• Enduro 27.5 eller 29. Fråga till er som kört båda:-)

Av:
    mikhogl
    Hej.
    Jag går i endurotankar, har kört en del stig och DH och då har jag mest kört 27.5. Nu funderar jag på köpa en enduro med 170 mm slag. Vad säger ni som kört båda, är det stor skillnad? Vilken är roligare? Vilken är snabbare för en motionär? Jag tänker köra lite bikepark, trampa lite i fjällen och kanske nån endurotävling.

mvh
  • Re: Enduro 27.5 eller 29. Fråga till er som kört båda:-)

Av:
    Marleey
    Tycker att hjulstorlek endast är en personlig preferens, inget som är snabbare än det andra. Jag har kört båda och föredrar 29". Är 193 cm och tycker det passar mig bättre, man får en mer "in the bike" känsla med större hjul tycker jag. Roligt är ju också definerbart, tycker du om att peka cykeln i ett håll och bara köra igenom brötet, kör 29". Tycker du om en lite mer "lekfull" cykel som du kan "kasta" omkring lite lättare, kör 27,5". Jag cyklar på en 29" Capra CF Pro, 160 slag fram och bak, funkar överallt, kanske inte lika kul att trampa platt stig, men funkar alldeles utmärkt tycker jag.

Av:
    Luthman Photography
    Religiösa (kan måhända förändrats nu när Hill har konverterat), konservativa och kortväxta personer tenderar att köra 27,5". Personligen tycker jag att 29" är bättre på alla sätt. Bättre rull i terräng, håller fart bättre, stabilare i hög fart osv. Men det handlar ju om väldigt mycket mer än bara cykeln. En modern 29" har dock rätt få nackdelar jämfört med en 27,5" om man är halvlång eller längre.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-27 10:25 av Luthman Photography.

Av:
    mikhogl
    Jo, jag glömde skriva min längd. 178cm

Av:
    plumse
    Är 176 själv och var i en liknande citiation men mellan 26 och 27.5.
    Det blev en 27.5 och det blev ett jäkla lyft.
    Men det hade inte ett smack att göra med hjulstorleken.
    Efter ett tag bytte jag ram på min HT för att få liknande geometri som på min nya FS och upplevde samma stora skillnad trots att jag behöll 26:orna.
    Ta det som du tycker är snyggast.
    Hjulstorleken är mer placebo än de renlärda vill erkänna.

Av:
    Sixten Fors
    Om du inte är religiös, konservativ eller kortväxt, välj en 29" cykel.
    Det går ofta bättre att köra 27,5" hjul i en 29" cykel/gaffel än tvärt om, om man skulle vilja testa båda.
    Många cyklar har flip-chip ed. som gör att man kan höja/sänka baken för att i viss mån kompensera för olika hjulstorlek bak.
    Fram kan man alltid byta/ändra slaglängd på gaffeln för att anpassa cykelns uppträdande/vinklar.
    Just nu är det "poppis" att testa 29" fram och 27,5" bak, men igen främst bland kortväxta, för ökat utrymme mellan röv och bakdäck.
    Jag har svårt att se någon reell fördel med 27,5" fram, någonsin.
    Plusdäck (bredare än 2.6") används sällan och aldrig i professionella sammanhang för att däcken blir för tunga (om de skall hålla och/eller ge önskvärd dämpning).

Av:
    Lingon
    Beror på hur terrängen ser ut där du cyklar. Ju mer stök, ju större fördel med 29 eftersom den lättare rullar över och inte hakar upp sig på stöket.
    Annars är ju 27,5 roligare. Den blir rappare, pga lättare och mindre tröghet i hjulen, kortare kedjestag gör den smidigare och mer lekfull, lättare att lyfta fronten och bunnyhoppa, smidigare att få runt i tighta swichbacks, tex.
    Att sätta 27.5 hjul på en cykel med 29-långa kedjestag ger ju inga av dessa fördelar, att sätta 29 framhjul på en 27.5 cykel skulle däremot vara intressant att prova.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-27 10:58 av Lingon.

