• [hjälp] vevlager byte

Av:
    Jacoba
    Skulle byta från slxvevar sm70 till suntour sr jkt(152 mm) med fyrkantsfäste. Köpte shimano un55 vevlager och det fungerar inte alls. Vad har jag gjort fel?

Https://www.bikester.se

https://www.cykelkraft.se

https://www.bike-discount.de
    DSC_0059.JPG
  • Re: [hjälp] vevlager byte

Av:
    Crocko
    Jacoba skrev:
    Skulle byta från slxvevar sm70 till suntour sr jkt(152 mm) med fyrkantsfäste. Köpte shimano un55 vevlager och det fungerar inte alls. Vad har jag gjort fel?

Https://www.bikester.se

https://www.cykelkraft.se

https://www.bike-discount.de

Vilken cykel skall det monteras på och vad satt där innan?
    Sen är det lite oklart vad det är som inte fungerar, bild eller mer förklaring till vilken typ av problem som uppstår.

Hur kom du fram till att 118mm axel var rätt, cykelkraft verkar ju rekommendera 122mm.

Av:
    Plush
    Vad är det som inte funkar?

Vad är det för cykel?

Har din cykel 73mm hylsbredd?

Är ditt nya vevparti anpassat för 118mm axellängd?

Av:
    ooms
    Av den info som finns på de postade länkarna verkar du ha köpt fel vevlager. Du ska ha 73-122, inte 73-118.
    Men som de andra säger, beskriv gärna vad det är som inte funkar.

Av:
    Jacoba
    Klantigt förklarat av mig. Gängningen verkar inte stämma. Så jag kan skruva in sm70 men inte un55.

Av:
    Crocko
    Jacoba skrev:
    Klantigt förklarat av mig. Gängningen verkar inte stämma. Så jag kan skruva in sm70 men inte un55.

Men är det BSA på ramen så funkar ju alla BSA lager förutsatt att man skruvar dem åt rätt håll.

Är det Cube ramen du länkar till som lager skall monteras i? den står ju spelad som BSA

Av:
    Salabaladala
    Jacoba skrev:

Stoppar du in den från rätt håll då? BSA har en vänstergänga och en högergänga.

Av:
    Jacoba
    Det står left och right på un55 Vevlagret. Tightar åt det bakåt. Men funkar inte. Så udda. Det är som att den inte har rätt stigning? Aaah, blir galen.
    DSC_0060.JPG

Av:
    janolle
    Jacoba skrev:
    Det står left och right på un55 Vevlagret. Tightar åt det bakåt. Men funkar inte. Så udda. Det är som att den inte har rätt stigning? Aaah, blir galen.
    De gängorna ser ut att vara trasiga nu.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-05-25 13:54 av janolle.

Av:
    Plush
    janolle skrev:
    Jacoba skrev:
    De gängorna ser ut att vara trasiga nu.Näe du drar åt framåt lossar bakåt.

VA?
    Höger kopp (drivsida) på ett BSA är vad jag vet vänsterhängd och dras åt bakåt. Vänster kopp är högergängad och dras följaktligen åt bakåt.

Av:
    Crocko
    Vi prater ju om gängor i metall så visst kan det hända att saker går fel men det som är underligt är att du säger att ett lager funkar och inte nästa, skulle ju behövas ett 3:e lager för att avgöra om gängfelet sitter i ramen eller i ditt lager.

Förr när ramar byggdes i stål var det ganska vanligt att man fräste vevlagerhylsan plan och rensade gängorna innan man gav sig på att montera lager för att eliminerar problem, så en duktig LBS med rätt verktyg kan ju vara den enklaste lösningen.

Om du vill fortsätta felsökningen på egen hand så skulle jag försökt att få tag på ytterligare en ram och/eller fler lager för att testa så att det inte är just bara det lagret i den ramen som krånglar, för det verkar ju som att det är dags att skicka tillbaks lite felaktiga prylar.

Av:
    janolle
    VA?
    Höger kopp (drivsida) på ett BSA är vad jag vet vänsterhängd och dras åt bakåt. Vänster kopp är högergängad och dras följaktligen åt bakåt.[/quote]
    Tänkte på pedalgängor sorry.

Av:
    janolle
    .
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-25 13:55 av janolle.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