• Ks lev carbon dropper

Av:
    Hobbytrampare
    Är det någon här inne som äger en/testat en? Överväger att utrusta hardtail-hojen med en.

Cyklar mest xc och mtb-lopp, men efter senaste loppet vill jag nog få undan sadeln när det börjar gå utför..

Ska man satsa på max man kan klämma in?

Tolkar jag infon rätt så kan jag klämma dit 150mm, men 125 är lättast av alla modeller i 31,6, och lite weight-weenie är vi väl alla!
    20190524_192639.jpg
  • Re: Ks lev carbon dropper

Av:
    Anders Lantz
    Kolla på bikeyoke Divine SL.

Av:
    Hobbytrampare
    Tack för tipset, den där ser jäkligt smutt ut! :) får väl sänka stolpen 80mm och se hur det känns..

Har du testat den? Climb läget låter spännande :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-24 23:42 av Hobbytrampare.

Av:
    Sixten Fors
    Det verkar vara 220 mm utrymme mellan sadelrail och sadelrör. Vilket gör att du skulle kunna klämma in en 180 mm dropper vilket är onödigt mycket och tungt. Du klarar dig säkert med 100 mm slaglängd för XC. Jag hade valt 100-125 mm. Någon dropper som har steglös justering av drop, inte ett eller flera fasta steg.

KS CF 125 mm verkar väga 400 gram.
    OneUp v2 120 mm verkar väga 450 gram och är betydligt billigare.
    https://int.oneupcomponents.com

Av:
    kais01
    har ks lev carbon 65 mm som väl med sitt korta drop är tänkt för det ändamål ts anger. också så jag kör den, upplever konstigt nog att det räcker helt och hållet.

när jag köpte den var det mest för den låga vikten, kollade den till under 400g med inkl fjärr och kabel. monteringen av kablaget rätt fipplig, service av själva stolpen ner till atomer närmast enkel. ks lev anger att man inte 'får' serva fjädringsenheten, men i mitt fall hade den skruvat ur sig spontant, och var inga problem att få ihop.

upplever stolpen som lite klen, men den har ändå hållit ihop bra ett par år, och tålt omild behandling av downhillkaraktär.

har två andra droppers på 100 resp 125, och använder inte deras kapacitet fullt ut. i kontrast till andra som tycker att 150 är minimum. efter en lekfull inledningsperiod använder jag mina mindre frekvent, har ett lägre läge kanske 40 mm ned som jag kör heltid på i stök och bök och som gör det lätt att komma bakom sadeln, och sedan max höjd på grusvägssträckor. i botten åker de nästan aldrig, det ska vara något särskilt droppig passage isf.

om man står ut med vikten på knappt 600 g rekommenderar jag magura wyron med trådlös fjärr. supersmidig lösning. lika lätt att montera och flytta mellan cyklar som en vanlig sadelstolpe, och stadigt byggd. den funkar lite annorlunda än andra stolpar. man trycker ett kort dutt på knappen bara, sedan sköter stolpen resten, öppnar och stänger ventilen. en vanesak, och faktiskt mer smidigt än en vanlig stolpe när man väl fattat galloppen.

Av:
    Olaväxjö
    Cyklar samma som du men jag satte ditt en KS 125mm, men hade jag köpt idag så hade jag köpt den kortaste, hade räckt med 65mm till min cykling.

Av:
    NickPick
    Olaväxjö skrev:
    Cyklar samma som du men jag satte ditt en KS 125mm, men hade jag köpt idag så hade jag köpt den kortaste, hade räckt med 65mm till min cykling.

Den verkar poppis om man kollar mtbr och de som cyklar xc.
    Själv cyklar jag numera med en bikeyoke divine SL. Rätt lätt jämfört mot mycket annat och fungerar bra. 80mm drop räcker. Annat om man kanske kör dödsenduro såklart.

Av:
    Hobbytrampare
    Kul att få så mycket respons.

Skall köra valmetrundan imorgon och se om jag stör mig lika mycket på sadeln som på selma mtb, isånafall får jag trycka på köp :)

Nick: använder du "climb" funktionen?

Av:
    Olaväxjö
    NickPick skrev:
    Olaväxjö skrev:

Den verkar poppis om man kollar mtbr och de som cyklar xc.
    Själv cyklar jag numera med en bikeyoke divine SL. Rätt lätt jämfört mot mycket annat och fungerar bra. 80mm drop räcker. Annat om man kanske kör dödsenduro såklart.

Ja då behövs de längre. Tror innerst inne att de hade funkat lila bra med 50mm så är sadeln inte ivägen ändå

Av:
    Anders Lantz
    Hobbytrampare skrev:
    Tack för tipset, den där ser jäkligt smutt ut! :) får väl sänka stolpen 80mm och se hur det känns..

Har du testat den? Climb läget låter spännande :)

Jag hade den på min Cannondale ett litet tag innan jag bytte hoj. Stolpen funkar riktigt bra och 80mm dropp räcker gott på den typen av cykel.

Har en Bikeyoke Revive med 160 slag på min enduro som har fått stå ut med massor med stryk utan problem.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-26 09:09 av Anders Lantz.

Av:
    Bulldog76
    Får man kapa tråden lite grann?
    Jag funderar på att ha en dropper på min fulldämpade XC hoj, en Scalpel. Har en Fox Transfer dropper på min andra cykel och jag saknar att sänka sadeln i branta tekniska nerförslöpor. Jag vill helst inte addera massa onödig vikt på en XC hoj egentligen, men just en dropper är ju så smidig. Använder den jämt på den andra, droppar den så fort det blir stökigt så har man en helt annat tyngdpunkt. Kommer inte tillräckligt långt bak ibland när jag inte kan säkna stolpen.

Hade tänkte 125 mm drop, men ser nu att det finns även 80. Funderar på om det räcker? Sen är det en djungel vad man ska välja. Reverb, Fox transfer, Bikeyoke verkar vara en bra kandidat. (skillnad på revive och devine SL?) Sen har det dykt upp en joker i mina val som är billig, en Brand X som folk verkar gilla.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