Av:
    Erik O
    Lingon skrev:
    Beror på hur terrängen ser ut där du cyklar. Ju mer stök, ju större fördel med 29 eftersom den lättare rullar över och inte hakar upp sig på stöket.
    Annars är ju 27,5 roligare. Den blir rappare, pga lättare och mindre tröghet i hjulen, kortare kedjestag gör den smidigare och mer lekfull, lättare att lyfta fronten och bunnyhoppa, smidigare att få runt i tighta swichbacks, tex.
    Att sätta 27.5 hjul på en cykel med 29-långa kedjestag ger ju inga av dessa fördelar, att sätta 29 framhjul på en 27.5 cykel skulle däremot vara intressant att prova.

För korta kedjestag gör ju också lätt cykeln lite obalanserad vid kurvtagning iaf för större storlekar, svårare att få balans och lagom vikt på framhjulet. Speciellt vid längre reach och flackare gaffelvinkel.

Av:
    Luthman Photography
    Sixten Fors skrev:
    Om du inte är religiös, konservativ eller kortväxt, välj en 29" cykel.
    Det går ofta bättre att köra 27,5" hjul i en 29" cykel/gaffel än tvärt om, om man skulle vilja testa båda.
    Många cyklar har flip-chip ed. som gör att man kan höja/sänka baken för att i viss mån kompensera för olika hjulstorlek bak.
    Fram kan man alltid byta/ändra slaglängd på gaffeln för att anpassa cykelns uppträdande/vinklar.
    Just nu är det "poppis" att testa 29" fram och 27,5" bak, men igen främst bland kortväxta, för ökat utrymme mellan röv och bakdäck.
    Jag har svårt att se någon reell fördel med 27,5" fram, någonsin.
    Plusdäck (bredare än 2.6") används sällan och aldrig i professionella sammanhang för att däcken blir för tunga (om de skall hålla och/eller ge önskvärd dämpning).

Jag håller med dig i stort, men vad som används i professionella sammanhang har ofta rätt liten bäring på happy. Eller borde ha iaf.

Av:
    LiteVilse
    Jag är 180 och gick från 29 till 27.5 och tycker personligen att det är roligare, men sedan så är min stil när jag cyklar nära besläktad med en ekorre med ADHD som vill undersöka allt han ser vilket gör att 27.5 känns bättre med sina egenskaper som är lite mer åt det lekfulla hållet.

Av:
    Sixten Fors
    27,5" är inte roligare. På vilket sätt är det roligare att vara religiös, konservativ eller kortväxt? Lika roligt kan jag köpa, men inte roligare.

Kedjestagen bör väl vara lagom långa, anpassade till cykelns längd (hjulbas), eller? Exempel:
    YT Capra 27 M, 1194 mm hjulbas, 427 mm kedjestag.
    YT Capra 27 XL, 1248 mm hjulbas, 432 mm kedjestag.
    YT Capra 29 L, 1227 mm hjulbas, 435 mm kedjestag.
    YT Capra 29 XXL, 1279 mm hjulbas, 440 mm kedjestag.
    Pole Machine XL, 1360 mm hjulbas, 455 mm kedjestag.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-27 11:26 av Sixten Fors.

Av:
    Luthman Photography
    Sixten Fors skrev:
    27,5" är inte roligare. På vilket sätt är det roligare att vara religiös, konservativ eller kortväxt? Lika roligt kan jag köpa, men inte roligare.

Kedjestagen bör väl vara lagom långa, anpassade till cykelns längd (hjulbas), eller? Exempel:
    YT Capra 27 M, 1194 mm hjulbas, 427 mm kedjestag.
    YT Capra 27 XL, 1248 mm hjulbas, 432 mm kedjestag.
    YT Capra 29 L, 1227 mm hjulbas, 435 mm kedjestag.
    YT Capra 29 XXL, 1279 mm hjulbas, 440 mm kedjestag.

Alltså, vad som är roligt är väl ganska subjektivt. Mkt kan man mäta och väga, men vad en individ tycker är roligt är nog ganska svårt att få fram genom att kika på en geotabell. Folk skrattar ju åt allt från döda kattungar till Hipp Hipp.

