.
    Fast av mina ett par vispar och två par candy som havererade under ca en två års period så hann jag aldrig underhålla något par. De gick sönder när jag träffade sten, trasiga bågar på två och en axel som gick av... Ska i rättvisans namn säga att jag köpte de enklaste varianterna och att det här utspelade sig för tio år sedan, så kanske är läget ett annat idag.

Grattis till finpedaler, prova dem! Själv kör jag Ritchey och Shimano för tillfället och det fungerar helt ok, men jag håller på att bygga upp ett Time-sug igen.

OnT: Jag rekommenderar TS 520-pedaler.

/Fredrik

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in