Av:
    Sixten Fors
    Luthman Photography skrev:
    Sixten Fors skrev:
    27,5" är inte roligare
    Alltså, vad som är roligt är väl ganska subjektivt
    Exakt min poäng, jag vägrar att ge 27.5"-kramarna tolkningsföreträde för vad som är att betrakta som roligt

Av:
    mikaeljc
    Skillnaden är inte jättestor. Jag gick från en enduro med 27,5 till en med 29 i höstas. Andra skillnader i geometri gör större skillnad tycker jag.

Men, trenden går tydligt mot 29 så vill man "framtidssäkra" så är nog 29 ett tryggare val om man är över 170 cm.

Av:
    happymtb.fr
    Jag håller med, skillnaden är inte jättestor.

Man kan alltid blanda båda storlekar för enkelhetens skull, det verkar vara trendigast just nu och därmed mest "framtidssäker"

#===#==#=#=================================================

Av:
    Mårten
    Sixten Fors skrev:
    Luthman Photography skrev:
    Sixten Fors skrev:
    27,5" är inte roligare
    Alltså, vad som är roligt är väl ganska subjektivt
    Exakt min poäng, jag vägrar att ge 27.5"-kramarna tolkningsföreträde för vad som är att betrakta som roligt

I vissa fall är ju 26” eller rent av 24” roligare/bättre. Kanske inte för endurorejsing. Men det finns tillfällen.

---
    Krumbumballe
    I am become surgubbe, destroyer of stoke.

Av:
    AX3L
    Vad beror det på att dom riktigt brötiga hojarna (170-180mm) ofta är 27.5? Är det pga efterfrågan, att det är svårt att bygga för kralliga 29or, att det inte behövs eller något annat? När jag skulle köpa min Spindrift var jag först på jakt efter en storslagen 29a, men landade tillslut i 27.5 mycket pga att jag ville ha något med betydligt mer slaglängd än min Hightower. De flesta långslagiga 29or har ändå "bara" 150 eller max 160 bak t.ex.

Av:
    SGS
    Sedan när har det blivit populärt att blanda hjulstorlekar? Måste ha sovit under en sten :-)

Av:
    Vikdork
    SGS skrev:
    Sedan när har det blivit populärt att blanda hjulstorlekar? Måste ha sovit under en sten :-)
    https://www.pinkbike.com

Av:
    plumse
    SGS skrev:

Det har gjorts i alla tider!

Av:
    AX3L
    plumse skrev:
    SGS skrev:

Fast på allvar är det ju inte förrän UCI tillät det i reglerna för några månader sedan. Innan dess fick man inte köra så på tävling.

Av:
    glitch
    AX3L skrev:
    plumse skrev:
    SGS skrev:

Fast på allvar är det ju inte förrän UCI tillät det i reglerna för några månader sedan. Innan dess fick man inte köra så på tävling.

Nä men det har gjorts i alla tider ändå om än inte i UCI tävlingar.
    Gamla DH hojar kunde ju ha 24/26 och vi var rätt många som testade 29a fram och 26a bak när 29a introducerades.

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    SGS
    Där ser man!

Nu kör jag visserligen själv så på skogshojen, men hade ingen aning om att jag var både UCI-korrekt och såpass trenduro-känslig.

Generellt tycker jag det är roligare desto mindre hjul man kommer undan med. Problemet infinner sig vid stök och bröt. Jättekul med 26" tills man kommer fram till första bästa rotmatta.

Av:
    KiwiQ
    29" helt klart, varför man vill köra med 27,5 är för att du är rädd för fart, tycker 29" är "fusk" som de korta down Hill åkarna,

Dagens långa hjulbasar på cyklarna med 29 är ju fantastiska för oss långa cyklister som aldrig kunnat hitta en vettig storlek genom åren,

Vi får tacka Greg Minaar!! :)

Av:
    Mike8
    Har 2 st jeffsy, en 27,5 en 29. Är markant snabbare med 29:an i klassisk Göteborgsterräng, men tycker att 27:an nog är roligare att cykla med (tills man kommer hem och tittar på rundan i strava).

Av:
    Paco
    Klart grabben ska ha en 29er!

Själv så bytte jag precis ner mig till mellanmjölks storleken👍🏻

Av:
    ForesterGuy
    Så stor skillnad tycker jag inte att det är. Har flera 26:or, när det var dags att köpa en heldämpad för några år sedan så hade dock 26" praktiskt taget utgått. Jag tyckte att 29" var alldeles för stort, som tur var hade ju 27,5" kommit ut på marknaden, så en sån fick det bli.
    Förra året köpte jag en fatbike, och den har 26"...fast inget på den är ju 26". ;-D
    Med Jumbo Jim på så tangerar ytterdiametern 30", men det går tydligen att köra på, det också.

Av:
    ajajkapten
    Minns när jag var runt 10 år och hade en 16" BMX som jag lekte runt på och lärde mig skruva med. Ett tag hade jag ett 12" bakhjul monterat, vad före min tid jag var!

Tillbaks till ämnet! Som många andra skrivit så handlar hjulstorlek troligtvis mest om personliga preferenser. Fortsätt med 27.5" om du gillar det. Skulle du byta till 29" så vänjer du dig säkert snabbt vid det också..

Av:
    Der Kaiser
    Allra roligast är att läsa den gör tråden.
    "Ekorre med adhd", "29 är roligast", "storslagen 29"

Fortsätta trolla hörrni så kan jag prokastrinera bromsoksbytet ännu en stund :-)

Av:
    larsaw
    Der Kaiser skrev:
    Allra roligast är att läsa den gör tråden.
    "Ekorre med adhd", "29 är roligast", "storslagen 29"

Fortsätta trolla hörrni så kan jag prokastrinera bromsoksbytet ännu en stund :-)

Instämmer till fullo! BTW, hur långt är ett snöre förresten? ;)

// Larsa

Av:
    Octagon
    Ska du handla begagnat så är 27,5 mest prisvärt. Verkar vara många nu som ska byta bort fina 27,5 or för att skaffa 29.

Av:
    ForesterGuy
    Octagon skrev:
    Ska du handla begagnat så är 27,5 mest prisvärt. Verkar vara många nu som ska byta bort fina 27,5 or för att skaffa 29.

Fast 27,5" är ju faktiskt "modernare"... ;-D

Av:
    Love
    Inte ett svar på din fråga men fortfarande on-topic :)

Ben Cathro har en rätt schysst video där han kör 27.5 mot 29 på klockan. Han kan köra bra med båda och talar om att det är en personlig preferens. Som många av hans videor tycker jag den är sevärd och bara åkningen är sevärd. Han står på rätt hyggligt med båda hjulstorlekarna.

https://www.youtube.com

Av:
    jofahjalm
    Vagnshjul är för svettion och avdankade DH/EWS-Champs...

Av:
    plumse
    Love skrev:

Ben Cathro har en rätt schysst video där han kör 27.5 mot 29 på klockan. Han kan köra bra med båda och talar om att det är en personlig preferens. Som många av hans videor tycker jag den är sevärd och bara åkningen är sevärd. Han står på rätt hyggligt med båda hjulstorlekarna.

Han är ju galen! Helt omöjligt att det skall kunna bero på godtycke som personliga preferenser och sånt trams!
    En är bäst. Alltid.

Av:
    Arson82
    Love skrev:

Kör själv med 27.5 och super nöjd.

Av:
    Octagon
    ForesterGuy skrev:
    Octagon skrev:

Fast 27,5" är ju faktiskt "modernare"... ;-D
    Nja, möjligen nyare. Pressfit vevlager är jättemycket nyare än BSA 68, men BSA är det som är på modet. Svenskt mode föreskriver ett drev fram och 29" hjul.

För att återgå till frågan... Jag tycker att 29" är roligare på platteller lätt lutande stig med mycket sten och rötter, speciellt när man inte cyklar så aktivt utan mest bara vevar på. Små hjul är lite roligare när man pumpar och kör tighta svängar. I övrigt märker jag ingen skillnad.

Av:
    larsaw
    Love skrev:

Han video's är bra och roliga, men att han kunde hoja på den nivån visste jag inte!! :D
    Som svar på frågan gäller N+1 ALLTID!!!

// Larsa

Av:
    kais01
    gillar 29. och att det skulle vara trögt har jag inte känt. det går definitivt att få till kvick styrrespons med lämpligt inställd framvagn.

men nyligen återknutit bekantskapen med min 26a, vars hjulradie är 12,5 mm mindre än 27,5, dvs en skillnad knappt värd att nämna. både 559 och 584 kallades förresten 26 innan några marknadsförare-hittepå kom på begreppet 27,5.

och med bredare 40i fälgar och fetare däck vilka båda uppmuntrar lite lägre däcktryck är skillnaden i känsla över stök upp mot 29 plötsligt mycket mindre.

Av:
    larsaw
    Trots att jag själv kör uteslutande på 29” så upplever jag ändå dom mindre hjulen som ”kvickare”.
    Med det så menas att den mindre roterande massan och diametern minskar gyroeffekten = mindre energi som hela tiden försöker stabilisera och bara vill FRAMÅT.
    Det finns säkert något tyskt test på detta som jag tycker Sixten kan få snoka rätt på (du gillar ju att ha saker i siffror).

I min spåkula kommer inom ett par år casing i däcken kunna göras av Grafen och då så klart som ett pansarhårt membran omöjligt att bryta genom plattlandningar eller vassa stenar, samtidigt så ger det så där lagom dämpande känsla i däcket som bara ett DH-casing kan ge. Sa jag också att det är lätt också...
    Så vips så blir 27.5” med dessa über-Grafen 2.7”s däcken vara det nya svarta. Nej, sorry först kommer så klart en ny hjulstorlek, nämligen jämna o fina ERD 600!! ;)

// Larsa

Av:
    Sixten Fors
    larsaw skrev:
    Nej, sorry först kommer så klart en ny hjulstorlek, nämligen jämna o fina ERD 600!! ;)
    ERD 600 har jag redan på mina XM481 med BSD 622 ;)

Av:
    larsaw
    Sixten Fors skrev:
    larsaw skrev:
    Nej, sorry först kommer så klart en ny hjulstorlek, nämligen jämna o fina ERD 600!! ;)
    ERD 600 har jag redan på mina XM481 med BSD 622 ;)

Ja ja du förstår nog va jag mena...
    BSD600 FTW!

// Larsa

Av:
    plumse
    Om hjulstandarden utvecklas på samma sätt som styrlager och vevlager kommer vi snart få se 27.3" som egentligen är 590 och saluförs som nya 28"or och kallas 650C.
    Nej förresten, 650C finns redan och är 571mm vilket motsvaras av Scwinns egna version av 26".
    Fantastiskt med standarder! Alla borde ha en.

Av:
    theBrand
    larsaw skrev:
    Love skrev:

Han video's är bra och roliga, men att han kunde hoja på den nivån visste jag inte!! :D

Det är ju inte för inte han har så insiktsfulla kommentarer ;)

https://www.rootsandrain.com

https://www.rootsandrain.com

Av:
    kais01
    apropå 'nya' dimensioner; det är inte länge sedan 590 var en av de vanligaste fälgstorlekarna. tror jag läst att det var den vanligaste dimensionen i om det var england eller frankrike. man kan fortfarande köpa däck till dem på en så sparsamt sorterad affär som biltema.

när frugan häromåret ville ha fetare däck på en 622 nishiki mixte valde jag 590 men köpte däcken på annat ställe.

när mtb-branchen sökte ett mellanmjölksalternativ var det egentligen konstigt att man valde 584 framför 590. men man kanske såg framför sig att 559 skulle gå i bakgrunden. fortfarande dock kan jag gissa vanligaste storleken på existerande cyklar worldwide?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in